Maritime Billeder & Data

BLUE LADY – IMO: 5119143

Hoveddata

Billede:
IMO:
5119143
MMSI:
ENI:
Kaldesignal:
C6CM7
Hjemhavn:
Nassau
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1961
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
290,66meter
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
315,53meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
33,71meter
Bredde Ext.:
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
67,66meter
Skrog højde:
0
Dybgang:
10,49meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
15,8meter
Dybde til hoveddæk:
15,48meter
Dybde til øvredæk:
42,78meter
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
Chantiers de L’Antlantique, St. Nazaire, Frankrig
Skrog nr.:
G19
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:

Ombygning: Knud E. Hansen A/S

Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

2 stk. CEM-Parsons dampturbine, 14710 kW

Effekt :
29.420KW
BHP:
40.000BHP
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
23knob
Trial Speed:
0
Servicefart:
18knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
IFO 420
Brændstof-forbrug:
207tons i døgnet
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
fastbladet propel
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
3
Bovpropel Producent:
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
2
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
4 stk. D Brown finne-stabilisator (to i hver side)
Ride control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

8 stk. CEM-Parsons dampturbine, 160000 hk (1961 - 1979)
4 stk. fastbladet propel (1961 - 1979)

Management

Ejer:

NORWEGIAN CRUISE LINE LTD, Hamilton, Bermuda

Ejer IMO:
1210264
Rederi:

GENTING CRUISE LINES, Kuala Lumpur, Malaysia

Rederi IMO:
1475259
ISM Manager:

NORWEGIAN CRUISE LINE LTD, Hamilton, Bermuda

ISM IMO:
1210264
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
76.049tons
Nettotonnage:
0
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
13.960tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
900
Besætning fordeling:
Passagerer:
2560PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:

1115 kahytter heraf 198 suiter

Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:

Windward Restaurant: 528 PAX
Leeward Restaurant: 730 PAX
Le Rendezvous: 130 PAX
Great Outdoor Restaurant: 324 PAX
Cafe de Paris: 62 PAX
Club International: 175 PAX
Windjammer Lounge: 48 PAX
North Cape Night Club: 750 PAX
Chechers Cabaret: 276 PAX
Disco: 187 PAX
Library + Card Room: 30 PAX
Monte Carlo Casino: 200 PAX
Sapa Theatre: 840 PAX
Conference Rooms: 130 PAX

Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Dansk Witton
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
HW Metalbau
Elektriske installationer:
ABB + Siemens
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:
Roman Spa: IP Coolie

Historik

Historiske navne:

France (19. november 1961 - 26. juni 1979)
Norway (26. juni 1979 - 13. februar 2006)
Blue Lady (13. februar 2006 - 15. august 2006)

Historiske ejere:

Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november 1961 - 25. juni 1979)
Kloster Cruise Line, Norge (25. juni 1979 - 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - 2008)

Historiske Rederier:

Compagnie Générale Transatlantique (CGT, French Line), Frankrig (19. november 1961 - 25. juni 1979)
Kloster Cruise Line, Norge (25. juni 1979 - 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA (1997 - april 2005)
Star Cruises, Nassau, Bahamas (april 2005 - juni 2006)

Historiske ISM:

NORWEGIAN CRUISE LINE LTD (4. maj 2003 - )

Historiske Ruter:
Historiske Flag:

Frankrig (19. november 1961 - 26. juni 1979)
Norge (26. juni 1979 - 1. marts 1987)
Bahamas (1. marts 1987 - 15. august 2006)

Historiske Hjemsteder:

Le Havre (19. november 1961 - 26. juni 1979)
Oslo (26. juni 1979 - 1. marts 1987)
Nassau (1. marts 1987 - 15. august 2006)

Historiske Kaldesignal:

FNNR (19. november 1961 - 26. juni 1979)
LITA (26. juni 1979 - 1. marts 1987)
C6CM7 (1. marts 1987 - 15. august 2006)

Historiske MMSI:
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
25. juli 1956
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
7. september 1957
Kølstrakt:
Søsat:
11. maj 1960
Søsat:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
19. november 1961
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
19. januar 1962
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:

19. - 27. januar 1962 - Jomfrurejse Le Havre - Tenerife for specielt indbudte gæster. Blandt andet skibets gudmor deltog.

9. oktober 1974 - S/S France blev taget ud af drift og oplagt i Le Havre. S/S France havde krydset Altanten 377 gange og udført 93 krydstogter, heraf 2 verdensomsejlinger.

18. august 1979 - Norway bugseres til Bremerhaven for ombygning.

august 1979 - april 1980 - Ombygget ved Lloyd Werft Bremerhaven GmbH. Fik blandt andet fjernet to propeller og 6 dampturbiner, så der kun var to propeller, drevet af hver sin dampturbine. Dette gav en betragtelig reduktion i servicefart og brændstofforbrug. Desuden blev skibet total-renoveret, men nye kahytter. Norway fik også to store, ny tenderbåde.

3. september - 2. oktober 1990 - Ombygget ved Lloyds Werft i Bremerhaven. Fik tilfæjet to nye dæk til overbygningen, hvilket øgede kapaciteten.

25. maj 2003 - Norway var ankommet til Miami klokken 5 om morgenen. Klokken 6.37 blev skibet ramt af en eksplosion i kedelrummet, hvor overophedet damp strømmede ud i rummet og det tilstødende mandskabskvarter. Otte besætningsmedlemmer omkom, og sytten kom til skade. Der var ingen tilskadekomne passagerer.

23. marts 2004 - NCL bekendtgjorde, at Norway ikke ville blive sat i stand men skulle ophugges.

15. august 2006 - Sat på stranden i Alang. Der var megen debat i medierne om ophugningen, og skibet stod længe på stranden før ophugningen. Årsagen var, at Norway (i lighed med mange tidligere ophuggede skibe) havde store mængder asbest om bord. Til sidst blev der dog givet tilladelse til ophugning.

4. december 2007 - Som delvist symbolsk handling blev spidsen af stævnen skåret af. Spidsen blev senere solgt på auktion. Pris ukendt. Den er nu udstillet i Paris Yacht Marina, Port de Grenelle, Paris.

januar 2008 - Den egentlige ophugning blev påbegyndt. Ved udgangen af året var stort set alt væk.

Horn:
Noter:
Søskende:

Billeder

Billeder:

Statistik

Statistik:
Oprettet:
29. marts 2021 23:58
Sidst opdateret:
8. januar 2023 12:35

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tryk på ESC for at lukke

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.