STENA JUTLANDICA – IMO 9125944 ved kaj i Frederikshavn d. 2. august 2017

Hoveddata

Billede
Billede
IMO
9125944
MMSI
265410000
ENI
Kaldesignal
SEAN
Hjemhavn
Gothenburg
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
1996
Byggepris
SEK 660 millioner
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Havnekending Nr.
EU-identifikation
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata

Dimensioner

Længde
169,05meter
Længde imellem perpendikulær
0
LOA
182,35meter
Længde bovspryd
0
LOA incl. bovspryd
0
Bredde
27,8meter
Bredde Ext.
28,43meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
0
Bredde hvert skrog
0
Højde (Airdraft)
0
Dybgang
6meter
Dybgang design
5,8meter
Dybgang Ro-Ro
0
Dybgang Ro-Pax
0
Dybgang med ride control
0
Dybgang uden ride control
0
Dybgang med stabilisator
0
Dybgang uden stabilisator
0
Dybde
15,2meter
Dybde til hoveddæk
9,4meter
Dybde til øvredæk
0
Dybde til vejrdæk
0
Dybde nedre dæk
0
Dybde shelter dæk
0
Dybde båddæk
0
Dybde til togdæk
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk
0
Dybde til passager landgang
0
Dybde salon dæk
0
Dybde til promenadedæk
0
Dybde skot dæk
0
Loadline længde
0
Loadline Bredde
0
Længde bro til stævn
0
Længde bro til hæk
0
Bredde Brovinger
0
Fribord
Køl til mast
0
Køl til skorsten
0
Mastetop over havoverfladen
0
Højde på skorsten
0
Broens øjehøjde
0
Højde til båddæk
0
Højde til vejrdæk
0
Højde til hoveddæk
0
Højde øvredæk
0
Højde til dæk 3
0
Stævn udhæng
0
Agter udhæng
0
Bulb Længde
0
Frihøjde Vogndæk
4,9meter
Deplacement
0
Rækkevidde
0
Længde promenade dæk
0
Bredde promenade dæk
0
Højde promenade dæk
0
Testdybde
Note Dimensioner
Dybde dæk 5: 15,20 meter

Skrog

Værft
Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den, Ijssel, Holland
Skrog nr.
967
Værft Skroget
Skrog nr. / Skrogværft
Skrogform
Skrog konstruktion
Skot
Skot olie
Gennemgående Dæk
Dæk delvise
Dæk Total
Design
Outfitter
Towing tank
Model test
Aluminium
Manøvreringstest
Vindues vasker
Koøjer
Vinduer
Vinduer
Døre
Kahytter
Luger
Rør
Maling
Fortøjningsspil
Isbrydende Kapacitet
0

Maskine

Beskrivelse
4 stk. 9L48/54 MAN B&W diesel, 6480 kW
Effekt
25.920KW
HK
35240HK
rpm
550
Boring
0
Slaglængde
0
Hjælpemaskineri
4 stk. MAN B&W 8L28/32H diesel hjælpemaskine, 1760 kW, 750 rpm
Batterier
Batterier, 1017 kWh (2018 - )
Design Max Hastighed
24,5knob
Trial Speed
0
Servicefart
21,5knob
Note servicefart
Økonomifart
0
Hastighed for sejl
0
Fart uddykket
0
Fart neddykket
0
Maskine bygge sted
Maskine Bygge dato
Drivmiddel
Batteri, Olie
Brændstof-kvalitet
380 cSt
Brændstof-forbrug
104tons i døgnet
Havneforbrug
0
Brændstof optimering
Brændstof-forbrug Note
Propeller
2
Propeller Type
KaMeWa propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter
4,8meter
Propel RPM
150
Propelaksel længde
0
Aksel diameter
Padlehjul
Padlehjul effekt
0
Padlehjul diameter
Bovpropeller
2
Bovpropel Producent
KaMeWa
Bovproller Effekt
1580KW pr. stk.
Bovproller Effekt
0
Bovpropel diameter
0
Hækpropeller
2
Hækpropel Producent
KaMeWa
Hækpropeller effekt
0
Hækpropeller effekt
0
Hækpropel diameter
0
Ror
Becker
Stabilisator
2 stk. Fincantieri finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control
Generatorer
Strømspænding
0
Belysnings-spænding
0
Frekvens
0
Nødgenerator
Akselgeneratorer
Kedler
Kedler Type
Udstødnings-gaskedel
Gear reduktion
Renk Tacke
Akselsystem
Fremdriftkontrol
Styremaskine
Trykluft receivers
Anti vibration
Vibrations beregning
Automatisering af maskinrum
Motorovervågning
Lyngsö Marine
Heeling-system
Stabilitetsberegning
Dæks maskineri
Landstrøm
Scrubber
Elinstalationer
Separatorer
Kompressorer
Renseanlæg
Alfa Laval
Master
Mastehøjde
0
Sejl
Sejl Areal
0
Rotorsejl
Note: Rotorsejl
Tovværk
Tovender
Noter maskinen

Management

Rederi

STENA LINE SCANDINAVIA AB, Gøteborg, Sverige

Rederi IMO
1249369
Ejer

STENA NORDICA AB, Gøteborg, Sverige

Ejer IMO
5375034
ISM Manager

STENA LINE SCANDINAVIA AB, Gøteborg, Sverige

ISM IMO
1249369
Klassen leveret
24/01/1997
Klassen suspenderet
Skibsregister-nummer
DNV GL id
Lloys's
LRV24644
BV Reg
RI
ABS
CRS
RS
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
Korean ship register
Polish Register of Shipping (IACS)
Biro Klasifikasi Indonesia
Dromon Bureau of Shipping
Note: classification
Lloyd's Register 100 A1 Ro-Ro Cargo/Train/Passenger Ferry, Ice 1A, LMC, IWS, SCM, LNC (AA)
P&I Forsikrings selskab
Sveriges Angfartys Assurans Forening (Swedish Club)
Station
Mægler
Rute
Göteborg - Frederikshavn
Sejltid

Tonnage

Dødvægt
6559tons
Dødvægt design
0
Dødvægt Ro-Ro
0
Dødvægt Ro-Pax
0
Bruttotonnage
29.691tons
Nettotonnage
9.046tons
Bruttoregisterton
0
Nettoregisterton
0
Displacement
0
Displacement uddykket
0
Displacement neddykket
0
Bruttotonnage Suez
0
Bruttotonnage Panama
0
Nettoregisterton Suez
0
Nettoregisterton Panama
0
Note Tonnage

Kapacitet

Lastrum
Dæksplads
0
Gods kapacitet
Lastrum Note:
Containere TEU
Container 14mt
Kølecontainere / Reefer plugs
Udholdenhed
Pæletræk
0
Person kapacitet
Besætning
102
Besætning fordeling
Besætning: 32 Catering: 12 - 70
Passagerer
1500PAX
Note Passagerer
Crew / Pax-forhold
Elever
Dæk
Passagerdæk
Fragtdæk
Kahytter
64
Dæk med kahytter
Køjer
200
Underkøjer
Hængekøjer
Sæder
Dækspladser
Kahytter med balkon
Andel af udvendige kahytter
Kahytter Typer
24 x 4 køjer = 96 PAX 40 x 2 køjer = 80 PAX
Kahyts størrelse
Kahytter Besætning
Køjer besætning
Beskrivelse
Biler
550
Lastbiler
Note: Lastbiler
Trailere
122
Note Trailere
Busser
Lanemeter
2111meter
Camper stik
Note: RoRo / Bildæk
Platform: FH 2,1 m., 144 biler Øvre: FH 2,7 m., 1052 LM Hoved: FH 4,9 m., 1059 LM
Jernbanespor
Jernbanespor længde
571meter
Note: Spor
Jernbanespor blev fjernet i efteråret 1999.
Cykler
Lighters
Note: Kapacitet

Passager faciliteter

Passager faciliteter
Self service: 220 PAX Bar: 300 PAX Drivers restaurant: 250 PAX Casino: 80 PAX Bar: 260 PAX Bar: 140 PAX
Restauranter
Barer
Barer
Catering område
Note Spisesteder
Swimmingpool
Swimming pool
Spabad
Solarium
Butikker
Underholdning & højttaleranlæg
Audiovisuelt udstyr
Passager info system
Teater udstyr
Underholdningssystem
Pool udstyr
Note forbrug
Tidligere Passager Faciliteter

Indretning

Indretnings-arkitekt
Claus Horn
Interiør
Kahyts lås
Pengeskabe i kahyt
Tæpper
Lofter
Gulve
Møbel & gardin-stof
0
Stof
Læder
Møbler
Flysæder
Dæk
Teak dæk
Dækbelægning
Fliser
Marmor
Skiltning
Porcelæn
Minibar
Flysæder
Lamper i passager-områder
Lys
Strømforsyning
220V
Telefon system
Glas dekorationer
Væg dekorationer
Sammenfoldelige vægge
Galleri udstyr

Tanke

Lasttankens kapacitet
Slop-tank kapacitet
Balasttanke
2.817m3
Balasttanke
0
Brændstof-tanke
0
Brændstof-tanke
0
HFO
879m3
HFO
0
LNG
0
Gasolie
0
Dieselolie
0
Dieselolie
0
Lavsvovl Diesel
0
Smøreolie
142m3
Smøreolie
0
Frisk Vand
600m3
Frisk Vand
0
Spildevand
0
Spildevand
0
Kloak Grå
0
Kloak Sort
0
Urin
0
Behandlet Vand
0
Slam
0
Vaskevand
0
Teknisk vand
0
Kedelfødevand
0
Krængnings-tanke
0
Krængnings-tanke
0
Trim tanke
0
LBC
0
Ferskvandsproduktion
Tank Kapacitet
Spildevandsbehandling
Ballast Kontrol System
LNG tanke
Frisk Vand Anlæg
Brændstof / smøreolie separator
Skralde Kapacitet
0
Note: tanke

Sikkerhed

Redningsbåde
4
Redningsbåde type
4 x 150 PAX Harding redningsbåd = 600 PAX
Redningsflåder
0
Note: Redningsflåde
DFO
Buoyant apparatus
Note Buoyant apparatus
Redningsveste
0
Redningskrandse
Design software
Mob-boat
CO2 anlæg
Davits
Marine evacuation system
4 x 300 PAX / 30 min.
MES kapacitet
1200PAX
MES System
Selandic
Brand detektor system
Alarm & overvågning
Brand alarm system
Brandslukning
SeaKureTy
Brandslukningsmaskine
Ildslukker
Branddøre
Sprinkler
Nødbelysning
Vandtætte døre
Survey TV
Nød belysning
GMDSS
Sikkerheds glas
Marine escape system
Evakueringssystem
Nødautomatisering
Note: sikkerhed

Udstyr

Ramper
Ramper
Bov rampe 16,0 x 5,8 m. (LxB) Hæk rampe 14,0 x 16,0 m. (LxB) 2 stk. sideramper øvre dæk 6,4 x 6,0 m. (LxB) Interne ramper: Der er direkte adgang øvre dæk via. landbaserede ramper.
Adgangsveje
Kvaerner Ships Eq.
Linkspan design
Køretøjs-elevator
Udstyr
Elevator
Elevatorer
Rulletrapper
Tender
Ankerkæde længde
0
Ankerkæde diameter
0
Karakter af ankerkæder
Anker total vægt
0
Ankre
Kraner
TV
Air Condition
Carrier
AC-kølere
Ventilation
Fordampere
Pool sliding dome
Selvbetjeningstællere
Dispenser
Kabys
Electrolux
Pentry
Kassesystem
Proviant håndtering
Drikkevarer dispenser
Affald behandling
Affaldsskakt
Kompostkværne
Køling
Omvendt osmoseanlæg
Skinner
Aluminiums Paneler
Paneler
Toiletter
Vacum toiletter
Badeværelses-enheder
Elektriske installationer
Elektronik
Pooldæk cover
Lufttørringsanlæg
Vaskeri
Bildæk
Surringsudstyr
Pumper
Manifold
Septic Plant
Behandling af sort vand
Tank sounding
Wet units
Profiler
Platformkontrol
Helipad
Aluminiumslegering
Koblinger
Ben
Ben Længde
0
Hoved Slæbewire
Note Udstyr

Historik

Historiske navne
Stena Jutlandica (2. marts, 1996 - 11. juni, 1996) Stena Jutlandica III (11. juni, 1996 - 8. august, 1996)
Historiske ejere
SESSAN JUTLANDICA AB (23. december 2002 - juni 2011) STENA SESSAN REDERI AB (juni 2011 - november 2017) STENA NORDICA AB (november 2017 - )
Historiske Rederier
STENA LINE SCANDINAVIA AB (11. juni 1996 - )
Historiske ISM
STENA LINE SCANDINAVIA AB (11. juni 1996 - )
Historiske Ruter
Göteborg - Frederikshavn (25. juni 1996 - )
Historiske Hjemsteder
Göteborg (11. juni 1996 - )
Historiske Flag
Sverige (11. juni 1996 - )
Historiske Kaldesignal
SEAN (11. juni 1996 - )
Historiske MMSI
265410000 (11. juni 1996 - )
Historik Pennant:
Historiske Havnekendings Nr.
Historiske Kontrol-numre
Historiske P&I forsikringsselskab
Sveriges Angfartys Assurans Forening (Swedish Club) (20. februar 2021 - )
Historisk type
Historiske klasseselskaber
Lloyd's Register (IACS) (24. januar 1997 - )
Kaptajn
Søsterskibe

Isle of inishmore (9142605)

Projekteret
Bestilt
Første Stål Skåret
Kølstrakt
18/07/1995
Søsat
02/03/1996
Prøvetur
Prøvetur slut
Prøvetur
Prøvetur slut
Bilbrev
Færdig
Leveret
10/06/1996
Døbt
Døbt Sted
Gudmor
Jomfrurejse
25/06/1996
Jomfrurejse rute
Göteborg - Frederikshavn
Udgået
Renoveret
2015
Hændelser og særlige begivenheder

22. juni 2012
Som den første færge i verden har Stena Jutlandica fået monteret to vindmøller på fordækket. Vindmøllerne skal dække en del af elforbruget ombord, og skal desuden reducere færgens luftmodstand. Der er tale om vertikal vindmøller, som tåler turbulens bedre end traditionelle møller.

19. juli 2015
På vej mod Göteborg kolliderede Stena Jutlandica med det danske tankskib Ternvind (IMO: 9425356) i nærheden af Vinga. Stena Jutlandica fik et hul i bagbords side over vandlinien og et mindre under vandlinien. Stena Jutlandica tog vand ind, men kunne fortsætte sejladsen til Göteborg for egene maskiner. Ingen kom til skade.

20. juli 2015
Efter midlertidig reparation afsejlede Stena Jutlandica først på aftenen fra Göteborg mod Lindø for reparation hos Fayard. Færgen blev ledsaget af bugserbåden Frigga (IMO 9175250).

6. august 2015
Stena Jutandica sejlede retur til Göteborg efter endt reparation og gik i fart dagen efter.

Noter
Horn
Billeder
Billeder