Maritime Billeder & Data

STENA JUTLANDICA – IMO: 9125944

Hoveddata

Billede:
Foto: Nicolaj D. Jepsen. Taget i Frederikshavn.
Foto: Nicolaj D. Jepsen. Taget i Frederikshavn.
IMO:
9125944
MMSI:
265410000
ENI:
Kaldesignal:
SEAN
Hjemhavn:
Gothenburg
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1996
Byggepris:
SEK 660 millioner
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
169,05meter
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
182,35meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
27,8meter
Bredde Ext.:
28,43meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
6meter
Dybgang design:
5,8meter
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
15,2meter
Dybde til hoveddæk:
9,4meter
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
4,9meter
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Dybde dæk 5: 15,20 meter

Skrog

Værft:
Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den, Ijssel, Holland
Skrog nr.:
967
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

4 stk. 9L48/54 MAN B&W diesel, 6480 kW

Effekt :
25.920KW
BHP:
35.240BHP
IHK:
0
rpm:
550
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:

4 stk. MAN B&W 8L28/32H diesel hjælpemaskine, 1760 kW, 750 rpm

Batterier:
Batterier, 1017 kWh (2018 - )
Design Max Hastighed:
24,5knob
Trial Speed:
0
Servicefart:
21,5knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Batteri, Olie
Brændstof-kvalitet:
380 cSt
Brændstof-forbrug:
104tons i døgnet
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
KaMeWa propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter:
4,8meter
Propel RPM:
150
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
2
Bovpropel Producent:
KaMeWa
Bovproller Effekt:
1580KW pr. stk.
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
2
Hækpropel Producent:
KaMeWa
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Becker
Stabilisator:
2 stk. Fincantieri finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Renk Tacke
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Lyngsö Marine
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Alfa Laval
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

Stena Nordica AB, Göteborg, Sverige

Ejer IMO:
5375034
Rederi:

Stena Line Scandinavia AB, Göteborg, Sverige

Rederi IMO:
1249369
ISM Manager:

Stena Line Scandinavia AB, Göteborg, Sverige

ISM IMO:
1249369
Klassen leveret:
24. januar 1997
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
LRV24644
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
Lloyd's Register 100 A1 Ro-Ro Cargo/Train/Passenger Ferry, Ice 1A, LMC, IWS, SCM, LNC (AA)
Station:
Mægler:
Rute:
Göteborg - Frederikshavn
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
29.691tons
Nettotonnage:
9.046tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
6.559tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
550
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
122Trailere
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
2111meter
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:

Platform: FH 2,1 m., 144 biler
Øvre: FH 2,7 m., 1052 LM
Hoved: FH 4,9 m., 1059 LM

Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
571meter
Note: Spor:

Jernbanespor blev fjernet i efteråret 1999.

Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
102
Besætning fordeling:

Besætning: 32
Catering: 12 - 70

Passagerer:
1500PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
64
Dæk med kahytter:
Køjer:
200
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:

24 x 4 køjer = 96 PAX
40 x 2 køjer = 80 PAX

Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:

Self service: 220 PAX
Bar: 300 PAX
Drivers restaurant: 250 PAX
Casino: 80 PAX
Bar: 260 PAX
Bar: 140 PAX

Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:

Claus Horn

Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
220V
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
2.817m3
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
HFO:
879m3
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
142m3
Smøreolie:
0
Frisk Vand:
600m3
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
4
Redningsbåde type:

4 x 150 PAX Harding redningsbåd = 600 PAX

Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:

DFO

Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
4 x 300 PAX / 30 min.
MES kapacitet:
1200PAX
MES System:
Selandic
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
SeaKureTy
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:

Bov rampe 16,0 x 5,8 m. (LxB)
Hæk rampe 14,0 x 16,0 m. (LxB)
2 stk. sideramper øvre dæk 6,4 x 6,0 m. (LxB)
Interne ramper:
Der er direkte adgang øvre dæk via. landbaserede ramper.

Adgangsveje:
Kvaerner Ships Eq.
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
Carrier
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Electrolux
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Stena Jutlandica(2. marts 1996 - 11. juni 1996)
Stena Jutlandica III(11. juni 1996 - 8. august 1996)
Stena Jutlandica(8. august 1996 - )
Historiske ejere:
EjerPeriode
Stena Line Scandinavia AB, Göteborg, Sverige(11. juni 1996 - 23. december 2002)
Sessan Jutlandica AB, Göteborg, Sverige(23. december 2002 - juni 2011)
Stena Sessan Rederi AB, Göteborg, Sverige(juni 2011 - november 2017)
Stena Nordica AB, Göteborg, Sverige(november 2017 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Stena Line Scandinavia AB, Göteborg, Sverige(11. juni 1996 - )
Historiske ISM:
ISMPeriode
Stena Line Scandinavia AB, Göteborg, Sverige(11. juni 1996 - )
Historiske Ruter:
RutePeriode
Göteborg - Frederikshavn(25. juni 1996 - )
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Sverige
(11. juni 1996 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Göteborg(11. juni 1996 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
SEAN(11. juni 1996 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
265410000(15. maj 2009 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
P&IPeriode
Sveriges Angfartys Assurans Forening (Swedish Club)(20. februar 2021 - )
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
KlasseselskabPeriode
Lloyd's Register (IACS)(24. januar 1997 - )
Kaptajn:
Søsterskibe:
SøsterskibIMO
Isle of inishmore9142605
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
18. juli 1995
Kølstrakt:
Søsat:
2. marts 1996
Søsat:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
10. juni 1996
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
25. juni 1996
Jomfrurejse rute:
Göteborg - Frederikshavn
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
2015
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
22. juni 2012Som den første færge i verden har Stena Jutlandica fået monteret to vindmøller på fordækket. Vindmøllerne skal dække en del af elforbruget ombord, og skal desuden reducere færgens luftmodstand. Der er tale om vertikal vindmøller, som tåler turbulens bedre end traditionelle møller.
19. juli 2015På vej mod Göteborg kolliderede Stena Jutlandica med det danske tankskib Ternvind (IMO: 9425356) i nærheden af Vinga. Stena Jutlandica fik et hul i bagbords side over vandlinien og et mindre under vandlinien. Stena Jutlandica tog vand ind, men kunne fortsætte sejladsen til Göteborg for egene maskiner. Ingen kom til skade.
20. juli 2015Efter midlertidig reparation afsejlede Stena Jutlandica først på aftenen fra Göteborg mod Lindø for reparation hos Fayard. Færgen blev ledsaget af bugserbåden Frigga (IMO 9175250).
6. august 2015Stena Jutandica sejlede retur til Göteborg efter endt reparation og gik i fart dagen efter.
Horn:
Noter:
Søskende:

Billeder

Billeder:
Foto: Nicolaj D. Jepsen. Taget i Frederikshavn.
Foto: Nicolaj D. Jepsen. Taget i Frederikshavn.

Statistik

Statistik:
Oprettet:
18. oktober 2020 17:10
Sidst opdateret:
6. marts 2023 23:10
Hvor er STENA JUTLANDICA?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tryk på ESC for at lukke

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.