Maritime Billeder & Data

Pearl Seaways afsejler fra København d. 13. september 2022

Pearl Seaways afsejler fra København d. 13. september 2022

Hoveddata

Billede:
Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen
Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen
IMO:
8701674
MMSI:
219945000
ENI:
Kaldesignal:
OWFU2
Hjemhavn:
KØBENHAVN
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1989
Byggepris:
$100 millioner
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
A 499
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
158,59meter
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
178,4meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
29,61meter
Bredde Ext.:
34meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
48meter
Skrog højde:
0
Dybgang:
6,215meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
16,95meter
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
158,592meter
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
4,6meter
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
Wärtsilä Marine, Åbo, Finland
Skrog nr.:
1297
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
13
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

4 stk. 9ZA 40S Wärtsilä-Sulzer diesel
4 stk. 6R32D Wärtsilä diesel hjælpemaskine

Effekt :
25.760KW
BHP:
35.000BHP
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
21,3knob
Trial Speed:
0
Servicefart:
21knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
380 HFO
Brændstof-forbrug:
80tons i døgnet
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
KaMeWa propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter:
4,9meter
Propel RPM:
138
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
2
Bovpropel Producent:
KaMeWa
Bovproller Effekt:
1320KW pr. stk.
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
2 stk. Sperry fins finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Ja
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

DFDS A/S

Ejer IMO:
310102
Rederi:

DFDS A/S

Rederi IMO:
310102
ISM Manager:
ISM IMO:
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
15475
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
Station:
Mægler:
Rute:
København - Frederikshavn - Oslo
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
40.231tons
Nettotonnage:
21.687tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
2.800tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
365
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
1008meter
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
197
Besætning fordeling:
Passagerer:
2200PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
703
Dæk med kahytter:
Køjer:
2266
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
220V
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
1.149m3
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
851m3
Brændstof-tanke:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
158tons
Frisk Vand:
819m3
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
58m3
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:

Bov: 4,6 x 6,0 meter
Agter bagbord: 4,9 x 10,1 meter
Agter styrbord: 4,9 x 7,1 meter

Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
M-r-sh
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Athena(19. april 1989 - 24. september 1993)
Star Aquarius(24. september 1993 - 12. december 1993)
Langkapuri Star Aquarius(12. december 1993 - 26. februar 2001)
Aquarius(26. februar 2001 - 7. maj 2001)
Pearl of Scandinavia(7. maj 2001 - 19. januar 2011)
Pearl Seaways(19. januar 2011 - )
Historiske ejere:
EjerPeriode
Partrederi (Rederi AB Slite (Gustaf Myrsten), Rederi AB Volo (Gustaf Myrsten)), Slite, Sverige(18. april 1989 - 23. september 1993)
North Lake Ltd. (Star Cruises), Douglas, Isle of Man(23. september 1993 - 11. januar 2001)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark(21. februar 2000 - 27. november 2003)
DFDS A/S, Danmark(27. november 2003 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Viking Line, Mariehamn, Finland(24. april 1989 - august 1993)
Star Cruises, Kuala Lumpur, Malaysia(1994 - februar 2001)
DFDS Seaways A/S, København, Danmark(21. februar 2000 - 27. november 2003)
DFDS A/S, Danmark(27. november 2003 - )
Historiske ISM:
ISMPeriode
DFDS A/S, Danmark(5. januar 2006 - )
Historiske Ruter:
RutePeriode
Mariehamn - Stockholm(24. april 1989 - 16. august 1993)
Casino og restaurationsskib(1994 - 2001)
København - Helsingborg - Oslo(26. juni 2001 - 1. april 2002)
København - Helsingborg - Oslo(1. november 2002 - 15. oktober 2006)
København - Oslo(15. oktober 2006 - 17. marts 2020)
København - Frederikshavn - Oslo(26. juni 2020 - )
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Sverige
(18. april 1989 - september 1993)
Panama
(september 1993 - 7. maj 2001)
Danmark(7. maj 2001 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Slite(18. april 1989 - september 1993)
Nassau(september 1993 - 7. maj 2001)
Danmark(7. maj 2001 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
[OWFU2](7. maj 2001 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
219945000(7. maj 2001 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
SøsterskibPeriode
Star Pisces (ex. Kalypso)8710857
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
24. februar 1987
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
27. maj 1988
Kølstrakt:
Søsat:
22. oktober 1988
Søsat:
Prøvetur:
17. april 1989
Prøvetur slut:
Prøvetur:
19. april 1989
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
17. april 1989
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
2016
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
15. april 1989 - kl. 4:42Der udbrød der brand ombord, som lokaliseredes til en kahyt på dæk 9. Hver gang branden var bekæmpet, blussede den op igen. Det viste sig, at der i skottet gik et rør med brændevin. Spritten var til stadighed under tryk, så varmen fra den forrige brand blev ved med at antænde spritten. Det lykkedes dog slutteligt at få lukket for spritten, og derved få bekæmpet branden. Sejlede derefter nogle uger med visse kahytsafsnit lukkede, indtil alt var repareret.
April 1993Rederi Ab Slite går konkurs. Farten fortsætter under konkursforvalterens kontrol. KK-Banken vile dog at skibet blev taget ud af trafik, således at en evt. salgsværdi ikke blev forringet. Rederen Carl Bertil Myrsten underretter besætningen om konkursen.
25. april 1993Påsat brand ombord. Branden opstod i en papirkurv i besætningsafdelingen.
16. august 1993Ankommer til Stockholm for sidste gang. Herefter lagt op i Stockholms frihavn. Herefter begyndte spekulationerne om hvem der ville købe skibet. Danske DFDS og britiske P&O var interesserede, men det endte dog med, at det malaysiske rederi Star Cruises afgav det det bedste tilbud.
September 1993Solgt på aktion for 85 mill. USD til North Lake Ltd., Malaysia.
1994Omdøbt til ”Lankapuri Star Aquarius”. Skibet har fået swimmingpool på agterdækket, og hele interiøret er blevet udskiftet. Indvendig bliver store dele af skibet indrettet til spille kasino. En restaurant ombord, bliver til minde om skibets fortid, døbt ”Athena”
11. januar 2001Solgt til DFDS, København. Overtaget i Bangkok 26. februar, omdøbt til ”Aquarius”. Ombygget dels langs kaj i Aalborg og på værft i Hamburg.. Fik bla. påbygget agter sponson tanke, hvilket gav skibet følgende nye mål. Længde 177,8 m. Bredde 29,6 m. Skibets bildæk blev også reetableret.
17. november 2010Undervejs fra Oslo til København udbrød der brand ombord på Pearl of Scandinavia nær Kullen. Branden opstod i forbindelse med en elbil, der stod til opladning. Elbilen og en anden personbil udbrændte. Ingen kom til skade og færgen kunne for egen kraft fortsætte til København. Pearl of Scandinavia var ude af drift nogle dage for reparation og rengøring.
25. november 2010Pearl of Scandinavia genoptog sejladsen, dog kun med passagerer. Vogndækket ventes klar til brug 9. december.
11. august 2019På vej fra København til Oslo blev en passager syg, og færgen måtte vende om, da den var ud for Kullens spids omkring kl. 19.15. Ved Helsingør blev den syge passager hentet af en redningsbåd og sejlet i havn til en ventende ambulance. Færgen kunne da atter vende og fortsætte mod Oslo med godt 3 timers forsinkelse. En stor del af forsinkelsen blev indhentet undervejs.
17. marts 2020Oplagt i København pga. Covid-19.
26. juni 2020Sejladsen genoptages, nu via. Frederikshavn, da Stena Line har lukket deres rute imellem Oslo og Frederikshavn.
3. januar 2021Oplagt i København pga. Covid-19 igen.
2. juli 2021Genoptager sejladsen igen.
Horn:
Noter:
Søskende:

Billeder

Billeder:
Pearl Seaways på vej ind til Frederikshavn d. 17. oktober 2022. Foto: Nicolaj D. Jepsen
Pearl Seaways på vej ind til Frederikshavn d. 17. oktober 2022. Foto: Nicolaj D. Jepsen

Statistik

Statistik:
Oprettet:
5. februar 2021 16:45
Sidst opdateret:
18. april 2023 11:51
Hvor er PEARL SEAWAYS?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tryk på ESC for at lukke

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.