SAMSØ – IMO 9548562 i Kalundborg d. 21-05-2020

SAMSØ – IMO 9548562 i Kalundborg d. 21-05-2020

Navn: Samsø (24/8-2015 – ) Kanhave (5/6-2009 – 24/8-2015)
IMO: 
9548562
Byggeår: 
2009
Kaldesignal:
OYHS
Længde: 
91,43 m.
Brede:
16,50 m.
Dybgang:
3,5 m.
Flag:
Danmark
Maskine: 
Fire S16R MPTA Mitsubishi diesel hovedmaskiner (2009-2017) Fire 12- cylindret 3512C HD Caterpillar dieselmaskiner (2017 – ).
Effekt: 
4680 kW (2009 – 2017) 5000 kW (2017 – )
Fart:
Servicefart: 13,5 Topfart: 16,5 kn
Værft:
G Frantzis Shipyards, Perama, Grækenland
Byggenr.:
P87
Tonnage: 
BRT 4630
Passagerer: 
max 600
Biler: 100 (120 med hængedæk)
Ejer: MOLSLINJEN AS
Rederi:
MOLSLINJEN AS
Søsterskibe: BRATTINGSBORG 

Ruter: 

Hou – Sælvig (13/7-2009 – 30/9-2014)
Ballen – Kalundborg (4/1-2015 – )

Rederier:
Samsøtrafikken A/S (Nordic Ferry Services A/S), Danmark (5/6-2009 – 1/10- 2010)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (1/10-2010 – 30/1-2019)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (30/1-2019 – )

M/F Kanhave blev bygget af Frantzis Shipyard i Grækenland. Kanhave blev bygget til Nordic Ferry Services (Samsø Trafikken), Kanhave skulle have to søsterskibe, en af dem skulle til Als, men på grund af Kanhaves problemer og forsinkelser på færgen som skulle hedde Brattingsborg (skulle have været ved Samsø Trafikken) blev de 2 sidste færger annulleret. Mange af problemerne var der lige i starten, bl.a. brændte en af hoved motorende. Færgen har også mistet en af skruerne. Færgen gik på værft og fik mitsubishi motorer (23. januar 2017 – 20. februar 2017). Og siden da har færgen sejlet godt mellem Hov – Sælvig lige indtil Samsø Rederi overtog ruten mellem Hov – Sælvig. Kanhave gik på Værft og renoveres bl.a. nye stole og borde og et nyt hængedæk. fra 5 februar 2015 forsatte Kanhave mellem Ballen – Kalundborg og erstattede Kyholm. Den 24-08-2015 omdøbes færgen til Samsø.

Hoveddata

Billede
IMO
9548562
MMSI
220619000
ENI
Kaldesignal
OYHS
Signalflag (kaldesignal)
Hjemhavn
Ballen
Pennant
Typebetegnelse
Egenskab
Klasse
Byggeår
2009
Byggepris
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
A 527
Skibsregister-nummer
Havnekending Nr.
Kendings-bogstaver
EU-identifikation
Sejl nr.
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Levetid
Levetid
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata
Søsterskib
0Ingen Poster

    Dimensioner

    Længde
    84,15meter
    Længde imellem perpendikulær
    0
    LOA
    91,43meter
    Længde incl. klapper
    0
    Længde SOLAS
    0
    Længde bovspryd
    0
    LOA incl. bovspryd
    0
    Bredde
    0
    Bredde Ext.
    16,2meter
    Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
    0
    Bredde hvert skrog
    0
    Højde (Airdraft)
    0
    Skrog højde
    0
    Dybgang
    3,5meter
    Dybgang design
    0
    Dybgang Ro-Ro
    0
    Dybgang Ro-Pax
    0
    Dybgang med ride control
    0
    Dybgang uden ride control
    0
    Dybgang med stabilisator
    0
    Dybgang uden stabilisator
    0
    Dybgang is klasse
    0
    Dybgang for min
    0
    Dybgang for max
    0
    Dybgang midtskibs min.
    0
    Dybgang midtskibs max.
    0
    Dybgang agter min
    0
    Dybgang agter max
    0
    Dybde
    0
    Dybde til hoveddæk
    0
    Dybde til øvredæk
    0
    Dybde til vejrdæk
    0
    Dybde nedre dæk
    0
    Dybde shelter dæk
    0
    Dybde båddæk
    0
    Dybde til togdæk
    0
    Dybde til bildæk / RO-RO dæk
    0
    Dybde til top dæk
    0
    Dybde til passager landgang
    0
    Dybde salon dæk
    0
    Dybde til promenadedæk
    0
    Dybde skot dæk
    0
    Load line længde
    0
    Load line Bredde
    0
    Længde bro til stævn
    0
    Længde bro til hæk
    0
    Bredde Brovinger
    0
    Fribord
    2.424mm.
    Køl til mast
    0
    Køl til skorsten
    0
    Mastetop over havoverfladen
    0
    Højde på skorsten
    0
    Broens øjehøjde
    0
    Højde til båddæk
    0
    Højde til vejrdæk
    0
    Højde til hoveddæk
    0
    Højde øvredæk
    0
    Højde til dæk 3
    0
    Stævn udhæng
    0
    Agter udhæng
    0
    Rise of Floor
    0
    Bulb Længde
    0
    Frihøjde Vogndæk
    0
    Længde på vogndæk
    0
    Deplacement
    0
    Rækkevidde
    0
    Længde promenade dæk
    0
    Bredde promenade dæk
    0
    Højde promenade dæk
    0
    Skrog seperation
    0
    Dimensionstal
    0
    Testdybde
    Note Dimensioner

    Skrog

    Værft
    G Frantzis Shipyards, Perama, Grækenland
    Skrog nr.
    P87
    Værft Skroget
    Skrog nr. / Skrogværft
    Skrogform
    Dobbeltender
    Skrog konstruktion
    Skot
    Skot olie
    Gennemgående Dæk
    Dæk delvise
    Dæk Total
    Skrog beskrivelse
    Design
    Outfitter
    Towing tank
    Model test
    Aluminium
    Manøvreringstest
    Lugetype
    Vindues vasker
    Koøjer
    Vinduer
    Bro
    Vinduer
    Døre
    Kahytter
    Magrodome
    Luger
    Luger
    Rør
    Maling
    Kabler
    Fortøjningsspil
    Fast ballast
    0
    Isbrydende Kapacitet
    0

    Maskine

    Beskrivelse

    2 stk. S6B3 MPTA Mitsubishi diesel hjælpemaskine, 670 kW
    4 stk. S16R MPTA Mitsubishi diesel hovedmaskine, 4680 kW (2009 - 2017)
    Fire 12- cylindret 3512C HD Caterpillar dieselmaskiner (2017 – )

    Effekt
    5.000KW
    BHP
    6.792BHP
    IHK
    0
    rpm
    0
    Boring
    0
    Slaglængde
    0
    Middel effektivt tryk
    0
    Stempel hastighed
    0
    Hjælpe-maskineri
    Batterier
    Design Max Hastighed
    16,5knob
    Trial Speed
    0
    Servicefart
    13,5knob
    Note servicefart
    Økonomifart
    0
    Hastighed for sejl
    0
    Fart uddykket
    0
    Fart neddykket
    0
    Maskine bygge sted
    Maskine Bygge dato
    Drivmiddel
    Olie
    Brændstof-kvalitet
    Brændstof-forbrug
    0
    Havneforbrug
    0
    Brændstof optimering
    Brændstof-forbrug Note
    Propeller
    4
    Propeller Type
    Azimuth Thruster Solid LB (oil -closed) 5.00 at 321 rpm
    Propel Diameter
    0
    Propel RPM
    Propelaksel længde
    0
    Aksel diameter
    Padlehjul
    Padlehjul effekt
    0
    Padlehjul diameter
    Sidehjul
    Bovpropeller
    Bovpropel Producent
    Bovproller Effekt
    Bovproller Effekt
    0
    Bovpropel Effekt
    0
    Bovpropel diameter
    0
    Hækpropeller
    Hækpropel Producent
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropel Effekt
    0
    Hækpropel diameter
    0
    Ror
    Stabilisator
    Ride control
    Generatorer
    Strøm-spænding
    0
    Belysnings-spænding
    0
    Frekvens
    0
    Nødgenerator
    Aksel-generatorer
    Kedler
    Kedler Type
    Starter type
    Udstødnings-gaskedel
    Gear reduktion
    Akselsystem
    Fremdriftkontrol
    Integreret fremdrift
    Styremaskine
    Trykluft receivers
    Anti vibration
    Vibrations beregning
    Automatisering af maskinrum
    Motorovervågning
    Heeling-system
    Stabilitetsberegning
    Dæks maskineri
    Landstrøm
    Scrubber
    Elinstalationer
    Separatorer
    Kompressorer
    Renseanlæg
    Forbrændingsanlæg
    Master
    Mastehøjde
    0
    Sejl
    Sejl Areal
    0
    Max. Sejl Areal
    0
    Rotorsejl
    Note: Rotorsejl
    Tovværk
    Tovender
    Noter maskinen

    Management

    Rederi

    MOLSLINJEN AS

    Rederi IMO
    251203
    Ejer

    MOLSLINJEN AS

    Ejer IMO
    251203
    ISM Manager
    ISM IMO
    Klassen leveret
    Klassen suspenderet
    Skibsregister-nummer
    DNV GL id
    Lloys's
    BV Reg
    12753P
    RI
    ABS
    CRS
    RS
    CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
    Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
    Korean ship register
    Polish Register of Shipping (IACS)
    Biro Klasifikasi Indonesia
    Dromon Bureau of Shipping
    TL Register number
    Note: classification
    Station
    Mægler
    Rute
    Ballen – Kalundborg (4/1-2015 – )
    Sejltid

    Tonnage

    Bruttotonnage
    4.630tons
    Nettotonnage
    1.389tons
    Bruttoregister-ton
    0
    Nettoregister-ton
    0
    Dødvægt
    778tons
    Dødvægt design
    0
    Dødvægt Ro-Pax
    0
    Dødvægt Ro-Ro
    0
    Displacement
    0
    Displacement uddykket
    0
    Displacement neddykket
    0
    Bruttotonnage Suez
    0
    Bruttotonnage Panama
    0
    Nettoregisterton Suez
    0
    Nettoregisterton Panama
    0
    Sikkerheds-tonnage
    0
    Note Tonnage

    Kapacitet

    Lastrum
    Dæksplads
    0
    Gods kapacitet
    Lastrum Note:
    Containere
    Containere
    Container 14mt
    Kølecontainere / Reefer plugs
    Note containere
    Udholdenhed
    Pæletræk
    0
    Biler
    100
    Lastbiler
    Note: Lastbiler
    Trailere
    Kassetter
    Note Trailere
    Busser
    Lanemeter
    Camper stik
    Note: RoRo / Bildæk
    Jernbanespor
    Jernbanespor længde
    0
    Note: Spor
    Cykler
    Lighters
    Note: Kapacitet

    Person Kapacitet

    Person kapacitet
    Besætning
    Besætning fordeling
    Passagerer
    600PAX
    Passagerer sommer
    Passagerer vinter
    Passagerer oceangående
    Passagerer kystfart
    Passagerer havnefart
    Note Passagerer
    Crew / Pax-forhold
    Elever
    Dæk
    Passagerdæk
    Fragtdæk
    Kahytter
    Dæk med kahytter
    Køjer
    Underkøjer
    Hængekøjer
    Sæder
    Dækspladser
    Kahytter med balkon
    Andel af udvendige kahytter
    Kahytter Typer
    Kahyts størrelse
    Kahytter Besætning
    Køjer besætning
    Beskrivelse
    Note Person Kapacitet

    Passager faciliteter

    Passager faciliteter
    Restauranter
    Barer
    Barer
    Catering område
    Note Spisesteder
    Swimmingpool
    Swimming pool
    Spabad
    Jacuzzi
    Vand-rutchebaner
    Solarium
    Butikker
    Underholdning & højttaleranlæg
    Audiovisuelt udstyr
    Passager info system
    Teater udstyr
    Underholdningssystem
    Pool udstyr
    Tidligere Passager Faciliteter
    Note forbrug

    Indretning

    Indretnings-arkitekt
    Interiør
    Kahyts lås
    Pengeskabe i kahyt
    Tæpper
    Lofter
    Gulve
    Møbel & gardin-stof
    0
    Stof
    Læder
    Møbler
    Stole
    Flysæder
    Dæk
    Teak dæk
    Dækbelægning
    Fliser
    Marmor
    Laminat
    Skiltning
    Porcelæn
    Minibar
    Flysæder
    Lamper i passager-områder
    Lys
    Strømforsyning
    Telefon system
    Glas dekorationer
    Væg dekorationer
    Væg panel
    Sammenfoldelige vægge
    Galleri udstyr

    Tanke

    Lasttankens kapacitet
    Slop-tank kapacitet
    Balasttanke
    0
    Balasttanke
    0
    Brændstof-tanke
    251m3
    Brændstof-tanke
    0
    HFO
    0
    HFO
    0
    LNG
    0
    Gasolie
    0
    Gasolie
    0
    Dieselolie
    0
    Dieselolie
    0
    Lavsvovl Diesel
    0
    Smøreolie
    0
    Smøreolie
    0
    Frisk Vand
    0
    Frisk Vand
    0
    Drikkevand
    0
    Spildevand
    0
    Spildevand
    0
    Kloak Grå
    0
    Kloak Sort
    0
    Urin
    0
    Behandlet Vand
    0
    Slam
    0
    Vaskevand
    0
    Teknisk vand
    0
    Kedelfødevand
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Trim tanke
    0
    LBC
    0
    Ferskvands-produktion
    Tank Kapacitet
    Spildevands-behandling
    Ballast Kontrol System
    Krængningstanke
    LNG tanke
    Frisk Vand Anlæg
    Brændstof / smøreolie separator
    Skralde Kapacitet
    0
    Note: tanke

    Sikkerhed

    Rednings-udstyr
    Redningsbåde
    Redningsbåde type
    Redningsflåder
    0
    Note: Redningsflåde
    Buoyant apparatus
    Note Buoyant apparatus
    Redningsveste
    0
    Redningskrandse
    Design software
    Mob-boat
    CO2 anlæg
    Davits
    Marine evacuation system
    MES kapacitet
    MES System
    Brand detektor system
    Alarm & overvågning
    Brand alarm system
    Brandslukning
    Brandslukningsmaskine
    Ildslukker
    Branddøre
    Sprinkler
    Nødbelysning
    Vandtætte døre
    Survey TV
    Nød belysning
    GMDSS
    Sikkerheds glas
    Marine escape system
    Evakuerings-system
    Nødautomatisering
    Note: sikkerhed

    Udstyr

    Ramper
    Ramper
    Adgangsveje
    Linkspan design
    Køretøjs-elevator
    Udstyr
    Elevator
    Elevatorer
    Rulletrapper
    Tender
    Ankerkæde længde
    0
    Ankerkæde diameter
    0
    Karakter af ankerkæder
    Anker total vægt
    0
    Ankre
    Kraner
    Laste computer
    TV
    Air Condition
    AC-kølere
    Ventilation
    Fordampere
    Pool sliding dome
    Selvbetjeningstællere
    Dispenser
    Hotel & Management System
    Kabys
    Pentry
    Kassesystem
    Proviant håndtering
    Drikkevarer dispenser
    Affald behandling
    Affaldsskakt
    Kompostkværne
    Zodiacs
    Zodiac beskrivelse
    Køling
    Omvendt osmoseanlæg
    Skinner
    Aluminiums Paneler
    Paneler
    Toiletter
    Toiletter
    0
    Vacum toiletter
    Badeværelses-enheder
    Elektriske installationer
    Elektronik
    Pooldæk cover
    Lufttørringsanlæg
    Vaskeri
    Bildæk
    Surringsudstyr
    Pumper
    Manifold
    Septic Plant
    Behandling af sort vand
    Tank sounding
    Wet units
    Profiler
    Platformkontrol
    Helipad
    Aluminiumslegering
    Koblinger
    Ben
    Ben Længde
    0
    Hoved Slæbewire
    Note Udstyr

    Historik

    Historiske navne
    SkibsnavnPeriode
    Kanhave(5. juni 2009 - 24. august 2015)
    Samsø(24. august 2015 - )
    Historiske ejere
    EjerPeriode
    Samsøtrafikken A/S (Nordic Ferry Services A/S), Danmark(5. juni 2009 - 1. oktober 2010)
    Danske Færger A/S, Rønne, Danmark(1. oktober 2010 - 30. januar 2019)
    Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark(30. januar 2019 - )
    Historiske Rederier
    RederiPeriode
    Samsøtrafikken A/S (Nordic Ferry Services A/S), Danmark(5. juni 2009 - 1. oktober 2010)
    Danske Færger A/S, Rønne, Danmark(1. oktober 2010 - 30. januar 2019)
    Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark(30. januar 2019 - )
    Historiske ISM
    Historiske Ruter
    RutePeriode
    Hou – Sælvig(13. juli 2009 - 30. september 2014)
    Ballen - Kalundborg(4. januar 2015 - )
    Historiske Flag
    FlagstatPeriode
    Danmark(5. juni 2009 - )
    Historiske Hjemsteder
    HjemstedPeriode
    Sælvig(5. juni 2009 - 3. december 2014)
    Ballen(3. december 2014 - )
    Historiske Kaldesignal
    KaldesignalPeriode
    [OYHS](5. juni 2009 - )
    Historiske MMSI
    MMSI nummerPeriode
    220619000(5. juni 2009 - )
    Historik Pennant:
    Historiske Havnekendings Nr.
    Historiske Kontrol-numre
    Historiske P&I forsikrings-selskab
    Historisk type
    Historiske klasseselskaber
    Kaptajn
    Søsterskibe
    SøsterskibIMO
    Brattingsborg
    Projekteret
    Projekteret
    Bestilt
    Bestilt
    Første Stål Skåret
    Kølstrakt
    Kølstrakt
    Søsat
    27. november 2008
    Søsat
    Prøvetur
    15. maj 2009
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    26. maj 2009
    Prøvetur slut
    29. maj 2009
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Bilbrev
    Færdig
    Leveret
    6. juni 2009
    Leveret
    Døbt
    Døbt Sted
    Gudmor
    Jomfrurejse
    Jomfrurejse rute
    Udgået
    Solgt til Skrotning
    Solgt til Skrotning
    Skrottet
    Skrottet
    Forlist
    Renoveret
    Hændelser og særlige begivenheder
    Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
    27. november 2008Kanhave søsættes. Færgen skulle have været leveret oktober 2008, men blandt andet strejker på det græske værft har forsinket byggeriet. Forventningen er, at Kanhave kan indsættes "foråret 2009".
    5. juni 2009Samsøtrafikken vælger at overtage Kanhave fra værftet med en række udeståender. Mangler og fejl skal udbedres, når færgen kommer til Danmark.
    10. - 22. juni 2009Kanhave sejler fra Piræus til Hou på 12 dage. Undervejs opstår der problem med tilstoppede oliefiltre, hvorfor man må vente på nye filtre ved Gibraltar et par dage. Kanhave ankommer til Hou mandag 22. juni 2009 kl. 11.20.
    8. juli 2009Øvelsessejlads ud for Hou. Man træner blandt andet anløb og brug af det automatiske fortøjningssystem.
    9. juli 2009Der udføres prøver på blandt andet ramper samt sprinkler- og lænsesystem.
    10. juli 2009Prøvesejlads med deltagelse af repræsentanter fra Søfartsstyrelsen. Kanhave opnår godkendelse til at sejle med lastbiler.
    13. juli 2009Sejltilladelse opnås sidst på dagen, og kl. 22 afgår Kanhave fra Hou på den første officielle tur i drift.
    16. juli 2009Det viser sig umuligt at overholde den planlagte overfartstid på 50 minutter og havnetid på 10 minutter. Derfor justeres fartplanen indtil videre til overfartstid på 60 minutter og havnetid på 30 minutter. Færgen Skjoldnæs sejler fortsat som supplement på ruten for at klare belastningen, mens Vesborg er overført til sejlads på Spodsbjerg - Tårs.
    6. august 2009Der opstod brand i ét af Kanhaves 2 maskinrum på vej fra Sælvig til Hou. Der var ingen tilskadekomne. Ilden opstod ved en elektrisk vandvarmer til brugsvand. Branden blev bekæmpet, og Kanhave kunne to timer forsinket sejle til Hou ved hjælp af 2 thrustere - de to andre trustere kunne på grund af et andet teknisk problem på det tidspunkt kun bruges som almindelige bovthrustere. Ved ankomst til Hou blev motorerne, der drev de to thrustere, der blev anvendt til bovthrustere, automatisk stoppet. Det skyldtes overspeed (for højt omdrejningstal). Man måtte derfor kaste anker og efterfølgende hale Kanhave til land ved hjælp af en trosse. Brandårsagen var en dårlig elektrisk forbindelse til vandtankens varmelegeme. Vandtanken var isoleret med et letantændeligt brændbart materiale. Alle afgange resten af dagen og frem til og med 17. august blev aflyst.
    7. - 17. august 2009Mens Kanhave ligger i Hou, indsættes Skjoldnæs som afløser på Sælvig - Hou og Vesborg på Kolby-Kås - Hou.
    18. august 2009Kanhave sejler igen. Fartplanen er nu justeret, så havnetiden er 15 minutter. Sejltiden er stadig 60 minutter.
    19. august 2009På dagens anden afgang sejler Kanhave med stærkt reduceret fart. I første omgang aflyses én dobbelttur, senere aflyses resten af dagens afgange. Rederiet oplyser, at aflysningerne skyldes "tekniske problemer". Senere kommer det frem, at det tekniske problemer er relateret til motorernes kølesystem. Kyholm indsættes på tre natlige ekstrature mellem Kolby-Kås og Hou. Næste morgen er Kanhave i fart igen.
    23. august 2009Kanhave har problemer med den rampe (broklap), der skal bruges i Sælvig. En gummiged må assistere for at sænke og hæve rampen med forsinkelser til følge.
    24. - 25. august 2009Kanhave har igen problemer med en rampe. Problemerne skyldes ifølge rederiet "en betjeningsfejl". Søfartsstyrelsen tilbageholder skibet, til den defekte rampe er repareret og godkendt. Mange afgange aflyses.
    3. september 2009Kanhave har igen problemer med en rampe. Det yderste led af rampen, der foldes sammen under sejlads, kan ikke holde til belastningen fra en mobilkran, der kører fra borde ved dagens første ankomst til Sælvig. Man må derefter nøjes med at bruge rampen i den anden ende, således at køretøjer skal ud samme vej, de kom ind. Det betyder forsinkelser resten af dagen og et par afgange aflyses. Mobilkranens ærinde på Samsø er at fjerne den broklap, Sam-sine / Skjoldnæs brugte i færgelejet i Sælvig.
    4. september 2009Fire dobbeltture aflyses.
    5. september 2009Der opbygges så store forsinkelser i løbet af dagen, at en dobbelttur må aflyses. Ifølge rederiet er årsagen problemer med en rampe.
    20. september 2009På dagens første tur har Kanhave bundberøring ved indsejlingen til Hou Havn. Kanhave ligger i Hou, mens den undersøges af dykkere. Der er ingen skade sket, og sejladsen genoptages i løbet af dagen.
    2. oktober 2009På et møde mellem Samsø kommunes trafikudvalg og Samsøtrafikken lægges der op til, at Kanhave fremover fortsat skal have sejltid på 60 minutter og 15 minutter i havn. Det sker i erkendelse af, at Kanhave næppe vil kunne holde den projekterede sejltid på 50 minutter og 10 minutter i havn. Dvs. en rundtur tager 2½ time i stedet for de planlagte 2 timer. Desuden fremføres brændstofforbrug og CO2 udslip som argument.
    3. oktober 2009På grund af lav vandstand har Kanhave efter afgangen 13.30 fra Sælvig bundberøring ved forsøg på anløb af havnen i Hou. Passagererne kommer i land i Hou efter 7 timer ombord. Færgen overnatter i Hou.
    4. oktober 2009Efter dykkerundersøgelse kan Kanhave afgå fra Hou 07.30. Man må imidlertid opgive at anløbe Sælvig i den kraftige vind. Én af de fire thrustere fungerer ikke, og Kanhave returnerer til Hou. Sejladsen genoptages i løbet af eftermiddagen uden fast fartplan, men indstilles igen efter to ture på grund af vejret.
    1. november 2009På dagens sidste tur fra Sælvig til Hou må man returnere til Sælvig, da Hou ikke kan anløbes på grund af kraftig blæst.
    3. - 4. november 2009Onsdagens sidste dobbelttur og torsdagens to første dobbeltture aflyst på grund af kraftig kuling. Derefter nogen forsinkelse.
    7. november 2009En dobbelttur aflyses på grund af tekniske problemer.
    8. - 9. november 2009Da Kanhaves rampe i "Samsø-enden" 3. september brød sammen, blev der lavet en midlertidig reparation, idet yderste del af rampen blev monteret fast på land. Rampen monteres nu igen på færgen. Mens arbejdet pågår bruges kun den rampe både i Hou og Sælvig med forsinkelser til følge.
    4. december 2009Der var problemer med den ene rampe, hvorfor der på nogle afgange måtte lastes og losses fra samme skibsende med mindre forsinkelser til følge.
    17. december 2009
    4 afgange aflyst morgen og formiddag på grund af kuling.
    3. januar 2010
    Kanhave tabte den ene af sine fire propeller ud for Hou havn. Der var dykkere nede søndag aften. Propellen er ikke fundet. Sejladsen opretholdes på de tre intakte thrustere.
    9. januar 2010
    Første dobbelttur blev gennemført med ca. en times forsinkelse, resten af dagens afgange blev aflyst. Rederiet oplyste, at aflysningerne skyldes kuling.
    10. januar 2010
    Der blev gennemført én enkelt afgang fra Sælvig til Hou. Resten af dagens afgange blev aflyst, stadig med vejret som årsag.
    16. januar 2010
    På grund af problemer med at lukke landgangsdøren blev Kanhave forsinket en times tid ved dagens første afgang fra Hou. Det meste af forsinkelsen blev indhentet i løbet af dagen.
    17. januar 2010
    En dobbelttur blev aflyst om formiddagen på grund af montering af thruster.
    10. februar 2010
    Den automatiske fortøjning svigtede og Kanhave drev fra kaj under ophold i Hou, netop som en passager var ved at gå ombord over landgangen. Landgangsbroen blev beskadiget, men ingen kom til skade. Et par dobbelt-ture blev aflyst.
    26. februar 2010
    Der var problemer med gearkassen til den ene af færgens fire thrustere. To afgange blev aflyst, resten af dagen var der småforsinkelser.
    26. marts 2010
    En dobbelttur aflyst på grund af problemer med en rampe.
    1. april 2010
    En dobbelttur blev aflyst på grund af tilstoppede toiletter.
    25. april - 11. maj 2010
    Planlagt eftersyn og forbedring af Kanhave.
    5. juli 2010
    Ved ankomst til Hou om eftermiddagen blev landgangsdøren ødelagt. 6 afgange blev aflyst. En metalplade blev påsvejset i stedet for den ødelagte dør, hvorfor det maksimale passagertal måtte nedsættes.
    8. juli 2010
    En ny landgangsdør blev isat. 5 afgange aflyst.
    24. august 2010
    Problem med landgangsdøren, der ikke kunne lukke på grund af en bøjet styrebøjle. En dobbelttur aflyst og forsinkelser resten af dagen.
    15. september 2010
    Søfartsstyrelsen har godkendt, at Kanhave kan sejle med en besætning bestående af en skibsfører, en styrmand, en maskinmester og en befaren skibsassistent. Desuden skal der være 1-3 personer i en sikkerhedsbesætning, afhængig af passagertal. Tidligere inkluderede besætningen en ekstra skibsassistent.
    1. oktober 2014
    Kanhave, der dagen før sejlede sidste dag på Sælvig - Hou, sejlede til rundt om Samsø for prøveanløb af den nye færgehavn syd for Ballen. Derefter fortsatte færgen til Frederikshavn.
    2. oktober 2014
    Efter proviantering mm. i Frederikshavn fortsatte Kanhave mod Esbjerg. Kanhave skal have opfrisket inventaret og have indbygget et fast hængedæk for at øge bilkapaciteten.
    15. december 2014
    Afsejlede fra Esbjerg mod Frederikshavn.
    16. december 2014
    Ankom til Frederikshavn.
    17. december 2014
    Fortsatte til Kalundborg og siden til Ballen for at prøve anløb og færgeleje.
    23. januar - 20. februar 2017
    Værftsophold, blandt andet udskiftning af hovedmaskiner.
    21. februar 2017
    Ankom i døgnets små timer til Ballen for at blive sat ind på morgenafgangen til Kalundborg.
    16. november 2017
    Driften indstillet. I forbindelse med en øvelse med Søfartstyrelsen sprang sprinklersystemets søfilter læk, og der kom vand i maskinrummet. Derfor var det nødvendigt at efterse en del elektriske installationer.
    19. november 2017
    Atter i fart, første afgang fra Ballen kl. 14.00.
    13. december 2018
    Danske Færger A/S og Molslinjen A/S fusioneret med virkning fra 17-12-2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S, 5700 Svendborg. Anmeldt til registret 29. januar 2019, registreret 30. januar.
    25. februar 2019
    M/F Samsø forsejlet til Svendborg for dokning og vedligehold. Ankom til Svendborg kl. ca. 07.15.
    16. marts 2019
    Samsø uddokket kl. ca. 8.25. Forsejlet fra Svendborg til Ballen, nu i Molslinjen bemaling. Afgang Svendborg kl. 15.10. Ankomst Ballen 19.35.
    31. oktober 2022
    Ved ankomst til Kalundborg kl. 08.32 ramte Samsø kajen i Kalundborg. Færgen fik en ca. 1 meter lang flænge i skroget over vandlinien, og blev taget ud af drift på grund af "tekniske problemer".
    31. oktober - 2. november 2022
    Repareret i færgelejet i Kalundborg.
    2. november 2022
    Forsejlet fra Kalundborg til Ballen kl. 14.30 - kl. 16.02. Første afgang fra Ballen kl. 16.11.
    Horn
    Noter

    M/F Kanhave blev bygget af Frantzis Shipyard i Grækenland. Kanhave blev bygget til Nordic Ferry Services (Samsø Trafikken), Kanhave skulle have to søsterskibe, en af dem skulle til Als, men på grund af Kanhaves problemer og forsinkelser på færgen som skulle hedde Brattingsborg (skulle have været ved Samsø Trafikken) blev de 2 sidste færger annulleret. Mange af problemerne var der lige i starten, bl.a. brændte en af hoved motorende. Færgen har også mistet en af skruerne. Færgen gik på værft og fik mitsubishi motorer (23. januar 2017 – 20. februar 2017). Og siden da har færgen sejlet godt mellem Hov – Sælvig lige indtil Samsø Rederi overtog ruten mellem Hov – Sælvig. Kanhave gik på Værft og renoveres bl.a. nye stole og borde og et nyt hængedæk. fra 5 februar 2015 forsatte Kanhave mellem Ballen – Kalundborg og erstattede Kyholm. Den 24-08-2015 omdøbes færgen til Samsø.

    Billeder

    Billeder

    Statistik

    Statistik
    Oprettet
    15. oktober 2020 21:12
    Sidst opdateret
    4. november 2022 14:40
    Hvor er SAMSØ

    Skriv en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *