Tryk på ESC for at lukke

Maritime Billeder & Data

ROSELLA – IMO: 7901265

Hoveddata

Billede:
IMO:
7901265
MMSI:
230180000
ENI:
Kaldesignal:
OIKR
Hjemhavn:
Mariehamn
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1980
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
0
Længde imellem perpendikulær:
119,41meter
LOA:
136,11meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
24,2meter
Bredde Ext.:
24,24meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
5,6meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
7,7meter
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
120,495meter
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
Wärtsilä Marine, Åbo, Finland
Skrog nr.:
1249
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
12
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
6
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:

Robert Tillberg: indretning

Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Vinduer:
Koøjer:
Vinduer:
Isolering:
Bro:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

4 stk. Wärtsilä-Pielstick 12PC2.2V-400 diesel hjælpemaskine, 4413 kW

Effekt :
17.652KW
BHP:
0
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:

4 stk. Wärtsilä-Pielstick 824 TS diesel hjælpemaskine, 920 kW

Batterier:
Design Max Hastighed:
0
Trial Speed:
0
Servicefart:
21,5knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Hastighed på batteri:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
Brændstof-forbrug:
0
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
KaMeWa 2X121XF/4 propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
2
Bovpropel Producent:
KaMeWa 1650/AS-CP/59
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
Ride control:
Trim Control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

Viking Line, Mariehamn, Finland

Ejer IMO:
4010396
Rederi:

Viking Line, Mariehamn, Finland

Rederi IMO:
4010396
ISM Manager:

Viking Line, Mariehamn, Finland

ISM IMO:
4010396
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
12434
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
US Coast Guard no.:
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
16.879tons
Nettotonnage:
5.063tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
2.300tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
350
Lanemeter Biler:
0
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Bane bredde:
0
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

535 personbiler (25. april 1980 - efteråret 1993)
350 personbiler (efteråret 1993 - )

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
Besætning fordeling:
Passagerer:
1200PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Pladsforhold:
PAX / Crew forhold:
Note Passagerer:
Elever:
Dæk:
9
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
418
Underkøjer:
Hængekøjer:
Flysæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

1700 passagerer, 740 køjepladser (25. april 1980 - efteråret 1993)
1200 passagerer, 1198 køjepladser (efteråret 1993 - februar 2011)
1200 passagerer, 418 køjepladser (februar 2011 - )

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
939,8m3
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Hydraulikolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Jernbanespor:
Stopbomme:
Note Udstyr:
Tenderbåde:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Rosella(14. august 1979 - )
MarketingnavnPeriode
Dancing Queen(april 1997 - juni 1997)
Dancing Queen(august 1997 - juni 1998)
Dancing Queen(august 1998 - juni 1999)
Dancing Queen(august 1999 - juni 2000)
Dancing Queen(oktober 2000 - juni 2000)
Dancing Queen(august 2001 - december 2001)
Dancing Queen(februar 2002 - juni 2002)
Dancing Queen(august 2002 - marts 2003)
Historiske ejere:
EjerPeriode
SF-Line Oy, Mariehamn, Finland(25. april 1979 - 1995)
Viking Line, Mariehamn, Finland(1995 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Viking Line, Mariehamn, Finland(25. april 1979 -)
Historiske ISM:
ISMPeriode
Viking Line, Mariehamn, Finland(1. april 1995 - )
Historiske Ruter:
RutePeriode
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo)(23. maj 1980 - oktober 1988)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(13. oktober 1988 - 1993)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo)(1. januar 1994 - januar 1995)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(juni 1995 - august 1995)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo)(august 1995 - juni 1996)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(juni 1996 - august 1996)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo)(august 1996 - april 1997)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(april 1997 - juni 1997)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(juni 1997 - august 1997)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(august 1997 - juni 1998)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(juni 1998 - august 1998)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(august 1998 - juni 1999)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(juni 1999 - august 1999)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(august 1999 - juni 2000)
Kapellskär - Mariehamn - Nådendal(juni 2000 - august 2000)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo)(27. august 2000 - oktober 2000)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(oktober 2000 - juni 2001)
Kapellskär - Mariehamn - Åbo(juni 2001 - august 2001)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(august 2001 - december 2001)
Stockholm - Mariehamn - Turku(Åbo)(21. december 2001 - 13. februar 2002)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(14. februar 2002 - juni 2002)
Kapellskär - Mariehamn - Åbo(17. juni 2002 - 11. august 2002)
Heldagskryds Stockholm - Mariehamn(12. august 2002 - juni 2003)
Kapellskär - Mariehamn - Åbo(23. juni 2003 - 11. august 2003)
Helsinki (Helsingfors) - Tallinn(17. august 2006 - 28. april 2008)
Mariehamn - Kapellskär(30. maj 2008 - 8. januar 2023)
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Finland
(25. april 1980 - maj 2008)
Sverige
(maj 2008 - 25. januar 2014)
Finland
(25. januar 2014 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Mariehamn(25. april 1980 - maj 2008)
Norrtälje(maj 2008 - 25. januar 2014)
Mariehamn(25. januar 2014 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
[OIKR](25. april 1980 - maj 2008)
[SDEV](maj 2008 - 25. januar 2014)
[OIKR]
(25. januar 2014 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
266296000(15. maj 2009 - 25. januar 2014)
230180000(25. januar 2014 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
SøsterskibIMO
Rigel III (ex. Turella)7807744
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
25. januar 1979
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
1. april 1979
Kølstrakt:
Søsat:
1. august 1979
Søsat:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
25. april 1980
Leveret:
Døbt:
14. august 1979
Døbt Sted:
Oy Wärtsilä Ab Åbo Finland
Gudmor:
Agneta Lundqvist
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
efteråret 1993
Ombygget ved Finnyards, Rauma, Finland. Det øverste bildæk blev ombygget til kahytter.
januar - februar 2011
Ombygget i Tallinn, Estland. Kahytterne på dæk 6 blev ombygget til cafeteria og Cafe. Ved samme lejlighed blev de små kahyts-vinduer udskiftet med større runde vinduer.
8. december 2022
Solgt til Aegean Sealines Maritime Co, Piræus, Grækenland. Overdragelse i januar 2023
Horn:
Noter:

Billeder

Billeder:

Statistik

Statistik:
Oprettet:
1. januar 2023 19:43
Sidst opdateret:
26. november 2023 13:07
Hvor er ROSELLA?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.