Astoria – IMO 5383304 ved Langelinie d. 30/03-2018.

Astoria er verden ældste krydstogtskib, i d. 7. februar 2020 rundede hun 72 år. Aktuelt er hun under slæb fra Tilbury i England til Lisabon i Portugal for oplægning.

Hoveddata

Billede
IMO
5383304
MMSI
255801380
ENI
Kaldesignal
CQRV
Signalflag (kaldesignal)
Hjemhavn
MADEIRA
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
1948
Byggepris
$150 millioner
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Skibsregister-nummer
Havnekending Nr.
Kendings-bogstaver
EU-identifikation
Sejl nr.
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Levetid
Levetid
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata
Søsterskib
0Ingen Poster

    Dimensioner

    Længde
    146,47meter
    Længde imellem perpendikulær
    0
    LOA
    160,07meter
    Længde incl. klapper
    0
    Længde SOLAS
    0
    Længde bovspryd
    0
    LOA incl. bovspryd
    0
    Bredde
    0
    Bredde Ext.
    21meter
    Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
    21,03
    Bredde hvert skrog
    0
    Højde (Airdraft)
    0
    Skrog højde
    0
    Dybgang
    7,6meter
    Dybgang design
    0
    Dybgang Ro-Ro
    0
    Dybgang Ro-Pax
    0
    Dybgang med ride control
    0
    Dybgang uden ride control
    0
    Dybgang med stabilisator
    0
    Dybgang uden stabilisator
    0
    Dybgang is klasse
    0
    Dybgang for min
    0
    Dybgang for max
    0
    Dybgang midtskibs min.
    0
    Dybgang midtskibs max.
    0
    Dybgang agter min
    0
    Dybgang agter max
    0
    Dybde
    11,73meter
    Dybde til hoveddæk
    11,73meter
    Dybde til øvredæk
    0
    Dybde til vejrdæk
    0
    Dybde nedre dæk
    0
    Dybde shelter dæk
    0
    Dybde båddæk
    0
    Dybde til togdæk
    0
    Dybde til bildæk / RO-RO dæk
    0
    Dybde til top dæk
    0
    Dybde til passager landgang
    0
    Dybde salon dæk
    0
    Dybde til promenadedæk
    0
    Dybde skot dæk
    0
    Load line længde
    0
    Load line Bredde
    0
    Længde bro til stævn
    0
    Længde bro til hæk
    0
    Bredde Brovinger
    0
    Fribord
    1.710mm.
    Køl til mast
    0
    Køl til skorsten
    0
    Mastetop over havoverfladen
    0
    Højde på skorsten
    0
    Broens øjehøjde
    0
    Højde til båddæk
    0
    Højde til vejrdæk
    0
    Højde til hoveddæk
    0
    Højde øvredæk
    0
    Højde til dæk 3
    0
    Stævn udhæng
    0
    Agter udhæng
    0
    Rise of Floor
    0
    Bulb Længde
    0
    Frihøjde Vogndæk
    0
    Længde på vogndæk
    0
    Deplacement
    0
    Rækkevidde
    0
    Længde promenade dæk
    0
    Bredde promenade dæk
    0
    Højde promenade dæk
    0
    Skrog seperation
    0
    Dimensionstal
    0
    Testdybde
    Note Dimensioner

    Skrog

    Værft
    Götaverken, Göteborg, Sverige
    Skrog nr.
    611
    Værft Skroget
    Skrog nr. / Skrogværft
    Skrogform
    Skrog konstruktion
    Skot
    11
    Skot olie
    Gennemgående Dæk
    Dæk delvise
    Dæk Total
    Skrog beskrivelse
    Design
    Outfitter
    Towing tank
    Model test
    Aluminium
    Manøvreringstest
    Lugetype
    Vindues vasker
    Koøjer
    Vinduer
    Bro
    Vinduer
    Døre
    Kahytter
    Arredo In
    Magrodome
    Luger
    Rør
    Maling
    Kabler
    Fortøjningsspil
    Fast ballast
    0
    Isbrydende Kapacitet
    0

    Maskine

    Beskrivelse

    2 stk. 8-cylindret Götaverken diesel, 12000 hk (1948 - 1992)
    2 stk. Wärtsilä 16V32 diesel, 5332 kW (1992 - )
    3 stk. Wärsilä 6R32 diesel hjælpemaskine, 2300 kW, 70 rpm

    Effekt
    10.708KW
    BHP
    14.550BHP
    rpm
    720
    Boring
    0
    Slaglængde
    0
    Middel effektivt tryk
    0
    Stempel hastighed
    0
    Hjælpe-maskineri
    Batterier
    Design Max Hastighed
    22knob
    Trial Speed
    0
    Servicefart
    14knob
    Note servicefart
    Økonomifart
    0
    Hastighed for sejl
    0
    Fart uddykket
    0
    Fart neddykket
    0
    Maskine bygge sted
    Maskine Bygge dato
    Drivmiddel
    Olie
    Brændstof-kvalitet
    op til 700 cSt
    Brændstof-forbrug
    0
    Havneforbrug
    0
    Brændstof optimering
    Brændstof-forbrug Note
    Propeller
    2
    Propeller Type
    Wichmann propel med justerbare skrueblade 809 kW hver
    Propel Diameter
    0
    Propel RPM
    125
    Propelaksel længde
    0
    Aksel diameter
    Padlehjul
    Padlehjul effekt
    0
    Padlehjul diameter
    Sidehjul
    Bovpropeller
    Bovpropel Producent
    Bovproller Effekt
    Bovproller Effekt
    0
    Bovpropel Effekt
    0
    Bovpropel diameter
    0
    Hækpropeller
    Hækpropel Producent
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropel Effekt
    0
    Hækpropel diameter
    0
    Ror
    Ulstein
    Stabilisator
    2 stk. Denny-Brown finne-stabilisator (en i hver side) (1956 - )
    Ride control
    Generatorer

    3 stk. Wärsilä 844 kVA, 675 kW, 3016 HP

    Strøm-spænding
    0
    Belysnings-spænding
    0
    Frekvens
    0
    Nødgenerator
    1 stk. Wärsilä 625 kVA, 500 kW, 679 HP
    Akselgeneratorer
    Kedler
    4
    Kedler Type

    2 stk. Unex CHR 101.00 m² / 7.00 bar
    2 stk. Unex CHO 465.00 m² / 7.00 bar

    Starter type
    Udstødnings-gaskedel
    Gear reduktion
    Valmet
    Akselsystem
    Fremdriftkontrol
    Integreret fremdrift
    Styremaskine
    Trykluft receivers
    Anti vibration
    Vibrations beregning
    Automatisering af maskinrum
    Icis Automa
    Motorovervågning
    Heeling-system
    Stabilitetsberegning
    Dæks maskineri
    Landstrøm
    Scrubber
    Elinstalationer
    Separatorer
    Kompressorer
    Renseanlæg
    Forbrændingsanlæg
    Master
    Mastehøjde
    0
    Sejl
    Sejl Areal
    0
    Max. Sejl Areal
    0
    Rotorsejl
    Note: Rotorsejl
    Tovværk
    Tovender
    Noter maskinen

    Management

    Rederi

    SCMA

    Rua do Acucar 86, 1950-010 Lisbon, Portugal.

    Rederi IMO
    5093505
    Ejer

    ISLANDS CRUISES TRANSPORTES

    Care of Sociedade de Consultores Maritimos Lda (SCMA), Rua do Acucar 86, 1950-010 Lisbon, Portugal.

    Ejer IMO
    5734657
    ISM Manager

    GLOBAL CRUISE LINES LTD, Athen, Grækenland

    ISM IMO
    5362170
    Klassen leveret
    Klassen suspenderet
    Skibsregister-nummer
    DNV GL id
    Lloys's
    BV Reg
    11071L
    RI
    ABS
    CRS
    RS
    CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
    Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
    Korean ship register
    Polish Register of Shipping (IACS)
    Biro Klasifikasi Indonesia
    Dromon Bureau of Shipping
    TL Register number
    Note: classification
    Station
    Mægler
    Rute
    Sejltid

    Tonnage

    Bruttotonnage
    16.144tons
    Nettotonnage
    5.931tons
    Bruttoregister-ton
    0
    Nettoregister-ton
    0
    Dødvægt
    2.153tons
    Dødvægt design
    0
    Dødvægt Ro-Pax
    0
    Dødvægt Ro-Ro
    0
    Displacement
    0
    Displacement uddykket
    0
    Displacement neddykket
    0
    Bruttotonnage Suez
    0
    Bruttotonnage Panama
    0
    Nettoregisterton Suez
    0
    Nettoregisterton Panama
    0
    Note Tonnage

    Kapacitet

    Lastrum
    Dæksplads
    0
    Gods kapacitet
    Lastrum Note:
    Containere
    Containere
    Container 14mt
    Kølecontainere / Reefer plugs
    Note containere
    Udholdenhed
    Pæletræk
    0
    Biler
    Lastbiler
    Note: Lastbiler
    Trailere
    Kassetter
    Note Trailere
    Busser
    Lanemeter
    Camper stik
    Note: RoRo / Bildæk
    Jernbanespor
    Jernbanespor længde
    0
    Note: Spor
    Cykler
    Lighters
    Note: Kapacitet

    Person Kapacitet

    Person kapacitet
    Besætning
    200
    Besætning fordeling
    Passagerer
    600PAX
    Passagerer sommer
    Passagerer vinter
    Passagerer oceangående
    Passagerer kystfart
    Passagerer havnefart
    Note Passagerer
    Crew / Pax-forhold
    Elever
    Dæk
    8
    Passagerdæk
    Fragtdæk
    Kahytter
    277
    Dæk med kahytter
    8
    Køjer
    Underkøjer
    Hængekøjer
    Sæder
    Dækspladser
    Kahytter med balkon
    43
    Andel af udvendige kahytter
    Kahytter Typer

    Suiter: 9
    Kahytter med udsigt: 229
    Indvendige: 49

    Kahyts størrelse

    10,92m2 til 30,35m2
    37 kahytter på Sun deck: 91 PAX
    46 kahytter på Amalfi deck: 101 PAX
    91 kahytter på Portofino deck: 220 PAX
    29 kahytter på San Remo deck: 60 PAX
    47 kahytter på Taormina deck: 94 PAX

    Kahytter Besætning
    Køjer besætning
    Beskrivelse
    Note Person Kapacitet

    Passager faciliteter

    Passager faciliteter

    Libary: 16 PAX
    Auditorium: 350 PAX
    Restaurant Grand'Italia: 520 PAX
    Le Machere Lounge: 480 PAX
    Piano bar Duetto: 160 PAX
    Incontro Meeting bar: 30 PAX
    Card room: 39 PAX
    Il Giardino Lido Buffet: 285 PAX
    Night Disco Selene: 85 PAX
    Pool, Casino, fitnessrum

    Restauranter
    Barer
    Barer
    Catering område
    Note Spisesteder
    Swimmingpool
    Swimming pool
    Spabad
    Jacuzzi
    Solarium
    Butikker
    Underholdning & højttaleranlæg
    Audiovisuelt udstyr
    Passager info system
    Teater udstyr
    Underholdningssystem
    Pool udstyr
    Tidligere Passager Faciliteter
    Note forbrug

    Indretning

    Indretnings-arkitekt

    Studio di Jorio

    Interiør
    Kahyts lås
    Pengeskabe i kahyt
    Tæpper
    Lofter
    Gulve
    Møbel & gardin-stof
    0
    Stof
    Læder
    Møbler
    Stole
    Flysæder
    Dæk
    Teak dæk
    Dækbelægning
    Fliser
    Marmor
    Laminat
    Skiltning
    Porcelæn
    Minibar
    Flysæder
    Lamper i passager-områder
    Lys
    Strømforsyning
    Telefon system
    Glas dekorationer
    Væg dekorationer
    Væg panel
    Sammenfoldelige vægge
    Galleri udstyr

    Tanke

    Lasttankens kapacitet
    Slop-tank kapacitet
    Balasttanke
    0
    Balasttanke
    0
    Brændstof-tanke
    917,5m3
    Brændstof-tanke
    0
    HFO
    0
    HFO
    0
    LNG
    0
    Gasolie
    0
    Gasolie
    0
    Dieselolie
    0
    Dieselolie
    0
    Lavsvovl Diesel
    0
    Smøreolie
    0
    Smøreolie
    0
    Frisk Vand
    0
    Frisk Vand
    0
    Drikkevand
    0
    Spildevand
    0
    Spildevand
    0
    Kloak Grå
    0
    Kloak Sort
    0
    Urin
    0
    Behandlet Vand
    0
    Slam
    0
    Vaskevand
    0
    Teknisk vand
    0
    Kedelfødevand
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Trim tanke
    0
    LBC
    0
    Ferskvands-produktion
    Tank Kapacitet
    Spildevands-behandling
    Ballast Kontrol System
    Krængningstanke
    LNG tanke
    Frisk Vand Anlæg
    Brændstof / smøreolie separator
    Skralde Kapacitet
    0
    Note: tanke

    Sikkerhed

    Rednings-udstyr
    Redningsbåde
    Redningsbåde type
    Redningsflåder
    0
    Note: Redningsflåde
    Buoyant apparatus
    Note Buoyant apparatus
    Redningsveste
    0
    Redningskrandse
    Design software
    Mob-boat
    CO2 anlæg
    Davits
    Marine evacuation system
    MES kapacitet
    MES System
    Brand detektor system
    Alarm & overvågning
    Brand alarm system
    Brandslukning
    Brandslukningsmaskine
    Ildslukker
    Minimax
    Branddøre
    Sprinkler
    Nødbelysning
    Vandtætte døre
    Survey TV
    Nød belysning
    GMDSS
    Sikkerheds glas
    Marine escape system
    Evakuerings-system
    Nødautomatisering
    Note: sikkerhed

    Udstyr

    Ramper
    Ramper
    Adgangsveje
    Linkspan design
    Køretøjs-elevator
    Udstyr
    Elevator
    2
    Elevatorer

    Schindler

    Rulletrapper
    Tender
    Ankerkæde længde
    0
    Ankerkæde diameter
    0
    Karakter af ankerkæder
    Anker total vægt
    0
    Ankre
    Kraner
    Laste computer
    TV
    Air Condition
    Tecnavi Orion
    AC-kølere
    Ventilation
    Fordampere
    Pool sliding dome
    Selvbetjeningstællere
    Dispenser
    Hotel & Management System
    Kabys
    Savi
    Pentry
    Kassesystem
    Proviant håndtering
    Drikkevarer dispenser
    Affald behandling
    Isir
    Affaldsskakt
    Kompostkværne
    Zodiacs
    Zodiac beskrivelse
    Køling
    Omvendt osmoseanlæg
    Skinner
    Aluminiums Paneler
    Paneler
    Toiletter
    Toiletter
    0
    Vacum toiletter
    EVAC
    Badeværelses-enheder
    Elektriske installationer
    Elektronik
    Pooldæk cover
    Lufttørringsanlæg
    Vaskeri
    Bildæk
    Surringsudstyr
    Pumper
    Manifold
    Septic Plant
    Behandling af sort vand
    Tank sounding
    Wet units
    Profiler
    Platformkontrol
    Helipad
    Aluminiumslegering
    Koblinger
    Ben
    Ben Længde
    0
    Hoved Slæbewire
    Note Udstyr

    Historik

    Historiske navne

    Stockholm (7. februar 1948 - 3. januar 1960)
    Völkerfreundschaft (3. januar 1960 - april 1985)
    Volker (april 1985 - 20. december 1986)
    Fridtjof Nansen (20. december 1986 - 1993)
    Italia I (1993 - oktober 1994)
    Italia Prima (oktober 1994 - september 1998)
    Valtur Prima (september 1998 - december 2002)
    Caribe (december 2002 - 7. januar 2005)
    Athena (7. januar 2005 - september 2013)
    Azores (september 2013 - 1. marts 2016)
    Astoria (1. marts 2016 - )

    Historiske ejere

    Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (7. februar 1948 - 3. januar 1960)
    Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Østtyskland (3. januar 1960 - 1974)
    VEB Deutsche Seereederei, Rostock, Østtyskland (1974 - april 1985)
    Neptunus Rex Enterprises, Panama (april 1985 - maj 1989)
    Starlauro SpA, Napoli, Italien (maj 1989 - oktober 1994)
    Nina Cia. di Navigazione, Italien (oktober 1994 - 2002)
    Festival Cruises (2002 - 2004)
    Classic International Cruises SA (2005 - 2008)
    Islands Cruises Transportes Maritimos, Unipessoal Lda, Lissabon, Portugal (2008 - )

    Historiske Rederier

    Svenska Amerika Linjen AB, Sverige (7. februar 1948 - 3. januar 1960)
    Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, Østtyskland (3. januar 1960 - 1966)
    Freier Deutscher Gewerkschaftsbund / Stena Line (1966 - 1985)
    Oplagt og ombygget (1985 - 1994)
    Nina Cia. Di Navigazione (1994 - 1995)
    Neckermann Seereisen (21. december 1995 - 6. januar 1998)
    Oplagt (6. januar 1998 - september 1998)
    Valtur Tourist, Tyskland (september 1998 - 2001)
    Oplagt (2001 - 2002)
    Festival Cruises, Cuba (2002 - 2004)
    Oplagt (2004 - 2005)
    Classic International Cruises, Lissabon, Portugal (2005 - 2013)
    Portuscale Cruises (september 2013 - 2014)
    Cruise & Maritime Voyages, Dartford, England (januar 2015 - 2020)

    Historiske ISM

    WORLD CRUISES AGENCY (12. marts 2008 - 10. september 2013)
    Ukendt (10. september 2013 - 11. marts 2014)
    SCMA (11. marts 2014 - 22. januar 2015)
    GLOBAL CRUISE LINES LTD (22. januar 2015 - )

    Historiske Ruter
    Historiske Flag

    Sverige (1948 - januar 1960)
    Østtyskland (januar 1960 - 1985)
    Panama (1985)
    Norge (1985 - 1986)
    Vanuatu (1986 - 1993)
    Italien (1993 - 2004)
    Portugal (2004 - )

    Historiske Hjemsteder

    Göteborg (1948 - januar, 1960)
    Rostock (1960 - 1985)
    Panama City (1985 - 1989)
    Napoli (1989 - 2004)
    Madeira (2004 - )

    Historiske Kaldesignal

    ICZU (1993 - 2004)
    CQRV (2004 - )

    Historiske MMSI

    255801380 (2004 - )

    Historik Pennant:
    Historiske Havnekendings Nr.
    Historiske Kontrol-numre
    Historiske P&I forsikrings-selskab
    Historisk type
    Historiske klasseselskaber
    Kaptajn
    Søsterskibe
    Projekteret
    Projekteret
    Bestilt
    Bestilt
    Første Stål Skåret
    Kølstrakt
    Kølstrakt
    Søsat
    9. september 1946
    Søsat
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Bilbrev
    Færdig
    Leveret
    7. februar 1948
    Leveret
    Døbt
    9. september 1946
    Døbt Sted
    Gudmor
    Jomfrurejse
    21. februar 1948
    Jomfrurejse rute
    Udgået
    Solgt til Skrotning
    Solgt til Skrotning
    Skrottet
    Skrottet
    Forlist
    Renoveret
    2020
    Hændelser og særlige begivenheder

    25/07/1956 - Afgik Stockholm fra New York, med kurs mod Gøteborg, det var hendes 103. østgående krydsning af Atlanterhavet. Der var tæt tåge den aften, hun nærmede sig Nantucket med 18 knob, da hun ca. kl. 23:10 kolliderede med den noget større Andrea Doria, som var på vej mod New York fra Genoa, med 22,5 knob. Stockholms stævn ramte Andrea Doria med næsten 90 grader i styrbordsside. Andrea Doria fik slagside og sank næste morgen. Der omkom 46 ved ulykken.

    26/01/2015 - Jumfrurejsen for CMV

    Horn
    Noter

    Jomfrurejsen gik fra Gøteborg til New York

    Billeder

    Billeder

    Statistik

    Statistik
    Oprettet
    6. december 2020 19:50
    Sidst opdateret
    7. december 2021 15:51
    Hvor er ASTORIA