Hoveddata

Billede
Billede
SS FranceDanMS, Public domain, via Wikimedia Commons
IMO
5119143
MMSI
ENI
Kaldesignal
C6CM7
Hjemhavn
Nassau
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
1961
Byggepris
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Havnekending Nr.
EU-identifikation
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata

Dimensioner

Længde
290,66meter
Længde imellem perpendikulær
0
LOA
315,53meter
Længde bovspryd
0
LOA incl. bovspryd
0
Bredde
33,71meter
Bredde Ext.
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
0
Bredde hvert skrog
0
Højde (Airdraft)
67,66meter
Dybgang
10,49meter
Dybgang design
0
Dybgang Ro-Ro
0
Dybgang Ro-Pax
0
Dybgang med ride control
0
Dybgang uden ride control
0
Dybgang med stabilisator
0
Dybgang uden stabilisator
0
Dybde
15,8meter
Dybde til hoveddæk
15,48meter
Dybde til øvredæk
42,78meter
Dybde til vejrdæk
0
Dybde nedre dæk
0
Dybde shelter dæk
0
Dybde båddæk
0
Dybde til togdæk
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk
0
Dybde til passager landgang
0
Dybde salon dæk
0
Dybde til promenadedæk
0
Dybde skot dæk
0
Loadline længde
0
Loadline Bredde
0
Længde bro til stævn
0
Længde bro til hæk
0
Bredde Brovinger
0
Fribord
Køl til mast
0
Køl til skorsten
0
Mastetop over havoverfladen
0
Højde på skorsten
0
Broens øjehøjde
0
Højde til båddæk
0
Højde til vejrdæk
0
Højde til hoveddæk
0
Højde øvredæk
0
Højde til dæk 3
0
Stævn udhæng
0
Agter udhæng
0
Bulb Længde
0
Frihøjde Vogndæk
0
Deplacement
0
Rækkevidde
0
Længde promenade dæk
0
Bredde promenade dæk
0
Højde promenade dæk
0
Testdybde
Note Dimensioner

Skrog

Værft
Chantiers de L’Antlantique, St. Nazaire, Frankrig
Skrog nr.
G19
Værft Skroget
Skrog nr. / Skrogværft
Skrogform
Skrog konstruktion
Skot
Skot olie
Gennemgående Dæk
Dæk delvise
Dæk Total
Design
Ombygning: Knud E. Hansen A/S
Outfitter
Towing tank
Model test
Aluminium
Manøvreringstest
Vindues vasker
Koøjer
Vinduer
Vinduer
Døre
Kahytter
Luger
Rør
Maling
Fortøjningsspil
Isbrydende Kapacitet
0

Maskine

Beskrivelse
2 stk. CEM-Parsons dampturbine, 14710 kW
Effekt
29.420KW
HK
40000HK
rpm
0
Boring
0
Slaglængde
0
Hjælpemaskineri
Design Max Hastighed
23knob
Trial Speed
0
Servicefart
18knob
Note servicefart
Økonomifart
0
Hastighed for sejl
0
Fart uddykket
0
Fart neddykket
0
Maskine bygge sted
Maskine Bygge dato
Drivmiddel
Olie
Brændstof-kvalitet
IFO 420
Brændstof-forbrug
207tons i døgnet
Havneforbrug
0
Brændstof optimering
Brændstof-forbrug Note
Propeller
2
Propeller Type
fastbladet propel
Propel Diameter
0
Propel RPM
Propelaksel længde
0
Aksel diameter
Padlehjul
Padlehjul effekt
0
Padlehjul diameter
Bovpropeller
3
Bovpropel Producent
Bovproller Effekt
Bovproller Effekt
0
Bovpropel diameter
0
Hækpropeller
2
Hækpropel Producent
Hækpropeller effekt
0
Hækpropeller effekt
0
Hækpropel diameter
0
Ror
Stabilisator
4 stk. D Brown finne-stabilisator (to i hver side)
Ride control
Generatorer
Strømspænding
0
Belysnings-spænding
0
Frekvens
0
Nødgenerator
Akselgeneratorer
Kedler
Kedler Type
Udstødnings-gaskedel
Gear reduktion
Akselsystem
Fremdriftkontrol
Styremaskine
Trykluft receivers
Anti vibration
Vibrations beregning
Automatisering af maskinrum
Heeling-system
Stabilitetsberegning
Landstrøm
Scrubber
Elinstalationer
Separatorer
Kompressorer
Renseanlæg
Master
Mastehøjde
0
Sejl
Sejl Areal
0
Rotorsejl
Note: Rotorsejl
Tovværk
Tovender
Noter maskinen
8 stk. CEM-Parsons dampturbine, 160000 hk (1961 - 1979) 4 stk. fastbladet propel (1961 - 1979)

Management

Rederi

GENTING CRUISE LINES, Kuala Lumpur, Malaysia

Rederi IMO
1475259
Ejer

NORWEGIAN CRUISE LINE LTD, Hamilton, Bermuda

Ejer IMO
1210264
ISM Manager

NORWEGIAN CRUISE LINE LTD, Hamilton, Bermuda

ISM IMO
1210264
Klassen leveret
Klassen suspenderet
DNV GL id
Lloys's
BV Reg
RI
ABS
CRS
RS
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
Korean ship register
Polish Register of Shipping (IACS)
Biro Klasifikasi Indonesia
Dromon Bureau of Shipping
Note: classification
P&I Forsikrings selskab
Station
Mægler
Rute
Sejltid

Tonnage

Dødvægt
13960tons
Dødvægt design
0
Dødvægt Ro-Ro
0
Dødvægt Ro-Pax
0
Bruttotonnage
76.049tons
Nettotonnage
0
Bruttoregisterton
0
Nettoregisterton
0
Displacement
0
Displacement uddykket
0
Displacement neddykket
0
Bruttotonnage Suez
0
Bruttotonnage Panama
0
Nettoregisterton Suez
0
Nettoregisterton Panama
0
Note Tonnage

Kapacitet

Lastrum
Dæksplads
0
Gods kapacitet
Lastrum Note:
Containere TEU
Container 14mt
Kølecontainere / Reefer plugs
Udholdenhed
Pæletræk
0
Person kapacitet
Besætning
900
Besætning fordeling
Passagerer
2560PAX
Note Passagerer
Crew / Pax-forhold
Elever
Dæk
Passagerdæk
Kahytter
Dæk med kahytter
Køjer
Underkøjer
Hængekøjer
Sæder
Dækspladser
Kahytter med balkon
Andel af udvendige kahytter
Kahytter Typer
1115 kahytter heraf 198 suiter
Kahyts størrelse
Kahytter Besætning
Beskrivelse
Biler
Lastbiler
Note: Lastbiler
Trailere
Note Trailere
Busser
Lanemeter
Camper stik
Note: RoRo / Bildæk
Jernbanespor
Jernbanespor længde
0
Note: Spor
Cykler
Lighters
Note: Kapacitet

Passager faciliteter

Passager faciliteter
Windward Restaurant: 528 PAX Leeward Restaurant: 730 PAX Le Rendezvous: 130 PAX Great Outdoor Restaurant: 324 PAX Cafe de Paris: 62 PAX Club International: 175 PAX Windjammer Lounge: 48 PAX North Cape Night Club: 750 PAX Chechers Cabaret: 276 PAX Disco: 187 PAX Library + Card Room: 30 PAX Monte Carlo Casino: 200 PAX Sapa Theatre: 840 PAX Conference Rooms: 130 PAX
Restauranter
Barer
Barer
Catering område
Note Spisesteder
Swimmingpool
Swimming pool
Spabad
Solarium
Butikker
Underholdning & højttaleranlæg
Audiovisuelt udstyr
Passager info system
Teater udstyr
Underholdningssystem
Pool udstyr
Note forbrug
Tidligere Passager Faciliteter

Indretning

Indretnings-arkitekt
Interiør
Kahyts lås
Pengeskabe i kahyt
Tæpper
Dansk Witton
Lofter
Gulve
Møbel & gardin-stof
0
Stof
Læder
Møbler
Flysæder
Dæk
Teak dæk
Dækbelægning
Fliser
Marmor
Skiltning
Porcelæn
Minibar
Flysæder
Lamper i passager-områder
Lys
Telefon system
Glas dekorationer
Væg dekorationer
Sammenfoldelige vægge
Galleri udstyr

Tanke

Lasttankens kapacitet
Slop-tank kapacitet
Balasttanke
0
Balasttanke
0
Brændstof-tanke
0
Brændstof-tanke
0
HFO
0
HFO
0
LNG
0
Gasolie
0
Dieselolie
0
Dieselolie
0
Lavsvovl Diesel
0
Smøreolie
0
Smøreolie
0
Frisk Vand
0
Frisk Vand
0
Spildevand
0
Spildevand
0
Kloak Grå
0
Kloak Sort
0
Urin
0
Behandlet Vand
0
Slam
0
Vaskevand
0
Kedelfødevand
0
Krængnings-tanke
0
Krængnings-tanke
0
Trim tanke
0
LBC
0
Tank Kapacitet
Spildevandsbehandling
Ballast Kontrol System
LNG tanke
Frisk Vand Anlæg
Brændstof / smøreolie separator
Note: tanke

Sikkerhed

Redningsbåde
Redningsbåde type
Redningsflåder
0
Note: Redningsflåde
Buoyant apparatus
Note Buoyant apparatus
Redningsveste
0
Redningskrandse
Design software
Mob-boat
CO2 anlæg
Davits
Marine evacuation system
MES kapacitet
MES System
Brand detektor system
Alarm & overvågning
Brand alarm system
Brandslukning
Brandslukningsmaskine
Ildslukker
Branddøre
Sprinkler
Nødbelysning
Vandtætte døre
Survey TV
Nød belysning
GMDSS
Sikkerheds glas
Marine escape system
Evakueringssystem
Nødautomatisering
Note: sikkerhed

Udstyr

Ramper
Ramper
Adgangsveje
Køretøjs-elevator
Udstyr
Strømforsyning
Elevator
Elevatorer
Rulletrapper
Tender
Ankerkæde længde
0
Ankerkæde diameter
0
Karakter af ankerkæder
Anker total vægt
0
Ankre
Kraner
TV
Air Condition
AC-kølere
Ventilation
Fordampere
Pool sliding dome
Selvbetjeningstællere
Dispenser
Kabys
Pentry
Kassesystem
Proviant håndtering
Drikkevarer dispenser
Affald behandling
Affaldsskakt
Kompostkværne
Køling
Omvendt osmoseanlæg
Skinner
Aluminiums Paneler
Paneler
Toiletter
Vacum toiletter
Badeværelses-enheder
HW Metalbau
Elektriske installationer
ABB + Siemens
Elektronik
Pooldæk cover
Lufttørringsanlæg
Vaskeri
Bildæk
Surringsudstyr
Pumper
Manifold
Septic Plant
Behandling af sort vand
Tank sounding
Wet units
Profiler
Platformkontrol
Helipad
Aluminiumslegering
Koblinger
Ben
Ben Længde
0
Hoved Slæbewire
Note Udstyr
Roman Spa: IP Coolie

Historik

Historiske navne
France (19. november 1961 - 26. juni 1979) Norway (26. juni 1979 - 13. februar 2006) Blue Lady (13. februar 2006 - 15. august 2006)
Historiske ejere
Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november 1961 - 25. juni 1979) Kloster Cruise Line, Norge (25. juni 1979 - 1997) Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - 2008)
Historiske Rederier
Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november 1961 - 25. juni 1979) Kloster Cruise Line, Norge (25. juni 1979 - 1997) Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - april 2005) Star Cruises, Nassau, Bahamas (april 2005 - juni 2006)
Historiske ISM
NORWEGIAN CRUISE LINE LTD (4. maj 2003 - )
Historiske Ruter
Historiske Hjemsteder
Le Havre (19. november 1961 - 26. juni 1979) Oslo (26. juni 1979 - 1. marts 1987) Nassau (1. marts 1987 - 15. august 2006)
Historiske Flag
Frankrig (19. november 1961 - 26. juni 1979) Norge (26. juni 1979 - 1. marts 1987) Bahamas (1. marts 1987 - 15. august 2006)
Historiske Kaldesignal
FNNR (19. november 1961 - 26. juni 1979) LITA (26. juni 1979 - 1. marts 1987) C6CM7 (1. marts 1987 - 15. august 2006)
Historiske MMSI
Historik Pennant:
Historiske Havnekendings Nr.
Historiske Kontrol-numre
Historiske P&I forsikringsselskab
Historisk type
Historiske klasseselskaber
Kaptajn
Søsterskibe
Projekteret
Bestilt
25/07/1956
Første Stål Skåret
Kølstrakt
07/09/1957
Søsat
11/05/1960
Prøvetur
Prøvetur slut
Prøvetur
Prøvetur slut
Bilbrev
Færdig
Leveret
19/11/1961
Døbt
Døbt Sted
Gudmor
Jomfrurejse
19/01/1962
Jomfrurejse rute
Udgået
Renoveret
Hændelser og særlige begivenheder

19. - 27. januar 1962 - Jomfrurejse Le Havre - Tenerife for specielt indbudte gæster. Blandt andet skibets gudmor deltog.

9. oktober 1974 - S/S France blev taget ud af drift og oplagt i Le Havre. S/S France havde krydset Altanten 377 gange og udført 93 krydstogter, heraf 2 verdensomsejlinger.

18. august 1979 - Norway bugseres til Bremerhaven for ombygning.

august 1979 - april 1980 - Ombygget ved Lloyd Werft Bremerhaven GmbH. Fik blandt andet fjernet to propeller og 6 dampturbiner, så der kun var to propeller, drevet af hver sin dampturbine. Dette gav en betragtelig reduktion i servicefart og brændstofforbrug. Desuden blev skibet total-renoveret, men nye kahytter. Norway fik også to store, ny tenderbåde.

3. september - 2. oktober 1990 - Ombygget ved Lloyds Werft i Bremerhaven. Fik tilfæjet to nye dæk til overbygningen, hvilket øgede kapaciteten.

25. maj 2003 - Norway var ankommet til Miami klokken 5 om morgenen. Klokken 6.37 blev skibet ramt af en eksplosion i kedelrummet, hvor overophedet damp strømmede ud i rummet og det tilstødende mandskabskvarter. Otte besætningsmedlemmer omkom, og sytten kom til skade. Der var ingen tilskadekomne passagerer.

23. marts 2004 - NCL bekendtgjorde, at Norway ikke ville blive sat i stand men skulle ophugges.

15. august 2006 - Sat på stranden i Alang. Der var megen debat i medierne om ophugningen, og skibet stod længe på stranden før ophugningen. Årsagen var, at Norway (i lighed med mange tidligere ophuggede skibe) havde store mængder asbest om bord. Til sidst blev der dog givet tilladelse til ophugning.

4. december 2007 - Som delvist symbolsk handling blev spidsen af stævnen skåret af. Spidsen blev senere solgt på auktion. Pris ukendt. Den er nu udstillet i Paris Yacht Marina, Port de Grenelle, Paris.

januar 2008 - Den egentlige ophugning blev påbegyndt. Ved udgangen af året var stort set alt væk.

Noter
Horn
Billeder
Billeder