Hoveddata

Billede
Billede
IMO
9235517
MMSI
266343000
ENI
Kaldesignal
SJLB
Hjemhavn
Göteborg
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
2003
Byggepris
$70 millioner
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Havnekending Nr.
EU-identifikation
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata

Dimensioner

Længde
226,45meter
Længde imellem perpendikulær
0
LOA
240,09meter
Længde bovspryd
0
LOA incl. bovspryd
0
Bredde
29,3meter
Bredde Ext.
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
0
Bredde hvert skrog
0
Højde (Airdraft)
0
Dybgang
6,314meter
Dybgang design
0
Dybgang Ro-Ro
0
Dybgang Ro-Pax
0
Dybgang med ride control
0
Dybgang uden ride control
0
Dybgang med stabilisator
0
Dybgang uden stabilisator
0
Dybde
9,5meter
Dybde til hoveddæk
9,5meter
Dybde til øvredæk
0
Dybde til vejrdæk
0
Dybde nedre dæk
0
Dybde shelter dæk
0
Dybde båddæk
0
Dybde til togdæk
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk
0
Dybde til passager landgang
0
Dybde salon dæk
0
Dybde til promenadedæk
0
Dybde skot dæk
0
Loadline længde
0
Loadline Bredde
0
Længde bro til stævn
0
Længde bro til hæk
0
Bredde Brovinger
0
Fribord
Køl til mast
0
Køl til skorsten
0
Mastetop over havoverfladen
0
Højde på skorsten
0
Broens øjehøjde
0
Højde til båddæk
0
Højde til vejrdæk
0
Højde til hoveddæk
0
Højde øvredæk
0
Højde til dæk 3
0
Stævn udhæng
0
Agter udhæng
0
Bulb Længde
0
Frihøjde Vogndæk
0
Deplacement
0
Rækkevidde
0
Længde promenade dæk
0
Bredde promenade dæk
0
Højde promenade dæk
0
Testdybde
Note Dimensioner

Skrog

Værft
Hyundai Heavy Industries Co., Ltd (HHI), Ulsan, Korea
Skrog nr.
1392
Værft Skroget
Skrog nr. / Skrogværft
Skrogform
Skrog konstruktion
Skot
Skot olie
Gennemgående Dæk
Dæk delvise
Dæk Total
Design
Knud E. Hansen A/S (2006): forlængelse, koncept design, grundlæggende design Knud E. Hansen A/S (2010): ombygning, koncept design, grundlæggende design
Outfitter
Towing tank
Model test
Aluminium
Manøvreringstest
Vindues vasker
Koøjer
Vinduer
Vinduer
Døre
Kahytter
Luger
Rør
Blücher Metal
Maling
Fortøjningsspil
Isbrydende Kapacitet
0

Maskine

Beskrivelse
4 stk. MAN B&W 9L40/54 diesel 4 stk. MAN B&W Holeby 8L23/30A diesel hjælpemaskine, 1280kW hver
Effekt
25.920KW
HK
35241HK
rpm
0
Boring
0
Slaglængde
0
Hjælpemaskineri
Design Max Hastighed
23,6knob
Trial Speed
0
Servicefart
22knob
Note servicefart
Økonomifart
0
Hastighed for sejl
0
Fart uddykket
0
Fart neddykket
0
Maskine bygge sted
Maskine Bygge dato
Drivmiddel
Olie
Brændstof-kvalitet
700 cSt
Brændstof-forbrug
90tons i døgnet
Havneforbrug
0
Brændstof optimering
Brændstof-forbrug Note
Propeller
2
Propeller Type
KaMeWa propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter
4,85meter
Propel RPM
150
Propelaksel længde
0
Aksel diameter
Padlehjul
Padlehjul effekt
0
Padlehjul diameter
Bovpropeller
3
Bovpropel Producent
KaMeWa
Bovproller Effekt
2200KW pr. stk.
Bovproller Effekt
0
Bovpropel diameter
0
Hækpropeller
Hækpropel Producent
Hækpropeller effekt
0
Hækpropeller effekt
0
Hækpropel diameter
0
Ror
Becker
Stabilisator
2 stk. Brown finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control
Generatorer
Strømspænding
0
Belysnings-spænding
0
Frekvens
0
Nødgenerator
Akselgeneratorer
Kedler
Kedler Type
Udstødnings-gaskedel
Gear reduktion
Akselsystem
Fremdriftkontrol
Styremaskine
Trykluft receivers
Anti vibration
Vibrations beregning
Automatisering af maskinrum
Heeling-system
Stabilitetsberegning
Landstrøm
Scrubber
Elinstalationer
Separatorer
Kompressorer
Renseanlæg
Master
Mastehøjde
0
Sejl
Sejl Areal
0
Rotorsejl
Note: Rotorsejl
Tovværk
Tovender
Noter maskinen
2 stk. tværpropel i bov (januar 2003 - februar 2007) 3 stk. tværpropel i bov (februar 2007 - )

Management

Rederi

STENA LINE SCANDINAVIA AB, Gøteborg, Sverige

Rederi IMO
1249369
Ejer

JUTESKAREN AB, Gøteborg, Sverige

Ejer IMO
5869909
ISM Manager
ISM IMO
Klassen leveret
Klassen suspenderet
DNV GL id
Lloys's
LRV23933
BV Reg
RI
ABS
CRS
RS
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
Korean ship register
Polish Register of Shipping (IACS)
Biro Klasifikasi Indonesia
Dromon Bureau of Shipping
Note: classification
P&I Forsikrings selskab
Assuranceforeningen Gard - Norway
Station
Mægler
Rute
Göteborg - Kiel
Sejltid
15 timer, 30 minutter

Tonnage

Dødvægt
11078tons
Dødvægt design
0
Dødvægt Ro-Ro
0
Dødvægt Ro-Pax
0
Bruttotonnage
57.639tons
Nettotonnage
29.143tons
Bruttoregisterton
0
Nettoregisterton
0
Displacement
0
Displacement uddykket
0
Displacement neddykket
0
Bruttotonnage Suez
0
Bruttotonnage Panama
0
Nettoregisterton Suez
0
Nettoregisterton Panama
0
Note Tonnage

Kapacitet

Lastrum
Dæksplads
0
Gods kapacitet
Lastrum Note:
Containere TEU
Container 14mt
Kølecontainere / Reefer plugs
Udholdenhed
Pæletræk
0
Person kapacitet
Besætning
77
Besætning fordeling
Dæk & maskine: 28 Catering: 49
Passagerer
1300PAX
Note Passagerer
Crew / Pax-forhold
Elever
Dæk
Passagerdæk
Kahytter
398
Dæk med kahytter
Køjer
1040
Underkøjer
Hængekøjer
Sæder
Dækspladser
Kahytter med balkon
Andel af udvendige kahytter
Kahytter Typer
295 x 2 sengs = 590 PAX 57 x 4 sengs = 228 PAX 44 x 5 sengs = 220 PAX 2 x handicap = 2 PAX
Kahyts størrelse
Kahytter Besætning
56
Beskrivelse
14 x officers kahytter 42 x Besætnings kahytter
Biler
1321
Lastbiler
Note: Lastbiler
Trailere
Note Trailere
Busser
Lanemeter
4220meter
Camper stik
Note: RoRo / Bildæk
Vejrdæk: 220 biler, 687 lanemeter. Hængedæk: frihøjde 2,10 meter, 112 biler. Øvre dæk: frihøjde 5,0 meter, 320 biler, 1482 lanemeter. Hoveddæk: frihøjde 5,20 meter, 484 biler, 1461 lanemeter. Nedre dæk: frihøjde 5,00 meter, 175 biler, 590 lanemeter.
Jernbanespor
Jernbanespor længde
0
Note: Spor
Cykler
Lighters
Note: Kapacitet

Passager faciliteter

Passager faciliteter
Riva Bar: 36 PAX Food City: 422 PAX Metropolitan Buffet & Grill: 230 PAX Truckers Restaurant: 228 PAX Cinema: 49 PAX Stena Plus Lounge: 47 PAX
Restauranter
Barer
Barer
Catering område
Note Spisesteder
Swimmingpool
Swimming pool
Spabad
Solarium
Butikker
Underholdning & højttaleranlæg
Audiovisuelt udstyr
Passager info system
Teater udstyr
Underholdningssystem
Pool udstyr
Note forbrug
Tidligere Passager Faciliteter

Indretning

Indretnings-arkitekt
Figura Arkitekter
Interiør
Kahyts lås
VingCard
Pengeskabe i kahyt
Tæpper
Hammertaepper
Lofter
Gulve
Møbel & gardin-stof
0
Stof
Læder
Møbler
Flysæder
Dæk
Teak dæk
Dækbelægning
Fliser
Marmor
Skiltning
Mahrahrens
Porcelæn
Minibar
Flysæder
Lamper i passager-områder
Lys
Telefon system
Glas dekorationer
Væg dekorationer
Sammenfoldelige vægge
Galleri udstyr

Tanke

Lasttankens kapacitet
Slop-tank kapacitet
Balasttanke
3.530m3
Balasttanke
0
Brændstof-tanke
1.633m3
Brændstof-tanke
0
HFO
0
HFO
0
LNG
0
Gasolie
0
Dieselolie
0
Dieselolie
0
Lavsvovl Diesel
0
Smøreolie
123m3
Smøreolie
0
Frisk Vand
670m3
Frisk Vand
0
Spildevand
0
Spildevand
0
Kloak Grå
520m3
Kloak Sort
0
Urin
0
Behandlet Vand
0
Slam
0
Vaskevand
0
Kedelfødevand
0
Krængnings-tanke
0
Krængnings-tanke
0
Trim tanke
0
LBC
0
Tank Kapacitet
Spildevandsbehandling
Ballast Kontrol System
LNG tanke
Frisk Vand Anlæg
Brændstof / smøreolie separator
Note: tanke

Sikkerhed

Redningsbåde
Redningsbåde type
Schat Harding
Redningsflåder
0
Note: Redningsflåde
Buoyant apparatus
Note Buoyant apparatus
Redningsveste
0
Redningskrandse
Design software
Mob-boat
CO2 anlæg
Davits
Marine evacuation system
MES kapacitet
MES System
Brand detektor system
Semsafe
Alarm & overvågning
Brand alarm system
Brandslukning
Brandslukningsmaskine
Ildslukker
Branddøre
Sprinkler
Knack & Jahn
Nødbelysning
Vandtætte døre
IBS
Survey TV
Nød belysning
GMDSS
Sikkerheds glas
Marine escape system
Evakueringssystem
Nødautomatisering
Note: sikkerhed

Udstyr

Ramper
Ramper
Bov rampe: 18,0 x 6,5 meter. (LxB) Agter rampe: 15,0 x 19,5/15,0 meter. (LxB) Interne ramper: Vipbar rampe hoveddæk - øvre dæk, 50,0 x 5,9 meter. (LxB) Løftbar rampe øvre - vejrdæk, 50,0 x 3,5 meter. (LxB) Fast rampe hoveddæk - nedre dæk agter, 49,0 x 3,3 meter. (LxB) Delvis løftbar rampe hoveddæk - nedre dæk bov 33,75 x 3,2 meter. (LxB)
Adgangsveje
MacGREGOR
Køretøjs-elevator
Udstyr
Strømforsyning
220V
Elevator
Elevatorer
Lutz
Rulletrapper
Tender
Ankerkæde længde
0
Ankerkæde diameter
0
Karakter af ankerkæder
Anker total vægt
0
Ankre
Kraner
TV
Air Condition
Callenberg
AC-kølere
Ventilation
Fordampere
Pool sliding dome
Selvbetjeningstællere
Dispenser
Kabys
Loipart
Pentry
Kassesystem
Proviant håndtering
Drikkevarer dispenser
Affald behandling
Uson Marine
Affaldsskakt
Kompostkværne
Køling
Omvendt osmoseanlæg
Skinner
Aluminiums Paneler
Paneler
Toiletter
Vacum toiletter
Badeværelses-enheder
Elektriske installationer
Elektronik
Pooldæk cover
Lufttørringsanlæg
Vaskeri
Bildæk
Surringsudstyr
Pumper
Manifold
Septic Plant
Behandling af sort vand
Tank sounding
Wet units
Profiler
Platformkontrol
Helipad
Aluminiumslegering
Koblinger
Ben
Ben Længde
0
Hoved Slæbewire
Note Udstyr

Historik

Historiske navne
Stena Britannica II (7. januar 2003 - 17. marts 2003) Stena Britannica (17. marts 2003 - 21. september 2010) Britannica (21. september 2010 - 11. april 2011) Stena Scandinavica IV (11. april 2011 - 10. maj 2011) Stena Scandinavica (10. maj 2011 - )
Historiske ejere
SEASPRAY LEASING LTD AB (7. januar 2003 - 24. juni 2015) JUTESKAREN AB (24. juni 2015 - )
Historiske Rederier
STENA LINE LTD (7. januar 2003 - marts 2003) STENA LINE BV (marts 2003 - april 2011) STENA LINE SCANDINAVIA AB (april 2011 - )
Historiske ISM
Historiske Ruter
Hoek van Holland - Harwich (25. februar 2003 - 9. oktober 2010) Göteborg - Kiel (19. april 2011 - )
Historiske Hjemsteder
Harwich (7. januar 2003 - 11. april 2011) Göteborg (11. april 2011 - )
Historiske Flag
Storbritannien (7. januar 2003 - 11. april 2011) Sverige (11. april 2011 - )
Historiske Kaldesignal
ZIYU5 (7. januar 2003 - 11. april 2011) SJLB (11. april 2011 - )
Historiske MMSI
235547000 (7. januar 2003 - 11. april 2011) 266343000 (11. april 2011 - )
Historik Pennant:
Historiske Havnekendings Nr.
Historiske Kontrol-numre
Historiske P&I forsikringsselskab
Historisk type
Historiske klasseselskaber
Kaptajn
Søsterskibe

Stena Adventurer (9235529)

Projekteret
Bestilt
Første Stål Skåret
Kølstrakt
04/02/2002
Søsat
07/09/2002
Prøvetur
Prøvetur slut
Prøvetur
Prøvetur slut
Bilbrev
Færdig
Leveret
07/01/2003
Døbt
Døbt Sted
Gudmor
Jomfrurejse
Jomfrurejse rute
Udgået
Renoveret
Hændelser og særlige begivenheder

20. januar 2007 - Ankom til Lloyds Werft i Bremerhaven, for at blive forlænget.

11. marts 2007 - Atter i trafik igen.

10. oktober - 12. april 2010 - Ombygget i Gdynia, Polen.

9. november 2010 - Under ombygningen opstod en brand ombord, som blev slukket efter kort tid.

19. april 2011 - Indsat på Göteborg - Kiel.

27. november 2015 - Ankom til Turku Shiprepair Yard, for at få lavet bagbord propel, propellen blev fjernet for at blive repareret eksternt, og en "plug" monteres.

2. december 2015 - Afgik fra Turku Shiprepair Yard, mod Kiel.

4. december 2015 - Indsat på Kiel - Göteborg.

11. januar 2016 - Afgik Göteborg mod Remontowa, Gdansk, for at få monteret bagbords propel igen.

21. januar 2016 - Atter i trafik igen.

Marts 2017 - Fik påmalet "50" på skorstenene, for at markere at det var 50 år siden Stena Line startede med at sejle på Göteborg - Kiel.

7. januar - 20 februar 2018 - Fik installeret scrubbers under værftsophold hos Remontowa, Gdansk.

16. marts 2018 - Kunne ikke lægge til i Kiel, da styrbord stabilisator ikke kunne trækkes ind. Problemet blev dog løst.

6. januar - 20. januar 2021 - Værftsophold hos Fayard, Lindø.

Noter
Dimensioner: Længde overalt: 211,56 m, Bredde: 29,9 m, Dybgang: 6,3 m (2003) Længde overalt: 241,06 m, Bredde: 29,9 m, Dybgang: 6,3 m (2007) Længde overalt: 243,3 m, Bredde: 29,9 m, Dybgang: 6,3 m (2011) Tonnage: BT: 43487, DW: 9200 (2003) BT: 55050, NT: 24087, DW: 12200 (2007) BT: 57639 (2011) Kapacitet: 900 passagerer, 600 køjepladser, 3400 lanemeter (2003) 1300 passagerer, 1040 køjepladser, 4220 lanemeter (2007)
Horn
Billeder
Billeder