Hoveddata

Billede
Billede
M/S HEIMDALBillede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
IMO
5145582
MMSI
ENI
Kaldesignal
OXHS
Hjemhavn
Korsør
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
1930
Byggepris
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Havnekending Nr.
EU-identifikation
Ophugget
1975
Forlist
Udgået
Levetid
45år
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata

Dimensioner

Længde
0
Længde imellem perpendikulær
0
LOA
75,67meter
Længde bovspryd
0
LOA incl. bovspryd
0
Bredde
11,8meter
Bredde Ext.
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
0
Bredde hvert skrog
0
Højde (Airdraft)
0
Dybgang
3,3meter
Dybgang design
0
Dybgang Ro-Ro
0
Dybgang Ro-Pax
0
Dybgang med ride control
0
Dybgang uden ride control
0
Dybgang med stabilisator
0
Dybgang uden stabilisator
0
Dybde
0
Dybde til hoveddæk
0
Dybde til øvredæk
0
Dybde til vejrdæk
0
Dybde nedre dæk
0
Dybde shelter dæk
0
Dybde båddæk
0
Dybde til togdæk
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk
0
Dybde til passager landgang
0
Dybde salon dæk
0
Dybde til promenadedæk
0
Dybde skot dæk
0
Loadline længde
0
Loadline Bredde
0
Længde bro til stævn
0
Længde bro til hæk
0
Bredde Brovinger
0
Fribord
Køl til mast
0
Køl til skorsten
0
Mastetop over havoverfladen
0
Højde på skorsten
0
Broens øjehøjde
0
Højde til båddæk
0
Højde til vejrdæk
0
Højde til hoveddæk
0
Højde øvredæk
0
Højde til dæk 3
0
Stævn udhæng
0
Agter udhæng
0
Bulb Længde
0
Frihøjde Vogndæk
0
Deplacement
0
Rækkevidde
0
Længde promenade dæk
0
Bredde promenade dæk
0
Højde promenade dæk
0
Testdybde
Note Dimensioner

Skrog

Værft
Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark
Skrog nr.
42
Værft Skroget
Skrog nr. / Skrogværft
Skrogform
Skrog konstruktion
Skot
Skot olie
Gennemgående Dæk
Dæk delvise
Dæk Total
Design
Outfitter
Towing tank
Model test
Aluminium
Manøvreringstest
Vindues vasker
Koøjer
Vinduer
Vinduer
Døre
Kahytter
Luger
Rør
Maling
Fortøjningsspil
Isbrydende Kapacitet
0

Maskine

Beskrivelse
2 stk. Frichs diesel
Effekt
1.310KW
HK
1780HK
rpm
0
Boring
0
Slaglængde
0
Hjælpemaskineri
Batterier
Design Max Hastighed
0
Trial Speed
0
Servicefart
13knob
Note servicefart
Økonomifart
0
Hastighed for sejl
0
Fart uddykket
0
Fart neddykket
0
Maskine bygge sted
Maskine Bygge dato
Drivmiddel
Olie
Brændstof-kvalitet
Brændstof-forbrug
0
Havneforbrug
0
Brændstof optimering
Brændstof-forbrug Note
Propeller
2
Propeller Type
fastbladet propel
Propel Diameter
0
Propel RPM
Propelaksel længde
0
Aksel diameter
Padlehjul
Padlehjul effekt
0
Padlehjul diameter
Bovpropeller
Bovpropel Producent
Bovproller Effekt
Bovproller Effekt
0
Bovpropel diameter
0
Hækpropeller
Hækpropel Producent
Hækpropeller effekt
0
Hækpropeller effekt
0
Hækpropel diameter
0
Ror
1 for, 1 agter
Stabilisator
Ride control
Generatorer
Strømspænding
0
Belysnings-spænding
0
Frekvens
0
Nødgenerator
Akselgeneratorer
Kedler
Kedler Type
Udstødnings-gaskedel
Gear reduktion
Akselsystem
Fremdriftkontrol
Styremaskine
Trykluft receivers
Anti vibration
Vibrations beregning
Automatisering af maskinrum
Motorovervågning
Heeling-system
Stabilitetsberegning
Dæks maskineri
Landstrøm
Scrubber
Elinstalationer
Separatorer
Kompressorer
Renseanlæg
Master
Mastehøjde
0
Sejl
Sejl Areal
0
Rotorsejl
Note: Rotorsejl
Tovværk
Tovender
Noter maskinen

Management

Rederi

H I Hansen, Odense

Rederi IMO
Ejer

H I Hansen, Odense

Ejer IMO
ISM Manager
ISM IMO
Klassen leveret
Klassen suspenderet
Skibsregister-nummer
DNV GL id
Lloys's
BV Reg
RI
ABS
CRS
RS
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
Korean ship register
Polish Register of Shipping (IACS)
Biro Klasifikasi Indonesia
Dromon Bureau of Shipping
Note: classification
P&I Forsikrings selskab
Station
Mægler
Rute
Sejltid

Tonnage

Dødvægt
138tons
Dødvægt design
0
Dødvægt Ro-Ro
0
Dødvægt Ro-Pax
0
Bruttotonnage
0
Nettotonnage
0
Bruttoregisterton
1.083tons
Nettoregisterton
373tons
Displacement
0
Displacement uddykket
0
Displacement neddykket
0
Bruttotonnage Suez
0
Bruttotonnage Panama
0
Nettoregisterton Suez
0
Nettoregisterton Panama
0
Note Tonnage

Kapacitet

Lastrum
Dæksplads
0
Gods kapacitet
Lastrum Note:
Containere TEU
Container 14mt
Kølecontainere / Reefer plugs
Udholdenhed
Pæletræk
0
Person kapacitet
Besætning
Besætning fordeling
Passagerer
600PAX
Note Passagerer
Crew / Pax-forhold
Elever
Dæk
Passagerdæk
Fragtdæk
Kahytter
Dæk med kahytter
Køjer
Underkøjer
Hængekøjer
Sæder
Dækspladser
Kahytter med balkon
Andel af udvendige kahytter
Kahytter Typer
Kahyts størrelse
Kahytter Besætning
Køjer besætning
Beskrivelse
Biler
55
Lastbiler
Note: Lastbiler
Trailere
Note Trailere
Busser
Lanemeter
Camper stik
Note: RoRo / Bildæk
Jernbanespor
Jernbanespor længde
0
Note: Spor
Cykler
Lighters
Note: Kapacitet

Passager faciliteter

Passager faciliteter
Restauranter
Barer
Barer
Catering område
Note Spisesteder
Swimmingpool
Swimming pool
Spabad
Solarium
Butikker
Underholdning & højttaleranlæg
Audiovisuelt udstyr
Passager info system
Teater udstyr
Underholdningssystem
Pool udstyr
Note forbrug
Tidligere Passager Faciliteter

Indretning

Indretnings-arkitekt
Interiør
Kahyts lås
Pengeskabe i kahyt
Tæpper
Lofter
Gulve
Møbel & gardin-stof
0
Stof
Læder
Møbler
Flysæder
Dæk
Teak dæk
Dækbelægning
Fliser
Marmor
Skiltning
Porcelæn
Minibar
Flysæder
Lamper i passager-områder
Lys
Strømforsyning
Telefon system
Glas dekorationer
Væg dekorationer
Sammenfoldelige vægge
Galleri udstyr

Tanke

Lasttankens kapacitet
Slop-tank kapacitet
Balasttanke
0
Balasttanke
0
Brændstof-tanke
0
Brændstof-tanke
0
HFO
0
HFO
0
LNG
0
Gasolie
0
Dieselolie
0
Dieselolie
0
Lavsvovl Diesel
0
Smøreolie
0
Smøreolie
0
Frisk Vand
0
Frisk Vand
0
Spildevand
0
Spildevand
0
Kloak Grå
0
Kloak Sort
0
Urin
0
Behandlet Vand
0
Slam
0
Vaskevand
0
Teknisk vand
0
Kedelfødevand
0
Krængnings-tanke
0
Krængnings-tanke
0
Trim tanke
0
LBC
0
Ferskvandsproduktion
Tank Kapacitet
Spildevandsbehandling
Ballast Kontrol System
LNG tanke
Frisk Vand Anlæg
Brændstof / smøreolie separator
Skralde Kapacitet
0
Note: tanke

Sikkerhed

Redningsbåde
4
Redningsbåde type
Redningsflåder
0
Note: Redningsflåde
Buoyant apparatus
Note Buoyant apparatus
Redningsveste
600stk.
Redningskrandse
2stk.
Design software
Mob-boat
CO2 anlæg
Davits
Marine evacuation system
MES kapacitet
MES System
Brand detektor system
Alarm & overvågning
Brand alarm system
Brandslukning
Brandslukningsmaskine
Ildslukker
Branddøre
Sprinkler
Nødbelysning
Vandtætte døre
Survey TV
Nød belysning
GMDSS
Sikkerheds glas
Marine escape system
Evakueringssystem
Nødautomatisering
Note: sikkerhed

Udstyr

Ramper
Ramper
Adgangsveje
Linkspan design
Køretøjs-elevator
Udstyr
Elevator
Elevatorer
Rulletrapper
Tender
Ankerkæde længde
0
Ankerkæde diameter
0
Karakter af ankerkæder
Anker total vægt
0
Ankre
Kraner
TV
Air Condition
AC-kølere
Ventilation
Fordampere
Pool sliding dome
Selvbetjeningstællere
Dispenser
Kabys
Pentry
Kassesystem
Proviant håndtering
Drikkevarer dispenser
Affald behandling
Affaldsskakt
Kompostkværne
Køling
Omvendt osmoseanlæg
Skinner
Aluminiums Paneler
Paneler
Toiletter
Vacum toiletter
Badeværelses-enheder
Elektriske installationer
Elektronik
Pooldæk cover
Lufttørringsanlæg
Vaskeri
Bildæk
Surringsudstyr
Pumper
Manifold
Septic Plant
Behandling af sort vand
Tank sounding
Wet units
Profiler
Platformkontrol
Helipad
Aluminiumslegering
Koblinger
Ben
Ben Længde
0
Hoved Slæbewire
Note Udstyr

Historik

Historiske navne
Heimdal (31. oktober 1930 - 1. oktober 1975)
Historiske ejere
De Danske Statsbaner, Danmark (31. oktober 1930 - 12. juni 1948) Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 16. juni 1975) H I Hansen, Odense Danmark (16. juli 1975 - 1. april 1976)
Historiske Rederier
De Danske Statsbaner, Danmark (31. oktober 1930 - 12. juni 1948) Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 16. juni 1975) H I Hansen, Odense Danmark (16. juli 1975 - 1. april 1976)
Historiske ISM
Historiske Ruter
Korsør - Nyborg (1. november 1930 - 5. september 1939) Troppetransport (ca. november 1944 - 8. marts 1945) Korsør - Nyborg (13. juli 1947 - 8. juni 1965) Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (10. juni 1965 - 24. juni 1965) Korsør - Nyborg (25. juni 1965 - 8. juni 1966) Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (14. juni 1966 - 30. juni 1966) Korsør - Nyborg (1. juli 1966 - 4. juni 1967) Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (13. juni 1967 - 29. juni 1967) Korsør - Nyborg (30. juni 1967 - 23. september 1967) Kolby Kås - Kalundborg (196? - 20. juni 1968) Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (21. juni 1968 - ca. 25. august 1968) Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (13. september 1968 - 6. oktober 1968) Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (11. oktober 1968 - 20. oktober 1968) Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (25. oktober 1968 - 15. december 1968) Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december 1968 - 30. december 1968) Bøjden - Fynshav (9. marts 1969 - 28. september 1969) Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (3. oktober 1969 - 16. oktober 1969) Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (17. oktober 1969 - 28. oktober 1969) Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (31. oktober 1969 - 12. december 1969) Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december 1969 - 2. januar 1970) Halsskov - Knudshoved (11. januar 1970 - 2. februar 1970) Halsskov - Knudshoved (15. marts 1970 - 20. marts 1970) Bøjden - Fynshav (25. marts 1970 - 26. april 1970) Bøjden - Fynshav (spidsbelastnings- og afløserfærge) (7. maj 1970 - 24. juni 1975)
Historiske Hjemsteder
Korsør (1930 - 1975)
Historiske Flag
Danmark (1930 - 1975)
Historiske Kaldesignal
NJCK (1930 - 1933) OXHS (1934 - 1975)
Historiske MMSI
Historik Pennant:
Historiske Havnekendings Nr.
Historiske Kontrol-numre
Historiske P&I forsikringsselskab
Historisk type
Historiske klasseselskaber
Kaptajn
Søsterskibe
Projekteret
Bestilt
11/12/1929
Første Stål Skåret
Kølstrakt
11/03/1930
Søsat
29/08/1930
Prøvetur
28/10/1930
Prøvetur slut
Prøvetur
Prøvetur slut
Bilbrev
Færdig
Leveret
29/08/1930
Døbt
29/08/1930
Døbt Sted
Alborg værft
Gudmor
Fru sagfører Cortes
Jomfrurejse
01/11/1930
Jomfrurejse rute
Udgået
24/06/1975
Renoveret
Hændelser og særlige begivenheder

5. marts 1933 - Kollision med Korsør i Nyborg fjord i tæt tåge på vej fra Nyborg til Korsør. Kun minimale skader på Heimdal ved kollisionen. Auditøren: Fastslået, at begge føreres omhu og forsigtighed ved denne lejlighed havde været mangelfuld.

16. - 18. november 1933 - Svendborg værft for dokning/bundbehandling. Færgen fik udskæringer 2 steder i bagbord side og 2 steder i styrbord side for anbringelse af landgangsbroer til passagerer.

18. marts 1935 - Prøvesejlads Kalundborg-Aarhus-Kalundborg, der tog 4 timer og 32 minutter, hvorefter man konkluderede at færgen var for langsom.

27. juli 1937 - Sejlede fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 FDF-drenge fra lejr i Aarhus. Tilbage i Korsør samme aften.

18. januar - 13. april 1940 - Orlogsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn II, og samtidig er der, for at skaffe plads på bildækket, foretaget en ombygning af færgen med fjernelse af begge vingehuse. I stedet er der bygget et midterhus og foretaget de deraf følgende forandringer af trapper m.v. Dragerne under promenadedækket er ændret for at give større højde. Spisesalon og mandskabskamre under dæk er forandret, nyt stirrids indrettet, og adgangen til promenadedæk og fordæk er ændret. Ikke-rygesalonen er flyttet agterefter, rygesalonen er udvidet på for- og agterkant. Opvarmningen er ændret til Aerovent- og termoagregater. Af hensyn til ombygningen er der foretaget ændring af udstødsrør, skorsten og varmeledning, og de elektriske ledninger og lampesteder på hoved- og vingedæk er nedtaget og ændret. Ny kabys er indrettet på brodæk med fornyelse af komfur, elevator m.m. Privatkahyt indrettet i gammelt radiorum.

14. november - 4. december 1941 - På Svendborg værft efter at være blevet påsejlet af tysk minestryger. Færgen har været underkastet en stor reparation efter havarier, forårsaget ved påsejlinger af fremmed skib, mens færgen lå i havn. Der blev installeret højttaleranlæg i færgen. Minekablet blev flyttet fra at være udenbords til at være indenbords.

12. - 17. oktober 1942 - I dok på Svendborg værft for bundbehandling. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

18. oktober 1944 - Skibet tvangsovertaget af den tyske besættelsesmagt i Strib (evt. 17. oktober).

8. marts 1945 - Lå opankret ved Vindnespollen i Norge på 61 grader 42,5 nord 5 grader 10 øst Blev kl. 16.20 angrebet af 8 engelske Beaufighter-bombefly fra eskadrille 455. Brød i brand ved angrebet og blev stærkt beskadiget over vandlinien.

9. - 10. marts 1945 - Natten efter 9. marts taget på slæb af bugserbåden Hjeltefjord.

11. marts 1945 - Ankom til Bergen kl. 12.15 på slæb som delvist vrag.

11. marts - 9. juni - 1945 - Lå i Bergen hvor den blev genfundet i juni 1945.

9. juni 1945 - DSB's blad Vingehjulet skriver at færgen ligger i Bergen havn med brandskade.

30. juni 1945 - Overgivet til de danske myndigheder.

15. - 20. juli 1945 - Slæbt fra Bergen af norsk slæbebåd Thorholm (tysk besætning på færgen).

20. juli 1945 - Ankom til mellembassinet i Københavns frihavn.

21. juli 1945 - Kl 10.00 overdraget til DSB i Københavns frihavn af en engelsk officer.

20. januar 1946 - 26. juni 1947 - Genopbygget og moderniseret på Svendborg værft. Herunder er hele maskineriet gennemgribende repareret, alle aksler har været udtaget og akselledningerne oprettet, drivskruerne fornyet med materiale af rustfrit stål, en ny hjælpemotor med dynamo installeret, den elektriske installation i hele skibet fornyet, nyt sanitær-, varme- og ventilationsanlæg samt en ny varmekedel installeret. Endvidere er sprinkleranlæg og trykluftledninger for levering af luft til automobilers luftringe installeret på vogndækket. Endelig er skorstenen fornyet med en større. Fra vandlinien og opefter har skibssider, promenadedæk og mellemdæk været aftaget og er fornyet fra agterstævn til midtskibs. Nye stålhuse er opbygget på promenadedæk og nyt aluminiumshus på kommandobro. På bro og promenadedæk er alt trædæk og på vogndæk trædækket delvis fornyet. Al aptering undtagen kamre på mellemdæk for er fornyet. Der er indrettet ny stor spisesalon med stirrids og opvaskerum på mellemdæk, og ny stor rygesalon og ikke-ryge­salon, privatkahyt og førerkammer er indrettet på promenadedæk. Endvidere er skibet forsynet med aluminiumsbovport, der kan bevæges ved trykluft.

13. juli 1947 - I fart på Korsør-Nyborg overfarten.

13. juni 1948 - Påsejlede mole i Nyborg, skaderne udbedret af maskindepotet, så færgen kunne fortsætte sejladsen.

9. januar - 15. marts 1949 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev udbedret skader, opstået i agterskibet ved besejling af Nyborg havn. Samtidig ændredes dæksbjælkerne på webspanterne, så at den fri dækshøjde nu strækker sig en meter længere ud i borde. Radaranlæg Raython er installeret. Maskineriet har været underkastet hovedsyn, og hjælpemotor nr. 3 er genopstillet efter reparation og delvis fornyelse.

25. juli 1951 - På rejse fra Nyborg til Korsør med biler og passagerer. Tørnet færgeleje den 25.07.1951 i Korsør havn.
Søforklaring og søforhør i Korsør den 28.07.1951. Kl. 14.45 afsejlede Heimdal fra Nyborg. Da Korsør Båke vinkelfyr (Koen) passeredes, bemærkedes det, at strømmen var indgående, og da den røde spidstønde med 2 opadvendte koste ved Ærteø passeredes, blev der slået klar på begge maskintelegrafer, hvilken ordre straks blev besvaret fra maskinrummet. Kl. 16.00, umiddelbart før havnemolerne passeredes, beordredes begge motorer langsomt frem, og derefter, kort før Heimdal havde den lange mole mellem 2. og 3. færgeleje tværs, stop. Da Heimdals stævn var ud for A/S „Tranekjær“s kaj, beordredes styrbords motor langsomt bak og straks efter halv kraft bak og derefter fuld kraft bak; men da Heimdals fart ikke syntes at aftage, beordredes bagbords motor halv kraft bak og umiddelbart efter fuld kraft bak, hvorefter begge motorer beordredes forceret fuld kraft bak. Da færgens fart syntes at øges, og da det antoges, at den ene eller begge motorer havde forkert omdrejningsretning, beordredes begge motorer stop og straks efter påny forceret fuld kraft bak; men umiddelbart efter, kl. 16.04, tørnede Heimdal med voldsom kraft med bagbords side af stævnen mod bolværket og derefter med styrbords bov imod anstødspælene ved færgeklappen. Ved kollisionen kom nogle passagerer til skade, og en del biler beskadigedes. Endvidere beskadigedes færgelejet, og Heimdal led en del ovenbords skade.
Anm. 1. Ministeriet må antage, at påsejlingen af færgelejet skyldes, at de fra broen afgivne bakordrer ikke er kommet til udførelse.
Anm. 2. Ved Korsør sørets dom af 31.05.1952 er skibsmaskinmesteren, maskinmesteren og ekstramaskinmesteren blevet frifundet for tiltale efter sømandslovens § 84. Sagen er af anklagemyndigheden indbragt for Østre Landsret. Ved Østre Landsret dom af 13.06.1953 er skibsmaskinmesteren idømt en bøde på 400 kr., og ekstramaskinmesteren idømt en bøde på 300 kr., begge for overtrædelse af sømandslovens § 84. Vagthavende maskinmester frifundet for tiltale efter sømandslovens § 84.

16. februar - 12. marts 1953 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev trædækket på hoveddækket for og agter fornyet. Endvidere blev færgen under hensyn til de internationale konventions­bestemmelser forsynet med et skumslukningsanlæg, der dækker såvel hoveddæk som maskinrum, samt et nøddieselaggregat og et nødbelysningsanlæg overalt i færgen.

6. december - 17. december 1955 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er installeret en elektrisk maskinrumsventilator samt et dybfrysningsanlæg for restaurationen

6. - 18. januar 1957 - Aarhus værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Færgen har fået fornyet 2 stk. udvendige og 2 stk. indvendige stævn­rørsforinger; i samme færge er endvidere fornyet kabel til 37 lampesteder i henholdsvis spisesalon og aptering for og agter.

17. august 1958 - Sejlede udflugtssejlads denne dag, Korsør afgang 10.00, Bandholm af 18.30, Korsør ankomst ca. kl. 22.00 (deltagere fra Korsør betalte 18,- for at deltage).

18. - 27. februar 1959 - Svendborg værft, årligt eftersyn Enten her eller i februar 1958 fik færgen installation af radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge).

29. maj 1959 - Påsejlet mens den lå i bilfærgelejet i Korsør af flådens depotskib Ægir, kun mindre materiel skade på Heimdal.

25. juni 1962 - Udlånt til Sydfyenske Dampskibsselskab på grund af skade på Mjølner. Afgået fra Korsør kl. 10.30 til Rudkøbing med passagerer. På rejse fra Rudkøbing til Korsør med passagerer. Grundstødt den 25. juni ved Langelands vestlige kyst.
Søforklaring og søforhør i Korsør den 27. juni. Kl. 18.00, da Heimdal, der havde lods om bord, under en hård vestlig kuling med stærk sydgående strøm skulle afgå fra kaj i Rudkøbing havn, blev maskinen beordret fuld kraft frem. Da agterenden ved hjælp af et spring var fri af kajen, blev maskinen beordret forceret fuld kraft bak. Kort efter blev færgen af strømmen passet over mod løbets vestlige side, maskinen blev beordret fuld kraft frem, men umiddelbart efter tog Heimdal grunden og blev stående. Kl. ca. 03.55 kom Heimdal flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj, efter at de fleste passagerer var blevet landsat.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes vejr- og strømforholdene..

26. juni 1962 - Slæbt af grunden kl. 03.55 af Em.Z.Svitzers Skuld. Forsejlet til Korsør for besigtigelse af skader på bund og skrue.

26. - 27. juni 1962 - Styrbords skrue godt beskadiget.

28. marts 1963 - Man forsøgte at bruge færgen til at rense færgelejerne i Nyborg for is, det var ingen succes, da man i stedet fik ødelagt færgens skruer.

4. - 8. april 1963 - Svendborg værft, årligt eftersyn, bundbehandling, skrueskift.

14. april 1963 - Der opstod en mindre lækage i yderklædningen foran om bagbord, løst ved påsvejsning af plade.

20. marts 1970 - Sidste sejlads på Storebæltsoverfarterne Sidste ture: Halsskov afgang 18.21 - Knudshoved ankomst 19.25, Knudshoved afgang 19.39, Halsskov ankomst 20.38, Halsskov afgang 20.52 - Knudshoved ankomst kl. 22.01.

24. juni 1975 - Sidste dag i fart. Kl 10.25 om formiddagen passeret den ombyggede Fynshav for udadgående. Sidste ture: Bøjden afgang kl. 21.08 - Fynshav ankomst kl. 21.56, Fynshav afgang kl. 22.00 - Bøjden ankomst kl. 22.52, kl. 23.10 påbegyndt forhaling fra leje, ankomst oplæggerpladsen kl. 23.25.

16. juni 1975 - Solgt til H I Hansen i Odense for ophugning.

17. juli 1975 - Slæbt fra Bøjden mod Odense af Em. Z. Svitzers Valkyrien.

18. juli 1975 - Ankommet til H I Hansen i Odense for ophugning.

 

Noter
Horn
Billeder
Billeder