Ordforklaring
B
: Bagbord som er venstre side på skibet.
F
FH: Frihøjde.
H
HFO: Heavy fuel oil
M
MAFI / MAFI-trailer: Undertiden transporteres også containere på Ro-Ro skibe. Det kan enten gøres ved at containerne transporteres med en almindelig lastbil eller det kan ske ved at transportere containere på såkaldte MAFI-trailere, som er meget lave trailere, der gør det muligt at placere 2 containere ovenpå hinanden. Endelig kan man også placere containerne frit på dækket, hvilket dog sjældent benyttes. Frihøjden på dækket skal for laster med MAFI-trailere være ekstra stor (mindst
6,0 m i forhold til en nødvendig højde på ca. 4,5 m for transport af lastbiler og løstrailere).
MDO: Marine diesel olie.
MGO: Marine Gas Oil / Marinegasolie.
MOB båd: Man overboard eller mand over bord båd.
S
: Styrbord som er højre side på skibet.
SOLAS:
En af de vigtigste konventioner har været <b>International Convention on Safety of Life at Sea</b> (<b>SOLAS</b>) som i 1960 var IMOs første. Denne konvention handler meget bredt om sikkerhed til søs: Tekniske installationer, brandbekæmpelse, redningsveste og -flåder, håndtering af farligt gods, kommunikationsudstyr, osv.
Selve SOLAS konventionens historie er ældre end IMO, idet den første version er fra 1917 og blev til i efterspillet efter Titanics forlis. Den blev siden opdateret i 1929 og 1948; men 1960-konferencen var altså den første i IMO regi. SOLAS konventionen er efterfølgende blevet opdateret ved en ny samlet konference i 1974 og har desuden fået en række tilretninger gennem tiden som for eksempel:
<ul>
<li>1979: <i>International Convention on Maritime Search and Rescue</i> som indeholder bestemmelser for hvordan redningsaktioner udføres så de internationalt set fungerer ensartet.</li>
<li>1988: Færgen <i>Herald of Free Enterprise</i>s forlis ud for Zeebrugge i Belgien medfører nye krav til den type færger (kaldet <i>ro-ro</i> eller <i>roll-on-roll-off</i>-færger).</li>
<li>1988: <i>Global Maritime Distress and Safety System</i> ( ) som indebar en omlæggelse af procedurerne for alarmering og nødopkald, så systemerne nu blev fuldt elektroniske. Det kom til at hænge sammen med et andet IMO-tiltag, , som er et satellitbaseret system som blev sat i drift i 1982 med maritim kommunikation som det oprindelige formål.</li>
</ul>
SWL: Safe working load.

a
- A1-område
- A2-område
- A3-område
- A4-område
- Airdraft
- AIS
- Anti-rullesystem
- Antirullesystem
- Awningdæk
b
- Bareboat
- BB
- BHP
- Bilskib
- BNWAS
- break horse power
- Bruttotonnage
- Bulbstævn
- BxH
c
- Charter
- CHM
- Compartment
- Con-Ro
- cSt
d
- Deplacement
- DFL
- Dieselolie
- DKK
- DSC
- DW
- Dødvægt
e
- Egenvægt
- ENI
- EPIRB
f
- Faldereb
- FH
- FIM
- Flapror
- FRF
- Fritfaldsredningsbåd
g
- Gasolie
- GMDSS
h
- Heeling-system
- HFO
- Hjemsted
- Hæmicyklisk dør
i
- IACS
- INMARSAT
- ISM
- ITL
k
- Kabelskib
- Kaldesignal
- Kassetter
- Klassifikations-selskab
- Klassifikationsselskab
- Knob
- kVA
- kW
- Køje
l
- LM
- LNG
- LOA
- LxB
m
- MAFI
- MCR
- MDO
- MES
- MGO
- MMSI
- MOB
- MPa
- MW
n
- NAVTEX
- Nettotonnage
p
- P&I
- PAX
- PC 1
- PC 2
- PC 3
- PC 4
- PC 5
- PC 6
- PC 7
- PCTC
- Perpendikulær
- Person kapacitet
- Pullman køje
q
- Quarterrampe
r
- Reefer Plug
- Ride control
- RO-PAX
- Rundholt
- Rundholter
s
- Salon
- SB
- Seamargin
- SEK
- Signalflag
- SOLAS
- Stores
- Surringsbeslag
- SWL
t
- T/AT
- T/m2
- Tanktop
- TEU
- Tweendæk
v
- VIT
- VTS
æ
- Ægæiske Hav
å
- Åben drivis
- Åben iskant
- Åbent vand