Hoveddata
- Billede:
- Navn:
- BJØRN
- IMO:
- 5045677
- MMSI:
- 219012635
- ENI:
- Kaldesignal:
- OYAR
- Flag:
- Danmark
- Hjemhavn:
- Randers
- Pennant:
- Type:
- Isbryder
- Typebetegnelse:
- Kategori:
- Egenskab:
- Bevaringsværdigt skib
- Anvendelses-type:
- Klasse:
- Service Status:
- Aktiv / Idrift
- Byggeår:
- 1909
- Byggepris:
- Stenfisker-nummer:
- Kontrol-nummer:
- V 63
- Skibsregister-nummer:
- Havnekending Nr.:
- Kendings-bogstaver:
- EU-identifikation:
- Sejl nr.:
- Register:
- DAS - Dansk Skibsregister
- AIS klasse:
- A
- Ophugget:
- Forlist:
- Udgået:
- Levetid:
- 0
- Levetid:
- Levetid:
- Nyt IMO:
- Tidligere IMO:
- Note Hoveddata:
Dimensioner
- Længde:
- 25,6meter
- Længde imellem perpendikulær:
- 0
- LOA:
- 26,18meter
- Længde incl. klapper:
- 0
- Længde SOLAS:
- 0
- Længde bovspryd:
- 0
- LOA incl. bovspryd:
- 0
- Bredde:
- 0
- Bredde Ext.:
- 7,93meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
- 0
- Bredde over hjulkasserne:
- 0
- Bredde hvert skrog:
- 0
- Højde (Airdraft):
- 0
- Skrog højde:
- 0
- Dybgang:
- 3,27meter
- Dybgang design:
- 0
- Dybgang Ro-Ro:
- 0
- Dybgang Ro-Pax:
- 0
- Dybgang med ride control:
- 0
- Dybgang uden ride control:
- 0
- Dybgang med stabilisator:
- 0
- Dybgang uden stabilisator:
- 0
- Dybgang is klasse:
- 0
- Dybgang for min:
- 0
- Dybgang for max:
- 0
- Dybgang midtskibs min.:
- 0
- Dybgang midtskibs max.:
- 0
- Dybgang agter min:
- 0
- Dybgang agter max:
- 0
- Dybde:
- 0
- Dybde til hoveddæk:
- 0
- Dybde til øvredæk:
- 0
- Dybde til vejrdæk:
- 0
- Dybde nedre dæk:
- 0
- Dybde shelter dæk:
- 0
- Dybde båddæk:
- 0
- Dybde til togdæk:
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
- 0
- Dybde til top dæk:
- 0
- Dybde til passager landgang:
- 0
- Dybde salon dæk:
- 0
- Dybde til promenadedæk:
- 0
- Dybde skot dæk:
- 0
- Dybde fra dæksbjælke til top af køl:
- 0
- Load line længde:
- 0
- Load line Bredde:
- 0
- Længde bro til stævn:
- 0
- Længde bro til hæk:
- 0
- Bredde Brovinger:
- 0
- Fribord:
- 0
- Køl til mast:
- 0
- Køl til skorsten:
- 0
- Mastetop over havoverfladen:
- 0
- Mastetop over dæk:
- 0
- Højde på skorsten:
- 0
- Broens øjehøjde:
- 0
- Højde til båddæk:
- 0
- Højde til vejrdæk:
- 0
- Højde til hoveddæk:
- 0
- Højde øvredæk:
- 0
- Højde til dæk 3:
- 0
- Stævn udhæng:
- 0
- Agter udhæng:
- 0
- Rise of Floor:
- 0
- Bulb Længde:
- 0
- Kølhøjde:
- Frihøjde Vogndæk:
- 0
- Længde på vogndæk:
- 0
- Længde mellem stopbomme:
- 0
- Længde mellem forreste stoppebom og frispormærke:
- 0
- Længde mellem frispormærke og bagerste stoppebom:
- 0
- Deplacement:
- 0
- Rækkevidde:
- 0
- Længde promenade dæk:
- 0
- Bredde promenade dæk:
- 0
- Højde promenade dæk:
- 0
- Skrog seperation:
- 0
- Dimensionstal:
- 0
- Testdybde:
- Note Dimensioner:
Skrog
- Værft:
- G. Seebeck AG, Bremerhafen, Tyskland.
- Skrog nr.:
- 283
- Værft Skroget:
- Skrog nr. / Skrogværft:
- Skrog Materiale:
- Stål
- Skrogform:
- Strukturel designtype:
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion:
- Skot:
- 5
- Skot olie:
- Gennemgående Dæk:
- Dæk delvise:
- Dæk Total:
- Skrog beskrivelse:
- Design:
- Outfitter:
- Towing tank:
- Model test:
- Aluminium:
- Manøvreringstest:
- Lugetype:
- Vindues vasker:
- Vinduer:
- Koøjer:
- Vinduer:
- Isolering:
- Bro:
- Døre:
- Pneumatiske døre:
- Kahytter:
- Magrodome:
- Luger:
- Luger:
- Rør:
- Maling:
- Kabler:
- Fortøjningsspil:
- Fast ballast:
- 0
- Isklasse:
- Polar code:
- Isbrydende Kapacitet:
- 0
- Bulbstævn:
Maskine
- Beskrivelse:
Hovedmaskine
Triple ekspansion dampmaskine bygget af G. Seebeck A.G., nr. 435, med cylinderdiametre på 290, 445 og 755 mm.
Slag længde 600 mm.
Den indicerede effekt udgør 450 IHK ved et omdrejningstal på 130 omdr./min. og ved et kedeltryk på
13 kg/cm2.
Kulforbruget er ved prøve bestemt til ca. 1 kg kul / IHK / time.
Gliderne har George Stephenson styring.
Svalevandspumpe, 2 stk.lastpumper, 2 stk. fødepumper samt luftpumpen ( system Edwards) er trukket af
hovedmaskinen.Kedel
Type Skotsk Marinekedel indrettet for kulfyring.
Original kedel bygget af G. Seebeck A.G., nr. 346.
Diameter 3,7 m., længde 3,25 m. 2 stk. korrugerede fyrkanaler efter Morison. Arbejdstryk 13 kg/cm2,
hedeflade 132,2m2. .
Original kedel udskiftet i 1923 med kedel fremstillet af A/S Aalborg Skibsværft, nr. 39. med samme arbejdstryk,
men med hedeflade på 136,4 m2 og en længde på 3,34 m.
Risteflade på 4 m2 fordelt på 2 fyrkanaler.
Kedlen blev ombygget til oliefyring ultimo 1950 og er nu (i 2006 – 2007) bragt tilbage til kulfyring.
Kedlen er efter en tykkelsesmåling af fyrkanalerne nu godkendt til et arbejdstryk på 10 bar.
Ved ændringen til 10 bar arbejdstryk falder hestekraftydelsen, men da S/S Bjørn hverken skal bryde is
eller bugsere, er det en fordel, da der kan spare kul uden at forrykke balancen i kedlen og maskineriet.Lysmaskine:
Dampmaskine fabrikat E. Reader & Sons Itd.nr. 17874, tilsluttet 110V DC,
82 A jævnstrøms-dynamo compound, fabrikat Thomas B. Thrige, nr. 231781.
Dette anlæg var tidligere installeret i DSB´s dampfærge VALDEMAR, der blev ophugget i 1961 i Randers af
firmaet LøgstrupLænse-/brandpumpe:
Duplexpumpe, fabrikat Norddeutscher Maschinen- und Armaturfabrik GmbH. nr. 1398.
Data: 190 x 125 x 250 mmFødepumpe:
Duplexpumpe, fabrikat Worthington, nr. 5138242
Data: 5¼” x 3½” x 5”Styremaskine: Fabrikat Sentinel-Alley & MacLellan Ud., nr. 2586.
Her er bronze-tandhjulet desværre blevet stjålet, medens styremaskinen var på værksted (Holmen)
i København, det er løst ved “Søren Tandhjuls” hjælp.Capstan:
Fabrikat Robt. Roger & Co.Ltd. Stockston-onTrees.Ankerspil:
Fabrikat M. Achgelis & Söhne, Tyskland.
- Effekt :
- 331KW
- BHP:
- 450BHP
- IHK:
- 0
- rpm:
- 0
- Boring:
- 0
- Slaglængde:
- 0
- Middel effektivt tryk:
- 0
- Stempel hastighed:
- 0
- Hjælpe-maskineri:
- Batterier:
- Design Max Hastighed:
- 0
- Trial Speed:
- 0
- Servicefart:
- 6,5knob
- Note servicefart:
- Økonomifart:
- 0
- Hastighed for sejl:
- 0
- Hastighed på batteri:
- 0
- Fart uddykket:
- 0
- Fart neddykket:
- 0
- Maskine bygge sted:
- Maskine Bygge dato:
- Drivmiddel:
- Kul
- Brændstof-kvalitet:
- Brændstof-forbrug:
- 0
- Havneforbrug:
- 0
- Brændstof optimering:
- Brændstof-forbrug Note:
- Propeller:
- 1
- Propeller Type:
- Propel Diameter:
- 0
- Propel RPM:
- Propelaksel længde:
- 0
- Aksel diameter:
- Padlehjul:
- Padlehjul effekt:
- 0
- Padlehjul diameter:
- Sidehjul:
- Bovpropeller:
- Bovpropel Producent:
- Bovproller Effekt:
- Bovproller Effekt:
- 0
- Bovpropel Effekt:
- 0
- Bovpropel diameter:
- 0
- Hækpropeller:
- Hækpropel Producent:
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropel Effekt:
- 0
- Hækpropel diameter:
- 0
- Ror:
- Stabilisator:
- Ride control:
- Trim Control:
- Generatorer:
- Strøm-spænding:
- 0
- Belysnings-spænding:
- 0
- Frekvens:
- 0
- Nødgenerator:
- Aksel-generatorer:
- Kedler:
- Kedler Type:
- Starter type:
- Udstødnings-gaskedel:
- Gear reduktion:
- Akselsystem:
- Fremdriftkontrol:
- Integreret fremdrift:
- Styremaskine:
- Trykluft receivers:
- Anti vibration:
- Vibrations beregning:
- Automatisering af maskinrum:
- Motorovervågning:
- Heeling-system:
- Stabilitetsberegning:
- Dæks maskineri:
- Landstrøm:
- Scrubber:
- Elinstalationer:
- Separatorer:
- Kompressorer:
- Renseanlæg:
- Forbrændingsanlæg:
- Bovspryd:
- Master:
- Mastehøjde:
- 0
- Sejl:
- Sejl Areal:
- 0
- Max. Sejl Areal:
- 0
- Rotorsejl:
- Note: Rotorsejl:
- Tovværk:
- Tovender:
- Noter maskinen:
Management
- Rederi Brand:
- Ejer IMO:
- Rederi IMO:
- ISM Manager:
- ISM IMO:
- Klassifikations-selskab:
- Klassen leveret:
- Klassen suspenderet:
- Skibsregister-nummer:
- DNV GL id:
- Lloys's:
- BV Reg:
- RI:
- ABS:
- CRS:
- RS:
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
- Korean ship register:
- Polish Register of Shipping (IACS):
- Biro Klasifikasi Indonesia:
- Dromon Bureau of Shipping:
- TL Register number:
- Note: classification:
- P&I Forsikrings selskab:
- US Coast Guard no.:
- Station:
- Mægler:
- Rute:
- Tursejlads (11. august, 2012 - )
- Sejltid:
Navigationsudstyr
- Autonomt:
- Magnetisk Kompas:
- Magnetisk Kompas:
- Gyro Kompas:
- Gyro Kompas:
- Radar:
- Radar 9GHz:
- 2nd Radar 9GHz:
- Radar 2nd Radar 3GHz:
- Radare:
- ARPA:
- ATA:
- AIS:
- Ja
- AIS:
- VDR:
- Speed Log:
- Speed Log:
- Speed Log Over the Ground:
- Ekkolod:
- Ekkolod:
- Rate-of-Turn Indicator:
- Heading Control System:
- GPS Modtager:
- GPS:
- Track Control System:
- ECDIS:
- Long Range Identification and Tracking:
- Sound Reception System:
- VHF:
- Ja
- VHF:
- VHF/DSC:
- Security Alert System:
- BNWAS:
- GMDSS:
- Radio Område:
- INMARSAT:
- STGTEL:
- DSL:
- Søkortplotter:
- Autopilot:
- Autopilot:
- Sideskanner:
- MF/DSC:
- Rorindikator:
- Rorindikator:
- PA Anlæg:
- PA Anlæg:
- Integreret automatik:
- Navigation system:
- Satellit navigation:
- Radio station:
- Kortplotter:
- Voyage Data:
- Kommunikation ombord :
- Telekomunikation:
- Fiberoptisks system:
- Integrated bridge:
- Navtex:
- Satelit:
- Computer:
- Telefon:
- Satcom:
- Styrhus udstyr:
- Skibs Management:
- Crew finder:
- Fløjte:
- Søgelys:
- Navigationslys:
- Note: Navigation:
Tonnage
- Bruttotonnage:
- 133tons
- Nettotonnage:
- 0
- Bruttoregister-ton:
- 0
- Nettoregister-ton:
- 0
- Dødvægt:
- 135tons
- Dødvægt design:
- 0
- Dødvægt Ro-Pax:
- 0
- Dødvægt Ro-Ro:
- 0
- Displacement:
- 0
- Displacement uddykket:
- 0
- Displacement neddykket:
- 0
- Bruttotonnage Suez:
- 0
- Bruttotonnage Panama:
- 0
- Nettoregisterton Suez:
- 0
- Nettoregisterton Panama:
- 0
- Sikkerheds-tonnage:
- 0
- Note Tonnage:
Kapacitet
- Lastrum:
- Dæksplads:
- 0
- Gods kapacitet:
- Lastrum Note::
- Containere:
- Containere:
- Container 14mt:
- Kølecontainere / Reefer plugs:
- Note containere:
- Udholdenhed:
- Pæletræk:
- 0
- Biler:
- Lanemeter Biler:
- 0
- Lastbiler:
- Note: Lastbiler:
- Trailere:
- Kassetter:
- Note Trailere:
- Busser:
- Lanemeter:
- Bane bredde:
- 0
- Camper stik:
- Note: RoRo / Bildæk:
- Jernbanespor:
- Jernbanespor længde:
- 0
- Note: Spor:
- Cykler:
- Lighters:
- Note: Kapacitet:
Person Kapacitet
- Person kapacitet:
- Besætning:
- Besætning fordeling:
- Passagerer:
- 35PAX
- Passagerer sommer:
- Passagerer vinter:
- Passagerer oceangående:
- Passagerer kystfart:
- Passagerer havnefart:
- Pladsforhold:
- 3,8
- PAX / Crew forhold:
- 0
- Note Passagerer:
- Elever:
- Dæk:
- Passagerdæk:
- Fragtdæk:
- Kahytter:
- Dæk med kahytter:
- Køjer:
- Underkøjer:
- Hængekøjer:
- Flysæder:
- Dækspladser:
- Liggestole:
- Kahytter med balkon:
- Andel af udvendige kahytter:
- Kahytter Typer:
- Kahyts størrelse:
- Kahytter Besætning:
- Køjer besætning:
- Beskrivelse:
- Note Person Kapacitet:
Passager faciliteter
- Passager faciliteter:
- Restauranter:
- Barer:
- Barer:
- Catering område:
- Note Spisesteder:
- Swimmingpool:
- Swimming pool:
- Spabad:
- Jacuzzi:
- Vand-rutchebaner:
- Solarium:
- Butikker:
- Underholdning & højttaleranlæg:
- Audiovisuelt udstyr:
- Passager info system:
- Teater udstyr:
- Underholdningssystem:
- Pool udstyr:
- Tidligere Passager Faciliteter:
- Note forbrug:
Indretning
- Indretnings-arkitekt:
- Interiør:
- Kahyts lås:
- Pengeskabe i kahyt:
- Tæpper:
- Lofter:
- Gulve:
- Møbel & gardin-stof:
- 0
- Stof:
- Læder:
- Møbler:
- Stole:
- Flysæder:
- Dæk:
- Teak dæk:
- Dækbelægning:
- Fliser:
- Marmor:
- Laminat:
- Skiltning:
- Porcelæn:
- Minibar:
- Flysæder:
- Lamper i passager-områder:
- Lys:
- Strømforsyning:
- Telefon system:
- Glas dekorationer:
- Væg dekorationer:
- Væg panel:
- Sammenfoldelige vægge:
- Galleri udstyr:
Tanke
- Lasttankens kapacitet:
- Slop-tank kapacitet:
- Balasttanke:
- 0
- Balasttanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Kulbeholdning:
- 0
- HFO:
- 0
- HFO:
- 0
- LNG:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Lavsvovl Diesel:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Hydraulikolie:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Drikkevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Kloak Grå:
- 0
- Kloak Sort:
- 0
- Urin:
- 0
- Behandlet Vand:
- 0
- Slam:
- 0
- Vaskevand:
- 0
- Teknisk vand:
- 0
- Kedelfødevand:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Trim tanke:
- 0
- LBC:
- 0
- Ferskvands-produktion:
- Tank Kapacitet:
- Spildevands-behandling:
- Ballast Kontrol System:
- Krængningstanke:
- LNG tanke:
- Frisk Vand Anlæg:
- Brændstof / smøreolie separator:
- Skralde Kapacitet:
- 0
- Note: tanke:
Sikkerhed
- Rednings-udstyr:
- Redningsbåde:
- Redningsbåde type:
- Redningsflåder:
- 0
- Note: Redningsflåde:
- Buoyant apparatus:
- Note Buoyant apparatus:
- Redningsveste:
- 0
- Redningskrandse:
- Redningsbælter:
- Design software:
- Mob-boat:
- CO2 anlæg:
- Davits:
- Marine evacuation system:
- MES kapacitet:
- MES System:
- Brand detektor system:
- Alarm & overvågning:
- Brand alarm system:
- Brandslukning:
- Brandslukningsmaskine:
- Ildslukker:
- Branddøre:
- Sprinkler:
- Nødbelysning:
- Vandtætte døre:
- EPIRB:
- Radar transponder SART:
- Survey TV:
- Nød belysning:
- GMDSS:
- Sikkerheds glas:
- Marine escape system:
- Evakuerings-system:
- Nødautomatisering:
- Note: sikkerhed:
Udstyr
- Ramper:
- Ramper:
- Adgangsveje:
- Linkspan design:
- Køretøjs-elevator:
- Udstyr:
- Elevator:
- Elevatorer:
- Rulletrapper:
- Tender:
- Ankerkæde længde:
- 0
- Ankerkæde diameter:
- 0
- Karakter af ankerkæder:
- Anker total vægt:
- 0
- Ankre:
- Kraner:
- Laste computer:
- TV:
- Air Condition:
- AC-kølere:
- Ventilation:
- Fordampere:
- Pool sliding dome:
- Selvbetjeningstællere:
- Dispenser:
- Hotel & Management System:
- Kabys:
- Pentry:
- Kassesystem:
- Proviant håndtering:
- Drikkevarer dispenser:
- Affald behandling:
- Affaldsskakt:
- Kompostkværne:
- Zodiacs:
- Zodiac beskrivelse:
- Køling:
- Omvendt osmoseanlæg:
- Skinner:
- Aluminiums Paneler:
- Paneler:
- Toiletter:
- Toiletter:
- 0
- Vacum toiletter:
- Badeværelses-enheder:
- Elektriske installationer:
- Elektronik:
- Pooldæk cover:
- Lufttørringsanlæg:
- Vaskeri:
- Bildæk:
- Surringsudstyr:
- Pumper:
- Manifold:
- Septic Plant:
- Behandling af sort vand:
- Tank sounding:
- Wet units:
- Profiler:
- Platformkontrol:
- Helipad:
- Aluminiumslegering:
- Koblinger:
- Ben:
- Ben Længde:
- 0
- Hoved Slæbewire:
- Jernbanespor:
- Stopbomme:
- Note Udstyr:
- Tenderbåde:
Historik
- Historiske navne:
Skibsnavn Periode Bjørn (4. februar 1909 - )
- Historiske ejere:
Ejer Periode Randers Havnevæsen, Randers, Danmark (4. februar 1909 - 6. februar 1981) Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse, Dansk Veteranskibsklub, Stege, Danmark (9. februar 1981 - 2. februar 2002) Dansk Veteranskibsklub S/S Bjørn, Helsingør, Danmark (2. februar 2002 - )
- Historiske Rederier:
Rederi Periode Randers Havnevæsen, Randers, Danmark (4. februar 1909 - 6. februar 1981) Foreningen til Gamle Skibes Bevarelse, Dansk Veteranskibsklub, Stege, Danmark (9. februar 1981 - 2. februar 2002) Dansk Veteranskibsklub S/S Bjørn, Helsingør, Danmark (2. februar 2002 - )
- Historiske ISM:
- Historiske Ruter:
Rute / Anvendelse Periode Bugserbåd og isbryder (7. februar 1909 - 9. januar 1981) Tursejlads (11. august 2012 - )
- Historiske Flag:
Flagstat Periode Danmark (4. februar 1909 - )
- Historiske Hjemsteder:
Hjemsted Periode Randers (4. februar 1909 - )
- Historiske Kaldesignal:
Kaldesignal Periode NRFS (4. februar 1909 - 1933) OYAR (1934 - )
- Historiske MMSI:
MMSI nummer Periode 219012635 (2016 - )
- Historik Pennant::
- Historiske Havnekendings Nr.:
- Historiske Kontrol-numre:
- Historiske P&I forsikrings-selskab:
- Historisk type:
- Historiske klasseselskaber:
- Kaptajn:
- Søsterskibe:
- Projekteret:
- Projekteret:
- Bestilt:
- Bestilt:
- Første Stål Skåret:
- Kølstrakt:
- Kølstrakt:
- Søsat:
- 15. december 1908
- Søsat:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Bilbrev:
- Færdig:
- Leveret:
- 4. februar 1909
- Leveret:
- Navn afsløret :
- Døbt:
- Døbt Sted:
- Gudmor:
- Jomfrurejse:
- Jomfrurejse rute:
- Udgået:
- Solgt til Skrotning:
- Solgt til Skrotning:
- Skrottet :
- Skrottet:
- Forlist:
- Renoveret:
- Hændelser og særlige begivenheder:
- Horn:
- Noter:
Billeder
- Billeder:
-
- Hvor er BJØRN?:
Skriv et svar