M/S VITULA. Foto: Knud Fredfeldt. Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.

STELLA POLAR – IMO: 5382489

Hoveddata

Billede
M/S VITULA. Foto: Knud Fredfeldt. Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
M/S VITULA. Foto: Knud Fredfeldt. Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
IMO
5382489
MMSI
ENI
Kaldesignal
OYJE
Signalflag (kaldesignal)
Hjemhavn
Helsinki
Pennant
Typebetegnelse
Egenskab
Klasse
Byggeår
1930
Byggepris
DKK 1.115.000
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Skibsregister-nummer
Havnekending Nr.
Kendings-bogstaver
EU-identifikation
Sejl nr.
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Levetid
40 år
Levetid
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata
Søsterskib
0Ingen Poster

    Dimensioner

    Længde
    73,487meter
    Længde imellem perpendikulær
    0
    LOA
    79,644meter
    Længde incl. klapper
    0
    Længde SOLAS
    0
    Længde bovspryd
    0
    LOA incl. bovspryd
    0
    Bredde
    10,942meter
    Bredde Ext.
    0
    Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
    0
    Bredde hvert skrog
    0
    Højde (Airdraft)
    0
    Skrog højde
    0
    Dybgang
    4meter
    Dybgang design
    0
    Dybgang Ro-Ro
    0
    Dybgang Ro-Pax
    0
    Dybgang med ride control
    0
    Dybgang uden ride control
    0
    Dybgang med stabilisator
    0
    Dybgang uden stabilisator
    0
    Dybgang is klasse
    0
    Dybgang for min
    0
    Dybgang for max
    0
    Dybgang midtskibs min.
    0
    Dybgang midtskibs max.
    0
    Dybgang agter min
    0
    Dybgang agter max
    0
    Dybde
    6,584meter
    Dybde til hoveddæk
    0
    Dybde til øvredæk
    0
    Dybde til vejrdæk
    0
    Dybde nedre dæk
    0
    Dybde shelter dæk
    0
    Dybde båddæk
    0
    Dybde til togdæk
    0
    Dybde til bildæk / RO-RO dæk
    0
    Dybde til top dæk
    0
    Dybde til passager landgang
    0
    Dybde salon dæk
    0
    Dybde til promenadedæk
    0
    Dybde skot dæk
    0
    Load line længde
    0
    Load line Bredde
    0
    Længde bro til stævn
    0
    Længde bro til hæk
    0
    Bredde Brovinger
    0
    Fribord
    0
    Køl til mast
    0
    Køl til skorsten
    0
    Mastetop over havoverfladen
    0
    Højde på skorsten
    0
    Broens øjehøjde
    0
    Højde til båddæk
    0
    Højde til vejrdæk
    0
    Højde til hoveddæk
    0
    Højde øvredæk
    0
    Højde til dæk 3
    0
    Stævn udhæng
    0
    Agter udhæng
    0
    Rise of Floor
    0
    Bulb Længde
    0
    Frihøjde Vogndæk
    0
    Længde på vogndæk
    0
    Deplacement
    0
    Rækkevidde
    0
    Længde promenade dæk
    0
    Bredde promenade dæk
    0
    Højde promenade dæk
    0
    Skrog seperation
    0
    Dimensionstal
    0
    Testdybde
    Note Dimensioner

    Længde: 67,056 m, Længde overalt: 71,415 m, Bredde: 12,162 m, Dybgang: 4,0051 m, Dybde: 6,5837 m (1930 - 1936)

    Skrog

    Værft
    Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark
    Skrog nr.
    583
    Værft Skroget
    Skrog nr. / Skrogværft
    Skrogform
    Skrog konstruktion
    Skot
    Skot olie
    Gennemgående Dæk
    2
    Dæk delvise
    Dæk Total
    Skrog beskrivelse

    Awningdæk type

    Design
    Outfitter
    Towing tank
    Model test
    Aluminium
    Manøvreringstest
    Lugetype
    Vindues vasker
    Koøjer
    Vinduer
    Bro
    Vinduer
    Døre
    Kahytter
    Magrodome
    Luger
    Luger
    Rør
    Maling
    Kabler
    Fortøjningsspil
    Fast ballast
    0
    Isbrydende Kapacitet
    0

    Maskine

    Beskrivelse

    1 stk. B&W 650-MTF-90 6-cylindre diesel

    Effekt
    0
    BHP
    1.375BHP
    IHK
    0
    rpm
    0
    Boring
    500mm.
    Slaglængde
    900mm.
    Middel effektivt tryk
    0
    Stempel hastighed
    0
    Hjælpe-maskineri
    Batterier
    Design Max Hastighed
    0
    Trial Speed
    0
    Servicefart
    13knob
    Note servicefart
    Økonomifart
    0
    Hastighed for sejl
    0
    Fart uddykket
    0
    Fart neddykket
    0
    Maskine bygge sted
    Maskine Bygge dato
    Drivmiddel
    Olie
    Brændstof-kvalitet
    Brændstof-forbrug
    0
    Havneforbrug
    0
    Brændstof optimering
    Brændstof-forbrug Note
    Propeller
    1
    Propeller Type
    fastbladet propel
    Propel Diameter
    0
    Propel RPM
    Propelaksel længde
    0
    Aksel diameter
    Padlehjul
    Padlehjul effekt
    0
    Padlehjul diameter
    Sidehjul
    Bovpropeller
    Bovpropel Producent
    Bovproller Effekt
    Bovproller Effekt
    0
    Bovpropel Effekt
    0
    Bovpropel diameter
    0
    Hækpropeller
    Hækpropel Producent
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropel Effekt
    0
    Hækpropel diameter
    0
    Ror
    Stabilisator
    Ride control
    Generatorer
    Strøm-spænding
    0
    Belysnings-spænding
    0
    Frekvens
    0
    Nødgenerator
    Aksel-generatorer
    Kedler
    Kedler Type
    Starter type
    Udstødnings-gaskedel
    Gear reduktion
    Akselsystem
    Fremdriftkontrol
    Integreret fremdrift
    Styremaskine
    Trykluft receivers
    Anti vibration
    Vibrations beregning
    Automatisering af maskinrum
    Motorovervågning
    Heeling-system
    Stabilitetsberegning
    Dæks maskineri
    Landstrøm
    Scrubber
    Elinstalationer
    Separatorer
    Kompressorer
    Renseanlæg
    Forbrændingsanlæg
    Master
    2
    Mastehøjde
    0
    Sejl
    Sejl Areal
    0
    Max. Sejl Areal
    0
    Rotorsejl
    Note: Rotorsejl
    Tovværk
    Tovender
    Noter maskinen

    Management

    Rederi

    Oy Thun & Co. AB, Helsinki, Finland

    Rederi IMO
    Ejer

    Oy Thun & Co. AB, Helsinki, Finland

    Ejer IMO
    ISM Manager
    ISM IMO
    Klassen leveret
    Klassen suspenderet
    Skibsregister-nummer
    DNV GL id
    Lloys's
    BV Reg
    RI
    ABS
    CRS
    RS
    CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
    Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
    Korean ship register
    Polish Register of Shipping (IACS)
    Biro Klasifikasi Indonesia
    Dromon Bureau of Shipping
    TL Register number
    Note: classification
    Station
    Mægler
    Rute
    Sejltid

    Tonnage

    Bruttotonnage
    0
    Nettotonnage
    0
    Bruttoregister-ton
    1.337tons
    Nettoregister-ton
    806tons
    Dødvægt
    355tons
    Dødvægt design
    0
    Dødvægt Ro-Pax
    0
    Dødvægt Ro-Ro
    0
    Displacement
    0
    Displacement uddykket
    0
    Displacement neddykket
    0
    Bruttotonnage Suez
    0
    Bruttotonnage Panama
    0
    Nettoregisterton Suez
    0
    Nettoregisterton Panama
    0
    Sikkerheds-tonnage
    0
    Note Tonnage

    BRT: 1250, NRT: 753, DW: 425 (1930 - 1936)

    Kapacitet

    Lastrum
    Dæksplads
    0
    Gods kapacitet
    Lastrum Note:
    Containere
    Containere
    Container 14mt
    Kølecontainere / Reefer plugs
    Note containere
    Udholdenhed
    Pæletræk
    0
    Biler
    Lastbiler
    Note: Lastbiler
    Trailere
    Kassetter
    Note Trailere
    Busser
    Lanemeter
    Camper stik
    Note: RoRo / Bildæk
    Jernbanespor
    Jernbanespor længde
    0
    Note: Spor
    Cykler
    Lighters
    Note: Kapacitet

    Person Kapacitet

    Person kapacitet
    Besætning
    Besætning fordeling
    Passagerer
    450PAX
    Passagerer sommer
    Passagerer vinter
    Passagerer oceangående
    Passagerer kystfart
    Passagerer havnefart
    Note Passagerer
    Crew / Pax-forhold
    Elever
    Dæk
    Passagerdæk
    Fragtdæk
    Kahytter
    Dæk med kahytter
    Køjer
    156
    Underkøjer
    Hængekøjer
    Sæder
    Dækspladser
    Kahytter med balkon
    Andel af udvendige kahytter
    Kahytter Typer
    Kahyts størrelse
    Kahytter Besætning
    Køjer besætning
    Beskrivelse
    Note Person Kapacitet

    261 passagerer, 261 køjepladser (1930 - 1936)

    Passager faciliteter

    Passager faciliteter
    Restauranter
    Barer
    Barer
    Catering område
    Note Spisesteder
    Swimmingpool
    Swimming pool
    Spabad
    Jacuzzi
    Vand-rutchebaner
    Solarium
    Butikker
    Underholdning & højttaleranlæg
    Audiovisuelt udstyr
    Passager info system
    Teater udstyr
    Underholdningssystem
    Pool udstyr
    Tidligere Passager Faciliteter
    Note forbrug

    Indretning

    Indretnings-arkitekt
    Interiør
    Kahyts lås
    Pengeskabe i kahyt
    Tæpper
    Lofter
    Gulve
    Møbel & gardin-stof
    0
    Stof
    Læder
    Møbler
    Stole
    Flysæder
    Dæk
    Teak dæk
    Dækbelægning
    Fliser
    Marmor
    Laminat
    Skiltning
    Porcelæn
    Minibar
    Flysæder
    Lamper i passager-områder
    Lys
    Strømforsyning
    Telefon system
    Glas dekorationer
    Væg dekorationer
    Væg panel
    Sammenfoldelige vægge
    Galleri udstyr

    Tanke

    Lasttankens kapacitet
    Slop-tank kapacitet
    Balasttanke
    0
    Balasttanke
    0
    Brændstof-tanke
    0
    Brændstof-tanke
    0
    HFO
    0
    HFO
    0
    LNG
    0
    Gasolie
    0
    Gasolie
    0
    Dieselolie
    0
    Dieselolie
    0
    Lavsvovl Diesel
    0
    Smøreolie
    0
    Smøreolie
    0
    Frisk Vand
    0
    Frisk Vand
    0
    Drikkevand
    0
    Spildevand
    0
    Spildevand
    0
    Kloak Grå
    0
    Kloak Sort
    0
    Urin
    0
    Behandlet Vand
    0
    Slam
    0
    Vaskevand
    0
    Teknisk vand
    0
    Kedelfødevand
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Trim tanke
    0
    LBC
    0
    Ferskvands-produktion
    Tank Kapacitet
    Spildevands-behandling
    Ballast Kontrol System
    Krængningstanke
    LNG tanke
    Frisk Vand Anlæg
    Brændstof / smøreolie separator
    Skralde Kapacitet
    0
    Note: tanke

    Sikkerhed

    Rednings-udstyr
    Redningsbåde
    Redningsbåde type
    Redningsflåder
    0
    Note: Redningsflåde
    Buoyant apparatus
    Note Buoyant apparatus
    Redningsveste
    0
    Redningskrandse
    Design software
    Mob-boat
    CO2 anlæg
    Davits
    Marine evacuation system
    MES kapacitet
    MES System
    Brand detektor system
    Alarm & overvågning
    Brand alarm system
    Brandslukning
    Brandslukningsmaskine
    Ildslukker
    Branddøre
    Sprinkler
    Nødbelysning
    Vandtætte døre
    Survey TV
    Nød belysning
    GMDSS
    Sikkerheds glas
    Marine escape system
    Evakuerings-system
    Nødautomatisering
    Note: sikkerhed

    Udstyr

    Ramper
    Ramper
    Adgangsveje
    Linkspan design
    Køretøjs-elevator
    Udstyr
    Elevator
    Elevatorer
    Rulletrapper
    Tender
    Ankerkæde længde
    0
    Ankerkæde diameter
    0
    Karakter af ankerkæder
    Anker total vægt
    0
    Ankre
    Kraner
    Laste computer
    TV
    Air Condition
    AC-kølere
    Ventilation
    Fordampere
    Pool sliding dome
    Selvbetjeningstællere
    Dispenser
    Hotel & Management System
    Kabys
    Pentry
    Kassesystem
    Proviant håndtering
    Drikkevarer dispenser
    Affald behandling
    Affaldsskakt
    Kompostkværne
    Zodiacs
    Zodiac beskrivelse
    Køling
    Omvendt osmoseanlæg
    Skinner
    Aluminiums Paneler
    Paneler
    Toiletter
    Toiletter
    0
    Vacum toiletter
    Badeværelses-enheder
    Elektriske installationer
    Elektronik
    Pooldæk cover
    Lufttørringsanlæg
    Vaskeri
    Bildæk
    Surringsudstyr
    Pumper
    Manifold
    Septic Plant
    Behandling af sort vand
    Tank sounding
    Wet units
    Profiler
    Platformkontrol
    Helipad
    Aluminiumslegering
    Koblinger
    Ben
    Ben Længde
    0
    Hoved Slæbewire
    Note Udstyr

    Historik

    Historiske navne
    SkibsnavnPeriode
    Vistula(7. juni 1930 - 15. september 1944)
    Würzburg(15. september 1944 - 13. august 1945)
    Vistula(13. august 1945 - 27. april 1966)
    Polar(27. april 1966 - 1968)
    Stellar Polar(1968 - august 1970)
    Historiske ejere
    EjerPeriode
    Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (7. juni 1930 - 27. april 1966)
    Laiva Oy Polar (Antti Lempiäinen Oy), Helsinki, Finland(27. april 1966 - 1968)
    Oy Thun & Co. AB, Helsinki, Finland(1968 - 18. december 1969)
    Historiske Rederier
    RederiPeriode
    Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (7. juni 1930 - 27. april 1966)
    Deutsche Marine (det tyske søværn), Tyskland (Beslaglagt)(18. april 1944 - maj 1945)
    Den danske stat, København, Danmark (Charter)(december 1945 - 1946)
    British Army, England (Operatør)(december 1945 - 1946)
    Laiva Oy Polar (Antti Lempiäinen Oy), Helsinki, Finland(27. april 1966 - 1968)
    Oy Thun & Co. AB, Helsinki, Finland(1968 - 18. december 1969)
    Historiske ISM
    Historiske Ruter
    RutePeriode
    København - Gdynia / Danzig / Memel / Liepāja / Leningrad - København(31. juli 1930 - 1932)
    København - Stockholm (en tur)(21. juni 1931 - 30. juni 1930)
    København - Aalborg (afløserfærge, enkelte afgange)(1932 - 1935)
    København - Århus (afløserfærge, enkelte afgange)(1932 - 1935)
    København - Oslo (afløserfærge, enkelte afgange)(1932 - 1935)
    København - Visby - Sopot - Sassnitz - København (en tur)(6. juli 1932 - 12. juli 1932)
    København - Frederikshavn - København - Middelfart - Svendborg - København - Århus - Svendborg - København (en tur)(16. juli 1932 - 25. august 1932)
    København - Memel - Helsinki - København (én tur)(14. juni 1933 - 18. juni 1933)
    København - Gdynia - Memel - Liepāja - København (en tur)(5. juni 1934 - 8. juni 1934)
    København - Århus - Svendborg - København (en tur)(16. juni 1934 - 23. juni 1934)
    København - Frederikshavn - København - Sopot - Danzig - København(23. juni 1934 - 21. september 1934)
    København - Oslo(3. februar 1935 - 13. marts 1935)
    København - Bruxelles (en tur)(24. april 1935 - 4. maj 1935)
    København - Bruxelles (en tur)(8. juni 1935 - 18. juni 1935)
    København - Frederikshavn - København - Sopot - Danzig - København(26. juni 1935 - 19. august 1935)
    København - Bruxelles(19. august 1935 - 12. september 1935)
    København - Oslo(3. juni 1936 - 15. marts 1936)
    København - Harwich - Svendborg - København - Århus - Harwich - København (en tur)(25. august 1936 - 10. september 1936)
    København - Oslo (en tur)(1. januar 1937 - 3. januar 1937)
    København - Stettin(25. marts 1937 - 30. september 1937)
    København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo)(2. november 1937 - 1. april 1938)
    København - Stettin(13. marts 1938 - 12. september 1938)
    København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo)(14. september 1938 - 31. marts 1939)
    København - Århus(4. april 1939 - 12. april 1939)
    København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo)(12. april 1939 - 29. september 1939)
    København - Stettin(26. maj 1939 - 4. september 1939)
    Hospitalsskib(6. januar 1945 - 15. maj 1945)
    Tilbury - Oostende (troppetransport)(26. januar 1946 - 30. januar 1946)
    Tilbury - Hoek van Holland (troppetransport)(19. februar 1946 - 6. marts 1946)
    København - Oslo(21. december 1947 - 4. december 1947)
    København - Århus (birute)(21. december 1947 - 4. december 1947)
    København - Aalborg (afløserfærge, enkelte afgange)(1948 - 1953)
    København - Århus (afløserfærge, enkelte afgange)(1948 - 1953)
    Frederikshavn - Oslo (hovedrute)(31. januar 1948 - 1965)
    København - Frederikshavn (birute)(februar 1948 - 1958)
    København - Århus (birute)(21. april 1948 - 14. maj 1948)
    København - Århus (birute)(21. december 1948 - 3. juni 1949)
    København - Århus (birute)(23. april 1949 - 13. maj 1949)
    Sejlads for Hafnia forsikring København - Grenå - Århus - København(8. maj 1952 - 11. maj 1952)
    København - Aalborg (afløserfærge, enkelte afgange)(1959)
    København - Århus (afløserfærge, enkelte afgange)(1959)
    København - Frederikshavn(21. juni 1964 - 1. september 1964)
    Frederikshavn - Oslo(3. september 1964 - 20. februar 1965)
    Rauma - Gävle(16. maj 1967 - 4. september 1967)
    København - Trelleborg(6. juli 1968 - 30. april 1969)
    Historiske Flag
    FlagstatPeriode
    Danmark
    (7. juni 1930 - 18. april 1944)
    Tyskland
    (18. april 1944 - 13. august 1945)
    Danmark
    (13. august 1945 - 27. april 1966)
    Finland
    (27. april 1966 - 11. december 1969)
    Historiske Hjemsteder
    HjemstedPeriode
    København(7. juni 1930 - 6. november 1937)
    Frederikshavn(6. november 1937 - 18. april 1944)
    Frederikshavn(13. august 1945 - 27. april 1966)
    Helsinki(27. april 1966 - 11. december 1969)
    Historiske Kaldesignal
    KaldesignalPeriode
    [NHSF](7. juni 1930 - 1933)
    [OYJE]
    (1934 - 27. april 1966)
    Historiske MMSI
    Historik Pennant:
    Historiske Havnekendings Nr.
    Historiske Kontrol-numre
    Historiske P&I forsikrings-selskab
    Historisk type
    Historiske klasseselskaber
    Kaptajn
    Søsterskibe
    Projekteret
    Projekteret
    Bestilt
    11. september 1929
    Bestilt
    Første Stål Skåret
    Kølstrakt
    4. december 1929
    Kølstrakt
    Søsat
    10. april 1930
    Søsat
    Prøvetur
    7. juni 1930
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Bilbrev
    Færdig
    Leveret
    7. juni 1930
    Leveret
    Døbt
    Døbt Sted
    Gudmor
    Jomfrurejse
    10. juni 1930
    Jomfrurejse rute
    Med gæster fra Rebilddagen, fra d. 10. juni til d. 5. juli 1930. København - Rønne - Nakskov - Kalundborg - Odense - Svendborg - Aabenraa - Kolding - Fredericia - Vejle - Ebeltoft - Aarhus - Randers - Mariager - Hobro - Frederikshavn - Aalborg - København
    Udgået
    Solgt til Skrotning
    11. december 1969
    Solgt til Skrotning
    Skrottet
    1. august 1970
    Skrottet
    Forlist
    Renoveret
    Hændelser og særlige begivenheder
    Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
    31. juli 1930 - 1932Sejladserne mellem østhavnene og København bragte emigranter til Skandinavien-Amerika Liniens afgange fra København.
    31. oktober 1932 - 12. juli 1933Oplagt i København.
    18. juli 1933 - 3. juni 1934Oplagt i København det meste af tiden.
    24. september 1934 - 2. februar 1935Oplagt i København.
    29. september - 17. december 1936Vistula fik udskiftet bovsektionen i Helsingør. Derved blev skibet forlænget med ca. 8 meter, og der blev mulighed for at medtage biler, som skulle hejses om bord med nye lastkraner.
    29. september 1939 - 18. april 1944Oplagt i København.
    29. april 1944Bugseret fra København mod Tyskland, hvor skibet blev ombygget til hospitalsskib.
    18. maj 1945Fundet i Flensborg Fjord.
    12. august 1945Ankom til København.
    13. august 1945Returneret til DFDS af de allierede styrker.
    11. september - 16. december 1945Istandsat i Frederikshavn, derefter i charter til den danske regering, som overlod skibet til den engelske regering uden beregning.
    24. december 1945Ankom til Tilbury for ombygning til troppetransport.
    9. marts - september 1946Oplagt i København.
    20. september 1946 - 16. december 1947Renoveret i Helsingør.
    21. februar 1965 - marts 1966Oplagt i København og sat til salg.
    15. marts 1966Ankom til Aalborg for eftersyn inden salget.
    11. december 1969Solgt til Jos. Boel & Fils, Tamise, Belgien, for ophugning og slettet fra det finske register.
    august 1970Ophugning påbegyndt ved N.V. Boelwerft i Tamise.
    Horn
    Noter

    Billeder

    Billeder
    M/S VITULA. Foto: Knud Fredfeldt. Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
    M/S VITULA. Foto: Knud Fredfeldt. Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.

    Statistik

    Statistik
    Oprettet
    9. oktober 2022 10:31
    Sidst opdateret
    11. oktober 2022 10:15

    Skriv en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *