Hoveddata
- Billede
- Navn
- ARATERE
- IMO
- 9174828
- MMSI
- 512071000
- ENI
- Kaldesignal
- ZMII
- Signalflag (kaldesignal)
- []
- Flag
- New Zealand
- Hjemhavn
- WELLINGTON
- Pennant
- Type
- Færge RO-PAX
- Typebetegnelse
- Kategori
- Egenskab
- Anvendelses-type
- Klasse
- Service Status
- Aktiv / Idrift
- Byggeår
- 1998
- Byggepris
- $80 millioner
- Stenfisker-nummer
- Kontrol-nummer
- Skibsregister-nummer
- Havnekending Nr.
- Kendings-bogstaver
- EU-identifikation
- Sejl nr.
- Register
- NZL - New Zealand
- AIS klasse
- A
- Ophugget
- Forlist
- Udgået
- Levetid
- 0
- Levetid
- Levetid
- Nyt IMO
- Tidligere IMO
- Note Hoveddata
- Søsterskib
- 0Ingen Poster
Dimensioner
- Længde
- 168,3meter
- Længde imellem perpendikulær
- 0
- LOA
- 183,69meter
- Længde incl. klapper
- 0
- Længde SOLAS
- 0
- Længde bovspryd
- 0
- LOA incl. bovspryd
- 0
- Bredde
- 20,25meter
- Bredde Ext.
- 20,5meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
- 0
- Bredde hvert skrog
- 0
- Højde (Airdraft)
- 0
- Skrog højde
- 0
- Dybgang
- 5,765meter
- Dybgang design
- 0
- Dybgang Ro-Ro
- 0
- Dybgang Ro-Pax
- 0
- Dybgang med ride control
- 0
- Dybgang uden ride control
- 0
- Dybgang med stabilisator
- 0
- Dybgang uden stabilisator
- 0
- Dybgang is klasse
- 0
- Dybgang for min
- 0
- Dybgang for max
- 0
- Dybgang midtskibs min.
- 0
- Dybgang midtskibs max.
- 0
- Dybgang agter min
- 0
- Dybgang agter max
- 0
- Dybde
- 12,78meter
- Dybde til hoveddæk
- 0
- Dybde til øvredæk
- 0
- Dybde til vejrdæk
- 0
- Dybde nedre dæk
- 0
- Dybde shelter dæk
- 0
- Dybde båddæk
- 0
- Dybde til togdæk
- 7,6meter.
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk
- 12,81meter.
- Dybde til top dæk
- 0
- Dybde til passager landgang
- 0
- Dybde salon dæk
- 0
- Dybde til promenadedæk
- 0
- Dybde skot dæk
- 0
- Load line længde
- 168,357meter
- Load line Bredde
- 0
- Længde bro til stævn
- 0
- Længde bro til hæk
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Fribord
- 0
- Køl til mast
- 0
- Køl til skorsten
- 0
- Mastetop over havoverfladen
- 0
- Højde på skorsten
- 0
- Broens øjehøjde
- 0
- Højde til båddæk
- 0
- Højde til vejrdæk
- 0
- Højde til hoveddæk
- 0
- Højde øvredæk
- 0
- Højde til dæk 3
- 0
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Rise of Floor
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 4,63meter
- Længde på vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
- Længde promenade dæk
- 0
- Bredde promenade dæk
- 0
- Højde promenade dæk
- 0
- Skrog seperation
- 0
- Dimensionstal
- 0
- Testdybde
- Note Dimensioner
Skrog
- Værft
- Astillero Hijos de J. Barreras, Gijon, Spanien
- Skrog nr.
- 1570
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Stål
- Skrogform
- Strukturel designtype
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion
- Skot
- 12
- Skot olie
- Gennemgående Dæk
- 1
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Skrog beskrivelse
- Design
- Outfitter
- Towing tank
- Model test
- Aluminium
- Manøvreringstest
- Lugetype
- Vindues vasker
- Koøjer
- Vinduer
- Bro
- Vinduer
- Døre
- Kahytter
- Magrodome
- Luger
- Luger
- Rør
- Maling
- International
- Kabler
- Fortøjningsspil
- Fast ballast
- 0
- Isklasse
- Polar code
- Isbrydende Kapacitet
- 0
- Bulbstævn
- Ja
Maskine
- Beskrivelse
4 stk. Wärtsilä 8L32 diesel, 3600 kW hver
2 stk. Wärtsilä 8L20 diesel hjælpemaskine, 3200 kW
- Effekt
- 14.400KW
- BHP
- 19.570BHP
- IHK
- 0
- rpm
- 0
- Boring
- 0
- Slaglængde
- 0
- Middel effektivt tryk
- 0
- Stempel hastighed
- 0
- Hjælpe-maskineri
- Batterier
- Design Max Hastighed
- 19,5knob
- Trial Speed
- 0
- Servicefart
- 19,5knob
- Note servicefart
- Økonomifart
- 0
- Hastighed for sejl
- 0
- Fart uddykket
- 0
- Fart neddykket
- 0
- Maskine bygge sted
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Olie
- Brændstof-kvalitet
- IFO 180
- Brændstof-forbrug
- 48tons i døgnet
- Havneforbrug
- 0
- Brændstof optimering
- Brændstof-forbrug Note
- Propeller
- 2
- Propeller Type
- Lips fastbladet propel
- Propel Diameter
- 3,95meter
- Propel RPM
- 160
- Propelaksel længde
- 0
- Aksel diameter
- Padlehjul
- Padlehjul effekt
- 0
- Padlehjul diameter
- Sidehjul
- Bovpropeller
- 2
- Bovpropel Producent
- KaMeWa
- Bovproller Effekt
- 1000KW pr. stk.
- Bovproller Effekt
- 0
- Bovpropel Effekt
- 0
- Bovpropel diameter
- 0
- Hækpropeller
- Hækpropel Producent
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropel Effekt
- 0
- Hækpropel diameter
- 0
- Ror
- Stabilisator
- 2 stk. Brown Brothers finne-stabilisator (en i hver side)
- Ride control
- Generatorer
- Strøm-spænding
- 0
- Belysnings-spænding
- 0
- Frekvens
- 0
- Nødgenerator
- Aksel-generatorer
- Kedler
- Kedler Type
- Starter type
- Udstødnings-gaskedel
- Gear reduktion
- Tucal
- Akselsystem
- Fremdriftkontrol
- Integreret fremdrift
- Styremaskine
- Tenfjord
- Trykluft receivers
- Anti vibration
- Vibrations beregning
- Automatisering af maskinrum
- Motorovervågning
- Heeling-system
- Stabilitetsberegning
- Dæks maskineri
- Landstrøm
- Scrubber
- Elinstalationer
- Separatorer
- Alfa Laval
- Kompressorer
- Renseanlæg
- Forbrændingsanlæg
- Bovspryd
- Master
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Max. Sejl Areal
- 0
- Rotorsejl
- Note: Rotorsejl
- Tovværk
- Tovender
- Noter maskinen
Management
- Rederi
INTERISLANDER, New Zealand
- Rederi IMO
- 1656179
- Ejer
KIWIRAIL LTD, New Zealand
- Ejer IMO
- 0042912
- ISM Manager
- ISM IMO
- Klassifikations-selskab
- DNV (IACS)
- Klassen leveret
- Klassen suspenderet
- Skibsregister-nummer
- DNV GL id
- 20091
- Lloys's
- BV Reg
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Korean ship register
- Polish Register of Shipping (IACS)
- Biro Klasifikasi Indonesia
- Dromon Bureau of Shipping
- TL Register number
- Note: classification
- DNV +1A1 Car and Train Ferry A, E0, W1, DG-P
- P&I Forsikrings selskab
- The Ship owners' Mutual P&I Association (Luxembourg)
- Station
- Mægler
- Rute
- Sejltid
Navigationsudstyr
- Autonomt
- Magnetisk Kompas
- Gyro Kompas
- Radar
- Radar 9GHz
- 2nd Radar 9GHz
- Radar 2nd Radar 3GHz
- Radare
- ARPA
- ATA
- AIS
- Ja
- AIS
- VDR
- Speed Log
- Speed Log Over the Ground
- Ekkolod
- Ekkolod
- Rate-of-Turn Indicator
- Heading Control System
- GPS Modtager
- Track Control System
- ECDIS
- Long Range Identification and Tracking
- Sound Reception System
- VHF
- VHF
- VHF/DSC
- Security Alert System
- BNWAS
- GMDSS
- Radio Område
- INMARSAT
- STGTEL
- DSL
- Søkortplotter
- Autopilot
- Sideskanner
- MF/DSC
- Integreret automatik
- Navigation system
- Satellit navigation
- Radio station
- Kortplotter
- Voyage Data
- Kommunikation ombord
- Telekomunikation
- Fiberoptisks system
- Integrated bridge
- Norcontrol
- Autopilot
- Navtex
- Satelit
- Computer
- Telefon
- Satcom
- Styrhus udstyr
- Skibs Management
- Crew finder
- Note: Navigation
Tonnage
- Bruttotonnage
- 17.816tons
- Nettotonnage
- 5.344tons
- Bruttoregister-ton
- 0
- Nettoregister-ton
- 0
- Dødvægt
- 5.464tons
- Dødvægt design
- 0
- Dødvægt Ro-Pax
- 0
- Dødvægt Ro-Ro
- 0
- Displacement
- 0
- Displacement uddykket
- 0
- Displacement neddykket
- 0
- Bruttotonnage Suez
- 0
- Bruttotonnage Panama
- 0
- Nettoregisterton Suez
- 0
- Nettoregisterton Panama
- 0
- Sikkerheds-tonnage
- 0
- Note Tonnage
Kapacitet
- Lastrum
- Dæksplads
- 0
- Gods kapacitet
- Lastrum Note:
- Containere
- Containere
- Container 14mt
- Kølecontainere / Reefer plugs
- Note containere
- Udholdenhed
- Pæletræk
- 0
- Biler
- Lastbiler
- Note: Lastbiler
- Trailere
- Kassetter
- Note Trailere
- Busser
- Lanemeter
- 735meter
- Camper stik
- Note: RoRo / Bildæk
Øvre dæk: FH 4,63 meter, 580 lanemeter.
Togdæk: FH 4,54 meter, 425 meter skinner.
Nedre dæk: FH 4,03 meter, 155 lanemeter.FH: Frihøjde
- Jernbanespor
- 4
- Jernbanespor længde
- 425meter
- Note: Spor
Togdæk: FH 4,54 meter, 425 meter skinner.
FH: Frihøjde
- Cykler
- Lighters
- Note: Kapacitet
Person Kapacitet
- Person kapacitet
- Besætning
- 30
- Besætning fordeling
Officere: 9
Besætning: 8
Catering: 13
- Passagerer
- 400PAX
- Passagerer sommer
- Passagerer vinter
- Passagerer oceangående
- Passagerer kystfart
- Passagerer havnefart
- Note Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- Passagerdæk
- Fragtdæk
- Kahytter
- Dæk med kahytter
- Køjer
- 20
- Underkøjer
- Hængekøjer
- Sæder
- 56
- Dækspladser
- Kahytter med balkon
- Andel af udvendige kahytter
- Kahytter Typer
10 x Chauffør kahytter: 20 PAX
- Kahyts størrelse
- Kahytter Besætning
- Køjer besætning
- Beskrivelse
- Note Person Kapacitet
Passager faciliteter
- Passager faciliteter
Taverna: 39 PAX
Self service: 147 PAX
Bar lounge: 118 PAX
- Restauranter
- Barer
- Barer
- Catering område
- Note Spisesteder
- Swimmingpool
- Swimming pool
- Spabad
- Jacuzzi
- Vand-rutchebaner
- Solarium
- Butikker
- Underholdning & højttaleranlæg
- Audiovisuelt udstyr
- Passager info system
- Teater udstyr
- Underholdningssystem
- Pool udstyr
- Tidligere Passager Faciliteter
- Note forbrug
Indretning
- Indretnings-arkitekt
Gonsusan
- Interiør
- Kahyts lås
- Pengeskabe i kahyt
- Tæpper
- Lofter
- Gulve
- Møbel & gardin-stof
- 0
- Stof
- Læder
- Møbler
- Stole
- Flysæder
- Dæk
- Teak dæk
- Dækbelægning
- Fliser
- Marmor
- Laminat
- Skiltning
- Porcelæn
- Minibar
- Flysæder
- Lamper i passager-områder
- Lys
- Strømforsyning
- Telefon system
- Glas dekorationer
- Væg dekorationer
- Væg panel
- Sammenfoldelige vægge
- Galleri udstyr
Tanke
- Lasttankens kapacitet
- Slop-tank kapacitet
- Balasttanke
- 2.950m3
- Balasttanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 370m3
- Brændstof-tanke
- 0
- HFO
- 0
- HFO
- 0
- LNG
- 0
- Gasolie
- 0
- Gasolie
- 0
- Dieselolie
- 35m3
- Dieselolie
- 0
- Lavsvovl Diesel
- 0
- Smøreolie
- 22m3
- Smøreolie
- 0
- Frisk Vand
- 50m3
- Frisk Vand
- 0
- Drikkevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Kloak Grå
- 0
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
- Slam
- 0
- Vaskevand
- 0
- Teknisk vand
- 0
- Kedelfødevand
- 0
- Krængnings-tanke
- 860m3
- Krængnings-tanke
- 0
- Trim tanke
- 0
- LBC
- 0
- Ferskvands-produktion
- Tank Kapacitet
- Spildevands-behandling
- Ballast Kontrol System
- Krængningstanke
- LNG tanke
- Frisk Vand Anlæg
- Brændstof / smøreolie separator
- Skralde Kapacitet
- 0
- Note: tanke
Sikkerhed
- Rednings-udstyr
- Redningsbåde
- Redningsbåde type
RFD
- Redningsflåder
- 0
- Note: Redningsflåde
- Buoyant apparatus
- Note Buoyant apparatus
- Redningsveste
- 0
- Redningskrandse
- Design software
- Mob-boat
- CO2 anlæg
- Davits
- Marine evacuation system
- MES kapacitet
- MES System
- Brand detektor system
- Alarm & overvågning
- Brand alarm system
- Brandslukning
- Brandslukningsmaskine
- Ildslukker
- Branddøre
- Sprinkler
- Nødbelysning
- Vandtætte døre
- Survey TV
- Nød belysning
- GMDSS
- Sikkerheds glas
- Marine escape system
- Evakuerings-system
- Nødautomatisering
- Note: sikkerhed
- Krængningstanke: Intering
Udstyr
- Ramper
- Ramper
Hæk rampe: Foldbar rampe togdæk 6,00 x 4,35 meter. (LxB)
Side rampe togdæk: 6,50 x 6,50 meter. (LxB)Interne ramper:
Rampe tog - øvre dæk: 33,0 x 3,45 meter.
Rampe tog - nedre dæk 18,0 x 2,44 meter.
- Adgangsveje
- Linkspan design
- Køretøjs-elevator
- Udstyr
- Elevator
- Elevatorer
- Rulletrapper
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 0
- Karakter af ankerkæder
- C-sh
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- Laste computer
- TV
- Air Condition
- Tucal
- AC-kølere
- Ventilation
- Fordampere
- Pool sliding dome
- Selvbetjeningstællere
- Dispenser
- Hotel & Management System
- Kabys
- Pentry
- Kassesystem
- Proviant håndtering
- Drikkevarer dispenser
- Affald behandling
- Affaldsskakt
- Kompostkværne
- Zodiacs
- Zodiac beskrivelse
- Køling
- Omvendt osmoseanlæg
- Skinner
- Aluminiums Paneler
- Paneler
- Toiletter
- Toiletter
- 0
- Vacum toiletter
- Badeværelses-enheder
- Elektriske installationer
- Elektronik
- Pooldæk cover
- Lufttørringsanlæg
- Vaskeri
- Bildæk
- Surringsudstyr
- Pumper
- Manifold
- Septic Plant
- Behandling af sort vand
- Tank sounding
- Wet units
- Profiler
- Platformkontrol
- Helipad
- Aluminiumslegering
- Koblinger
- Ben
- Ben Længde
- 0
- Hoved Slæbewire
- Note Udstyr
Historik
- Historiske navne
Aratere (15. december 1998 - )
- Historiske ejere
Interislander (Tranz Rail), Wellington, New Zealand (15. december 1998 - 1. juli 2008)
Interislander (Kiwi Rail), Wellington, New Zealand (1. juli 2008 - )
- Historiske Rederier
Interislander (Tranz Rail), Wellington, New Zealand (15. december 1998 - 1. juli 2008)
Interislander (Kiwi Rail), Wellington, New Zealand (1. juli 2008 - )
- Historiske ISM
- Historiske Ruter
Wellington - Picton (27. januar 1999 - 5. november 2013)
Wellington - Picton (2014 - )
- Historiske Flag
New Zealand (15. december 1998 - )
- Historiske Hjemsteder
Wellington (15. december 1998 - )
- Historiske Kaldesignal
ZMII (15. december 1998 - )
- Historiske MMSI
512071000 (15. december 1998 - )
- Historik Pennant:
- Historiske Havnekendings Nr.
- Historiske Kontrol-numre
- Historiske P&I forsikrings-selskab
- Historisk type
- Historiske klasseselskaber
- Kaptajn
- Søsterskibe
- Projekteret
- Projekteret
- Bestilt
- Bestilt
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- 11. november 1997
- Kølstrakt
- Søsat
- Søsat
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Bilbrev
- Færdig
- Leveret
- 15. december 1998
- Leveret
- Navn afsløret
- Døbt
- Døbt Sted
- Gudmor
- Jomfrurejse
- Jomfrurejse rute
- Udgået
- Solgt til Skrotning
- Solgt til Skrotning
- Skrottet
- Skrottet
- Forlist
- Renoveret
- Hændelser og særlige begivenheder
1. - 5. februar 1999 - Ude af drift på grund af maskinproblemer.
9. - 13. februar 1999 - Sejlede som fragtfærge da tilladelsen til sejlads med passagerer midlertidigt var inddraget på grund af sikkerhedsmæssige mangler.
4. - 19. marts 1999 - Sejlede som fragtfærge på grund af nedsat maskinkraft.
29. september 2004 - Aratere var meget tæt på at grundstøde ved øen Arapawa i Tory Channel. Aratere, der sejlede med en fart på 20 knob, var kommet 100 meter bort fra den planlagte kurs, og skibsføreren undlod at reagere på dette trods information om det fra en af de andre officerer.
10. februar - 15. marts 2005 - Tilbageholdt på grund af sikkerhedsmæssige problemer.
April - september 2011 - Forlænget ved Sembawang Shipyard, Singapore. Der blev indsat en 30 meters sektion midtskibs. Ved samme lejlighed blev stævnen ombygget og bulben udskiftet.
6. oktober 2011 - Aratere havde maskinproblemer og måtte have slæbebådsassistance ved ankomst til Wellington. Repareret senere på dagen.
1. november 2011 - Aratere fik maskinsvigt, og sejlede med stærkt nedsat hastigned. Der var problemer med et knækket brændstofrør.
2. - 3. november 2011 - Sejladsen indstillet efter at skibsinspektionen fandt det uforsvarligt at sejle, indtil færgen var tilfredsstillende repareret og godkendt.
5. november 2013 - På vej på en almindelig tur over Cook strædet tabte Aratere styrbords propeller, da akslen bristede.
17. november 2013 - Aratere kom atter i drift, sejlende med en skrue. Færgen sejlede kun som fragtfærge. Efter få dage blev sejladsen indstillet, og færgen blev oplagt i Wellington, mens der indhentedes tilbud på reparation. Efterfølgende blev færgen repareret i Singaport.
10. juli 2014 - Prøvetur imellem Wellington - Picton.
14. juli 2014 - Atter i ordinær drift igen.
- Horn
- Noter
Dimensioner:
Længde overalt: 150,0 m, Bredde: 20,25 m, Dybgang: 5,50 m (1998)
Længde: 168,36 m, Længde overalt: 183,69 m, Bredde: 20,25 m, Dybgang: 5,50 m, Dybde: 12,78 m (2011)Tonnage:
BT: 12596, NT: 3779, DW: 3036 (1998)
BT: 17816, NT: 5344, DW: 5464 (2011)
Billeder
- Billeder
Statistik
- Statistik
- Oprettet
- 13. marts 2021 11:36
- Sidst opdateret
- 8. januar 2023 14:13
- Hvor er ARATERE