Bruttotonnage: Et mål for et skibs størrelse
Bruttotonnage (forkortet BT eller GT for Gross Tonnage) er en måde at måle et skibs størrelse på. Det er ikke en direkte måling af vægten, men snarere et udtryk for det samlede volumen af alle lukkede rum ombord på skibet. Dette inkluderer alt fra lastrum til maskinrum og kahytter.
Hvorfor bruger man bruttotonnage?
- Størrelses sammenligning: Bruttotonnage giver en standardiseret måde at sammenligne forskellige skibe på, uanset deres form eller design.
- Afgifter og regler: Mange afgifter og regler inden for søfart er baseret på et skibs bruttotonnage. For eksempel kan større skibe være underlagt strengere sikkerhedskrav.
- Klassifikation: Bruttotonnage bruges også til at klassificere skibe i forskellige kategorier, hvilket kan have betydning for forsikringspræmier og andre økonomiske aspekter.
Hvordan beregnes bruttotonnage?
Beregningen af bruttotonnage er kompleks og involverer måling af alle lukkede rum i skibet og anvendelse af en specificeret formel. Formlen tager hensyn til rummets størrelse og form. Det er vigtigt at bemærke, at bruttotonnage ikke er en direkte måling af skibets vægt, men snarere et tal, der er afledt af rumfanget.
Bruttotonnage vs. Nettotonnage
- Bruttotonnage: Omfatter alle lukkede rum ombord.
- Nettotonnage: Udelukker visse rum, såsom maskinrum og besætningskahytter, og fokuserer mere på det rum, der er tilgængeligt for last.
Kort sagt: Bruttotonnage er en vigtig parameter inden for skibsfartsindustrien. Det giver en standardiseret måde at måle et skibs størrelse på og bruges til en række forskellige formål, fra at sammenligne skibe til at bestemme afgifter og reguleringer.
« Tilbage til Ordlisten