Hoveddata
- Navn
- STENA JUTLANDICA
- IMO
- 9125944
- MMSI
- 265410000
- ENI
- Kaldesignal
- SEAN
- Signalflag (kaldesignal)
- Flag
- Sverige
- Hjemhavn
- Gothenburg
- Pennant
- Type
- Færge RO-PAX
- Typebetegnelse
- Kategori
- Egenskab
- Anvendelses-type
- Klasse
- Service Status
- Aktiv / Idrift
- Byggeår
- 1996
- Byggepris
- SEK 660 millioner
- Stenfisker-nummer
- Kontrol-nummer
- Skibsregister-nummer
- Havnekending Nr.
- Kendings-bogstaver
- EU-identifikation
- Sejl nr.
- Register
- AIS klasse
- A
- Ophugget
- Forlist
- Udgået
- Levetid
- 0
- Levetid
- Levetid
- Nyt IMO
- Tidligere IMO
- Note Hoveddata
- Søsterskib
- 0Ingen Poster
Dimensioner
- Længde
- 169,05meter
- Længde imellem perpendikulær
- 0
- LOA
- 182,35meter
- Længde incl. klapper
- 0
- Længde SOLAS
- 0
- Længde bovspryd
- 0
- LOA incl. bovspryd
- 0
- Bredde
- 27,8meter
- Bredde Ext.
- 28,43meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
- 0
- Bredde hvert skrog
- 0
- Højde (Airdraft)
- 0
- Skrog højde
- 0
- Dybgang
- 6meter
- Dybgang design
- 5,8meter
- Dybgang Ro-Ro
- 0
- Dybgang Ro-Pax
- 0
- Dybgang med ride control
- 0
- Dybgang uden ride control
- 0
- Dybgang med stabilisator
- 0
- Dybgang uden stabilisator
- 0
- Dybgang is klasse
- 0
- Dybgang for min
- 0
- Dybgang for max
- 0
- Dybgang midtskibs min.
- 0
- Dybgang midtskibs max.
- 0
- Dybgang agter min
- 0
- Dybgang agter max
- 0
- Dybde
- 15,2meter
- Dybde til hoveddæk
- 9,4meter
- Dybde til øvredæk
- 0
- Dybde til vejrdæk
- 0
- Dybde nedre dæk
- 0
- Dybde shelter dæk
- 0
- Dybde båddæk
- 0
- Dybde til togdæk
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk
- 0
- Dybde til top dæk
- 0
- Dybde til passager landgang
- 0
- Dybde salon dæk
- 0
- Dybde til promenadedæk
- 0
- Dybde skot dæk
- 0
- Load line længde
- 0
- Load line Bredde
- 0
- Længde bro til stævn
- 0
- Længde bro til hæk
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Fribord
- 0
- Køl til mast
- 0
- Køl til skorsten
- 0
- Mastetop over havoverfladen
- 0
- Højde på skorsten
- 0
- Broens øjehøjde
- 0
- Højde til båddæk
- 0
- Højde til vejrdæk
- 0
- Højde til hoveddæk
- 0
- Højde øvredæk
- 0
- Højde til dæk 3
- 0
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Rise of Floor
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 4,9meter
- Længde på vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
- Længde promenade dæk
- 0
- Bredde promenade dæk
- 0
- Højde promenade dæk
- 0
- Skrog seperation
- 0
- Dimensionstal
- 0
- Testdybde
- Note Dimensioner
Dybde dæk 5: 15,20 meter
Skrog
- Værft
- Van der Giessen de Noord, Krimpen aan den, Ijssel, Holland
- Skrog nr.
- 967
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Stål
- Skrogform
- Strukturel designtype
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion
- Skot
- Skot olie
- Gennemgående Dæk
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Skrog beskrivelse
- Design
- Outfitter
- Towing tank
- Model test
- Aluminium
- Manøvreringstest
- Lugetype
- Vindues vasker
- Koøjer
- Vinduer
- Bro
- Vinduer
- Døre
- Kahytter
- Magrodome
- Luger
- Luger
- Rør
- Maling
- Kabler
- Fortøjningsspil
- Fast ballast
- 0
- Isklasse
- Polar code
- Isbrydende Kapacitet
- 0
- Bulbstævn
- Ja
Maskine
- Beskrivelse
4 stk. 9L48/54 MAN B&W diesel, 6480 kW
- Effekt
- 25.920KW
- BHP
- 35.240BHP
- IHK
- 0
- rpm
- 550
- Boring
- 0
- Slaglængde
- 0
- Middel effektivt tryk
- 0
- Stempel hastighed
- 0
- Hjælpe-maskineri
4 stk. MAN B&W 8L28/32H diesel hjælpemaskine, 1760 kW, 750 rpm
- Batterier
- Batterier, 1017 kWh (2018 - )
- Design Max Hastighed
- 24,5knob
- Trial Speed
- 0
- Servicefart
- 21,5knob
- Note servicefart
- Økonomifart
- 0
- Hastighed for sejl
- 0
- Fart uddykket
- 0
- Fart neddykket
- 0
- Maskine bygge sted
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Batteri, Olie
- Brændstof-kvalitet
- 380 cSt
- Brændstof-forbrug
- 104tons i døgnet
- Havneforbrug
- 0
- Brændstof optimering
- Brændstof-forbrug Note
- Propeller
- 2
- Propeller Type
- KaMeWa propel med justerbare skrueblade
- Propel Diameter
- 4,8meter
- Propel RPM
- 150
- Propelaksel længde
- 0
- Aksel diameter
- Padlehjul
- Padlehjul effekt
- 0
- Padlehjul diameter
- Sidehjul
- Bovpropeller
- 2
- Bovpropel Producent
- KaMeWa
- Bovproller Effekt
- 1580KW pr. stk.
- Bovproller Effekt
- 0
- Bovpropel Effekt
- 0
- Bovpropel diameter
- 0
- Hækpropeller
- 2
- Hækpropel Producent
- KaMeWa
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropel Effekt
- 0
- Hækpropel diameter
- 0
- Ror
- Becker
- Stabilisator
- 2 stk. Fincantieri finne-stabilisator (en i hver side)
- Ride control
- Generatorer
- Strøm-spænding
- 0
- Belysnings-spænding
- 0
- Frekvens
- 0
- Nødgenerator
- Aksel-generatorer
- Kedler
- Kedler Type
- Starter type
- Udstødnings-gaskedel
- Gear reduktion
- Renk Tacke
- Akselsystem
- Fremdriftkontrol
- Integreret fremdrift
- Styremaskine
- Trykluft receivers
- Anti vibration
- Vibrations beregning
- Automatisering af maskinrum
- Motorovervågning
- Lyngsö Marine
- Heeling-system
- Stabilitetsberegning
- Dæks maskineri
- Landstrøm
- Scrubber
- Elinstalationer
- Separatorer
- Kompressorer
- Renseanlæg
- Alfa Laval
- Forbrændingsanlæg
- Bovspryd
- Master
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Max. Sejl Areal
- 0
- Rotorsejl
- Note: Rotorsejl
- Tovværk
- Tovender
- Noter maskinen
Management
- Rederi
STENA LINE SCANDINAVIA AB, Gøteborg, Sverige
- Rederi IMO
- 1249369
- Ejer
STENA NORDICA AB, Gøteborg, Sverige
- Ejer IMO
- 5375034
- ISM Manager
STENA LINE SCANDINAVIA AB, Gøteborg, Sverige
- ISM IMO
- 1249369
- Klassifikations-selskab
- Lloyd's Register (IACS)
- Klassen leveret
- 24. januar 1997
- Klassen suspenderet
- Skibsregister-nummer
- DNV GL id
- Lloys's
- LRV24644
- BV Reg
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Korean ship register
- Polish Register of Shipping (IACS)
- Biro Klasifikasi Indonesia
- Dromon Bureau of Shipping
- TL Register number
- Note: classification
- Lloyd's Register 100 A1 Ro-Ro Cargo/Train/Passenger Ferry, Ice 1A, LMC, IWS, SCM, LNC (AA)
- P&I Forsikrings selskab
- Sveriges Angfartys Assurans Forening (Swedish Club)
- Station
- Mægler
- Rute
- Göteborg - Frederikshavn
- Sejltid
Navigationsudstyr
- Autonomt
- Magnetisk Kompas
- Gyro Kompas
- Radar
- Radar 9GHz
- 2nd Radar 9GHz
- Radar 2nd Radar 3GHz
- Radare
- ARPA
- ATA
- AIS
- Ja
- AIS
- VDR
- Speed Log
- Speed Log Over the Ground
- Ekkolod
- Ekkolod
- Rate-of-Turn Indicator
- Heading Control System
- GPS Modtager
- Track Control System
- ECDIS
- Long Range Identification and Tracking
- Sound Reception System
- VHF
- Ja
- VHF
- VHF/DSC
- Security Alert System
- BNWAS
- GMDSS
- Radio Område
- INMARSAT
- STGTEL
- DSL
- Søkortplotter
- Autopilot
- Sideskanner
- MF/DSC
- Integreret automatik
- Navigation system
- Satellit navigation
- Radio station
- Kortplotter
- Voyage Data
- Kommunikation ombord
- Telekomunikation
- Fiberoptisks system
- Integrated bridge
- Autopilot
- Navtex
- Satelit
- Computer
- Telefon
- Satcom
- Styrhus udstyr
- Skibs Management
- Crew finder
- Note: Navigation
Tonnage
- Bruttotonnage
- 29.691tons
- Nettotonnage
- 9.046tons
- Bruttoregister-ton
- 0
- Nettoregister-ton
- 0
- Dødvægt
- 6.559tons
- Dødvægt design
- 0
- Dødvægt Ro-Pax
- 0
- Dødvægt Ro-Ro
- 0
- Displacement
- 0
- Displacement uddykket
- 0
- Displacement neddykket
- 0
- Bruttotonnage Suez
- 0
- Bruttotonnage Panama
- 0
- Nettoregisterton Suez
- 0
- Nettoregisterton Panama
- 0
- Sikkerheds-tonnage
- 0
- Note Tonnage
Kapacitet
- Lastrum
- Dæksplads
- 0
- Gods kapacitet
- Lastrum Note:
- Containere
- Containere
- Container 14mt
- Kølecontainere / Reefer plugs
- Note containere
- Udholdenhed
- Pæletræk
- 0
- Biler
- 550
- Lastbiler
- Note: Lastbiler
- Trailere
- 122Trailere
- Kassetter
- Note Trailere
- Busser
- Lanemeter
- 2111meter
- Camper stik
- Note: RoRo / Bildæk
Platform: FH 2,1 m., 144 biler
Øvre: FH 2,7 m., 1052 LM
Hoved: FH 4,9 m., 1059 LM
- Jernbanespor
- Jernbanespor længde
- 571meter
- Note: Spor
Jernbanespor blev fjernet i efteråret 1999.
- Cykler
- Lighters
- Note: Kapacitet
Person Kapacitet
- Person kapacitet
- Besætning
- 102
- Besætning fordeling
Besætning: 32
Catering: 12 - 70
- Passagerer
- 1500PAX
- Passagerer sommer
- Passagerer vinter
- Passagerer oceangående
- Passagerer kystfart
- Passagerer havnefart
- Note Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- Passagerdæk
- Fragtdæk
- Kahytter
- 64
- Dæk med kahytter
- Køjer
- 200
- Underkøjer
- Hængekøjer
- Sæder
- Dækspladser
- Kahytter med balkon
- Andel af udvendige kahytter
- Kahytter Typer
24 x 4 køjer = 96 PAX
40 x 2 køjer = 80 PAX
- Kahyts størrelse
- Kahytter Besætning
- Køjer besætning
- Beskrivelse
- Note Person Kapacitet
Passager faciliteter
- Passager faciliteter
Self service: 220 PAX
Bar: 300 PAX
Drivers restaurant: 250 PAX
Casino: 80 PAX
Bar: 260 PAX
Bar: 140 PAX
- Restauranter
- Barer
- Barer
- Catering område
- Note Spisesteder
- Swimmingpool
- Swimming pool
- Spabad
- Jacuzzi
- Vand-rutchebaner
- Solarium
- Butikker
- Underholdning & højttaleranlæg
- Audiovisuelt udstyr
- Passager info system
- Teater udstyr
- Underholdningssystem
- Pool udstyr
- Tidligere Passager Faciliteter
- Note forbrug
Indretning
- Indretnings-arkitekt
Claus Horn
- Interiør
- Kahyts lås
- Pengeskabe i kahyt
- Tæpper
- Lofter
- Gulve
- Møbel & gardin-stof
- 0
- Stof
- Læder
- Møbler
- Stole
- Flysæder
- Dæk
- Teak dæk
- Dækbelægning
- Fliser
- Marmor
- Laminat
- Skiltning
- Porcelæn
- Minibar
- Flysæder
- Lamper i passager-områder
- Lys
- Strømforsyning
- 220V
- Telefon system
- Glas dekorationer
- Væg dekorationer
- Væg panel
- Sammenfoldelige vægge
- Galleri udstyr
Tanke
- Lasttankens kapacitet
- Slop-tank kapacitet
- Balasttanke
- 2.817m3
- Balasttanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 0
- HFO
- 879m3
- HFO
- 0
- LNG
- 0
- Gasolie
- 0
- Gasolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Lavsvovl Diesel
- 0
- Smøreolie
- 142m3
- Smøreolie
- 0
- Frisk Vand
- 600m3
- Frisk Vand
- 0
- Drikkevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Kloak Grå
- 0
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
- Slam
- 0
- Vaskevand
- 0
- Teknisk vand
- 0
- Kedelfødevand
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Trim tanke
- 0
- LBC
- 0
- Ferskvands-produktion
- Tank Kapacitet
- Spildevands-behandling
- Ballast Kontrol System
- Krængningstanke
- LNG tanke
- Frisk Vand Anlæg
- Brændstof / smøreolie separator
- Skralde Kapacitet
- 0
- Note: tanke
Sikkerhed
- Rednings-udstyr
- Redningsbåde
- 4
- Redningsbåde type
4 x 150 PAX Harding redningsbåd = 600 PAX
- Redningsflåder
- 0
- Note: Redningsflåde
DFO
- Buoyant apparatus
- Note Buoyant apparatus
- Redningsveste
- 0
- Redningskrandse
- Design software
- Mob-boat
- CO2 anlæg
- Davits
- Marine evacuation system
- 4 x 300 PAX / 30 min.
- MES kapacitet
- 1200PAX
- MES System
- Selandic
- Brand detektor system
- Alarm & overvågning
- Brand alarm system
- Brandslukning
- SeaKureTy
- Brandslukningsmaskine
- Ildslukker
- Branddøre
- Sprinkler
- Nødbelysning
- Vandtætte døre
- Survey TV
- Nød belysning
- GMDSS
- Sikkerheds glas
- Marine escape system
- Evakuerings-system
- Nødautomatisering
- Note: sikkerhed
Udstyr
- Ramper
- Ramper
Bov rampe 16,0 x 5,8 m. (LxB)
Hæk rampe 14,0 x 16,0 m. (LxB)
2 stk. sideramper øvre dæk 6,4 x 6,0 m. (LxB)
Interne ramper:
Der er direkte adgang øvre dæk via. landbaserede ramper.
- Adgangsveje
- Kvaerner Ships Eq.
- Linkspan design
- Køretøjs-elevator
- Udstyr
- Elevator
- Elevatorer
- Rulletrapper
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 0
- Karakter af ankerkæder
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- Laste computer
- TV
- Air Condition
- Carrier
- AC-kølere
- Ventilation
- Fordampere
- Pool sliding dome
- Selvbetjeningstællere
- Dispenser
- Hotel & Management System
- Kabys
- Electrolux
- Pentry
- Kassesystem
- Proviant håndtering
- Drikkevarer dispenser
- Affald behandling
- Affaldsskakt
- Kompostkværne
- Zodiacs
- Zodiac beskrivelse
- Køling
- Omvendt osmoseanlæg
- Skinner
- Aluminiums Paneler
- Paneler
- Toiletter
- Toiletter
- 0
- Vacum toiletter
- Badeværelses-enheder
- Elektriske installationer
- Elektronik
- Pooldæk cover
- Lufttørringsanlæg
- Vaskeri
- Bildæk
- Surringsudstyr
- Pumper
- Manifold
- Septic Plant
- Behandling af sort vand
- Tank sounding
- Wet units
- Profiler
- Platformkontrol
- Helipad
- Aluminiumslegering
- Koblinger
- Ben
- Ben Længde
- 0
- Hoved Slæbewire
- Note Udstyr
Historik
- Historiske navne
Stena Jutlandica (2. marts, 1996 - 11. juni, 1996)
Stena Jutlandica III (11. juni, 1996 - 8. august, 1996)
- Historiske ejere
SESSAN JUTLANDICA AB (23. december 2002 - juni 2011)
STENA SESSAN REDERI AB (juni 2011 - november 2017)
STENA NORDICA AB (november 2017 - )
- Historiske Rederier
STENA LINE SCANDINAVIA AB (11. juni 1996 - )
- Historiske ISM
STENA LINE SCANDINAVIA AB (11. juni 1996 - )
- Historiske Ruter
Göteborg - Frederikshavn (25. juni 1996 - )
- Historiske Flag
Sverige (11. juni 1996 - )
- Historiske Hjemsteder
Göteborg (11. juni 1996 - )
- Historiske Kaldesignal
SEAN (11. juni 1996 - )
- Historiske MMSI
265410000 (11. juni 1996 - )
- Historik Pennant:
- Historiske Havnekendings Nr.
- Historiske Kontrol-numre
- Historiske P&I forsikrings-selskab
Sveriges Angfartys Assurans Forening (Swedish Club) (20. februar 2021 - )
- Historisk type
- Historiske klasseselskaber
Lloyd's Register (IACS) (24. januar 1997 - )
- Kaptajn
- Søsterskibe
Isle of inishmore (9142605)
- Projekteret
- Projekteret
- Bestilt
- Bestilt
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- 18. juli 1995
- Kølstrakt
- Søsat
- 2. marts 1996
- Søsat
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Bilbrev
- Færdig
- Leveret
- 10. juni 1996
- Leveret
- Navn afsløret
- Døbt
- Døbt Sted
- Gudmor
- Jomfrurejse
- 25. juni 1996
- Jomfrurejse rute
- Göteborg - Frederikshavn
- Udgået
- Solgt til Skrotning
- Solgt til Skrotning
- Skrottet
- Skrottet
- Forlist
- Renoveret
- 2015
- Hændelser og særlige begivenheder
22. juni 2012
Som den første færge i verden har Stena Jutlandica fået monteret to vindmøller på fordækket. Vindmøllerne skal dække en del af elforbruget ombord, og skal desuden reducere færgens luftmodstand. Der er tale om vertikal vindmøller, som tåler turbulens bedre end traditionelle møller.19. juli 2015
På vej mod Göteborg kolliderede Stena Jutlandica med det danske tankskib Ternvind (IMO: 9425356) i nærheden af Vinga. Stena Jutlandica fik et hul i bagbords side over vandlinien og et mindre under vandlinien. Stena Jutlandica tog vand ind, men kunne fortsætte sejladsen til Göteborg for egene maskiner. Ingen kom til skade.20. juli 2015
Efter midlertidig reparation afsejlede Stena Jutlandica først på aftenen fra Göteborg mod Lindø for reparation hos Fayard. Færgen blev ledsaget af bugserbåden Frigga (IMO 9175250).6. august 2015
Stena Jutandica sejlede retur til Göteborg efter endt reparation og gik i fart dagen efter.
- Horn
- Noter
Billeder
- Billeder
Statistik
- Statistik
- Oprettet
- 18. oktober 2020 17:10
- Sidst opdateret
- 6. januar 2023 14:31
- Hvor er STENA JUTLANDICA