Hoveddata
- Billede
- Navn
- STENA SCANDINAVICA
- IMO
- 9235517
- MMSI
- 266343000
- ENI
- Kaldesignal
- SJLB
- Signalflag (kaldesignal)
- []
- Flag
- Sverige
- Hjemhavn
- Göteborg
- Pennant
- Type
- Færge RO-PAX
- Typebetegnelse
- Kategori
- Egenskab
- Anvendelses-type
- Klasse
- Service Status
- Aktiv / Idrift
- Byggeår
- 2003
- Byggepris
- $70 millioner
- Stenfisker-nummer
- Kontrol-nummer
- Skibsregister-nummer
- Havnekending Nr.
- Kendings-bogstaver
- EU-identifikation
- Sejl nr.
- Register
- SWE - Sverige
- AIS klasse
- A
- Ophugget
- Forlist
- Udgået
- Levetid
- 0
- Levetid
- Levetid
- Nyt IMO
- Tidligere IMO
- Note Hoveddata
- Søsterskib
- 0Ingen Poster
Dimensioner
- Længde
- 226,45meter
- Længde imellem perpendikulær
- 0
- LOA
- 240,09meter
- Længde incl. klapper
- 0
- Længde SOLAS
- 0
- Længde bovspryd
- 0
- LOA incl. bovspryd
- 0
- Bredde
- 29,3meter
- Bredde Ext.
- 0
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
- 0
- Bredde hvert skrog
- 0
- Højde (Airdraft)
- 0
- Skrog højde
- 0
- Dybgang
- 6,314meter
- Dybgang design
- 0
- Dybgang Ro-Ro
- 0
- Dybgang Ro-Pax
- 0
- Dybgang med ride control
- 0
- Dybgang uden ride control
- 0
- Dybgang med stabilisator
- 0
- Dybgang uden stabilisator
- 0
- Dybgang is klasse
- 0
- Dybgang for min
- 0
- Dybgang for max
- 0
- Dybgang midtskibs min.
- 0
- Dybgang midtskibs max.
- 0
- Dybgang agter min
- 0
- Dybgang agter max
- 0
- Dybde
- 9,5meter
- Dybde til hoveddæk
- 9,5meter
- Dybde til øvredæk
- 0
- Dybde til vejrdæk
- 0
- Dybde nedre dæk
- 0
- Dybde shelter dæk
- 0
- Dybde båddæk
- 0
- Dybde til togdæk
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk
- 0
- Dybde til top dæk
- 0
- Dybde til passager landgang
- 0
- Dybde salon dæk
- 0
- Dybde til promenadedæk
- 0
- Dybde skot dæk
- 0
- Load line længde
- 0
- Load line Bredde
- 0
- Længde bro til stævn
- 0
- Længde bro til hæk
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Fribord
- 0
- Køl til mast
- 0
- Køl til skorsten
- 0
- Mastetop over havoverfladen
- 0
- Højde på skorsten
- 0
- Broens øjehøjde
- 0
- Højde til båddæk
- 0
- Højde til vejrdæk
- 0
- Højde til hoveddæk
- 0
- Højde øvredæk
- 0
- Højde til dæk 3
- 0
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Rise of Floor
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 0
- Længde på vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
- Længde promenade dæk
- 0
- Bredde promenade dæk
- 0
- Højde promenade dæk
- 0
- Skrog seperation
- 0
- Dimensionstal
- 0
- Testdybde
- Note Dimensioner
Skrog
- Værft
- Hyundai Heavy Industries Co., Ltd (HHI), Ulsan, Korea
- Skrog nr.
- 1392
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Stål
- Skrogform
- Strukturel designtype
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion
- Skot
- Skot olie
- Gennemgående Dæk
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Skrog beskrivelse
- Design
Knud E. Hansen A/S (2006): forlængelse, koncept design, grundlæggende design
Knud E. Hansen A/S (2010): ombygning, koncept design, grundlæggende design
- Outfitter
- Towing tank
- Model test
- Aluminium
- Manøvreringstest
- Lugetype
- Vindues vasker
- Koøjer
- Vinduer
- Bro
- Vinduer
- Døre
- Kahytter
- Magrodome
- Luger
- Luger
- Rør
- Blücher Metal
- Maling
- Kabler
- Fortøjningsspil
- Fast ballast
- 0
- Isklasse
- Polar code
- Isbrydende Kapacitet
- 0
- Bulbstævn
- Ja
Maskine
- Beskrivelse
4 stk. MAN B&W 9L40/54 diesel
4 stk. MAN B&W Holeby 8L23/30A diesel hjælpemaskine, 1280kW hver
- Effekt
- 25.920KW
- BHP
- 35.241BHP
- IHK
- 0
- rpm
- 0
- Boring
- 0
- Slaglængde
- 0
- Middel effektivt tryk
- 0
- Stempel hastighed
- 0
- Hjælpe-maskineri
- Batterier
- Design Max Hastighed
- 23,6knob
- Trial Speed
- 0
- Servicefart
- 22knob
- Note servicefart
- Økonomifart
- 0
- Hastighed for sejl
- 0
- Fart uddykket
- 0
- Fart neddykket
- 0
- Maskine bygge sted
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Olie
- Brændstof-kvalitet
- 700 cSt
- Brændstof-forbrug
- 90tons i døgnet
- Havneforbrug
- 0
- Brændstof optimering
- Brændstof-forbrug Note
- Propeller
- 2
- Propeller Type
- KaMeWa propel med justerbare skrueblade
- Propel Diameter
- 4,85meter
- Propel RPM
- 150
- Propelaksel længde
- 0
- Aksel diameter
- Padlehjul
- Padlehjul effekt
- 0
- Padlehjul diameter
- Sidehjul
- Bovpropeller
- 3
- Bovpropel Producent
- KaMeWa
- Bovproller Effekt
- 2200KW pr. stk.
- Bovproller Effekt
- 0
- Bovpropel Effekt
- 0
- Bovpropel diameter
- 0
- Hækpropeller
- Hækpropel Producent
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropel Effekt
- 0
- Hækpropel diameter
- 0
- Ror
- Becker
- Stabilisator
- 2 stk. Brown finne-stabilisator (en i hver side)
- Ride control
- Generatorer
- Strøm-spænding
- 0
- Belysnings-spænding
- 0
- Frekvens
- 0
- Nødgenerator
- Aksel-generatorer
- Kedler
- Kedler Type
- Starter type
- Udstødnings-gaskedel
- Gear reduktion
- Akselsystem
- Fremdriftkontrol
- Integreret fremdrift
- Styremaskine
- Trykluft receivers
- Anti vibration
- Vibrations beregning
- Automatisering af maskinrum
- Motorovervågning
- Heeling-system
- Stabilitetsberegning
- Dæks maskineri
- Landstrøm
- Scrubber
- Elinstalationer
- Separatorer
- Kompressorer
- Renseanlæg
- Forbrændingsanlæg
- Bovspryd
- Master
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Max. Sejl Areal
- 0
- Rotorsejl
- Note: Rotorsejl
- Tovværk
- Tovender
- Noter maskinen
2 stk. tværpropel i bov (januar 2003 - februar 2007)
3 stk. tværpropel i bov (februar 2007 - )
Management
- Rederi IMO
- 1249369
- Ejer
JUTESKAREN AB, Gøteborg, Sverige
- Ejer IMO
- 5869909
- ISM Manager
- ISM IMO
- Klassifikations-selskab
- Lloyd's Register (IACS)
- Klassen leveret
- Klassen suspenderet
- Skibsregister-nummer
- DNV GL id
- Lloys's
- LRV23933
- BV Reg
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Korean ship register
- Polish Register of Shipping (IACS)
- Biro Klasifikasi Indonesia
- Dromon Bureau of Shipping
- TL Register number
- Note: classification
- P&I Forsikrings selskab
- Assuranceforeningen Gard - Norway
- Station
- Mægler
- Rute
- Göteborg - Kiel
- Sejltid
- 15 timer, 30 minutter
Navigationsudstyr
- Autonomt
- Magnetisk Kompas
- Gyro Kompas
- Radar
- Radar 9GHz
- 2nd Radar 9GHz
- Radar 2nd Radar 3GHz
- Radare
- ARPA
- ATA
- AIS
- Ja
- AIS
- VDR
- Speed Log
- Speed Log Over the Ground
- Ekkolod
- Ekkolod
- Rate-of-Turn Indicator
- Heading Control System
- GPS Modtager
- Track Control System
- ECDIS
- Long Range Identification and Tracking
- Sound Reception System
- VHF
- VHF
- VHF/DSC
- Security Alert System
- BNWAS
- GMDSS
- Radio Område
- INMARSAT
- STGTEL
- DSL
- Søkortplotter
- Autopilot
- Sideskanner
- MF/DSC
- Integreret automatik
- Navigation system
- Satellit navigation
- Radio station
- Kortplotter
- Voyage Data
- Kommunikation ombord
- Telekomunikation
- Fiberoptisks system
- Integrated bridge
- Autopilot
- Navtex
- Satelit
- Computer
- Telefon
- Satcom
- Styrhus udstyr
- Skibs Management
- Crew finder
- Note: Navigation
Tonnage
- Bruttotonnage
- 57.639tons
- Nettotonnage
- 29.143tons
- Bruttoregister-ton
- 0
- Nettoregister-ton
- 0
- Dødvægt
- 11.078tons
- Dødvægt design
- 0
- Dødvægt Ro-Pax
- 0
- Dødvægt Ro-Ro
- 0
- Displacement
- 0
- Displacement uddykket
- 0
- Displacement neddykket
- 0
- Bruttotonnage Suez
- 0
- Bruttotonnage Panama
- 0
- Nettoregisterton Suez
- 0
- Nettoregisterton Panama
- 0
- Sikkerheds-tonnage
- 0
- Note Tonnage
Kapacitet
- Lastrum
- Dæksplads
- 0
- Gods kapacitet
- Lastrum Note:
- Containere
- Containere
- Container 14mt
- Kølecontainere / Reefer plugs
- Note containere
- Udholdenhed
- Pæletræk
- 0
- Biler
- 1321
- Lastbiler
- Note: Lastbiler
- Trailere
- Kassetter
- Note Trailere
- Busser
- Lanemeter
- 4220meter
- Camper stik
- Note: RoRo / Bildæk
Vejrdæk: 220 biler, 687 lanemeter.
Hængedæk: frihøjde 2,10 meter, 112 biler.
Øvre dæk: frihøjde 5,0 meter, 320 biler, 1482 lanemeter.
Hoveddæk: frihøjde 5,20 meter, 484 biler, 1461 lanemeter.
Nedre dæk: frihøjde 5,00 meter, 175 biler, 590 lanemeter.
- Jernbanespor
- Jernbanespor længde
- 0
- Note: Spor
- Cykler
- Lighters
- Note: Kapacitet
Person Kapacitet
- Person kapacitet
- Besætning
- 77
- Besætning fordeling
Dæk & maskine: 28
Catering: 49
- Passagerer
- 1300PAX
- Passagerer sommer
- Passagerer vinter
- Passagerer oceangående
- Passagerer kystfart
- Passagerer havnefart
- Note Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- Passagerdæk
- Fragtdæk
- Kahytter
- 398
- Dæk med kahytter
- Køjer
- 1040
- Underkøjer
- Hængekøjer
- Sæder
- Dækspladser
- Kahytter med balkon
- Andel af udvendige kahytter
- Kahytter Typer
295 x 2 sengs = 590 PAX
57 x 4 sengs = 228 PAX
44 x 5 sengs = 220 PAX
2 x handicap = 2 PAX
- Kahyts størrelse
- Kahytter Besætning
- 56
- Køjer besætning
- Beskrivelse
14 x officers kahytter
42 x Besætnings kahytter
- Note Person Kapacitet
Passager faciliteter
- Passager faciliteter
Riva Bar: 36 PAX
Food City: 422 PAX
Metropolitan Buffet & Grill: 230 PAX
Truckers Restaurant: 228 PAX
Cinema: 49 PAX
Stena Plus Lounge: 47 PAX
- Restauranter
- Barer
- Barer
- Catering område
- Note Spisesteder
- Swimmingpool
- Swimming pool
- Spabad
- Jacuzzi
- Vand-rutchebaner
- Solarium
- Butikker
- Underholdning & højttaleranlæg
- Audiovisuelt udstyr
- Passager info system
- Teater udstyr
- Underholdningssystem
- Pool udstyr
- Tidligere Passager Faciliteter
- Note forbrug
Indretning
- Indretnings-arkitekt
Figura Arkitekter
- Interiør
- Kahyts lås
- VingCard
- Pengeskabe i kahyt
- Tæpper
- Hammertaepper
- Lofter
- Gulve
- Møbel & gardin-stof
- 0
- Stof
- Læder
- Møbler
- Stole
- Flysæder
- Dæk
- Teak dæk
- Dækbelægning
- Fliser
- Marmor
- Laminat
- Skiltning
- Mahrahrens
- Porcelæn
- Minibar
- Flysæder
- Lamper i passager-områder
- Lys
- Strømforsyning
- 220V
- Telefon system
- Glas dekorationer
- Væg dekorationer
- Væg panel
- Sammenfoldelige vægge
- Galleri udstyr
Tanke
- Lasttankens kapacitet
- Slop-tank kapacitet
- Balasttanke
- 3.530m3
- Balasttanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 1.633m3
- Brændstof-tanke
- 0
- HFO
- 0
- HFO
- 0
- LNG
- 0
- Gasolie
- 0
- Gasolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Lavsvovl Diesel
- 0
- Smøreolie
- 123m3
- Smøreolie
- 0
- Frisk Vand
- 670m3
- Frisk Vand
- 0
- Drikkevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Kloak Grå
- 520m3
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
- Slam
- 0
- Vaskevand
- 0
- Teknisk vand
- 0
- Kedelfødevand
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Trim tanke
- 0
- LBC
- 0
- Ferskvands-produktion
- Tank Kapacitet
- Spildevands-behandling
- Ballast Kontrol System
- Krængningstanke
- LNG tanke
- Frisk Vand Anlæg
- Brændstof / smøreolie separator
- Skralde Kapacitet
- 0
- Note: tanke
Sikkerhed
- Rednings-udstyr
- Redningsbåde
- Redningsbåde type
Schat Harding
- Redningsflåder
- 0
- Note: Redningsflåde
- Buoyant apparatus
- Note Buoyant apparatus
- Redningsveste
- 0
- Redningskrandse
- Design software
- Mob-boat
- CO2 anlæg
- Davits
- Marine evacuation system
- MES kapacitet
- MES System
- Brand detektor system
- Semsafe
- Alarm & overvågning
- Brand alarm system
- Brandslukning
- Brandslukningsmaskine
- Ildslukker
- Branddøre
- Sprinkler
- Knack & Jahn
- Nødbelysning
- Vandtætte døre
- IBS
- Survey TV
- Nød belysning
- GMDSS
- Sikkerheds glas
- Marine escape system
- Evakuerings-system
- Nødautomatisering
- Note: sikkerhed
Udstyr
- Ramper
- Ramper
Bov rampe: 18,0 x 6,5 meter. (LxB)
Agter rampe: 15,0 x 19,5/15,0 meter. (LxB)Interne ramper:
Vipbar rampe hoveddæk - øvre dæk, 50,0 x 5,9 meter. (LxB)
Løftbar rampe øvre - vejrdæk, 50,0 x 3,5 meter. (LxB)
Fast rampe hoveddæk - nedre dæk agter, 49,0 x 3,3 meter. (LxB)
Delvis løftbar rampe hoveddæk - nedre dæk bov 33,75 x 3,2 meter. (LxB)
- Adgangsveje
- MacGREGOR
- Linkspan design
- Køretøjs-elevator
- Udstyr
- Elevator
- Elevatorer
Lutz
- Rulletrapper
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 0
- Karakter af ankerkæder
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- Laste computer
- TV
- Air Condition
- Callenberg
- AC-kølere
- Ventilation
- Fordampere
- Pool sliding dome
- Selvbetjeningstællere
- Dispenser
- Hotel & Management System
- Kabys
- Loipart
- Pentry
- Kassesystem
- Proviant håndtering
- Drikkevarer dispenser
- Affald behandling
- Uson Marine
- Affaldsskakt
- Kompostkværne
- Zodiacs
- Zodiac beskrivelse
- Køling
- Omvendt osmoseanlæg
- Skinner
- Aluminiums Paneler
- Paneler
- Toiletter
- Toiletter
- 0
- Vacum toiletter
- Badeværelses-enheder
- Elektriske installationer
- Elektronik
- Pooldæk cover
- Lufttørringsanlæg
- Vaskeri
- Bildæk
- Surringsudstyr
- Pumper
- Manifold
- Septic Plant
- Behandling af sort vand
- Tank sounding
- Wet units
- Profiler
- Platformkontrol
- Helipad
- Aluminiumslegering
- Koblinger
- Ben
- Ben Længde
- 0
- Hoved Slæbewire
- Note Udstyr
Historik
- Historiske navne
Stena Britannica II (7. januar 2003 - 17. marts 2003)
Stena Britannica (17. marts 2003 - 21. september 2010)
Britannica (21. september 2010 - 11. april 2011)
Stena Scandinavica IV (11. april 2011 - 10. maj 2011)
Stena Scandinavica (10. maj 2011 - )
- Historiske ejere
SEASPRAY LEASING LTD AB (7. januar 2003 - 24. juni 2015)
JUTESKAREN AB (24. juni 2015 - )
- Historiske Rederier
STENA LINE LTD (7. januar 2003 - marts 2003)
STENA LINE BV (marts 2003 - april 2011)
STENA LINE SCANDINAVIA AB (april 2011 - )
- Historiske ISM
- Historiske Ruter
Hoek van Holland - Harwich (25. februar 2003 - 9. oktober 2010)
Göteborg - Kiel (19. april 2011 - )
- Historiske Flag
Storbritannien (7. januar 2003 - 11. april 2011)
Sverige (11. april 2011 - )
- Historiske Hjemsteder
Harwich (7. januar 2003 - 11. april 2011)
Göteborg (11. april 2011 - )
- Historiske Kaldesignal
ZIYU5 (7. januar 2003 - 11. april 2011)
SJLB (11. april 2011 - )
- Historiske MMSI
235547000 (7. januar 2003 - 11. april 2011)
266343000 (11. april 2011 - )
- Historik Pennant:
- Historiske Havnekendings Nr.
- Historiske Kontrol-numre
- Historiske P&I forsikrings-selskab
- Historisk type
- Historiske klasseselskaber
- Kaptajn
- Søsterskibe
Stena Adventurer (9235529)
- Projekteret
- Projekteret
- Bestilt
- Bestilt
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- 4. februar 2002
- Kølstrakt
- Søsat
- 7. september 2002
- Søsat
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Bilbrev
- Færdig
- Leveret
- 7. januar 2003
- Leveret
- Navn afsløret
- Døbt
- Døbt Sted
- Gudmor
- Jomfrurejse
- Jomfrurejse rute
- Udgået
- Solgt til Skrotning
- Solgt til Skrotning
- Skrottet
- Skrottet
- Forlist
- Renoveret
- Hændelser og særlige begivenheder
20. januar 2007 - Ankom til Lloyds Werft i Bremerhaven, for at blive forlænget.
11. marts 2007 - Atter i trafik igen.
10. oktober - 12. april 2010 - Ombygget i Gdynia, Polen.
9. november 2010 - Under ombygningen opstod en brand ombord, som blev slukket efter kort tid.
19. april 2011 - Indsat på Göteborg - Kiel.
27. november 2015 - Ankom til Turku Shiprepair Yard, for at få lavet bagbord propel, propellen blev fjernet for at blive repareret eksternt, og en "plug" monteres.
2. december 2015 - Afgik fra Turku Shiprepair Yard, mod Kiel.
4. december 2015 - Indsat på Kiel - Göteborg.
11. januar 2016 - Afgik Göteborg mod Remontowa, Gdansk, for at få monteret bagbords propel igen.
21. januar 2016 - Atter i trafik igen.
Marts 2017 - Fik påmalet "50" på skorstenene, for at markere at det var 50 år siden Stena Line startede med at sejle på Göteborg - Kiel.
7. januar - 20 februar 2018 - Fik installeret scrubbers under værftsophold hos Remontowa, Gdansk.
16. marts 2018 - Kunne ikke lægge til i Kiel, da styrbord stabilisator ikke kunne trækkes ind. Problemet blev dog løst.
6. januar - 20. januar 2021 - Værftsophold hos Fayard, Lindø.
- Horn
- Noter
Dimensioner:
Længde overalt: 211,56 m, Bredde: 29,9 m, Dybgang: 6,3 m (2003)
Længde overalt: 241,06 m, Bredde: 29,9 m, Dybgang: 6,3 m (2007)
Længde overalt: 243,3 m, Bredde: 29,9 m, Dybgang: 6,3 m (2011)Tonnage:
BT: 43487, DW: 9200 (2003)
BT: 55050, NT: 24087, DW: 12200 (2007)
BT: 57639 (2011)Kapacitet:
900 passagerer, 600 køjepladser, 3400 lanemeter (2003)
1300 passagerer, 1040 køjepladser, 4220 lanemeter (2007)
Billeder
- Billeder
Statistik
- Statistik
- Oprettet
- 5. marts 2021 16:33
- Sidst opdateret
- 8. januar 2023 12:08
- Hvor er STENA SCANDINAVICA