Tryk på ESC for at lukke

Maritime billeder & Data

Kaldesignal

« Tilbage til Ordlisten

Kaldesignal til søs: En unik identitet for maritim kommunikation

Et kaldesignal til søs er en unik identifikator, der tildeles skibe og andre fartøjer, der sejler på internationale farvande. Det bruges til at identificere skibet under radiokommunikation og skelne det fra andre skibe. Kaldesignaler er afgørende for at sikre effektiv og sikker maritim kommunikation, især i travle områder med mange skibe, der bruger de samme VHF-kanaler.

Struktur af et kaldesignal til søs:

Kaldesignaler til søs har en standardiseret struktur, der består af følgende elementer:

  • Landeskoden: Dette er et to-bogstavs præfiks, der identificerer det land, hvor skibet er registreret. For danske skibe er landeskoden OU, OV, OW, OX, OY eller OZ.
  • Skibstype: Dette er et enkelt bogstav, der angiver typen af skib. Nogle almindelige skibstyper er:
    • A: Almindeligt lasteskib
    • B: Passagerfartøj
    • C: Tankskib
    • D: Slæbebåd
    • E: Fiskefartøj
  • Skibsidentifikator: Dette er en unik identifikator for skibet, der typisk består af 3-5 tal eller bogstaver.

Eksempler på kaldesignaler til søs:

  • OULN2: Et dansk lasteskib
  • OVAB: Et dansk passagerfartøj
  • OW234: Et dansk tankskib
  • OX123: En dansk slæbebåd
  • OY567: Et dansk fiskefartøj

Tildeling af kaldesignaler til søs:

Kaldesignaler til søs tildeles af den nationale telekommunikationsmyndighed i det land, hvor skibet er registreret. I Danmark er det Søfartsstyrelsen, der er ansvarlig for tildeling af kaldesignaler.

Brug af kaldesignaler til søs:

Kaldesignaler til søs bruges i en række forskellige maritim kommunikationssammenhænge, herunder:

  • Anrop af en bestemt skib: Når du vil kontakte et bestemt skib via VHF-radio, skal du bruge dets kaldesignal i dit anrop.
  • Svar på et anrop: Når du bliver anråbt af et andet skib, skal du bruge dit kaldesignal i dit svar.
  • Identifikation under transmissioner: Når du sender information via VHF-radio, skal du regelmæssigt identificere dig selv ved hjælp af dit kaldesignal.
  • Logging af maritim radiokommunikation: Kaldesignaler bruges til at logge maritim radiokommunikation til senere brug.

Betydningen af kaldesignaler til søs:

Kaldesignaler til søs spiller en afgørende rolle i at sikre effektiv og sikker maritim kommunikation. De giver en unik måde at identificere skibe på, hvilket forhindrer forvirring og misforståelser. Desuden hjælper de med at spore maritim trafik, overholde internationale regler for maritim kommunikation og forbedre sikkerheden på havet.

Udover den funktionelle betydning har kaldesignaler til søs også en vis symbolik. De repræsenterer skibets identitet og tilhørsforhold til et bestemt land eller organisation. For mange søfolk er deres kaldesignal en kilde til stolthed og et symbol på deres tilknytning til søfartslivet.

Kaldesignal og MMSI:

Det er vigtigt at bemærke, at et kaldesignal til søs ikke er det samme som et MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity). MMSI-nummeret er et unikt 9-cifret nummer, der bruges til at identificere et skib til brug for Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS). Alle skibe, der er udstyret med VHF-radio og DSC (Digital Selective Calling), skal have et MMSI-nummer.

« Tilbage til Ordlisten

Du kan ikke kopiere indholdet af denne side