Hoveddata

Billede
Billede
IMO
7827213
MMSI
229001000
ENI
Kaldesignal
9HA2978
Hjemhavn
Valletta
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
1980
Byggepris
$140 millioner
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Havnekending Nr.
EU-identifikation
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata

Dimensioner

Længde
139,76meter
Længde imellem perpendikulær
0
LOA
158,88meter
Længde bovspryd
0
LOA incl. bovspryd
0
Bredde
25,18meter
Bredde Ext.
25,2meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
0
Bredde hvert skrog
0
Højde (Airdraft)
0
Dybgang
5,913meter
Dybgang design
0
Dybgang Ro-Ro
0
Dybgang Ro-Pax
0
Dybgang med ride control
0
Dybgang uden ride control
0
Dybgang med stabilisator
0
Dybgang uden stabilisator
0
Dybde
15,6meter
Dybde til hoveddæk
7,2meter
Dybde til øvredæk
0
Dybde til vejrdæk
0
Dybde nedre dæk
0
Dybde shelter dæk
0
Dybde båddæk
0
Dybde til togdæk
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk
0
Dybde til passager landgang
0
Dybde salon dæk
0
Dybde til promenadedæk
0
Dybde skot dæk
0
Loadline længde
134,659meter
Loadline Bredde
0
Længde bro til stævn
0
Længde bro til hæk
0
Bredde Brovinger
0
Fribord
Køl til mast
0
Køl til skorsten
0
Mastetop over havoverfladen
0
Højde på skorsten
0
Broens øjehøjde
0
Højde til båddæk
0
Højde til vejrdæk
0
Højde til hoveddæk
0
Højde øvredæk
0
Højde til dæk 3
0
Stævn udhæng
0
Agter udhæng
0
Bulb Længde
0
Frihøjde Vogndæk
0
Deplacement
0
Rækkevidde
0
Længde promenade dæk
0
Bredde promenade dæk
0
Højde promenade dæk
0
Testdybde
Note Dimensioner
Længde overalt: 145,19 m, Bredde: 25,51 m, Dybgang: 5,52 m (1980)

Skrog

Værft
Wärtsilä Perno Shipyard & Turku Shipyard, Turku, Finland
Skrog nr.
1247
Værft Skroget
Skrog nr. / Skrogværft
Skrogform
Skrog konstruktion
Skot
13
Skot olie
Gennemgående Dæk
Dæk delvise
Dæk Total
Design
Outfitter
Towing tank
Model test
Aluminium
Manøvreringstest
Vindues vasker
Koøjer
Vinduer
Vinduer
Døre
Kahytter
Parma Marine
Luger
Rør
Maling
Fortøjningsspil
Isbrydende Kapacitet
0

Maskine

Beskrivelse
4 stk. Wärtsilä-Pielstick 12PC2-5V diesel, 4780 kW 2 stk. Wärtsilä-Vasa 6R32 diesel hjælpemaskine, 1850 kW, 750 rpm 1 stk. Wärtsilä-Vasa 6R32E diesel hjælpemaskine, 2460 kW, 750 rpm
Effekt
19.120KW
HK
26000HK
rpm
500
Boring
0
Slaglængde
0
Hjælpemaskineri
Design Max Hastighed
23knob
Trial Speed
0
Servicefart
21,3knob
Note servicefart
Økonomifart
0
Hastighed for sejl
0
Fart uddykket
0
Fart neddykket
0
Maskine bygge sted
Maskine Bygge dato
Drivmiddel
Olie
Brændstof-kvalitet
Brændstof-forbrug
0
Havneforbrug
0
Brændstof optimering
Brændstof-forbrug Note
Propeller
2
Propeller Type
KaMeWa 132 S/4 propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter
4,1meter
Propel RPM
170
Propelaksel længde
0
Aksel diameter
Padlehjul
Padlehjul effekt
0
Padlehjul diameter
Bovpropeller
2
Bovpropel Producent
KaMeWa 2000/AS-CP
Bovproller Effekt
590KW pr. stk.
Bovproller Effekt
0
Bovpropel diameter
0
Hækpropeller
Hækpropel Producent
Hækpropeller effekt
0
Hækpropeller effekt
0
Hækpropel diameter
0
Ror
Stabilisator
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control
Generatorer
1 stk. Wärtsilä / ABB Strömberg 4R32 1 stk. Wärtsilä / ABB Strömberg 6R32
Strømspænding
0
Belysnings-spænding
0
Frekvens
0
Nødgenerator
1 stk. MAN D 2542 MTE
Akselgeneratorer
Kedler
7
Kedler Type
2 stk. Sanea (Sunrod International) TO-80II 5 stk. Sanea (Sunrod International) EGH-155M 1280KW
Udstødnings-gaskedel
Gear reduktion
2 stk. Tacke NDS 3751A
Akselsystem
Fremdriftkontrol
Styremaskine
Trykluft receivers
Anti vibration
Vibrations beregning
Automatisering af maskinrum
Heeling-system
Stabilitetsberegning
Landstrøm
Scrubber
Elinstalationer
Separatorer
Kompressorer
Renseanlæg
Master
Mastehøjde
0
Sejl
Sejl Areal
0
Rotorsejl
Note: Rotorsejl
Tovværk
Tovender
Noter maskinen

Management

Rederi

Celestyal Cruises / OPTIMUM SHIPMANAGEMENT SERVICE, Piræus, Grækenland

Rederi IMO
5780435
Ejer

CRISTAL TRADING OPCO LLC

Ejer IMO
5651987
ISM Manager

OPTIMUM SHIPMANAGEMENT SERVICE, Piræus, Grækenland

ISM IMO
5780435
Klassen leveret
Klassen suspenderet
DNV GL id
12391
Lloys's
BV Reg
RI
ABS
CRS
RS
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
Korean ship register
Polish Register of Shipping (IACS)
Biro Klasifikasi Indonesia
Dromon Bureau of Shipping
Note: classification
Det Norske Veritas +1A1, Ice 1A, Passenger Ship, EO, without certificate, unrestricted service, Finnish/Swedish Iceclass 1 A
P&I Forsikrings selskab
The West of England Shipowners
Station
Mægler
Rute
Sejltid

Tonnage

Dødvægt
1703tons
Dødvægt design
0
Dødvægt Ro-Ro
0
Dødvægt Ro-Pax
0
Bruttotonnage
25.611tons
Nettotonnage
12.637tons
Bruttoregisterton
0
Nettoregisterton
0
Displacement
0
Displacement uddykket
0
Displacement neddykket
0
Bruttotonnage Suez
0
Bruttotonnage Panama
0
Nettoregisterton Suez
0
Nettoregisterton Panama
0
Note Tonnage
BRT: 14330, NRT: 7512, DW: 2874 (1980)

Kapacitet

Lastrum
Dæksplads
0
Gods kapacitet
Lastrum Note:
Containere TEU
Container 14mt
Kølecontainere / Reefer plugs
Udholdenhed
Pæletræk
0
Person kapacitet
Besætning
406
Besætning fordeling
Passagerer
1452PAX
Note Passagerer
Crew / Pax-forhold
1:3,58
Elever
Dæk
10
Passagerdæk
Kahytter
476
Dæk med kahytter
6
Køjer
Underkøjer
Hængekøjer
Sæder
Dækspladser
Kahytter med balkon
Andel af udvendige kahytter
Kahytter Typer
12 x suiter = 24 PAX 210 x 2+1 køjer udvendig = 620 PAX 56 x 2 køjer udvendig = 112 PAX 26 x 2+2 køjer udvendig = 104 PAX 120 x 2 køjer indvendig = 240 PAX 50 x 2+2 indvendig = 200 PAX 74 x 1+1 indvendig = 148 PAX
Kahyts størrelse
Kahytter Besætning
Beskrivelse
Biler
Lastbiler
Note: Lastbiler
Trailere
Note Trailere
Busser
Lanemeter
Camper stik
Note: RoRo / Bildæk
Jernbanespor
Jernbanespor længde
0
Note: Spor
Cykler
Lighters
Note: Kapacitet
2000 passagerer, 1223 køjepladser, 462 personbiler (1980)

Passager faciliteter

Passager faciliteter
Skybar: 194 PAX Monaco Restaurant: 100 PAX Champagne Show Room: 600 PAX Royal á la Carte: 282 PAX Casino: 40 PAX Conference: 256 PAX Classic Buffet Restaurant: 404 PAX
Restauranter
Barer
Barer
Catering område
Note Spisesteder
Swimmingpool
Swimming pool
Spabad
Solarium
Butikker
Underholdning & højttaleranlæg
Audiovisuelt udstyr
Passager info system
Teater udstyr
Underholdningssystem
Pool udstyr
Note forbrug
Tidligere Passager Faciliteter

Indretning

Indretnings-arkitekt
Lasse Heikkinen
Interiør
Henning Frökjar
Kahyts lås
Pengeskabe i kahyt
Tæpper
Tankard
Lofter
Gulve
Møbel & gardin-stof
0
Stof
Læder
Møbler
Flysæder
Dæk
Teak dæk
Dækbelægning
Fliser
Marmor
Skiltning
Porcelæn
Minibar
Flysæder
Lamper i passager-områder
Lys
Telefon system
Glas dekorationer
Væg dekorationer
Sammenfoldelige vægge
Galleri udstyr

Tanke

Lasttankens kapacitet
Slop-tank kapacitet
Balasttanke
1.179m3
Balasttanke
0
Brændstof-tanke
0
Brændstof-tanke
0
HFO
675m3
HFO
0
LNG
0
Gasolie
0
Dieselolie
134m3
Dieselolie
0
Lavsvovl Diesel
0
Smøreolie
120m3
Smøreolie
0
Frisk Vand
578m3
Frisk Vand
0
Spildevand
0
Spildevand
0
Kloak Grå
0
Kloak Sort
0
Urin
0
Behandlet Vand
0
Slam
0
Vaskevand
0
Kedelfødevand
0
Krængnings-tanke
0
Krængnings-tanke
0
Trim tanke
0
LBC
0
Tank Kapacitet
Spildevandsbehandling
Ballast Kontrol System
LNG tanke
Frisk Vand Anlæg
Brændstof / smøreolie separator
Note: tanke

Sikkerhed

Redningsbåde
8
Redningsbåde type
8 stk. MALE / Waterman lukkede redningsbåde
Redningsflåder
0
Note: Redningsflåde
Buoyant apparatus
Note Buoyant apparatus
Redningsveste
0
Redningskrandse
Design software
Mob-boat
CO2 anlæg
Davits
Marine evacuation system
Viking
MES kapacitet
MES System
Brand detektor system
Alarm & overvågning
Brand alarm system
Brandslukning
Brandslukningsmaskine
Ildslukker
Branddøre
Sprinkler
Nødbelysning
Vandtætte døre
Survey TV
Nød belysning
GMDSS
Sikkerheds glas
Marine escape system
Evakueringssystem
Nødautomatisering
Note: sikkerhed

Udstyr

Ramper
Ramper
Adgangsveje
Køretøjs-elevator
Udstyr
Strømforsyning
110V, 220V
Elevator
4
Elevatorer
Passagerelevator: MacGregor Navire
Rulletrapper
Tender
Ankerkæde længde
0
Ankerkæde diameter
0
Karakter af ankerkæder
I-sh-r
Anker total vægt
0
Ankre
Kraner
TV
Air Condition
Fläkt Marine
AC-kølere
Ventilation
Fordampere
Pool sliding dome
Selvbetjeningstællere
Dispenser
Hartek
Kabys
Electrolux Marine
Pentry
Kassesystem
Proviant håndtering
Drikkevarer dispenser
Affald behandling
Affaldsskakt
Kompostkværne
Køling
Omvendt osmoseanlæg
Skinner
Aluminiums Paneler
Paneler
Toiletter
Vacum toiletter
Badeværelses-enheder
Elektriske installationer
Elektronik
Pooldæk cover
Lufttørringsanlæg
Vaskeri
Bildæk
Surringsudstyr
Pumper
Manifold
Septic Plant
Behandling af sort vand
Tank sounding
Wet units
Profiler
Platformkontrol
Helipad
Aluminiumslegering
Koblinger
Ben
Ben Længde
0
Hoved Slæbewire
Note Udstyr

Historik

Historiske navne
Viking Saga (26. juni 1980 - 6. maj 1986) Sally Albatross (6. maj 1986 - 1990) Sally Albatross (23. marts 1992 - 24. oktober 1994) Leeward (24. oktober 1994 - 1. marts 2000) Superstar Taurus (1. marts 2000 - 1. maj 2002) Silja Opera (1. maj 2002 - 1. august 2006) Opera (1. august 2006 - 1. januar 2007) Cristal (1. januar 2007 - 1. marts 2011) Louis Cristal (1. marts 2011 - 1. april 2015) Celestyal Crystal (1. april 2015 - )
Historiske ejere
Rederi Ab Sally (26. juni 1980 - 16. juni 1982) Suomen Yritysrahoitus (16. juni 1982 - 1989) Partrederiet Sally Albatross (1989 - 1990) Sally Oy Ab (1992 - 1992) Silja Line (1992 - 1995) Crown Jewel, Inc (1995 - 2002) Silja Cruise (1. maj 2002 - 1. august 2006) SEA CONTAINERS OPERA LTD (1. august 2006 - 1. maj 2007) CITRON NAVIGATION CORP (1. maj 2007 - 1. juli 2007) OPERA ACQUISITION LLC (1. juli 2007 - 4. oktober 2007) CITRON NAVIGATION CORP (4. oktober 2007 - 1. februar 2012) CRISTAL TRADING OPCO LLC (1. februar 2012 - )
Historiske Rederier
Rederi Ab Sally (i Viking Line trafik) (26. marts 1980 - 6. maj 1986) Sally Cruise (6. maj 1986 - 1990) Sally Cruise (23. juli 1992 - 1. oktober 1992) Silja Line (1. oktober 1992 - 24. oktober 1994) Norwegian Cruise Line (24. oktober 1994 - 1. marts 2000) Star Cruises (1. marts 2000 - 1. maj 2002) SILJA CRUISE (1. maj 2002 - 1. juni 2006) SEA CONTAINERS FERRIES & PORTS (1. juni 2006 - 1. maj 2007) CORE MARINE LTD (1. maj 2007 - 15. december 2014) OPTIMUM SHIPMANAGEMENT SERVICE (15. december 2014 - )
Historiske ISM
CORE MARINE LTD (6. november 2007 - 15. december 2014) OPTIMUM SHIPMANAGEMENT SERVICE (14. december 2014 - )
Historiske Ruter
Historiske Hjemsteder
Mariehamn (1. juni 1980 - 1. september 1990) Mariehamn (23. marts 1992 - 1. juli 1995) Panama (1. juli 1995 - 1. maj 2002) Nassau (1. maj 2002 - 1. maj 2002) Stockholm (1. maj 2002 - 1. oktober 2007) Piraeus (1. oktober 2007 - 1. februar 2012) Valletta (1. februar 2012 - )
Historiske Flag
Finland (1. juni 1980 - 1. september 1990) Finland (23. marts 1992 - 1. juli 1995) Panama (1. juli 1995 - 1. maj 2002) Bahamas (1. maj 2002 - 1. maj 2002) Sverige (1. maj 2002 - 1. oktober 2007) Grækenland (1. oktober 2007 - 1. februar 2012) Malta (1. februar 2012 - )
Historiske Kaldesignal
SIAP (1. maj 2002 - 1. oktober 2007) SWQI (1. oktober 2007 - 1. februar 2012) 9HA2978 (1. februar 2012 - )
Historiske MMSI
Historik Pennant:
Historiske Havnekendings Nr.
Historiske Kontrol-numre
Historiske P&I forsikringsselskab
Historisk type
Historiske klasseselskaber
Kaptajn
Søsterskibe

Regina Baltica (7827225)

Projekteret
Bestilt
01/01/1979
Første Stål Skåret
Kølstrakt
27/08/1979
Søsat
01/12/1979
Prøvetur
Prøvetur slut
Prøvetur
Prøvetur slut
Bilbrev
Færdig
Leveret
26/06/1980
Døbt
Døbt Sted
Gudmor
Jomfrurejse
Jomfrurejse rute
Udgået
Renoveret
2016
Hændelser og særlige begivenheder

1990 - Sally Albatross blev bygget på resterne af den gamle Sally Albatross, som blev voldsomt beskadiget af en brand. Maskineriet og det meste af skroget under vogndækket tog ikke den store skade, så man fjernede alt fra vogndækket og op, og anvendte resten til bygning af det nye Sally Albatross.

26. juli 1991 - Den nye Sally Albatross søsættes.

23. marts 1992 - Den nye Sally Albatross leveres.

27. juni 2015 - Celestyal Crystal kolliderede med tankskibet Sti Pimlico - IMO 9686871 i Dardanellerne (et snævert stræde i Tyrkiet). Ombord var der 852 passagerer og 382 besætningsmedlemmer. En passager og to besætningsmedlemmer kom lettere til skade. Der var ingen tilskadekommende ombord på Sti Pimlico, som kun fik matriel skade. Celestyal Crystal fik skader i stævnen, der ramte ind i tankskibets bagbords side.

Noter
Oprindeligt bygget som bilfærge. Men blev konverteret til krydstogtskib efter branden i 1990. 1980 - LOA: 145,19 m. Bredde: 25,51 m. Dybgang: 5,52 m. 1988 - LOA: 149,96 m. Bredde: 25,49 m. Dybgang: 5,52 m.
Horn
Billeder
Billeder