Tryk på ESC for at lukke

Maritime Billeder & Data

ESBERN SNARE – IMO: 5609084

Hoveddata

Billede:
IMO:
5609084
MMSI:
ENI:
Kaldesignal:
NKTP
Hjemhavn:
Aalborg
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1872
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
0
Længde imellem perpendikulær:
53,2meter
LOA:
55,6meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
8,1meter
Bredde Ext.:
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
3,9meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
8,1meter
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
Cunliffe & Dunlop, Glasgow, Skotland
Skrog nr.:
85
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
1
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:

Mat. klink af jern, 1 dæk, partielt overdæk, 2 master, 3 lastrum, 3 luger. lodret stævn, rundt spejl.

Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Vinduer:
Koøjer:
Vinduer:
Isolering:
Bro:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

1 stk. Cunliffe & Dunlop 2-cylindret compound dampmaskine, 300 ihk

Effekt :
0
BHP:
0
IHK:
300IHK
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
0
Trial Speed:
0
Servicefart:
8,5knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Hastighed på batteri:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Kul
Brændstof-kvalitet:
Brændstof-forbrug:
0
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
1
Propeller Type:
fastbladet propel
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
Bovpropel Producent:
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
Ride control:
Trim Control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark

Ejer IMO:
Rederi:

Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark

Rederi IMO:
ISM Manager:
ISM IMO:
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
US Coast Guard no.:
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
0
Nettotonnage:
0
Bruttoregister-ton:
478,01tons
Nettoregister-ton:
333,95tons
Dødvægt:
534tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

BRT: 485, NRT: 296, DW: 534 (1872 - 1877)

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
Lanemeter Biler:
0
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Bane bredde:
0
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
Besætning fordeling:
Passagerer:
23PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Pladsforhold:
PAX / Crew forhold:
Note Passagerer:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Flysæder:
Dækspladser:
Liggestole:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Hydraulikolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Jernbanespor:
Stopbomme:
Note Udstyr:
Tenderbåde:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Esbjerg(december 1872 - 12. september 1928)
Esbern Snare(12. september 1928 - 4. marts 1930)
Historiske ejere:
EjerPeriode
Aktieselskabet Esbjerg Dampskibsselskab, Nordby, Danmark(december 1872 - 5. januar 1876)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark(5. januar 1876 - 4. marts 1930)
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Aktieselskabet Esbjerg Dampskibsselskab, Nordby, Danmark(december 1872 - 5. januar 1876)
Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark(5. januar 1876 - 4. marts 1930)
Historiske ISM:
Historiske Ruter:
RutePeriode
Esbjerg - Thameshaven(1876 - 1. juni 1880)
Esbjerg - Harwich(2. juni 1880 - 1883)
Danmark - Newcastle / Leith (hovedsageligt)(1883 - 1900)
Esbjerg - Hamburg (også)(1883 - 1890)
Esbjerg - Grimsby (også)(1883 - 1900)
Danmark - Hamburg (også)(1883 - 1900)
Sverige - Newcastle(1900 - 1902)
Jylland - Hamburg(1903 - 1908)
København - Leith - Færøerne (også)(1903 - 1908)
Stettin - København - Norges vestkyst (også)(1903 - 1908)
København - Libau (Liepāja) (hovedsageligt)(1909 - 1914)
Stettin - København - Norge (hovedsageligt)(1914 - 1918)
Danmark - England (også)(1914 - 1918)
København - Island (også)(1915)
København - Antwerpen (hovedsageligt)(1919 - 1920)
Stettin - København - Göteborg(1922)
Stettin - København - Christiania (Oslo) (også)(1922)
Aalborg / Århus - Hamburg (hovedsageligt)(1922 - 1930)
København - Danzig (Gdansk) / Königsberg (Kaliningrad) - Libau (Liepāja) (også)(1928)
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Danmark
(december 1872 - 4. marts 1930)
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Esbjerg(december 1872 - 5. januar 1878)
København(5. januar 1878 - 3. juli 1890)
Århus(3. juli 1890 - 18. december 1926)
Aalborg(18. december 1926 - 4. marts 1930)
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
[NKTP](december 1878 - 4. marts 1930)
Historiske MMSI:
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
Kølstrakt:
Søsat:
5. november 1872
Søsat:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
12. december 1872
Færdig:
Leveret:
Leveret:
december 1872
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
4. marts 1930
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
marts 1930
Forlist:
14. februar 1930
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
14. februar 1930Paa Rejse fra Hamburg til Aalborg i Ballast, Kollideret med S/S Carl paa Elben ud for Altona.
I Dansk Søulykke-Statistik kan læses under S/S Carl:
Indberetning fra Konsulatet i Hamburg dat. 17., 18., 19., 20., 21. og 22. februar 1930. Søforklaring i Altona d. 17. februar 1930. Meddelelse fra Udenrigsministeriet dat. 18. februar 1930. Søforklaring i Hamburg d. 19. og 21. februar 1930. Søforhør i Aalborg d. 11. marts 1930. Søforhør i Kolding d. 24. marts 1930.
Kl. 23 skiftedes Lods ved Seemannahøft og Rejsen fortsattes med vekslende Fart. Vinden var flov af Syd-Sydvest, Vejret var letdiset, hvorfor Taagesignaler blev afgivet, Da Carl befandt sig paa Vest-Siden af Indsejlingen til Köhlbrander, kom en Dampers Top- og grønne Sidelanterne i Sigte 2 Str. om Styrbord. Carls Maskine stoppedes, men efter Lodsens Raad beordredes Maskinen atter Frem, og Carl drejedes lidt Bagbord over, hvilket blev tilkendegivet ved 2 korte Toner med Dampfløjten. Umiddelbart efter drejede den modgaaende Damper - der senere viste sig at være S/S Esbern Snare af Aalborg - Styrbord over, saaledes at dens røde Sidelanterne kom i Sigte. Afstanden mellem Skibene var ca. 100 m, og da en Kollision syntes uundgaaelig, stoppedes Carls Maskine, hvorefter den kastedes Fuld Kraft Bak samtidig med, at man lod Bagbords Anker falde. Bakmanøvren blev tilkendegivet ved 3 korte Toner med Dampfløjten. Umiddelbart efter - Kl. 23.30 - tørnede Carls Styrbords Bov imod Esbern Snares Bagbords Bov. Carl, der havde faaet Boven beskadiget, opankredes i ca. 20 Minutter, hvorefter Rejsen fortsattes.
Af den af Esbern Snares Besætning afgivne Forklaring fremgaar, at dette Skib Kl. ca. 23.30 var udfor Altonas Havn, da Carls Top- og grønne Sidelanterne kom i Sigte om Bagbord. Da der syntes Fare for en Kollision, blev Esbern Snares Fart reduceret til Langsomt, samtidig med at Roret blev lagt haardt Styrbord, hvilket blev tilkendegivet ved 1 kort Tone med Dampfløjten. Umiddelbart efter hørtes fra Carl 2 korte Toner, og da en Kollision syntes uundgaaelig, beordredes Maskinen først Langsomt, derefter Fuld Kraft Bak samtidig med, at der blev givet Ordre til at purre ud og gøre Baadene klar. Umiddelbart efter kolliderede Skibene som ovenfor nævnt. Esbern Snare, der ved Kollisionen fik et stort Hul i Boven, hvorigennem Vandet strømmede ind, førtes ind til Altonas Kajmur, hvor Skibet sank. Skibet blev senere kondemneret.
Anm. 1. Ved en under 21. februar afsagt Kendelse i Sagen, har Søretten i Hamburg udtalt, at Aarsagen til Kollisionen dels er, at Carl ikke holdtes i Farvandets rigtige Side, dels at Carl søgte at passere Esbern Snare med grønt mod grønt. Skylden for Kollisionen maa saaledes tillægges Carls Fører og Lods. Der kan derhos ikke tillægges Esbern Snares Fører nogen Skyld for Kollisionen.
Anm. 2. Søretsmedlemmerne ved det under 24. marts i Kolding afholdte Søforhør har udtalt, at de ikke fandt, at der fra det Offentliges Side var Anledning til at foretage videre i Sagen.
februar 1930Hævet af Bugsier Reederei und Bergungs A.G. og slæbt til Köhlbrand, Hamburg.
4. marts 1930Vraget solgt til Leth & Co., Hamburg for ophugning.
marts 1930Ophugget.
Horn:
Noter:

Billeder

Billeder:

Statistik

Statistik:
Oprettet:
29. november 2022 22:22
Sidst opdateret:
8. januar 2023 19:07

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.