Hoveddata
- Billede:
- Navn:
- NAIAS
- IMO:
- 5171579
- MMSI:
- ENI:
- Kaldesignal:
- OWVN
- Flag:
- Grækenland
- Hjemhavn:
- Pennant:
- Type:
- Færge PAX
- Typebetegnelse:
- Kategori:
- Egenskab:
- Anvendelses-type:
- Klasse:
- Service Status:
- Skrottet / Ophugget
- Byggeår:
- 1950
- Byggepris:
- DKK 11.581.828
- Stenfisker-nummer:
- Kontrol-nummer:
- Skibsregister-nummer:
- Havnekending Nr.:
- Kendings-bogstaver:
- EU-identifikation:
- Sejl nr.:
- Register:
- GRC - Grækenland - Hellenic Register
- AIS klasse:
- Ophugget:
- Forlist:
- Udgået:
- Levetid:
- 0
- Levetid:
- Levetid:
- Nyt IMO:
- Tidligere IMO:
- Note Hoveddata:
Dimensioner
- Længde:
- 94,49meter
- Længde imellem perpendikulær:
- 0
- LOA:
- 103,99meter
- Længde incl. klapper:
- 0
- Længde SOLAS:
- 0
- Længde bovspryd:
- 0
- LOA incl. bovspryd:
- 0
- Bredde:
- 14,81meter
- Bredde Ext.:
- 14,86meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
- 0
- Bredde hvert skrog:
- 0
- Højde (Airdraft):
- 0
- Skrog højde:
- 0
- Dybgang:
- 4,89meter
- Dybgang design:
- 0
- Dybgang Ro-Ro:
- 0
- Dybgang Ro-Pax:
- 0
- Dybgang med ride control:
- 0
- Dybgang uden ride control:
- 0
- Dybgang med stabilisator:
- 0
- Dybgang uden stabilisator:
- 0
- Dybgang is klasse:
- 0
- Dybgang for min:
- 0
- Dybgang for max:
- 0
- Dybgang midtskibs min.:
- 0
- Dybgang midtskibs max.:
- 0
- Dybgang agter min:
- 0
- Dybgang agter max:
- 0
- Dybde:
- 7,85meter
- Dybde til hoveddæk:
- 0
- Dybde til øvredæk:
- 0
- Dybde til vejrdæk:
- 0
- Dybde nedre dæk:
- 0
- Dybde shelter dæk:
- 0
- Dybde båddæk:
- 0
- Dybde til togdæk:
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
- 0
- Dybde til top dæk:
- 0
- Dybde til passager landgang:
- 0
- Dybde salon dæk:
- 0
- Dybde til promenadedæk:
- 0
- Dybde skot dæk:
- 0
- Load line længde:
- 0
- Load line Bredde:
- 0
- Længde bro til stævn:
- 0
- Længde bro til hæk:
- 0
- Bredde Brovinger:
- 0
- Fribord:
- 0
- Køl til mast:
- 0
- Køl til skorsten:
- 0
- Mastetop over havoverfladen:
- 0
- Højde på skorsten:
- 0
- Broens øjehøjde:
- 0
- Højde til båddæk:
- 0
- Højde til vejrdæk:
- 0
- Højde til hoveddæk:
- 0
- Højde øvredæk:
- 0
- Højde til dæk 3:
- 0
- Stævn udhæng:
- 0
- Agter udhæng:
- 0
- Rise of Floor:
- 0
- Bulb Længde:
- 0
- Frihøjde Vogndæk:
- 0
- Længde på vogndæk:
- 0
- Deplacement:
- 0
- Rækkevidde:
- 0
- Længde promenade dæk:
- 0
- Bredde promenade dæk:
- 0
- Højde promenade dæk:
- 0
- Skrog seperation:
- 0
- Dimensionstal:
- 0
- Testdybde:
- Note Dimensioner:
Skrog
- Værft:
- Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark
- Skrog nr.:
- 297
- Værft Skroget:
- Skrog nr. / Skrogværft:
- Skrog Materiale:
- Stål
- Skrogform:
- Strukturel designtype:
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion:
- Skot:
- Skot olie:
- Gennemgående Dæk:
- 3
- Dæk delvise:
- Dæk Total:
- Skrog beskrivelse:
- Design:
- Outfitter:
- Towing tank:
- Model test:
- Aluminium:
- Manøvreringstest:
- Lugetype:
- Vindues vasker:
- Koøjer:
- Vinduer:
- Bro:
- Vinduer:
- Døre:
- Kahytter:
- Magrodome:
- Luger:
- Luger:
- Rør:
- Maling:
- Kabler:
- Fortøjningsspil:
- Fast ballast:
- 0
- Isklasse:
- Polar code:
- Isbrydende Kapacitet:
- 0
- Bulbstævn:
Maskine
- Beskrivelse:
2 stk. B&W 9-cylindret 950-VF-90 diesel, 5660
kWkW - står for kilowatt.
1 kW = 1000 W (watt)" data-gt-translate-attributes="[{"attribute":"data-cmtooltip", "format":"html"}]">kW, 6050 BHP
- Effekt :
- 11.320KW
- BHP:
- 12.100BHP
- IHK:
- 0
- rpm:
- 0
- Boring:
- 500mm.
- Slaglængde:
- 900mm.
- Middel effektivt tryk:
- 0
- Stempel hastighed:
- 0
- Hjælpe-maskineri:
4 stk. B&W diesel hjælpemaskine, 900 kW
- Batterier:
- Design Max Hastighed:
- 0
- Trial Speed:
- 0
- Servicefart:
- 20knob
- Note servicefart:
- Økonomifart:
- 0
- Hastighed for sejl:
- 0
- Fart uddykket:
- 0
- Fart neddykket:
- 0
- Maskine bygge sted:
- Maskine Bygge dato:
- Drivmiddel:
- Olie
- Brændstof-kvalitet:
- Brændstof-forbrug:
- 0
- Havneforbrug:
- 0
- Brændstof optimering:
- Brændstof-forbrug Note:
- Propeller:
- 2
- Propeller Type:
- fastbladet propel
- Propel Diameter:
- 0
- Propel RPM:
- Propelaksel længde:
- 0
- Aksel diameter:
- Padlehjul:
- Padlehjul effekt:
- 0
- Padlehjul diameter:
- Sidehjul:
- Bovpropeller:
- Bovpropel Producent:
- Bovproller Effekt:
- Bovproller Effekt:
- 0
- Bovpropel Effekt:
- 0
- Bovpropel diameter:
- 0
- Hækpropeller:
- Hækpropel Producent:
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropel Effekt:
- 0
- Hækpropel diameter:
- 0
- Ror:
- Stabilisator:
- Ride control:
- Generatorer:
- Strøm-spænding:
- 0
- Belysnings-spænding:
- 0
- Frekvens:
- 0
- Nødgenerator:
- Aksel-generatorer:
- Kedler:
- Kedler Type:
- Starter type:
- Udstødnings-gaskedel:
- Gear reduktion:
- Akselsystem:
- Fremdriftkontrol:
- Integreret fremdrift:
- Styremaskine:
- Trykluft receivers:
- Anti vibration:
- Vibrations beregning:
- Automatisering af maskinrum:
- Motorovervågning:
- Heeling-system:
- Stabilitetsberegning:
- Dæks maskineri:
- Landstrøm:
- Scrubber:
- Elinstalationer:
- Separatorer:
- Kompressorer:
- Renseanlæg:
- Forbrændingsanlæg:
- Bovspryd:
- Master:
- Mastehøjde:
- 0
- Sejl:
- Sejl Areal:
- 0
- Max. Sejl Areal:
- 0
- Rotorsejl:
- Note: Rotorsejl:
- Tovværk:
- Tovender:
- Noter maskinen:
Management
- Ejer:
Naias Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland
- Ejer IMO:
- Rederi:
Naias Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland
- Rederi IMO:
- ISM Manager:
- ISM IMO:
- Klassifikations-selskab:
- Klassen leveret:
- Klassen suspenderet:
- Skibsregister-nummer:
- DNV GL id:
- Lloys's:
- BV Reg:
- RI:
- ABS:
- CRS:
- RS:
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
- Korean ship register:
- Polish Register of Shipping (IACS):
- Biro Klasifikasi Indonesia:
- Dromon Bureau of Shipping:
- TL Register number:
- Note: classification:
- P&I Forsikrings selskab:
- Station:
- Mægler:
- Rute:
- Sejltid:
Navigationsudstyr
- Autonomt:
- Magnetisk Kompas:
- Gyro Kompas:
- Radar:
- Radar 9GHz:
- 2nd Radar 9GHz:
- Radar 2nd Radar 3GHz:
- Radare:
- ARPA:
- ATA:
- AIS:
- AIS:
- VDR:
- Speed Log:
- Speed Log Over the Ground:
- Ekkolod:
- Ekkolod:
- Rate-of-Turn Indicator:
- Heading Control System:
- GPS Modtager:
- Track Control System:
- ECDIS:
- Long Range Identification and Tracking:
- Sound Reception System:
- VHF:
- VHF:
- VHF/DSC:
- Security Alert System:
- BNWAS:
- GMDSS:
- Radio Område:
- INMARSAT:
- STGTEL:
- DSL:
- Søkortplotter:
- Autopilot:
- Sideskanner:
- MF/DSC:
- Integreret automatik:
- Navigation system:
- Satellit navigation:
- Radio station:
- Kortplotter:
- Voyage Data:
- Kommunikation ombord :
- Telekomunikation:
- Fiberoptisks system:
- Integrated bridge:
- Autopilot:
- Navtex:
- Satelit:
- Computer:
- Telefon:
- Satcom:
- Styrhus udstyr:
- Skibs Management:
- Crew finder:
- Note: Navigation:
Tonnage
- Bruttotonnage:
- 0
- Nettotonnage:
- 0
- Bruttoregister-ton:
- 3.284tons
- Nettoregister-ton:
- 1.752tons
- Dødvægt:
- 830tons
- Dødvægt design:
- 0
- Dødvægt Ro-Pax:
- 0
- Dødvægt Ro-Ro:
- 0
- Displacement:
- 0
- Displacement uddykket:
- 0
- Displacement neddykket:
- 0
- Bruttotonnage Suez:
- 0
- Bruttotonnage Panama:
- 0
- Nettoregisterton Suez:
- 0
- Nettoregisterton Panama:
- 0
- Sikkerheds-tonnage:
- 0
- Note Tonnage:
BRT: 3155, NRT: 1814, DW: 923 (1950 - 1955)
Kapacitet
- Lastrum:
- Dæksplads:
- 0
- Gods kapacitet:
- Lastrum Note::
- Containere:
- Containere:
- Container 14mt:
- Kølecontainere / Reefer plugs:
- Note containere:
- Udholdenhed:
- Pæletræk:
- 0
- Biler:
- 9
- Lastbiler:
- Note: Lastbiler:
- Trailere:
- Kassetter:
- Note Trailere:
- Busser:
- Lanemeter:
- Camper stik:
- Note: RoRo / Bildæk:
- Jernbanespor:
- Jernbanespor længde:
- 0
- Note: Spor:
- Cykler:
- Lighters:
- Note: Kapacitet:
Person Kapacitet
- Person kapacitet:
- Besætning:
- Besætning fordeling:
- Passagerer:
- 1166PAX
- Passagerer sommer:
- Passagerer vinter:
- Passagerer oceangående:
- Passagerer kystfart:
- Passagerer havnefart:
- Note Passagerer:
- Crew / Pax-forhold:
- Elever:
- Dæk:
- Passagerdæk:
- Fragtdæk:
- Kahytter:
- Dæk med kahytter:
- Køjer:
- 310
- Underkøjer:
- Hængekøjer:
- Sæder:
- Dækspladser:
- Kahytter med balkon:
- Andel af udvendige kahytter:
- Kahytter Typer:
- Kahyts størrelse:
- Kahytter Besætning:
- Køjer besætning:
- Beskrivelse:
- Note Person Kapacitet:
1190 passagerer (1950 - 1955)
Passager faciliteter
- Passager faciliteter:
- Restauranter:
- Barer:
- Barer:
- Catering område:
- Note Spisesteder:
- Swimmingpool:
- Swimming pool:
- Spabad:
- Jacuzzi:
- Vand-rutchebaner:
- Solarium:
- Butikker:
- Underholdning & højttaleranlæg:
- Audiovisuelt udstyr:
- Passager info system:
- Teater udstyr:
- Underholdningssystem:
- Pool udstyr:
- Tidligere Passager Faciliteter:
- Note forbrug:
Indretning
- Indretnings-arkitekt:
- Interiør:
- Kahyts lås:
- Pengeskabe i kahyt:
- Tæpper:
- Lofter:
- Gulve:
- Møbel & gardin-stof:
- 0
- Stof:
- Læder:
- Møbler:
- Stole:
- Flysæder:
- Dæk:
- Teak dæk:
- Dækbelægning:
- Fliser:
- Marmor:
- Laminat:
- Skiltning:
- Porcelæn:
- Minibar:
- Flysæder:
- Lamper i passager-områder:
- Lys:
- Strømforsyning:
- Telefon system:
- Glas dekorationer:
- Væg dekorationer:
- Væg panel:
- Sammenfoldelige vægge:
- Galleri udstyr:
Tanke
- Lasttankens kapacitet:
- Slop-tank kapacitet:
- Balasttanke:
- 0
- Balasttanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- HFO:
- 0
- HFO:
- 0
- LNG:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Lavsvovl Diesel:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Drikkevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Kloak Grå:
- 0
- Kloak Sort:
- 0
- Urin:
- 0
- Behandlet Vand:
- 0
- Slam:
- 0
- Vaskevand:
- 0
- Teknisk vand:
- 0
- Kedelfødevand:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Trim tanke:
- 0
- LBC:
- 0
- Ferskvands-produktion:
- Tank Kapacitet:
- Spildevands-behandling:
- Ballast Kontrol System:
- Krængningstanke:
- LNG tanke:
- Frisk Vand Anlæg:
- Brændstof / smøreolie separator:
- Skralde Kapacitet:
- 0
- Note: tanke:
Sikkerhed
- Rednings-udstyr:
- Redningsbåde:
- Redningsbåde type:
- Redningsflåder:
- 0
- Note: Redningsflåde:
- Buoyant apparatus:
- Note Buoyant apparatus:
- Redningsveste:
- 0
- Redningskrandse:
- Design software:
- Mob-boat:
- CO2 anlæg:
- Davits:
- Marine evacuation system:
- MES kapacitet:
- MES System:
- Brand detektor system:
- Alarm & overvågning:
- Brand alarm system:
- Brandslukning:
- Brandslukningsmaskine:
- Ildslukker:
- Branddøre:
- Sprinkler:
- Nødbelysning:
- Vandtætte døre:
- Survey TV:
- Nød belysning:
- GMDSS:
- Sikkerheds glas:
- Marine escape system:
- Evakuerings-system:
- Nødautomatisering:
- Note: sikkerhed:
Udstyr
- Ramper:
- Ramper:
- Adgangsveje:
- Linkspan design:
- Køretøjs-elevator:
- Udstyr:
- Elevator:
- Elevatorer:
- Rulletrapper:
- Tender:
- Ankerkæde længde:
- 0
- Ankerkæde diameter:
- 0
- Karakter af ankerkæder:
- Anker total vægt:
- 0
- Ankre:
- Kraner:
- Laste computer:
- TV:
- Air Condition:
- AC-kølere:
- Ventilation:
- Fordampere:
- Pool sliding dome:
- Selvbetjeningstællere:
- Dispenser:
- Hotel & Management System:
- Kabys:
- Pentry:
- Kassesystem:
- Proviant håndtering:
- Drikkevarer dispenser:
- Affald behandling:
- Affaldsskakt:
- Kompostkværne:
- Zodiacs:
- Zodiac beskrivelse:
- Køling:
- Omvendt osmoseanlæg:
- Skinner:
- Aluminiums Paneler:
- Paneler:
- Toiletter:
- Toiletter:
- 0
- Vacum toiletter:
- Badeværelses-enheder:
- Elektriske installationer:
- Elektronik:
- Pooldæk cover:
- Lufttørringsanlæg:
- Vaskeri:
- Bildæk:
- Surringsudstyr:
- Pumper:
- Manifold:
- Septic Plant:
- Behandling af sort vand:
- Tank sounding:
- Wet units:
- Profiler:
- Platformkontrol:
- Helipad:
- Aluminiumslegering:
- Koblinger:
- Ben:
- Ben Længde:
- 0
- Hoved Slæbewire:
- Note Udstyr:
Historik
- Historiske navne:
Skibsnavn Periode Jens Bang (24. marts 1950 - 19. januar 1971) Naias (19. januar 1971 - oktober 1984)
- Historiske ejere:
Ejer Periode Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (24. marts 1950 - 19. januar 1971) Sbarbara Compania Maritima S.A., Piræus, Grækenland (19. januar 1971 - 1976) Kriton Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1976 - 1979) Naias Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1979 - oktober 1984)
- Historiske Rederier:
Rederi Periode Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (24. marts 1950 - 19. januar 1971) Sbarbara Compania Maritima S.A., Piræus, Grækenland (19. januar 1971 - 1976) Kriton Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1976 - 1979) Naias Shipping Co. S.A., Piræus, Grækenland (1979 - oktober 1984)
- Historiske ISM:
- Historiske Ruter:
Rute Peride København - Aalborg (1. april 1950 - 21. juni 1969) København - Oslo (afløserfærge) (12. april 1950 - 7. juni 1950) København - Århus (afløserfærge) (26. juni 1968 - 11. august 1968) Århus - Helsingborg (21. juni 1969 - 18. august 1969) København - Århus (21. juni 1969 - 2. oktober 1970) Piræus - Syros - Tinos - Mykonos (1971 - juni 1984)
- Historiske Flag:
Flagstat Periode Danmark (24. marts 1950 - 12. januar 1971) Grækenland (12. januar 1971 - oktober 1984)
- Historiske Hjemsteder:
Hjemsted Periode Aalborg (24. marts 1950 - 12. januar 1971)
- Historiske Kaldesignal:
Kaldesignal Periode [OWVN] (24. marts 1950 - 12. januar 1971)
- Historiske MMSI:
- Historik Pennant::
- Historiske Havnekendings Nr.:
- Historiske Kontrol-numre:
- Historiske P&I forsikrings-selskab:
- Historisk type:
- Historiske klasseselskaber:
- Kaptajn:
- Søsterskibe:
Søsterskib IMO Sweet Faith (ex. H.P. Prior) 5139131
- Projekteret:
- Projekteret:
- Bestilt:
- 19. december 1947
- Bestilt:
- Første Stål Skåret:
- Kølstrakt:
- 14. januar 1949
- Kølstrakt:
- Søsat:
- 15. september 1949
- Søsat:
- Prøvetur:
- 15. marts 1950
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- 22. marts 1950
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Bilbrev:
- Færdig:
- Leveret:
- 24. marts 1950
- Leveret:
- Navn afsløret :
- Døbt:
- Døbt Sted:
- Gudmor:
- Jomfrurejse:
- Jomfrurejse rute:
- Udgået:
- Solgt til Skrotning:
- Solgt til Skrotning:
- oktober 1984
- Skrottet :
- Skrottet:
- Forlist:
- Renoveret:
- Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / Periode Begivenhed / Hændelse 21. marts 1950 Afsejlede fra værftet. 22. marts 1950 Prøvetur på Øresund. 4. november - 15. december 1955 Ombygget i Helsingør. Kranerne agter blev fjernet, og passagerfaciliteterne udvidet. 6. februar - 5. marts 1956 Oplagt på grund af is. 19. marts - 24. april 1956 Oplagt i København på grund af strejke. 5. - 24. maj 1956 Oplagt på grund af strejke. 5. februar 1959 Grundstødt på rejse fra Ålborg til København med passagerer og stykgods. I Dansk Søulykke-Statistik kan læses: Grundstødt d. 5. feb. ved Sjællands Ø.-kyst. Strandingsindberetning dat. 5. feb. Søforhør i København d. 12. feb. Kl. ca. 0725 blev J.B., der i stille vejr med tæt tåge var for indgående i Kronløbet, lagt stille ved den røde 2-kost S. for Stubben afventende et andet skibs passage. Da strømmen satte hårdt N. på, drejedes bb. over med frem på maskinen. Under drejningen tog J.B grunden på Stubben ca. 200 m NØ. for den røde 2-kost og blev stående. Kl. 1900 kom skibet flot ved fremmed hjælp. Ved grundstødningen blev stb. skrue stærkt beskadiget.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes usigtbart vejr i forbindelse med strømsætning.1968 Renoveret. 2. oktober - 7. december 1970 Oplagt i København. 7. december 1970 Forsejlet til Frederikshavn, i dok. 11. december 1970 - januar 1971 Oplagt i Frederikshavn. 12. januar 1971 Solgt til Sbarbara Compania Maritima. Overtaget 19. januar 1971. oktober 1984 Solgt til ophugning i Elefsis, Grækenland.
- Horn:
- Noter:
- Søskende:
Billeder
- Billeder:
Statistik
- Statistik:
- Oprettet:
- 25. september 2022 15:50
- Sidst opdateret:
- 25. september 2022 16:32
Skriv et svar