Hoveddata
- Billede
- Navn
- BOTNIA
- IMO
- 5504956
- MMSI
- ENI
- Kaldesignal
- OYBA
- Signalflag (kaldesignal)
- Flag
- Norge
- Hjemhavn
- Tønsberg
- Pennant
- Type
- Passagerskib med fragt
- Typebetegnelse
- Kategori
- Egenskab
- Anvendelses-type
- Klasse
- Service Status
- Skrottet / Ophugget
- Byggeår
- 1912
- Byggepris
- DKK 950.000
- Stenfisker-nummer
- Kontrol-nummer
- Skibsregister-nummer
- Havnekending Nr.
- Kendings-bogstaver
- EU-identifikation
- Sejl nr.
- Register
- NOR - Norsk Skibsregister
- AIS klasse
- Ophugget
- Forlist
- Udgået
- Levetid
- 0
- Levetid
- 60 år
- Levetid
- Nyt IMO
- Tidligere IMO
- Note Hoveddata
- Søsterskib
- 0Ingen Poster
Dimensioner
- Længde
- 82,1meter
- Længde imellem perpendikulær
- 0
- LOA
- 86,8meter
- Længde incl. klapper
- 0
- Længde SOLAS
- 0
- Længde bovspryd
- 0
- LOA incl. bovspryd
- 0
- Bredde
- 11,9meter
- Bredde Ext.
- 0
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
- 0
- Bredde hvert skrog
- 0
- Højde (Airdraft)
- 0
- Skrog højde
- 0
- Dybgang
- 4,8meter
- Dybgang design
- 0
- Dybgang Ro-Ro
- 0
- Dybgang Ro-Pax
- 0
- Dybgang med ride control
- 0
- Dybgang uden ride control
- 0
- Dybgang med stabilisator
- 0
- Dybgang uden stabilisator
- 0
- Dybgang is klasse
- 0
- Dybgang for min
- 0
- Dybgang for max
- 0
- Dybgang midtskibs min.
- 0
- Dybgang midtskibs max.
- 0
- Dybgang agter min
- 0
- Dybgang agter max
- 0
- Dybde
- 5,182meter
- Dybde til hoveddæk
- 0
- Dybde til øvredæk
- 0
- Dybde til vejrdæk
- 0
- Dybde nedre dæk
- 0
- Dybde shelter dæk
- 0
- Dybde båddæk
- 0
- Dybde til togdæk
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk
- 0
- Dybde til top dæk
- 0
- Dybde til passager landgang
- 0
- Dybde salon dæk
- 0
- Dybde til promenadedæk
- 0
- Dybde skot dæk
- 0
- Load line længde
- 0
- Load line Bredde
- 0
- Længde bro til stævn
- 0
- Længde bro til hæk
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Fribord
- 0
- Køl til mast
- 0
- Køl til skorsten
- 0
- Mastetop over havoverfladen
- 0
- Højde på skorsten
- 0
- Broens øjehøjde
- 0
- Højde til båddæk
- 0
- Højde til vejrdæk
- 0
- Højde til hoveddæk
- 0
- Højde øvredæk
- 0
- Højde til dæk 3
- 0
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Rise of Floor
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 0
- Længde på vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
- Længde promenade dæk
- 0
- Bredde promenade dæk
- 0
- Højde promenade dæk
- 0
- Skrog seperation
- 0
- Dimensionstal
- 0
- Testdybde
- Note Dimensioner
Skrog
- Værft
- Burmeister & Wain Skibsværft A/S, København, Danmark
- Skrog nr.
- 283
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Skrogform
- Strukturel designtype
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion
- Skot
- Skot olie
- Gennemgående Dæk
- 2
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Skrog beskrivelse
Awningdæk type, lodret stævn, hækbygget med rundt spejl, 2 master, 3 lastrum, 3 luger
- Design
- Outfitter
- Towing tank
- Model test
- Aluminium
- Manøvreringstest
- Lugetype
- Vindues vasker
- Koøjer
- Vinduer
- Bro
- Vinduer
- Døre
- Kahytter
- Magrodome
- Luger
- Luger
- Rør
- Maling
- Kabler
- Fortøjningsspil
- Fast ballast
- 0
- Isklasse
- Polar code
- Isbrydende Kapacitet
- 0
- Bulbstævn
Maskine
- Beskrivelse
1 stk. Scotch GS120 HS5581 4-cylindret dampmaskine, 2300 ihk
- Effekt
- 0
- BHP
- 0
- IHK
- 2.300IHK
- rpm
- 0
- Boring
- 0
- Slaglængde
- 0
- Middel effektivt tryk
- 0
- Stempel hastighed
- 0
- Hjælpe-maskineri
- Batterier
- Design Max Hastighed
- 0
- Trial Speed
- 0
- Servicefart
- 15,5knob
- Note servicefart
- Økonomifart
- 0
- Hastighed for sejl
- 0
- Fart uddykket
- 0
- Fart neddykket
- 0
- Maskine bygge sted
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Kul, Olie
- Brændstof-kvalitet
- Brændstof-forbrug
- 0
- Havneforbrug
- 0
- Brændstof optimering
- Brændstof-forbrug Note
- Propeller
- 1
- Propeller Type
- fastbladet propel
- Propel Diameter
- 0
- Propel RPM
- Propelaksel længde
- 0
- Aksel diameter
- Padlehjul
- Padlehjul effekt
- 0
- Padlehjul diameter
- Sidehjul
- Bovpropeller
- Bovpropel Producent
- Bovproller Effekt
- Bovproller Effekt
- 0
- Bovpropel Effekt
- 0
- Bovpropel diameter
- 0
- Hækpropeller
- Hækpropel Producent
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropel Effekt
- 0
- Hækpropel diameter
- 0
- Ror
- Stabilisator
- Ride control
- Generatorer
- Strøm-spænding
- 0
- Belysnings-spænding
- 0
- Frekvens
- 0
- Nødgenerator
- Aksel-generatorer
- Kedler
- Kedler Type
- Starter type
- Udstødnings-gaskedel
- Gear reduktion
- Akselsystem
- Fremdriftkontrol
- Integreret fremdrift
- Styremaskine
- Trykluft receivers
- Anti vibration
- Vibrations beregning
- Automatisering af maskinrum
- Motorovervågning
- Heeling-system
- Stabilitetsberegning
- Dæks maskineri
- Landstrøm
- Scrubber
- Elinstalationer
- Separatorer
- Kompressorer
- Renseanlæg
- Forbrændingsanlæg
- Bovspryd
- Master
- 2
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Max. Sejl Areal
- 0
- Rotorsejl
- Note: Rotorsejl
- Tovværk
- Tovender
- Noter maskinen
Ombygget i 1949 til oliefyring.
Management
- Rederi
Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge
- Rederi IMO
- Ejer
Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge
- Ejer IMO
- ISM Manager
- ISM IMO
- Klassifikations-selskab
- Klassen leveret
- Klassen suspenderet
- Skibsregister-nummer
- DNV GL id
- Lloys's
- BV Reg
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Korean ship register
- Polish Register of Shipping (IACS)
- Biro Klasifikasi Indonesia
- Dromon Bureau of Shipping
- TL Register number
- Note: classification
- P&I Forsikrings selskab
- Station
- Mægler
- Rute
- Sejltid
Navigationsudstyr
- Autonomt
- Magnetisk Kompas
- Gyro Kompas
- Radar
- Radar 9GHz
- 2nd Radar 9GHz
- Radar 2nd Radar 3GHz
- Radare
- ARPA
- ATA
- AIS
- AIS
- VDR
- Speed Log
- Speed Log Over the Ground
- Ekkolod
- Ekkolod
- Rate-of-Turn Indicator
- Heading Control System
- GPS Modtager
- Track Control System
- ECDIS
- Long Range Identification and Tracking
- Sound Reception System
- VHF
- VHF
- VHF/DSC
- Security Alert System
- BNWAS
- GMDSS
- Radio Område
- INMARSAT
- STGTEL
- DSL
- Søkortplotter
- Autopilot
- Sideskanner
- MF/DSC
- Integreret automatik
- Navigation system
- Satellit navigation
- Radio station
- Kortplotter
- Voyage Data
- Kommunikation ombord
- Telekomunikation
- Fiberoptisks system
- Integrated bridge
- Autopilot
- Navtex
- Satelit
- Computer
- Telefon
- Satcom
- Styrhus udstyr
- Skibs Management
- Crew finder
- Note: Navigation
Tonnage
- Bruttotonnage
- 0
- Nettotonnage
- 0
- Bruttoregister-ton
- 1.972tons
- Nettoregister-ton
- 1.037tons
- Dødvægt
- 829tons
- Dødvægt design
- 0
- Dødvægt Ro-Pax
- 0
- Dødvægt Ro-Ro
- 0
- Displacement
- 0
- Displacement uddykket
- 0
- Displacement neddykket
- 0
- Bruttotonnage Suez
- 0
- Bruttotonnage Panama
- 0
- Nettoregisterton Suez
- 0
- Nettoregisterton Panama
- 0
- Sikkerheds-tonnage
- 0
- Note Tonnage
BRT: 1627, NRT: 835, DW: 919 (1912 - 1949)
Kapacitet
- Lastrum
- Dæksplads
- 0
- Gods kapacitet
- Lastrum Note:
- Containere
- Containere
- Container 14mt
- Kølecontainere / Reefer plugs
- Note containere
- Udholdenhed
- Pæletræk
- 0
- Biler
- Lastbiler
- Note: Lastbiler
- Trailere
- Kassetter
- Note Trailere
- Busser
- Lanemeter
- Camper stik
- Note: RoRo / Bildæk
- Jernbanespor
- Jernbanespor længde
- 0
- Note: Spor
- Cykler
- Lighters
- Note: Kapacitet
Person Kapacitet
- Person kapacitet
- Besætning
- Besætning fordeling
- Passagerer
- 182PAX
- Passagerer sommer
- Passagerer vinter
- Passagerer oceangående
- Passagerer kystfart
- Passagerer havnefart
- Note Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- Passagerdæk
- Fragtdæk
- Kahytter
- Dæk med kahytter
- Køjer
- 182
- Underkøjer
- Hængekøjer
- Sæder
- Dækspladser
- Kahytter med balkon
- Andel af udvendige kahytter
- Kahytter Typer
- Kahyts størrelse
- Kahytter Besætning
- Køjer besætning
- Beskrivelse
- Note Person Kapacitet
Passager faciliteter
- Passager faciliteter
- Restauranter
- Barer
- Barer
- Catering område
- Note Spisesteder
- Swimmingpool
- Swimming pool
- Spabad
- Jacuzzi
- Vand-rutchebaner
- Solarium
- Butikker
- Underholdning & højttaleranlæg
- Audiovisuelt udstyr
- Passager info system
- Teater udstyr
- Underholdningssystem
- Pool udstyr
- Tidligere Passager Faciliteter
528 passagerer, 243 køjepladser (1912 - 1949)
- Note forbrug
Indretning
- Indretnings-arkitekt
- Interiør
- Kahyts lås
- Pengeskabe i kahyt
- Tæpper
- Lofter
- Gulve
- Møbel & gardin-stof
- 0
- Stof
- Læder
- Møbler
- Stole
- Flysæder
- Dæk
- Teak dæk
- Dækbelægning
- Fliser
- Marmor
- Laminat
- Skiltning
- Porcelæn
- Minibar
- Flysæder
- Lamper i passager-områder
- Lys
- Strømforsyning
- Telefon system
- Glas dekorationer
- Væg dekorationer
- Væg panel
- Sammenfoldelige vægge
- Galleri udstyr
Tanke
- Lasttankens kapacitet
- Slop-tank kapacitet
- Balasttanke
- 0
- Balasttanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 0
- HFO
- 0
- HFO
- 0
- LNG
- 0
- Gasolie
- 0
- Gasolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Lavsvovl Diesel
- 0
- Smøreolie
- 0
- Smøreolie
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Drikkevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Kloak Grå
- 0
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
- Slam
- 0
- Vaskevand
- 0
- Teknisk vand
- 0
- Kedelfødevand
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Trim tanke
- 0
- LBC
- 0
- Ferskvands-produktion
- Tank Kapacitet
- Spildevands-behandling
- Ballast Kontrol System
- Krængningstanke
- LNG tanke
- Frisk Vand Anlæg
- Brændstof / smøreolie separator
- Skralde Kapacitet
- 0
- Note: tanke
Sikkerhed
- Rednings-udstyr
- Redningsbåde
- Redningsbåde type
- Redningsflåder
- 0
- Note: Redningsflåde
- Buoyant apparatus
- Note Buoyant apparatus
- Redningsveste
- 0
- Redningskrandse
- Design software
- Mob-boat
- CO2 anlæg
- Davits
- Marine evacuation system
- MES kapacitet
- MES System
- Brand detektor system
- Alarm & overvågning
- Brand alarm system
- Brandslukning
- Brandslukningsmaskine
- Ildslukker
- Branddøre
- Sprinkler
- Nødbelysning
- Vandtætte døre
- Survey TV
- Nød belysning
- GMDSS
- Sikkerheds glas
- Marine escape system
- Evakuerings-system
- Nødautomatisering
- Note: sikkerhed
Udstyr
- Ramper
- Ramper
- Adgangsveje
- Linkspan design
- Køretøjs-elevator
- Udstyr
- Elevator
- Elevatorer
- Rulletrapper
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 0
- Karakter af ankerkæder
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- Laste computer
- TV
- Air Condition
- AC-kølere
- Ventilation
- Fordampere
- Pool sliding dome
- Selvbetjeningstællere
- Dispenser
- Hotel & Management System
- Kabys
- Pentry
- Kassesystem
- Proviant håndtering
- Drikkevarer dispenser
- Affald behandling
- Affaldsskakt
- Kompostkværne
- Zodiacs
- Zodiac beskrivelse
- Køling
- Omvendt osmoseanlæg
- Skinner
- Aluminiums Paneler
- Paneler
- Toiletter
- Toiletter
- 0
- Vacum toiletter
- Badeværelses-enheder
- Elektriske installationer
- Elektronik
- Pooldæk cover
- Lufttørringsanlæg
- Vaskeri
- Bildæk
- Surringsudstyr
- Pumper
- Manifold
- Septic Plant
- Behandling af sort vand
- Tank sounding
- Wet units
- Profiler
- Platformkontrol
- Helipad
- Aluminiumslegering
- Koblinger
- Ben
- Ben Længde
- 0
- Hoved Slæbewire
- Note Udstyr
Historik
- Historiske navne
Skibsnavn Periode Aarhus (8. juni 1912 - 18. april 1944) Marburg (18. april 1944 - 14. juni 1945) Aarhus (14. juni 1945 - 7. december 1948) Botnia (7. december 1948 - 21. februar 1973)
- Historiske ejere
Ejer Periode Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. juni 1912 - 2. november 1966) Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge (2. november, 1966 - 21. februar 1973)
- Historiske Rederier
Rederi Periode Det Forenede Dampskibs-Selskab A/S - DFDS, København, Danmark (8. juni 1912 - 2. november 1966) Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg, Norge (2. november, 1966 - 21. februar 1973) Charter Periode Beslaglagt: Det tyske militær, Tyskland (18. april 1944 - marts 1945) Charter: Den danske stat, København, Danmark (november 1945 - november 1947) Operatør: Den britiske regering, England (november 1945 - november 1947)
- Historiske ISM
- Historiske Ruter
Rute Periode København - Århus (10. juni 1912 - 25. juni 1939) København - Frederikshavn - Horten - Christiania (Oslo) (kort periode) (1917 - 1917) København - Frederikshavn (26. juni 1939 - 14. august 1939) København - Aalborg / Århus (25. oktober 1939 - 9. august 1940) Hospitalsskib (18. januar 1945 - maj 1945) København - Tórshavn (31. juli 1945 - 7. september 1945) Tilbury - Oostende (troppetransport) (21. december 1945 - februar 1946) Tilbury - Hoek van Holland (troppetransport) (februar 1946 - april 1946) Tilbury - Antwerpen (troppetransport) (april 1946 - 15. august 1946) København - Århus / Aalborg (7. marts 1949 - 16. maj 1949) København - Helsinki (sommertrafik) (20. maj 1949 - 26. september 1966) København - Aalborg / Århus (13. april 1950 - 7. maj 1950) København - Tórshavn (afløserfærge) (24. november 1950 - 7. december 1950) København - Tórshavn (afløserfærge) (30. marts 1951 - 18. maj 1951) København - Tórshavn (afløserfærge) (6. november 1951 - 16. november 1951) København - Tórshavn (afløserfærge) (21. april 1952 - 29. april 1952) Hotelskib (november 1966 - 31. august 1967)
- Historiske Flag
Flagstat Periode Danmark (8. juni 1912 - 18. april 1944) Tyskland (18. april 1944 - 14. juni 1945) Danmark (14. juni 1945 - 2. november 1966) Norge (2. november 1966 - 21. februar 1973)
- Historiske Hjemsteder
Hjemsted Periode København (8. juni 1912 - 23. maj 1921) Århus (23. maj 1921 - 17. juni 1939 Frederikshavn (17. juni 1939 - 7. december 1948) København (7. december 1948 - 2. november 1966) Tønsberg (2. november 1966 - 21. februar 1973)
- Historiske Kaldesignal
Kaldesignal Periode [NSBF] (8. juni 1912 - 1933) [OYBA] (1934 - 2. november 1966)
- Historiske MMSI
- Historik Pennant:
- Historiske Havnekendings Nr.
- Historiske Kontrol-numre
- Historiske P&I forsikrings-selskab
- Historisk type
- Historiske klasseselskaber
- Kaptajn
- Søsterskibe
- Projekteret
- Projekteret
- Bestilt
- 12. september 1911
- Bestilt
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- 17. november 1911
- Kølstrakt
- Søsat
- 30. marts 1912
- Søsat
- Prøvetur
- 3. juni 1912
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Bilbrev
- 7. juni 1912
- Færdig
- Leveret
- 8. juni 1912
- Leveret
- Navn afsløret
- Døbt
- Døbt Sted
- Gudmor
- Jomfrurejse
- Jomfrurejse rute
- Udgået
- Solgt til Skrotning
- Solgt til Skrotning
- Skrottet
- 21. februar 1973
- Skrottet
- Forlist
- Renoveret
- Hændelser og særlige begivenheder
Tid / Pris Begivenhed / Hændelse februar 1930 Kahytsområder moderniseret. april 1937 Ombygget i Nakskov. Overbygningen blev malet hvid (tidligere var den brun). 14. august - 24. oktober 1939 Oplagt i København og dokket i Frederikshavn. 9. august 1940 - 18. april 1944 Oplagt i København. 8. maj 1944 Afsejlede fra København mod Tyskland. Efterfølgende ombygget til hospitalsskib. 3. - 8. juli 1945 Foretog tre ture Helsingør - Nørre Sundby med i alt 1000 tyske flygtninge. 13. september - 10. november 1945 Ombygget til troppetransport ved Aalborg Værft A/S. 14. november 1945 Afsejlede fra København mod Oostende. Den danske regering havde chartret Aarhus og overlod skibet uden beregning til den britiske regering, så det kunne anvendes til troppetransport. 26. november 1947 Ankom til Helsingør med henblik på istandsættelse. 9. februar 1948 DFDS' bestyrelse besluttede at lade Aarhus ophugge. 14. april 1948 Flyttet til København for oplæg indtil skibet skulle ophugges. 11. juni 1948 Kjøbenhavn påsejlede en mine og sank. Kjøbenhavn blev svært beskadiget, og efterfølgende ophugget. Aarhus og Kjøbenhavn var "næsten søsterskibe", og det blev besluttet, at Aarhus alligevel ikke skulle ophugges, men i stedet istandsættes og moderniseres. 17. juni 1948 - 2. marts 1949 Ombygget hos Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S. 23. september - 10. oktober 1966 Oplagt i København og sat til salg. 10. oktober 1966 Bundsyn hos Burmeister & Wain i København. 26. oktober 1966 Afsejlede fra København mod Karmøy, Norge. 2. november 1966 Overtaget af de nye ejere i Norge. Botnia var det sidste dampskib i DFDS' flåde. 9. september 1967 Oplagt ved Husøy, Tønsberg. februar 1973 Ankom til Bo'ness, Skotland for ophugning hos P&W MacLellan Ltd. 21. februar 1973 Ophugning påbegyndt.
- Horn
- Noter
Billeder
- Billeder
Statistik
- Statistik
- Oprettet
- 26. september 2022 13:55
- Sidst opdateret
- 26. september 2022 22:20