Tryk på ESC for at lukke

Maritime billeder & Data

LOA

« Tilbage til Ordlisten

LOA: Længde over alt

LOA er en forkortelse for Length Over All, som på dansk betyder længde over alt. Det er et mål for et skibs samlede længde, fra det yderste punkt i forstavnen (skibsnæsen) til det yderste punkt i agterstavnen (skibshækken). Dette inkluderer alle permanente dele af skibet, såsom bovspryd, platforme og andre udhængende strukturer.

Hvorfor er LOA vigtig?

  • Størrelsesangivelse: LOA giver en klar indikation af et skibs størrelse og er ofte angivet i tekniske specifikationer og søkort.
  • Kanal- og broklareringer: LOA er afgørende for at bestemme, om et skib kan passere gennem bestemte kanaler, under broer eller ind i havne.
  • Regulering: Mange maritime regler og bestemmelser er baseret på skibets længde, herunder krav til besætning, sikkerhedsudstyr og klassifikation.

Hvad er forskellen mellem LOA og andre længdemål?

  • Længde mellem perpendikel: Dette mål angiver afstanden mellem de to lodrette linjer, der skærer skroget vinkelret på vandlinjen ved for- og agterstavn.
  • Længde på vandlinjen: Dette mål angiver længden af skibets skrog ved vandlinjen.

LOA er generelt det længste mål og inkluderer alle udhængende dele af skibet, mens de andre mål kun måler bestemte dele af skroget.

Eksempel på brug af LOA

Hvis du skal sejle et skib gennem en kanal, vil du typisk finde oplysninger om kanalens bredde og højde under broer. Ved at sammenligne disse oplysninger med skibets LOA og højde kan du sikre dig, at skibet kan passere sikkert.

Kort sagt: LOA er et vigtigt mål for et skibs størrelse og bruges i mange sammenhænge inden for søfart. Ved at kende LOA kan man sikre, at et skib kan sejle sikkert og effektivt.

« Tilbage til Ordlisten

Du kan ikke kopiere indholdet af denne side