Hoveddata
- Billede:
- Navn:
- NEW DAWN
- IMO:
- 7827213
- MMSI:
- 229001000
- ENI:
- Kaldesignal:
- 9HA2978
- Flag:
- Malta
- Hjemhavn:
- VALLETTA
- Pennant:
- Type:
- Krydstogtskib
- Typebetegnelse:
- Kategori:
- Egenskab:
- Anvendelses-type:
- Klasse:
- Service Status:
- Aktiv / Idrift
- Byggeår:
- 1980
- Byggepris:
- $140 millioner
- Stenfisker-nummer:
- Kontrol-nummer:
- Skibsregister-nummer:
- Havnekending Nr.:
- Kendings-bogstaver:
- EU-identifikation:
- Sejl nr.:
- Register:
- MLT - Malta
- AIS klasse:
- A
- Ophugget:
- Forlist:
- Udgået:
- Levetid:
- 0
- Levetid:
- Levetid:
- Nyt IMO:
- Tidligere IMO:
- Note Hoveddata:
Dimensioner
- Længde:
- 139,76meter
- Længde imellem perpendikulær:
- 139,76meter
- LOA:
- 158,88meter
- Længde incl. klapper:
- 0
- Længde SOLAS:
- 0
- Længde bovspryd:
- 0
- LOA incl. bovspryd:
- 0
- Bredde:
- 25,18meter
- Bredde Ext.:
- 25,2meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
- 0
- Bredde over hjulkasserne:
- 0
- Bredde hvert skrog:
- 0
- Højde (Airdraft):
- 0
- Skrog højde:
- 0
- Dybgang:
- 5,913meter
- Dybgang design:
- 0
- Dybgang Ro-Ro:
- 0
- Dybgang Ro-Pax:
- 0
- Dybgang med ride control:
- 0
- Dybgang uden ride control:
- 0
- Dybgang med stabilisator:
- 0
- Dybgang uden stabilisator:
- 0
- Dybgang is klasse:
- 0
- Dybgang for min:
- 0
- Dybgang for max:
- 0
- Dybgang midtskibs min.:
- 0
- Dybgang midtskibs max.:
- 0
- Dybgang agter min:
- 0
- Dybgang agter max:
- 0
- Dybde:
- 15,6meter
- Dybde til hoveddæk:
- 7,2meter
- Dybde til øvredæk:
- 0
- Dybde til vejrdæk:
- 0
- Dybde nedre dæk:
- 0
- Dybde shelter dæk:
- 0
- Dybde båddæk:
- 0
- Dybde til togdæk:
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
- 0
- Dybde til top dæk:
- 0
- Dybde til passager landgang:
- 0
- Dybde salon dæk:
- 0
- Dybde til promenadedæk:
- 0
- Dybde skot dæk:
- 0
- Dybde fra dæksbjælke til top af køl:
- 0
- Load line længde:
- 134,659meter
- Load line Bredde:
- 0
- Længde bro til stævn:
- 0
- Længde bro til hæk:
- 0
- Bredde Brovinger:
- 0
- Fribord:
- 0
- Køl til mast:
- 0
- Køl til skorsten:
- 0
- Mastetop over havoverfladen:
- 0
- Mastetop over dæk:
- 0
- Højde på skorsten:
- 0
- Broens øjehøjde:
- 0
- Højde til båddæk:
- 0
- Højde til vejrdæk:
- 0
- Højde til hoveddæk:
- 0
- Højde øvredæk:
- 0
- Højde til dæk 3:
- 0
- Stævn udhæng:
- 0
- Agter udhæng:
- 0
- Rise of Floor:
- 0
- Bulb Længde:
- 0
- Kølhøjde:
- Frihøjde Vogndæk:
- 0
- Længde på vogndæk:
- 0
- Længde mellem stopbomme:
- 0
- Længde mellem forreste stoppebom og frispormærke:
- 0
- Længde mellem frispormærke og bagerste stoppebom:
- 0
- Deplacement:
- 0
- Rækkevidde:
- 0
- Længde promenade dæk:
- 0
- Bredde promenade dæk:
- 0
- Højde promenade dæk:
- 0
- Skrog seperation:
- 0
- Dimensionstal:
- 0
- Testdybde:
- Note Dimensioner:
Længde overalt: 145,19 m, Bredde: 25,51 m, Dybgang: 5,52 m (1980)
Skrog
- Værft:
- Wärtsilä Oy, Åbo, Finland
- Skrog nr.:
- 1247
- Værft Skroget:
- Skrog nr. / Skrogværft:
- Skrog Materiale:
- Stål
- Skrogform:
- Strukturel designtype:
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion:
- Skot:
- 13
- Skot olie:
- Gennemgående Dæk:
- Dæk delvise:
- Dæk Total:
- Skrog beskrivelse:
- Design:
- Outfitter:
- Towing tank:
- Model test:
- Aluminium:
- Manøvreringstest:
- Lugetype:
- Vindues vasker:
- Vinduer:
- Koøjer:
- Vinduer:
- Isolering:
- Bro:
- Døre:
- Pneumatiske døre:
- Kahytter:
- Parma Marine
- Magrodome:
- Luger:
- Luger:
- Rør:
- Maling:
- Kabler:
- Fortøjningsspil:
- Fast ballast:
- 0
- Isklasse:
- Polar code:
- Isbrydende Kapacitet:
- 0
- Bulbstævn:
- Ja
Maskine
- Beskrivelse:
4 stk. Wärtsilä-Pielstick 12PC2-5V diesel, 4780 kW
- Effekt :
- 19.120KW
- BHP:
- 26.000BHP
- IHK:
- 0
- rpm:
- 500
- Boring:
- 0
- Slaglængde:
- 0
- Middel effektivt tryk:
- 0
- Stempel hastighed:
- 0
- Hjælpe-maskineri:
2 stk. Wärtsilä-Vasa 6R32 diesel hjælpemaskine, 1850 kW, 750 rpm
1 stk. Wärtsilä-Vasa 6R32E diesel hjælpemaskine, 2460 kW, 750 rpm
- Batterier:
- Design Max Hastighed:
- 23knob
- Trial Speed:
- 0
- Servicefart:
- 21,3knob
- Note servicefart:
- Økonomifart:
- 0
- Hastighed for sejl:
- 0
- Hastighed på batteri:
- 0
- Fart uddykket:
- 0
- Fart neddykket:
- 0
- Maskine bygge sted:
- Maskine Bygge dato:
- Drivmiddel:
- Olie
- Brændstof-kvalitet:
- IFO 380
- Brændstof-forbrug:
- 90tons i døgnet
- Havneforbrug:
- 0
- Brændstof optimering:
- Brændstof-forbrug Note:
- Propeller:
- 2
- Propeller Type:
- KaMeWa 132 S/4 propel med justerbare skrueblade
- Propel Diameter:
- 4,1meter
- Propel RPM:
- 170
- Propelaksel længde:
- 0
- Aksel diameter:
- Padlehjul:
- Padlehjul effekt:
- 0
- Padlehjul diameter:
- Sidehjul:
- Bovpropeller:
- 2
- Bovpropel Producent:
- KaMeWa 2000/AS-CP
- Bovproller Effekt:
- 590KW pr. stk.
- Bovproller Effekt:
- 0
- Bovpropel Effekt:
- 0
- Bovpropel diameter:
- 0
- Hækpropeller:
- Hækpropel Producent:
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropel Effekt:
- 0
- Hækpropel diameter:
- 0
- Ror:
- Wärtsilä / Tebul
- Stabilisator:
- 2 stk. Sperry finne-stabilisator (en i hver side)
- Ride control:
- Trim Control:
- Generatorer:
1 stk. Wärtsilä / ABB Strömberg 4R32
1 stk. Wärtsilä / ABB Strömberg 6R32
- Strøm-spænding:
- 0
- Belysnings-spænding:
- 0
- Frekvens:
- 0
- Nødgenerator:
- 1 stk. MAN D 2542 MTE
- Aksel-generatorer:
- 2 stk. ABB 2160 kW
- Kedler:
- 7
- Kedler Type:
2 stk. Sanea (Sunrod International) TO-80II
5 stk. Sanea (Sunrod International) EGH-155M 1280KW
- Starter type:
- Udstødnings-gaskedel:
- Gear reduktion:
- 2 stk. Renk Tacke NDS 3751A
- Akselsystem:
- Fremdriftkontrol:
- Integreret fremdrift:
- Styremaskine:
- Trykluft receivers:
- Anti vibration:
- Vibrations beregning:
- Automatisering af maskinrum:
- ABB
- Motorovervågning:
- Heeling-system:
- Stabilitetsberegning:
- Dæks maskineri:
- Landstrøm:
- Scrubber:
- Elinstalationer:
- Separatorer:
- Kompressorer:
- Renseanlæg:
- Forbrændingsanlæg:
- Bovspryd:
- Master:
- Mastehøjde:
- 0
- Sejl:
- Sejl Areal:
- 0
- Max. Sejl Areal:
- 0
- Rotorsejl:
- Note: Rotorsejl:
- Tovværk:
- Tovender:
- Noter maskinen:
Management
- Rederi Brand:
- Ejer IMO:
- 5651987
- Rederi IMO:
- 5780435
- ISM IMO:
- 5780435
- Klassifikations-selskab:
- DNV GL
- Klassen leveret:
- 14. december 2021
- Klassen suspenderet:
- Skibsregister-nummer:
- DNV GL id:
- 12391
- Lloys's:
- BV Reg:
- RI:
- ABS:
- CRS:
- RS:
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
- Korean ship register:
- Polish Register of Shipping (IACS):
- Biro Klasifikasi Indonesia:
- Dromon Bureau of Shipping:
- TL Register number:
- Note: classification:
- Det Norske Veritas +1A1, Ice 1A, Passenger Ship, EO, without certificate, unrestricted service, Finnish/Swedish Iceclass 1 A
- P&I Forsikrings selskab:
- The West of England Shipowners
- US Coast Guard no.:
- Station:
- Mægler:
- Rute:
- Sejltid:
Navigationsudstyr
- Autonomt:
- Magnetisk Kompas:
- Magnetisk Kompas:
- Gyro Kompas:
- Gyro Kompas:
- Radar:
- Radar 9GHz:
- 2nd Radar 9GHz:
- Radar 2nd Radar 3GHz:
- Radare:
- ARPA:
- ATA:
- AIS:
- Ja
- AIS:
- VDR:
- Speed Log:
- Speed Log:
- Speed Log Over the Ground:
- Ekkolod:
- Ekkolod:
- Rate-of-Turn Indicator:
- Heading Control System:
- GPS Modtager:
- GPS:
- Track Control System:
- ECDIS:
- Long Range Identification and Tracking:
- Sound Reception System:
- VHF:
- Ja
- VHF:
- VHF/DSC:
- Security Alert System:
- BNWAS:
- GMDSS:
- Radio Område:
- INMARSAT:
- STGTEL:
- DSL:
- Søkortplotter:
- Autopilot:
- Autopilot:
- Sideskanner:
- MF/DSC:
- Rorindikator:
- Rorindikator:
- PA Anlæg:
- PA Anlæg:
- Integreret automatik:
- Navigation system:
- Satellit navigation:
- Radio station:
- Kortplotter:
- Voyage Data:
- Kommunikation ombord :
- Teleste
- Telekomunikation:
- Fiberoptisks system:
- Integrated bridge:
- Navtex:
- Satelit:
- Computer:
- Telefon:
- Satcom:
- Styrhus udstyr:
- Skibs Management:
- Crew finder:
- Fløjte:
- Søgelys:
- Navigationslys:
- Note: Navigation:
Tonnage
- Bruttotonnage:
- 25.611tons
- Nettotonnage:
- 12.637tons
- Bruttoregister-ton:
- 0
- Nettoregister-ton:
- 0
- Dødvægt:
- 2.216tons
- Dødvægt design:
- 0
- Dødvægt Ro-Pax:
- 0
- Dødvægt Ro-Ro:
- 0
- Displacement:
- 0
- Displacement uddykket:
- 0
- Displacement neddykket:
- 0
- Bruttotonnage Suez:
- 0
- Bruttotonnage Panama:
- 0
- Nettoregisterton Suez:
- 0
- Nettoregisterton Panama:
- 0
- Sikkerheds-tonnage:
- 0
- Note Tonnage:
BRT: 14330, NRT: 7512, DW: 2874 (1980)
Kapacitet
- Lastrum:
- Dæksplads:
- 0
- Gods kapacitet:
- Lastrum Note::
- Containere:
- Containere:
- Container 14mt:
- Kølecontainere / Reefer plugs:
- Note containere:
- Udholdenhed:
- Pæletræk:
- 0
- Biler:
- Lanemeter Biler:
- 0
- Lastbiler:
- Note: Lastbiler:
- Trailere:
- Kassetter:
- Note Trailere:
- Busser:
- Lanemeter:
- Bane bredde:
- 0
- Camper stik:
- Note: RoRo / Bildæk:
- Jernbanespor:
- Jernbanespor længde:
- 0
- Note: Spor:
- Cykler:
- Lighters:
- Note: Kapacitet:
2000 passagerer, 1223 køjepladser, 462 personbiler (1980)
1200 passagerer (1995)
Person Kapacitet
- Person kapacitet:
- Besætning:
- 406
- Besætning fordeling:
- Passagerer:
- 1452PAX
- Passagerer sommer:
- Passagerer vinter:
- Passagerer oceangående:
- Passagerer kystfart:
- Passagerer havnefart:
- Pladsforhold:
- 17,638
- PAX / Crew forhold:
- 3,576
- Note Passagerer:
- Elever:
- Dæk:
- 10
- Passagerdæk:
- Fragtdæk:
- Kahytter:
- 476
- Dæk med kahytter:
- 6
- Køjer:
- Underkøjer:
- Hængekøjer:
- Flysæder:
- Dækspladser:
- Liggestole:
- Kahytter med balkon:
- Andel af udvendige kahytter:
- 66%
- Kahytter Typer:
12 x suiter = 24 PAX
210 x 2+1 køjer udvendig = 620 PAX
56 x 2 køjer udvendig = 112 PAX
26 x 2+2 køjer udvendig = 104 PAX
120 x 2 køjer indvendig = 240 PAX
50 x 2+2 indvendig = 200 PAX
74 x 1+1 indvendig = 148 PAX
- Kahyts størrelse:
- Kahytter Besætning:
- Køjer besætning:
- Beskrivelse:
- Note Person Kapacitet:
Passager faciliteter
- Passager faciliteter:
Skybar: 194 PAX
Monaco Restaurant: 100 PAX
Champagne Show Room: 600 PAX
Royal á la Carte: 282 PAX
Casino: 40 PAX
Conference: 256 PAX
Classic Buffet Restaurant: 404 PAX
- Restauranter:
- Barer:
- Barer:
- Catering område:
- Note Spisesteder:
- Swimmingpool:
- Swimming pool:
- Spabad:
- Jacuzzi:
- Vand-rutchebaner:
- Solarium:
- Butikker:
- Underholdning & højttaleranlæg:
- Audiovisuelt udstyr:
- Passager info system:
- Teater udstyr:
- Underholdningssystem:
- Pool udstyr:
- Tidligere Passager Faciliteter:
1995
Four Seasons Restaurant: 270 PAX
Seven Seas Restaurant: 377 PAX
Bistro: 79 PAX
Sports Bar & Grill: 133 PAX
Observatory lounge: 237 PAX
Main Lounge: 600 PAX
- Note forbrug:
Indretning
- Indretnings-arkitekt:
Lasse Heikkinen
- Interiør:
- Henning Frökjar
- Kahyts lås:
- Entry Systems
- Pengeskabe i kahyt:
- Tæpper:
- Tankard
- Lofter:
- Gulve:
- Møbel & gardin-stof:
- 0
- Stof:
- Læder:
- Møbler:
- Stole:
- Flysæder:
- Dæk:
- Teak dæk:
- Inma
- Dækbelægning:
- Fliser:
- Marmor:
- Laminat:
- Skiltning:
- Porcelæn:
- Minibar:
- Flysæder:
- Lamper i passager-områder:
- Lys:
- Strømforsyning:
- 110V, 220V
- Telefon system:
- Glas dekorationer:
- Væg dekorationer:
- Væg panel:
- Sammenfoldelige vægge:
- Galleri udstyr:
Tanke
- Lasttankens kapacitet:
- Slop-tank kapacitet:
- Balasttanke:
- 1.179m3
- Balasttanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Kulbeholdning:
- 0
- HFO:
- 675m3
- HFO:
- 0
- LNG:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Dieselolie:
- 134m3
- Dieselolie:
- 0
- Lavsvovl Diesel:
- 0
- Smøreolie:
- 120m3
- Smøreolie:
- 0
- Hydraulikolie:
- 0
- Frisk Vand:
- 578m3
- Frisk Vand:
- 0
- Drikkevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Kloak Grå:
- 0
- Kloak Sort:
- 0
- Urin:
- 0
- Behandlet Vand:
- 0
- Slam:
- 0
- Vaskevand:
- 0
- Teknisk vand:
- 204m3
- Kedelfødevand:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Trim tanke:
- 0
- LBC:
- 0
- Ferskvands-produktion:
- Tank Kapacitet:
- Spildevands-behandling:
- Ballast Kontrol System:
- Krængningstanke:
- LNG tanke:
- Frisk Vand Anlæg:
- Fordampere: Serck Como / Osmoseanlæg: Osmotech
- Brændstof / smøreolie separator:
- Skralde Kapacitet:
- 0
- Note: tanke:
1995
Ballastvand: 920 m3
HFO: 580 m3
Diesel olie: 240 m3
Smøreolie: 120 m3
Friskvand: 765 m3
Sikkerhed
- Rednings-udstyr:
- Redningsbåde:
- 8
- Redningsbåde type:
8 stk. MALE / Waterman lukkede redningsbåde
- Redningsflåder:
- 0
- Note: Redningsflåde:
- Buoyant apparatus:
- Note Buoyant apparatus:
- Redningsveste:
- 0
- Redningskrandse:
- Redningsbælter:
- Design software:
- Mob-boat:
- CO2 anlæg:
- Davits:
- Marine evacuation system:
- Viking
- MES kapacitet:
- MES System:
- Brand detektor system:
- Alarm & overvågning:
- Brand alarm system:
- Brandslukning:
- Brandslukningsmaskine:
- Ildslukker:
- Branddøre:
- Sprinkler:
- Nødbelysning:
- Vandtætte døre:
- EPIRB:
- Radar transponder SART:
- Survey TV:
- Nød belysning:
- GMDSS:
- Sikkerheds glas:
- Marine escape system:
- Evakuerings-system:
- Nødautomatisering:
- Note: sikkerhed:
Udstyr
- Ramper:
- Ramper:
- Adgangsveje:
- Linkspan design:
- Køretøjs-elevator:
- Udstyr:
- Elevator:
- 4
- Elevatorer:
Passagerelevator: MacGregor Navire
- Rulletrapper:
- Tender:
- Ankerkæde længde:
- 0
- Ankerkæde diameter:
- 0
- Karakter af ankerkæder:
- I-sh-r
- Anker total vægt:
- 0
- Ankre:
- Kraner:
- Laste computer:
- TV:
- Air Condition:
- Fläkt Marine
- AC-kølere:
- Ventilation:
- Fordampere:
- Pool sliding dome:
- Selvbetjeningstællere:
- Dispenser:
- Hartek
- Hotel & Management System:
- Kabys:
- Electrolux Marine / Mareno (1995)
- Pentry:
- Kassesystem:
- Proviant håndtering:
- Drikkevarer dispenser:
- Affald behandling:
- Norsk Hydro
- Affaldsskakt:
- Kompostkværne:
- Zodiacs:
- Zodiac beskrivelse:
- Køling:
- Omvendt osmoseanlæg:
- Skinner:
- Aluminiums Paneler:
- Paneler:
- Toiletter:
- Toiletter:
- 0
- Vacum toiletter:
- EVAC
- Badeværelses-enheder:
- Elektriske installationer:
- Elektronik:
- Pooldæk cover:
- Lufttørringsanlæg:
- Vaskeri:
- Bildæk:
- Surringsudstyr:
- Pumper:
- Manifold:
- Septic Plant:
- Behandling af sort vand:
- Tank sounding:
- Wet units:
- Profiler:
- Platformkontrol:
- Helipad:
- Aluminiumslegering:
- Koblinger:
- Ben:
- Ben Længde:
- 0
- Hoved Slæbewire:
- Jernbanespor:
- Stopbomme:
- Note Udstyr:
- Tenderbåde:
Historik
- Historiske navne:
Skibsnavn Periode Viking Saga (26. juni 1980 - 6. maj 1986) Sally Albatross (6. maj 1986 - 1990) Sally Albatross (23. marts 1992 - 24. oktober 1994) Leeward (24. oktober 1994 - 1. marts 2000) Superstar Taurus (1. marts 2000 - 1. maj 2002) Silja Opera (1. maj 2002 - 1. august 2006) Opera (1. august 2006 - 1. januar 2007) Cristal (1. januar 2007 - 3. marts 2011) Louis Cristal (3. marts 2011 - 14. april 2015) Celestyal Crystal (14. april 2015 - 14. august 2024) New Dawn (14. august 2024 - )
- Historiske ejere:
Ejer Periode Rederi Ab Sally, Finland (26. juni 1980 - 16. juni 1982) Suomen Yritysrahoitus (16. juni 1982 - 1989) Partrederiet Sally Albatross (1989 - 1990) Sally Oy Ab (1990 - 1992) Silja Line Oy, Finland (1992 - 1995) Crown Jewel Inc., Panama (1995 - 1. maj 2002) Silja Cruises AB, Stockholm, Sverige (1. maj 2002 - 1. august 2006) Sea Containers Opera Ltd., Bermuda (1. august 2006 - 1. maj 2007) Citron Navigation Corp., Piræus, Grækenland (1. maj 2007 - 1. juli 2007) Opera Acquisition LLC (1. juli 2007 - 4. oktober 2007) Citron Navigation Corp., Piræus, Grækenland (4. oktober 2007 - 1. februar 2012) Cristal Trading Opco LLC, Valletta, Malta (1. februar 2012 - )
- Historiske Rederier:
Rederi Periode Rederi Ab Sally, Finland (i Viking Line trafik) (26. marts 1980 - 6. maj 1986) Sally Cruise (6. maj 1986 - 1990) Sally Cruise (23. juli 1992 - 1. oktober 1992) Silja Line Oy, Finland (1. oktober 1992 - 24. oktober 1994) Norwegian Cruise Line Ltd, Monrovia, Liberia (24. oktober 1994 - 1. marts 2000) Star Cruises, Kuala Lumpur, Malaysia (1. marts 2000 - 1. maj 2002) Silja Cruises AB, Stockholm, Sverige (1. maj 2002 - 19. juli 2006) Sea Containers Opera Ltd., Bermuda (19. juli 2006 - 10. maj 2007) Core Marine Ltd., Athen, Grækenland (10. maj 2007 - 15. december 2014) Optimum Shipmanagement Services S.A., Piræus, Grækenland (15. december 2014 - )
- Historiske ISM:
ISM Periode Core Marine Ltd., Athen, Grækenland (6. november 2007 - 15. december 2014) Optimum Shipmanagement Services S.A., Piræus, Grækenland (15. december 2014 - )
- Historiske Ruter:
Rute Periode Helsinki (Helsingfors) - Stockholm (27. juni 1980 - 26. april 1986)
- Historiske Flag:
Flagstat Periode Finland (26. juni 1980 - 1. september 1990) Finland (23. marts 1992 - 1. juli 1995) Panama (1. juli 1995 - 1. maj 2002) Bahamas (1. maj 2002 - 1. maj 2002) Sverige (1. maj 2002 - 1. oktober 2007) Grækenland (1. oktober 2007 - 7. februar 2012) Malta (7. februar 2012 - )
- Historiske Hjemsteder:
Hjemsted Periode Mariehamn (26. juni 1980 - 1. september 1990) Mariehamn (23. marts 1992 - 1. juli 1995) Panama (1. juli 1995 - 1. maj 2002) Nassau (1. maj 2002 - 1. maj 2002) Stockholm (1. maj 2002 - 1. oktober 2007) Piræus (1. oktober 2007 - 7. februar 2012) Valletta (7. februar 2012 - )
- Historiske Kaldesignal:
Kaldesignal Periode SIAP (1. maj 2002 - 1. oktober 2007) SWQI (1. oktober 2007 - 7. februar 2012) 9HA2978 (7. februar 2012 - )
- Historiske MMSI:
MMSI nummer Periode 240695000 (1. oktober 2007 - 7. februar 2012) 229001000 (7. februar 2012 - )
- Historik Pennant::
- Historiske Havnekendings Nr.:
- Historiske Kontrol-numre:
- Historiske P&I forsikrings-selskab:
P&I Periode The West of England Shipowners (7. oktober 2021 - )
- Historisk type:
Type Periode Ro-Pax færge (26. juni 1980 - 1992) Krydtogtskib (1992 - )
- Historiske klasseselskaber:
- Kaptajn:
- Søsterskibe:
Søsterskib IMO Regina Baltica 7827225
- Projekteret:
- Projekteret:
- Bestilt:
- 1. januar 1979
- Bestilt:
- Første Stål Skåret:
- Kølstrakt:
- 27. august 1979
- Kølstrakt:
- Søsat:
- 1. december 1979
- Søsat:
- Prøvetur:
- 25. juli 1992
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Bilbrev:
- Færdig:
- Leveret:
- 26. juni 1980
- Leveret:
- Navn afsløret :
- Døbt:
- Døbt Sted:
- Gudmor:
- Jomfrurejse:
- Jomfrurejse rute:
- Udgået:
- Solgt til Skrotning:
- Solgt til Skrotning:
- Skrottet :
- Skrottet:
- Forlist:
- Renoveret:
- 2016
- Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / Periode Begivenhed / Hændelse 1990 Sally Albatross blev bygget på resterne af den gamle Sally Albatross, som blev voldsomt beskadiget af en brand. Maskineriet og det meste af skroget under vogndækket tog ikke den store skade, så man fjernede alt fra vogndækket og op, og anvendte resten til bygning af det nye Sally Albatross. 26. juli 1991 Den nye Sally Albatross søsættes. 23. marts 1992 Den nye Sally Albatross leveres. 27. juni 2015 Celestyal Crystal kolliderede med tankskibet Sti Pimlico - IMO 9686871 i Dardanellerne (et snævert stræde i Tyrkiet). Ombord var der 852 passagerer og 382 besætningsmedlemmer. En passager og to besætningsmedlemmer kom lettere til skade. Der var ingen tilskadekommende ombord på Sti Pimlico, som kun fik matriel skade. Celestyal Crystal fik skader i stævnen, der ramte ind i tankskibets bagbords side. 22. august 2023 Rapporteres solgt til Shimizu Cruises, og skifter navn til Erena, planlagt indsat fra starten af 2024.
- Horn:
- Noter:
Oprindeligt bygget som bilfærge. Men blev konverteret til krydstogtskib efter branden i 1990.
1980 - LOA: 145,19 m. Bredde: 25,51 m. Dybgang: 5,52 m.
1988 - LOA: 149,96 m. Bredde: 25,49 m. Dybgang: 5,52 m.
Billeder
- Billeder:
-
- Hvor er NEW DAWN?:
Skriv et svar