Tryk på ESC for at lukke

Maritime Billeder & Data

SAMSØ – IMO 9548562 i Kalundborg d. 21-05-2020

SAMSØ – IMO 9548562 i Kalundborg d. 21-05-2020

Navn: Samsø (24/8-2015 – ) Kanhave (5/6-2009 – 24/8-2015)
IMO: 
9548562
Byggeår: 
2009
Kaldesignal:
OYHS
Længde: 
91,43 m.
Brede:
16,50 m.
Dybgang:
3,5 m.
Flag:
Danmark
Maskine: 
Fire S16R MPTA Mitsubishi diesel hovedmaskiner (2009-2017) Fire 12- cylindret 3512C HD Caterpillar dieselmaskiner (2017 – ).
Effekt: 
4680 kW (2009 – 2017) 5000 kW (2017 – )
Fart:
Servicefart: 13,5 Topfart: 16,5 kn
Værft:
G Frantzis Shipyards, Perama, Grækenland
Byggenr.:
P87
Tonnage: 
BRT 4630
Passagerer: 
max 600
Biler: 100 (120 med hængedæk)
Ejer: MOLSLINJEN AS
Rederi:
MOLSLINJEN AS
Søsterskibe: BRATTINGSBORG 

Ruter: 

Hou – Sælvig (13/7-2009 – 30/9-2014)
Ballen – Kalundborg (4/1-2015 – )

Rederier:
Samsøtrafikken A/S (Nordic Ferry Services A/S), Danmark (5/6-2009 – 1/10- 2010)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark (1/10-2010 – 30/1-2019)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark (30/1-2019 – )

M/F Kanhave blev bygget af Frantzis Shipyard i Grækenland. Kanhave blev bygget til Nordic Ferry Services (Samsø Trafikken), Kanhave skulle have to søsterskibe, en af dem skulle til Als, men på grund af Kanhaves problemer og forsinkelser på færgen som skulle hedde Brattingsborg (skulle have været ved Samsø Trafikken) blev de 2 sidste færger annulleret. Mange af problemerne var der lige i starten, bl.a. brændte en af hoved motorende. Færgen har også mistet en af skruerne. Færgen gik på værft og fik mitsubishi motorer (23. januar 2017 – 20. februar 2017). Og siden da har færgen sejlet godt mellem Hov – Sælvig lige indtil Samsø Rederi overtog ruten mellem Hov – Sælvig. Kanhave gik på Værft og renoveres bl.a. nye stole og borde og et nyt hængedæk. fra 5 februar 2015 forsatte Kanhave mellem Ballen – Kalundborg og erstattede Kyholm. Den 24-08-2015 omdøbes færgen til Samsø.

Hoveddata

Billede:
Foto: Nicolaj D. Jepsen
IMO:
9548562
MMSI:
220619000
ENI:
Kaldesignal:
OYHS
Hjemhavn:
Ballen
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
2009
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
A 527
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
84,15meter
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
91,43meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
0
Bredde Ext.:
16,2meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
3,5meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
0
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
2.424mm.
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
G Frantzis Shipyards, Perama, Grækenland
Skrog nr.:
P87
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Dobbeltender
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

2 stk. S6B3 MPTA Mitsubishi diesel hjælpemaskine, 670 kW
4 stk. S16R MPTA Mitsubishi diesel hovedmaskine, 4680 kW (2009 - 2017)
Fire 12- cylindret 3512C HD Caterpillar dieselmaskiner (2017 – )

Effekt :
5.000KW
BHP:
6.792BHP
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
16,5knob
Trial Speed:
0
Servicefart:
13,5knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Hastighed på batteri:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
Brændstof-forbrug:
0
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
4
Propeller Type:
Azimuth Thruster Solid LB (oil -closed) 5.00 at 321 rpm
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
Bovpropel Producent:
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
Ride control:
Trim Control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

MOLSLINJEN AS

Ejer IMO:
251203
Rederi:

MOLSLINJEN AS

Rederi IMO:
251203
ISM Manager:
ISM IMO:
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
12753P
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
Station:
Mægler:
Rute:
Ballen – Kalundborg (4/1-2015 – )
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
4.630tons
Nettotonnage:
1.389tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
778tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
100
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Bane bredde:
0
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
Besætning fordeling:
Passagerer:
600PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
251m3
Brændstof-tanke:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Hydraulikolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:
Tenderbåde:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Kanhave(5. juni 2009 - 24. august 2015)
Samsø(24. august 2015 - )
Historiske ejere:
EjerPeriode
Samsøtrafikken A/S (Nordic Ferry Services A/S), Danmark(5. juni 2009 - 1. oktober 2010)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark(1. oktober 2010 - 30. januar 2019)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark(30. januar 2019 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Samsøtrafikken A/S (Nordic Ferry Services A/S), Danmark(5. juni 2009 - 1. oktober 2010)
Danske Færger A/S, Rønne, Danmark(1. oktober 2010 - 30. januar 2019)
Molslinjen A/S, Aarhus, Danmark(30. januar 2019 - )
Historiske ISM:
Historiske Ruter:
RutePeriode
Hou – Sælvig(13. juli 2009 - 30. september 2014)
Ballen - Kalundborg(4. januar 2015 - )
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Danmark(5. juni 2009 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Sælvig(5. juni 2009 - 3. december 2014)
Ballen(3. december 2014 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
[OYHS](5. juni 2009 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
220619000(5. juni 2009 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
SøsterskibIMO
Brattingsborg
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
Kølstrakt:
Søsat:
27. november 2008
Søsat:
Prøvetur:
15. maj 2009
Prøvetur slut:
Prøvetur:
26. maj 2009
Prøvetur slut:
29. maj 2009
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
6. juni 2009
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
27. november 2008Kanhave søsættes. Færgen skulle have været leveret oktober 2008, men blandt andet strejker på det græske værft har forsinket byggeriet. Forventningen er, at Kanhave kan indsættes "foråret 2009".
5. juni 2009Samsøtrafikken vælger at overtage Kanhave fra værftet med en række udeståender. Mangler og fejl skal udbedres, når færgen kommer til Danmark.
10. - 22. juni 2009Kanhave sejler fra Piræus til Hou på 12 dage. Undervejs opstår der problem med tilstoppede oliefiltre, hvorfor man må vente på nye filtre ved Gibraltar et par dage. Kanhave ankommer til Hou mandag 22. juni 2009 kl. 11.20.
8. juli 2009Øvelsessejlads ud for Hou. Man træner blandt andet anløb og brug af det automatiske fortøjningssystem.
9. juli 2009Der udføres prøver på blandt andet ramper samt sprinkler- og lænsesystem.
10. juli 2009Prøvesejlads med deltagelse af repræsentanter fra Søfartsstyrelsen. Kanhave opnår godkendelse til at sejle med lastbiler.
13. juli 2009Sejltilladelse opnås sidst på dagen, og kl. 22 afgår Kanhave fra Hou på den første officielle tur i drift.
16. juli 2009Det viser sig umuligt at overholde den planlagte overfartstid på 50 minutter og havnetid på 10 minutter. Derfor justeres fartplanen indtil videre til overfartstid på 60 minutter og havnetid på 30 minutter. Færgen Skjoldnæs sejler fortsat som supplement på ruten for at klare belastningen, mens Vesborg er overført til sejlads på Spodsbjerg - Tårs.
6. august 2009Der opstod brand i ét af Kanhaves 2 maskinrum på vej fra Sælvig til Hou. Der var ingen tilskadekomne. Ilden opstod ved en elektrisk vandvarmer til brugsvand. Branden blev bekæmpet, og Kanhave kunne to timer forsinket sejle til Hou ved hjælp af 2 thrustere - de to andre trustere kunne på grund af et andet teknisk problem på det tidspunkt kun bruges som almindelige bovthrustere. Ved ankomst til Hou blev motorerne, der drev de to thrustere, der blev anvendt til bovthrustere, automatisk stoppet. Det skyldtes overspeed (for højt omdrejningstal). Man måtte derfor kaste anker og efterfølgende hale Kanhave til land ved hjælp af en trosse. Brandårsagen var en dårlig elektrisk forbindelse til vandtankens varmelegeme. Vandtanken var isoleret med et letantændeligt brændbart materiale. Alle afgange resten af dagen og frem til og med 17. august blev aflyst.
7. - 17. august 2009Mens Kanhave ligger i Hou, indsættes Skjoldnæs som afløser på Sælvig - Hou og Vesborg på Kolby-Kås - Hou.
18. august 2009Kanhave sejler igen. Fartplanen er nu justeret, så havnetiden er 15 minutter. Sejltiden er stadig 60 minutter.
19. august 2009På dagens anden afgang sejler Kanhave med stærkt reduceret fart. I første omgang aflyses én dobbelttur, senere aflyses resten af dagens afgange. Rederiet oplyser, at aflysningerne skyldes "tekniske problemer". Senere kommer det frem, at det tekniske problemer er relateret til motorernes kølesystem. Kyholm indsættes på tre natlige ekstrature mellem Kolby-Kås og Hou. Næste morgen er Kanhave i fart igen.
23. august 2009Kanhave har problemer med den rampe (broklap), der skal bruges i Sælvig. En gummiged må assistere for at sænke og hæve rampen med forsinkelser til følge.
24. - 25. august 2009Kanhave har igen problemer med en rampe. Problemerne skyldes ifølge rederiet "en betjeningsfejl". Søfartsstyrelsen tilbageholder skibet, til den defekte rampe er repareret og godkendt. Mange afgange aflyses.
3. september 2009Kanhave har igen problemer med en rampe. Det yderste led af rampen, der foldes sammen under sejlads, kan ikke holde til belastningen fra en mobilkran, der kører fra borde ved dagens første ankomst til Sælvig. Man må derefter nøjes med at bruge rampen i den anden ende, således at køretøjer skal ud samme vej, de kom ind. Det betyder forsinkelser resten af dagen og et par afgange aflyses. Mobilkranens ærinde på Samsø er at fjerne den broklap, Sam-sine / Skjoldnæs brugte i færgelejet i Sælvig.
4. september 2009Fire dobbeltture aflyses.
5. september 2009Der opbygges så store forsinkelser i løbet af dagen, at en dobbelttur må aflyses. Ifølge rederiet er årsagen problemer med en rampe.
20. september 2009På dagens første tur har Kanhave bundberøring ved indsejlingen til Hou Havn. Kanhave ligger i Hou, mens den undersøges af dykkere. Der er ingen skade sket, og sejladsen genoptages i løbet af dagen.
2. oktober 2009På et møde mellem Samsø kommunes trafikudvalg og Samsøtrafikken lægges der op til, at Kanhave fremover fortsat skal have sejltid på 60 minutter og 15 minutter i havn. Det sker i erkendelse af, at Kanhave næppe vil kunne holde den projekterede sejltid på 50 minutter og 10 minutter i havn. Dvs. en rundtur tager 2½ time i stedet for de planlagte 2 timer. Desuden fremføres brændstofforbrug og CO2 udslip som argument.
3. oktober 2009På grund af lav vandstand har Kanhave efter afgangen 13.30 fra Sælvig bundberøring ved forsøg på anløb af havnen i Hou. Passagererne kommer i land i Hou efter 7 timer ombord. Færgen overnatter i Hou.
4. oktober 2009Efter dykkerundersøgelse kan Kanhave afgå fra Hou 07.30. Man må imidlertid opgive at anløbe Sælvig i den kraftige vind. Én af de fire thrustere fungerer ikke, og Kanhave returnerer til Hou. Sejladsen genoptages i løbet af eftermiddagen uden fast fartplan, men indstilles igen efter to ture på grund af vejret.
1. november 2009På dagens sidste tur fra Sælvig til Hou må man returnere til Sælvig, da Hou ikke kan anløbes på grund af kraftig blæst.
3. - 4. november 2009Onsdagens sidste dobbelttur og torsdagens to første dobbeltture aflyst på grund af kraftig kuling. Derefter nogen forsinkelse.
7. november 2009En dobbelttur aflyses på grund af tekniske problemer.
8. - 9. november 2009Da Kanhaves rampe i "Samsø-enden" 3. september brød sammen, blev der lavet en midlertidig reparation, idet yderste del af rampen blev monteret fast på land. Rampen monteres nu igen på færgen. Mens arbejdet pågår bruges kun den rampe både i Hou og Sælvig med forsinkelser til følge.
4. december 2009Der var problemer med den ene rampe, hvorfor der på nogle afgange måtte lastes og losses fra samme skibsende med mindre forsinkelser til følge.
17. december 2009
4 afgange aflyst morgen og formiddag på grund af kuling.
3. januar 2010
Kanhave tabte den ene af sine fire propeller ud for Hou havn. Der var dykkere nede søndag aften. Propellen er ikke fundet. Sejladsen opretholdes på de tre intakte thrustere.
9. januar 2010
Første dobbelttur blev gennemført med ca. en times forsinkelse, resten af dagens afgange blev aflyst. Rederiet oplyste, at aflysningerne skyldes kuling.
10. januar 2010
Der blev gennemført én enkelt afgang fra Sælvig til Hou. Resten af dagens afgange blev aflyst, stadig med vejret som årsag.
16. januar 2010
På grund af problemer med at lukke landgangsdøren blev Kanhave forsinket en times tid ved dagens første afgang fra Hou. Det meste af forsinkelsen blev indhentet i løbet af dagen.
17. januar 2010
En dobbelttur blev aflyst om formiddagen på grund af montering af thruster.
10. februar 2010
Den automatiske fortøjning svigtede og Kanhave drev fra kaj under ophold i Hou, netop som en passager var ved at gå ombord over landgangen. Landgangsbroen blev beskadiget, men ingen kom til skade. Et par dobbelt-ture blev aflyst.
26. februar 2010
Der var problemer med gearkassen til den ene af færgens fire thrustere. To afgange blev aflyst, resten af dagen var der småforsinkelser.
26. marts 2010
En dobbelttur aflyst på grund af problemer med en rampe.
1. april 2010
En dobbelttur blev aflyst på grund af tilstoppede toiletter.
25. april - 11. maj 2010
Planlagt eftersyn og forbedring af Kanhave.
5. juli 2010
Ved ankomst til Hou om eftermiddagen blev landgangsdøren ødelagt. 6 afgange blev aflyst. En metalplade blev påsvejset i stedet for den ødelagte dør, hvorfor det maksimale passagertal måtte nedsættes.
8. juli 2010
En ny landgangsdør blev isat. 5 afgange aflyst.
24. august 2010
Problem med landgangsdøren, der ikke kunne lukke på grund af en bøjet styrebøjle. En dobbelttur aflyst og forsinkelser resten af dagen.
15. september 2010
Søfartsstyrelsen har godkendt, at Kanhave kan sejle med en besætning bestående af en skibsfører, en styrmand, en maskinmester og en befaren skibsassistent. Desuden skal der være 1-3 personer i en sikkerhedsbesætning, afhængig af passagertal. Tidligere inkluderede besætningen en ekstra skibsassistent.
1. oktober 2014
Kanhave, der dagen før sejlede sidste dag på Sælvig - Hou, sejlede til rundt om Samsø for prøveanløb af den nye færgehavn syd for Ballen. Derefter fortsatte færgen til Frederikshavn.
2. oktober 2014
Efter proviantering mm. i Frederikshavn fortsatte Kanhave mod Esbjerg. Kanhave skal have opfrisket inventaret og have indbygget et fast hængedæk for at øge bilkapaciteten.
15. december 2014
Afsejlede fra Esbjerg mod Frederikshavn.
16. december 2014
Ankom til Frederikshavn.
17. december 2014
Fortsatte til Kalundborg og siden til Ballen for at prøve anløb og færgeleje.
23. januar - 20. februar 2017
Værftsophold, blandt andet udskiftning af hovedmaskiner.
21. februar 2017
Ankom i døgnets små timer til Ballen for at blive sat ind på morgenafgangen til Kalundborg.
16. november 2017
Driften indstillet. I forbindelse med en øvelse med Søfartstyrelsen sprang sprinklersystemets søfilter læk, og der kom vand i maskinrummet. Derfor var det nødvendigt at efterse en del elektriske installationer.
19. november 2017
Atter i fart, første afgang fra Ballen kl. 14.00.
13. december 2018
Danske Færger A/S og Molslinjen A/S fusioneret med virkning fra 17-12-2018. Danske Færger A/S er ophørt ved fusion med Molslinjen A/S, 5700 Svendborg. Anmeldt til registret 29. januar 2019, registreret 30. januar.
25. februar 2019
M/F Samsø forsejlet til Svendborg for dokning og vedligehold. Ankom til Svendborg kl. ca. 07.15.
16. marts 2019
Samsø uddokket kl. ca. 8.25. Forsejlet fra Svendborg til Ballen, nu i Molslinjen bemaling. Afgang Svendborg kl. 15.10. Ankomst Ballen 19.35.
31. oktober 2022
Ved ankomst til Kalundborg kl. 08.32 ramte Samsø kajen i Kalundborg. Færgen fik en ca. 1 meter lang flænge i skroget over vandlinien, og blev taget ud af drift på grund af "tekniske problemer".
31. oktober - 2. november 2022
Repareret i færgelejet i Kalundborg.
2. november 2022
Forsejlet fra Kalundborg til Ballen kl. 14.30 - kl. 16.02. Første afgang fra Ballen kl. 16.11.
Horn:
Noter:

M/F Kanhave blev bygget af Frantzis Shipyard i Grækenland. Kanhave blev bygget til Nordic Ferry Services (Samsø Trafikken), Kanhave skulle have to søsterskibe, en af dem skulle til Als, men på grund af Kanhaves problemer og forsinkelser på færgen som skulle hedde Brattingsborg (skulle have været ved Samsø Trafikken) blev de 2 sidste færger annulleret. Mange af problemerne var der lige i starten, bl.a. brændte en af hoved motorende. Færgen har også mistet en af skruerne. Færgen gik på værft og fik mitsubishi motorer (23. januar 2017 – 20. februar 2017). Og siden da har færgen sejlet godt mellem Hov – Sælvig lige indtil Samsø Rederi overtog ruten mellem Hov – Sælvig. Kanhave gik på Værft og renoveres bl.a. nye stole og borde og et nyt hængedæk. fra 5 februar 2015 forsatte Kanhave mellem Ballen – Kalundborg og erstattede Kyholm. Den 24-08-2015 omdøbes færgen til Samsø.

Søskende:

Billeder

Billeder:
Foto: Nicolaj D. Jepsen

Statistik

Statistik:
Oprettet:
15. oktober 2020 21:12
Sidst opdateret:
4. november 2022 14:44
Hvor er SAMSØ?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.