Astoria – IMO 5383304 ved Langelinie d. 30/03-2018.
Astoria er verden ældste krydstogtskib, i d. 7. februar 2020 rundede hun 72 år. Aktuelt er hun under slæb fra Tilbury i England til Lisabon i Portugal for oplægning.




Hoveddata
- Navn
- ASTORIA
- IMO
- 5383304
- MMSI
- 255801380
- ENI
- Kaldesignal
- CQRV
- Signalflag (kaldesignal)
- Flag
- Portugal
- Hjemhavn
- MADEIRA
- Pennant
- Type
- Krydstogtskib
- Typebetegnelse
- Kategori
- Egenskab
- Anvendelses-type
- Klasse
- Service Status
- Aktiv / Idrift
- Byggeår
- 1948
- Byggepris
- $150 millioner
- Stenfisker-nummer
- Kontrol-nummer
- Skibsregister-nummer
- Havnekending Nr.
- Kendings-bogstaver
- EU-identifikation
- Sejl nr.
- Register
- MAR - Portugal / Mardeira
- AIS klasse
- A
- Ophugget
- Forlist
- Udgået
- Levetid
- 0
- Levetid
- Levetid
- Nyt IMO
- Tidligere IMO
- Note Hoveddata
- Søsterskib
- 0Ingen Poster
Dimensioner
- Længde
- 146,47meter
- Længde imellem perpendikulær
- 0
- LOA
- 160,07meter
- Længde incl. klapper
- 0
- Længde SOLAS
- 0
- Længde bovspryd
- 0
- LOA incl. bovspryd
- 0
- Bredde
- 0
- Bredde Ext.
- 21meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
- 21,03
- Bredde hvert skrog
- 0
- Højde (Airdraft)
- 0
- Skrog højde
- 0
- Dybgang
- 7,6meter
- Dybgang design
- 0
- Dybgang Ro-Ro
- 0
- Dybgang Ro-Pax
- 0
- Dybgang med ride control
- 0
- Dybgang uden ride control
- 0
- Dybgang med stabilisator
- 0
- Dybgang uden stabilisator
- 0
- Dybgang is klasse
- 0
- Dybgang for min
- 0
- Dybgang for max
- 0
- Dybgang midtskibs min.
- 0
- Dybgang midtskibs max.
- 0
- Dybgang agter min
- 0
- Dybgang agter max
- 0
- Dybde
- 11,73meter
- Dybde til hoveddæk
- 11,73meter
- Dybde til øvredæk
- 0
- Dybde til vejrdæk
- 0
- Dybde nedre dæk
- 0
- Dybde shelter dæk
- 0
- Dybde båddæk
- 0
- Dybde til togdæk
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk
- 0
- Dybde til top dæk
- 0
- Dybde til passager landgang
- 0
- Dybde salon dæk
- 0
- Dybde til promenadedæk
- 0
- Dybde skot dæk
- 0
- Load line længde
- 0
- Load line Bredde
- 0
- Længde bro til stævn
- 0
- Længde bro til hæk
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Fribord
- 1.710mm.
- Køl til mast
- 0
- Køl til skorsten
- 0
- Mastetop over havoverfladen
- 0
- Højde på skorsten
- 0
- Broens øjehøjde
- 0
- Højde til båddæk
- 0
- Højde til vejrdæk
- 0
- Højde til hoveddæk
- 0
- Højde øvredæk
- 0
- Højde til dæk 3
- 0
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Rise of Floor
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 0
- Længde på vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
- Længde promenade dæk
- 0
- Bredde promenade dæk
- 0
- Højde promenade dæk
- 0
- Skrog seperation
- 0
- Dimensionstal
- 0
- Testdybde
- Note Dimensioner
Skrog
- Værft
- Götaverken, Göteborg, Sverige
- Skrog nr.
- 611
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Stål
- Skrogform
- Strukturel designtype
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion
- Skot
- 11
- Skot olie
- Gennemgående Dæk
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Skrog beskrivelse
- Design
- Outfitter
- Towing tank
- Model test
- Aluminium
- Manøvreringstest
- Lugetype
- Vindues vasker
- Koøjer
- Vinduer
- Bro
- Vinduer
- Døre
- Kahytter
- Arredo In
- Magrodome
- Luger
- Luger
- Rør
- Maling
- Kabler
- Fortøjningsspil
- Fast ballast
- 0
- Isklasse
- Polar code
- Isbrydende Kapacitet
- 0
- Bulbstævn
- Nej
Maskine
- Beskrivelse
2 stk. 8-cylindret Götaverken diesel, 12000 hk (1948 - 1992)
2 stk. Wärtsilä 16V32 diesel, 5332 kW (1992 - )
3 stk. Wärsilä 6R32 diesel hjælpemaskine, 2300 kW, 70 rpm
- Effekt
- 10.708KW
- BHP
- 14.550BHP
- IHK
- 0
- rpm
- 720
- Boring
- 0
- Slaglængde
- 0
- Middel effektivt tryk
- 0
- Stempel hastighed
- 0
- Hjælpe-maskineri
- Batterier
- Design Max Hastighed
- 22knob
- Trial Speed
- 0
- Servicefart
- 14knob
- Note servicefart
- Økonomifart
- 0
- Hastighed for sejl
- 0
- Fart uddykket
- 0
- Fart neddykket
- 0
- Maskine bygge sted
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Olie
- Brændstof-kvalitet
- op til 700 cSt
- Brændstof-forbrug
- 0
- Havneforbrug
- 0
- Brændstof optimering
- Brændstof-forbrug Note
- Propeller
- 2
- Propeller Type
- Wichmann propel med justerbare skrueblade 809 kW hver
- Propel Diameter
- 0
- Propel RPM
- 125
- Propelaksel længde
- 0
- Aksel diameter
- Padlehjul
- Padlehjul effekt
- 0
- Padlehjul diameter
- Sidehjul
- Bovpropeller
- Bovpropel Producent
- Bovproller Effekt
- Bovproller Effekt
- 0
- Bovpropel Effekt
- 0
- Bovpropel diameter
- 0
- Hækpropeller
- Hækpropel Producent
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropel Effekt
- 0
- Hækpropel diameter
- 0
- Ror
- Ulstein
- Stabilisator
- 2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side) (1956 - )
- Ride control
- Generatorer
3 stk. Wärsilä 844 kVA, 675 kW, 3016 HP
- Strøm-spænding
- 0
- Belysnings-spænding
- 0
- Frekvens
- 0
- Nødgenerator
- 1 stk. Wärsilä 625 kVA, 500 kW, 679 HP
- Aksel-generatorer
- Kedler
- 4
- Kedler Type
2 stk. Unex CHR 101.00 m² / 7.00 bar
2 stk. Unex CHO 465.00 m² / 7.00 bar
- Starter type
- Udstødnings-gaskedel
- Gear reduktion
- Valmet
- Akselsystem
- Fremdriftkontrol
- Integreret fremdrift
- Styremaskine
- Trykluft receivers
- Anti vibration
- Vibrations beregning
- Automatisering af maskinrum
- Icis Automa
- Motorovervågning
- Heeling-system
- Stabilitetsberegning
- Dæks maskineri
- Landstrøm
- Scrubber
- Elinstalationer
- Separatorer
- Kompressorer
- Renseanlæg
- Forbrændingsanlæg
- Bovspryd
- Master
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Max. Sejl Areal
- 0
- Rotorsejl
- Note: Rotorsejl
- Tovværk
- Tovender
- Noter maskinen
Management
- Rederi
SCMA
Rua do Acucar 86, 1950-010 Lisbon, Portugal.
- Rederi IMO
- 5093505
- Ejer
ISLANDS CRUISES TRANSPORTES
Care of Sociedade de Consultores Maritimos Lda (SCMA), Rua do Acucar 86, 1950-010 Lisbon, Portugal.
- Ejer IMO
- 5734657
- ISM Manager
GLOBAL CRUISE LINES LTD, Athen, Grækenland
- ISM IMO
- 5362170
- Klassifikations-selskab
- Bureau Veritas (IACS)
- Klassen leveret
- Klassen suspenderet
- Skibsregister-nummer
- DNV GL id
- Lloys's
- BV Reg
- 11071L
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Korean ship register
- Polish Register of Shipping (IACS)
- Biro Klasifikasi Indonesia
- Dromon Bureau of Shipping
- TL Register number
- Note: classification
- P&I Forsikrings selskab
- Station
- Mægler
- Rute
- Sejltid
Navigationsudstyr
- Autonomt
- Magnetisk Kompas
- Gyro Kompas
- Radar
- Radar 9GHz
- 2nd Radar 9GHz
- Radar 2nd Radar 3GHz
- Radare
- Kelvin Hughes
- ARPA
- ATA
- AIS
- Ja
- AIS
- VDR
- Speed Log
- Speed Log Over the Ground
- Ekkolod
- Ekkolod
- Rate-of-Turn Indicator
- Heading Control System
- GPS Modtager
- Track Control System
- ECDIS
- Long Range Identification and Tracking
- Sound Reception System
- VHF
- VHF
- VHF/DSC
- Security Alert System
- BNWAS
- GMDSS
- Radio Område
- INMARSAT
- STGTEL
- DSL
- Søkortplotter
- Autopilot
- Sideskanner
- MF/DSC
- Integreret automatik
- Navigation system
- Satellit navigation
- Radio station
- Kortplotter
- Voyage Data
- Kommunikation ombord
- Telekomunikation
- Fiberoptisks system
- Integrated bridge
- Autopilot
- Navtex
- Satelit
- Computer
- Telefon
- Satcom
- Styrhus udstyr
- Skibs Management
- Crew finder
- Note: Navigation
Tonnage
- Bruttotonnage
- 16.144tons
- Nettotonnage
- 5.931tons
- Bruttoregister-ton
- 0
- Nettoregister-ton
- 0
- Dødvægt
- 2.153tons
- Dødvægt design
- 0
- Dødvægt Ro-Pax
- 0
- Dødvægt Ro-Ro
- 0
- Displacement
- 0
- Displacement uddykket
- 0
- Displacement neddykket
- 0
- Bruttotonnage Suez
- 0
- Bruttotonnage Panama
- 0
- Nettoregisterton Suez
- 0
- Nettoregisterton Panama
- 0
- Sikkerheds-tonnage
- 0
- Note Tonnage
Kapacitet
- Lastrum
- Dæksplads
- 0
- Gods kapacitet
- Lastrum Note:
- Containere
- Containere
- Container 14mt
- Kølecontainere / Reefer plugs
- Note containere
- Udholdenhed
- Pæletræk
- 0
- Biler
- Lastbiler
- Note: Lastbiler
- Trailere
- Kassetter
- Note Trailere
- Busser
- Lanemeter
- Camper stik
- Note: RoRo / Bildæk
- Jernbanespor
- Jernbanespor længde
- 0
- Note: Spor
- Cykler
- Lighters
- Note: Kapacitet
Person Kapacitet
- Person kapacitet
- Besætning
- 200
- Besætning fordeling
- Passagerer
- 600PAX
- Passagerer sommer
- Passagerer vinter
- Passagerer oceangående
- Passagerer kystfart
- Passagerer havnefart
- Note Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- 8
- Passagerdæk
- Fragtdæk
- Kahytter
- 277
- Dæk med kahytter
- 8
- Køjer
- Underkøjer
- Hængekøjer
- Sæder
- Dækspladser
- Kahytter med balkon
- 43
- Andel af udvendige kahytter
- Kahytter Typer
Suiter: 9
Kahytter med udsigt: 229
Indvendige: 49
- Kahyts størrelse
10,92m2 til 30,35m2
37 kahytter på Sun deck: 91 PAX
46 kahytter på Amalfi deck: 101 PAX
91 kahytter på Portofino deck: 220 PAX
29 kahytter på San Remo deck: 60 PAX
47 kahytter på Taormina deck: 94 PAX
- Kahytter Besætning
- Køjer besætning
- Beskrivelse
- Note Person Kapacitet
Passager faciliteter
- Passager faciliteter
Libary: 16 PAX
Auditorium: 350 PAX
Restaurant Grand'Italia: 520 PAX
Le Machere Lounge: 480 PAX
Piano bar Duetto: 160 PAX
Incontro Meeting bar: 30 PAX
Card room: 39 PAX
Il Giardino Lido Buffet: 285 PAX
Night Disco Selene: 85 PAX
Pool, Casino, fitnessrum
- Restauranter
- Barer
- Barer
- Catering område
- Note Spisesteder
- Swimmingpool
- Swimming pool
- Spabad
- Jacuzzi
- Vand-rutchebaner
- Solarium
- Butikker
- Underholdning & højttaleranlæg
- Audiovisuelt udstyr
- Passager info system
- Teater udstyr
- Underholdningssystem
- Pool udstyr
- Tidligere Passager Faciliteter
- Note forbrug
Indretning
- Indretnings-arkitekt
Studio di Jorio
- Interiør
- Kahyts lås
- Pengeskabe i kahyt
- Tæpper
- Lofter
- Gulve
- Møbel & gardin-stof
- 0
- Stof
- Læder
- Møbler
- Stole
- Flysæder
- Dæk
- Teak dæk
- Dækbelægning
- Fliser
- Marmor
- Laminat
- Skiltning
- Porcelæn
- Minibar
- Flysæder
- Lamper i passager-områder
- Lys
- Strømforsyning
- Telefon system
- Glas dekorationer
- Væg dekorationer
- Væg panel
- Sammenfoldelige vægge
- Galleri udstyr
Tanke
- Lasttankens kapacitet
- Slop-tank kapacitet
- Balasttanke
- 0
- Balasttanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 917,5m3
- Brændstof-tanke
- 0
- HFO
- 0
- HFO
- 0
- LNG
- 0
- Gasolie
- 0
- Gasolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Lavsvovl Diesel
- 0
- Smøreolie
- 0
- Smøreolie
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Drikkevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Kloak Grå
- 0
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
- Slam
- 0
- Vaskevand
- 0
- Teknisk vand
- 0
- Kedelfødevand
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Trim tanke
- 0
- LBC
- 0
- Ferskvands-produktion
- Tank Kapacitet
- Spildevands-behandling
- Ballast Kontrol System
- Krængningstanke
- LNG tanke
- Frisk Vand Anlæg
- Brændstof / smøreolie separator
- Skralde Kapacitet
- 0
- Note: tanke
Sikkerhed
- Rednings-udstyr
- Redningsbåde
- Redningsbåde type
- Redningsflåder
- 0
- Note: Redningsflåde
- Buoyant apparatus
- Note Buoyant apparatus
- Redningsveste
- 0
- Redningskrandse
- Design software
- Mob-boat
- CO2 anlæg
- Davits
- Marine evacuation system
- MES kapacitet
- MES System
- Brand detektor system
- Alarm & overvågning
- Brand alarm system
- Brandslukning
- Brandslukningsmaskine
- Ildslukker
- Minimax
- Branddøre
- Sprinkler
- Nødbelysning
- Vandtætte døre
- Survey TV
- Nød belysning
- GMDSS
- Sikkerheds glas
- Marine escape system
- Evakuerings-system
- Nødautomatisering
- Note: sikkerhed
Udstyr
- Ramper
- Ramper
- Adgangsveje
- Linkspan design
- Køretøjs-elevator
- Udstyr
- Elevator
- 2
- Elevatorer
Schindler
- Rulletrapper
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 0
- Karakter af ankerkæder
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- Laste computer
- TV
- Air Condition
- Tecnavi Orion
- AC-kølere
- Ventilation
- Fordampere
- Pool sliding dome
- Selvbetjeningstællere
- Dispenser
- Hotel & Management System
- Kabys
- Savi
- Pentry
- Kassesystem
- Proviant håndtering
- Drikkevarer dispenser
- Affald behandling
- Isir
- Affaldsskakt
- Kompostkværne
- Zodiacs
- Zodiac beskrivelse
- Køling
- Omvendt osmoseanlæg
- Skinner
- Aluminiums Paneler
- Paneler
- Toiletter
- Toiletter
- 0
- Vacum toiletter
- EVAC
- Badeværelses-enheder
- Elektriske installationer
- Elektronik
- Pooldæk cover
- Lufttørringsanlæg
- Vaskeri
- Bildæk
- Surringsudstyr
- Pumper
- Manifold
- Septic Plant
- Behandling af sort vand
- Tank sounding
- Wet units
- Profiler
- Platformkontrol
- Helipad
- Aluminiumslegering
- Koblinger
- Ben
- Ben Længde
- 0
- Hoved Slæbewire
- Note Udstyr
Historik
- Historiske navne
Stockholm (7. februar 1948 - 3. januar 1960)
Völkerfreundschaft (3. januar 1960 - april 1985)
Volker (april 1985 - 20. december 1986)
Fridtjof Nansen (20. december 1986 - 1993)
Italia I (1993 - oktober 1994)
Italia Prima (oktober 1994 - september 1998)
Valtur Prima (september 1998 - december 2002)
Caribe (december 2002 - 7. januar 2005)
Athena (7. januar 2005 - september 2013)
Azores (september 2013 - 1. marts 2016)
Astoria (1. marts 2016 - )
- Historiske ejere
Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (7. februar 1948 - 3. januar 1960)
Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Østtyskland (3. januar 1960 - 1974)
VEB Deutsche Seereederei, Rostock, Østtyskland (1974 - april 1985)
Neptunus Rex Enterprises, Panama (april 1985 - maj 1989)
Starlauro SpA, Napoli, Italien (maj 1989 - oktober 1994)
Nina Cia. di Navigazione, Italien (oktober 1994 - 2002)
Festival Cruises (2002 - 2004)
Classic International Cruises SA (2005 - 2008)
Islands Cruises Transportes Maritimos, Unipessoal Lda, Lissabon, Portugal (2008 - )
- Historiske Rederier
Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (7. februar 1948 - 3. januar 1960)
Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Østtyskland (3. januar 1960 - 1966)
Freier Deutscher Gewerkschaftsbund / Stena Line (1966 - 1985)
Oplagt og ombygget (1985 - 1994)
Nina Cia. Di Navigazione (1994 - 1995)
Neckermann Seereisen (21. december 1995 - 6. januar 1998)
Oplagt (6. januar 1998 - september 1998)
Valtur Tourist, Tyskland (september 1998 - 2001)
Oplagt (2001 - 2002)
Festival Cruises, Cuba (2002 - 2004)
Oplagt (2004 - 2005)
Classic International Cruises, Lissabon, Portugal (2005 - 2013)
Portuscale Cruises (september 2013 - 2014)
Cruise & Maritime Voyages, Dartford, England (januar 2015 - 2020)
- Historiske ISM
WORLD CRUISES AGENCY (12. marts 2008 - 10. september 2013)
Ukendt (10. september 2013 - 11. marts 2014)
SCMA (11. marts 2014 - 22. januar 2015)
GLOBAL CRUISE LINES LTD (22. januar 2015 - )
- Historiske Ruter
- Historiske Flag
Sverige (1948 - januar 1960)
Østtyskland (januar 1960 - 1985)
Panama (1985)
Norge (1985 - 1986)
Vanuatu (1986 - 1993)
Italien (1993 - 2004)
Portugal (2004 - )
- Historiske Hjemsteder
Göteborg (1948 - januar, 1960)
Rostock (1960 - 1985)
Panama City (1985 - 1989)
Napoli (1989 - 2004)
Madeira (2004 - )
- Historiske Kaldesignal
ICZU (1993 - 2004)
CQRV (2004 - )
- Historiske MMSI
255801380 (2004 - )
- Historik Pennant:
- Historiske Havnekendings Nr.
- Historiske Kontrol-numre
- Historiske P&I forsikrings-selskab
- Historisk type
- Historiske klasseselskaber
- Kaptajn
- Søsterskibe
- Projekteret
- Projekteret
- Bestilt
- Bestilt
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- Kølstrakt
- Søsat
- 9. september 1946
- Søsat
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Bilbrev
- Færdig
- Leveret
- 7. februar 1948
- Leveret
- Navn afsløret
- Døbt
- 9. september 1946
- Døbt Sted
- Gudmor
- Jomfrurejse
- 21. februar 1948
- Jomfrurejse rute
- Udgået
- Solgt til Skrotning
- Solgt til Skrotning
- Skrottet
- Skrottet
- Forlist
- Renoveret
- 2020
- Hændelser og særlige begivenheder
25/07/1956 - Afgik Stockholm fra New York, med kurs mod Gøteborg, det var hendes 103. østgående krydsning af Atlanterhavet. Der var tæt tåge den aften, hun nærmede sig Nantucket med 18 knob, da hun ca. kl. 23:10 kolliderede med den noget større Andrea Doria, som var på vej mod New York fra Genoa, med 22,5 knob. Stockholms stævn ramte Andrea Doria med næsten 90 grader i styrbordsside. Andrea Doria fik slagside og sank næste morgen. Der omkom 46 ved ulykken.
26/01/2015 - Jumfrurejsen for CMV
- Horn
- Noter
Jomfrurejsen gik fra Gøteborg til New York
Billeder
- Billeder
Statistik
- Statistik
- Oprettet
- 6. december 2020 19:50
- Sidst opdateret
- 7. januar 2023 09:37
- Hvor er ASTORIA