Maritime Billeder & Data

CELESTYAL CRYSTAL – IMO: 7827213

Hoveddata

Billede:
Celestyal Crystal d. 18. april 2015. Foto: Anita Jepsen
Celestyal Crystal d. 18. april 2015. Foto: Anita Jepsen
IMO:
7827213
MMSI:
229001000
ENI:
Kaldesignal:
9HA2978
Hjemhavn:
VALLETTA
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1980
Byggepris:
$140 millioner
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
139,76meter
Længde imellem perpendikulær:
139,76meter
LOA:
158,88meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
25,18meter
Bredde Ext.:
25,2meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
5,913meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
15,6meter
Dybde til hoveddæk:
7,2meter
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
134,659meter
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Længde overalt: 145,19 m, Bredde: 25,51 m, Dybgang: 5,52 m (1980)

Skrog

Værft:
Wärtsilä Perno Shipyard & Turku Shipyard, Turku, Finland
Skrog nr.:
1247
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
13
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Parma Marine
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

4 stk. Wärtsilä-Pielstick 12PC2-5V diesel, 4780 kW

Effekt :
19.120KW
BHP:
26.000BHP
IHK:
0
rpm:
500
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:

2 stk. Wärtsilä-Vasa 6R32 diesel hjælpemaskine, 1850 kW, 750 rpm
1 stk. Wärtsilä-Vasa 6R32E diesel hjælpemaskine, 2460 kW, 750 rpm

Batterier:
Design Max Hastighed:
23knob
Trial Speed:
0
Servicefart:
21,3knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
IFO 380
Brændstof-forbrug:
90tons i døgnet
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
KaMeWa 132 S/4 propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter:
4,1meter
Propel RPM:
170
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
2
Bovpropel Producent:
KaMeWa 2000/AS-CP
Bovproller Effekt:
590KW pr. stk.
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Wärtsilä / Tebul
Stabilisator:
2 stk. Sperry finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control:
Generatorer:

1 stk. Wärtsilä / ABB Strömberg 4R32
1 stk. Wärtsilä / ABB Strömberg 6R32

Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
1 stk. MAN D 2542 MTE
Aksel-generatorer:
2 stk. ABB 2160 kW
Kedler:
7
Kedler Type:

2 stk. Sanea (Sunrod International) TO-80II
5 stk. Sanea (Sunrod International) EGH-155M 1280KW

Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
2 stk. Renk Tacke NDS 3751A
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
ABB
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

Cristal Trading Opco LLC

Ejer IMO:
5651987
Rederi:

Celestyal Cruises / Optimum Shipmanagement Service, Piræus, Grækenland

Rederi IMO:
5780435
ISM Manager:

Optimum Shipmanagement Service, Piræus, Grækenland

ISM IMO:
5780435
Klassen leveret:
14. december 2021
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
12391
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
Det Norske Veritas +1A1, Ice 1A, Passenger Ship, EO, without certificate, unrestricted service, Finnish/Swedish Iceclass 1 A
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
25.611tons
Nettotonnage:
12.637tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
2.216tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

BRT: 14330, NRT: 7512, DW: 2874 (1980)

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

2000 passagerer, 1223 køjepladser, 462 personbiler (1980)
1200 passagerer (1995)

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
406
Besætning fordeling:
Passagerer:
1452PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
1:3,58
Elever:
Dæk:
10
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
476
Dæk med kahytter:
6
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
66%
Kahytter Typer:

12 x suiter = 24 PAX
210 x 2+1 køjer udvendig = 620 PAX
56 x 2 køjer udvendig = 112 PAX
26 x 2+2 køjer udvendig = 104 PAX
120 x 2 køjer indvendig = 240 PAX
50 x 2+2 indvendig = 200 PAX
74 x 1+1 indvendig = 148 PAX

Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:

Skybar: 194 PAX
Monaco Restaurant: 100 PAX
Champagne Show Room: 600 PAX
Royal á la Carte: 282 PAX
Casino: 40 PAX
Conference: 256 PAX
Classic Buffet Restaurant: 404 PAX

Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:

1995
Four Seasons Restaurant: 270 PAX
Seven Seas Restaurant: 377 PAX
Bistro: 79 PAX
Sports Bar & Grill: 133 PAX
Observatory lounge: 237 PAX
Main Lounge: 600 PAX

Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:

Lasse Heikkinen

Interiør:
Henning Frökjar
Kahyts lås:
Entry Systems
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Tankard
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Inma
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
110V, 220V
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
1.179m3
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
HFO:
675m3
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
134m3
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
120m3
Smøreolie:
0
Frisk Vand:
578m3
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
204m3
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Fordampere: Serck Como / Osmoseanlæg: Osmotech
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

1995
Ballastvand: 920 m3
HFO: 580 m3
Diesel olie: 240 m3
Smøreolie: 120 m3
Friskvand: 765 m3

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
8
Redningsbåde type:

8 stk. MALE / Waterman lukkede redningsbåde

Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
Viking
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
4
Elevatorer:

Passagerelevator: MacGregor Navire

Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
I-sh-r
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
Fläkt Marine
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hartek
Hotel & Management System:
Kabys:
Electrolux Marine / Mareno (1995)
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Norsk Hydro
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
EVAC
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Viking Saga(26. juni 1980 - 6. maj 1986)
Sally Albatross(6. maj 1986 - 1990)
Sally Albatross(23. marts 1992 - 24. oktober 1994)
Leeward(24. oktober 1994 - 1. marts 2000)
Superstar Taurus(1. marts 2000 - 1. maj 2002)
Silja Opera(1. maj 2002 - 1. august 2006)
Opera(1. august 2006 - 1. januar 2007)
Cristal(1. januar 2007 - 3. marts 2011)
Louis Cristal(3. marts 2011 - 14. april 2015)
Celestyal Crystal(14. april 2015 - )
Historiske ejere:
EjerPeriode
Rederi Ab Sally(26. juni 1980 - 16. juni 1982)
Suomen Yritysrahoitus(16. juni 1982 - 1989)
Partrederiet Sally Albatross(1989 - 1990)
Sally Oy Ab(1990 - 1992)
Silja Line(1992 - 1995)
Crown Jewel, Inc(1995 - 1. maj 2002)
Silja Cruise(1. maj 2002 - 1. august 2006)
Sea Containers Opera ltd.(1. august 2006 - 1. maj 2007)
Citron Navigation Corp.(1. maj 2007 - 1. juli 2007)
Opera Acquisition LLC(1. juli 2007 - 4. oktober 2007)
Citron Navigation Corp.(4. oktober 2007 - 1. februar 2012)
Cristal Trading Opco LLC(1. februar 2012 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Rederi Ab Sally (i Viking Line trafik)(26. marts 1980 - 6. maj 1986)
Sally Cruise(6. maj 1986 - 1990)
Sally Cruise(23. juli 1992 - 1. oktober 1992)
Silja Line(1. oktober 1992 - 24. oktober 1994)
Norwegian Cruise Line(24. oktober 1994 - 1. marts 2000)
Star Cruises(1. marts 2000 - 1. maj 2002)
Silja Cruises AB, Stockholm, Sverige(1. maj 2002 - 19. juli 2006)
Sea Containers Opera Ltd., Bermuda(19. juli 2006 - 10. maj 2007)
Core Marine Ltd.(10. maj 2007 - 15. december 2014)
Optimum Shipmanagement Service, Piræus, Grækenland(15. december 2014 - )
Historiske ISM:
ISMPeriode
Core Marine Ltd.(6. november 2007 - 15. december 2014)
Optimum Shipmanagement Service, Piræus, Grækenland(15. december 2014 - )
Historiske Ruter:
RutePeriode
Helsinki (Helsingfors) - Stockholm(27. juni 1980 - 26. april 1986)
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Finland
(26. juni 1980 - 1. september 1990)
Finland(23. marts 1992 - 1. juli 1995)
Panama
(1. juli 1995 - 1. maj 2002)
Bahamas
(1. maj 2002 - 1. maj 2002)
Sverige
(1. maj 2002 - 1. oktober 2007)
Grækenland
(1. oktober 2007 - 7. februar 2012)
Malta
(7. februar 2012 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Mariehamn (26. juni 1980 - 1. september 1990)
Mariehamn(23. marts 1992 - 1. juli 1995)
Panama
(1. juli 1995 - 1. maj 2002)
Nassau
(1. maj 2002 - 1. maj 2002)
Stockholm (1. maj 2002 - 1. oktober 2007)
Piræus (1. oktober 2007 - 7. februar 2012)
Valletta (7. februar 2012 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
SIAP(1. maj 2002 - 1. oktober 2007)
SWQI(1. oktober 2007 - 7. februar 2012)
9HA2978(7. februar 2012 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
240695000(1. oktober 2007 - 7. februar 2012)
229001000(7. februar 2012 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
P&IPeriode
The West of England Shipowners(7. oktober 2021 - )
Historisk type:
TypePeriode
Ro-Pax færge(26. juni 1980 - 1992)
Krydtogtskib(1992 - )
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
SøsterskibIMO
Regina Baltica7827225
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
1. januar 1979
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
27. august 1979
Kølstrakt:
Søsat:
1. december 1979
Søsat:
Prøvetur:
25. juli 1992
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
26. juni 1980
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
2016
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
1990Sally Albatross blev bygget på resterne af den gamle Sally Albatross, som blev voldsomt beskadiget af en brand. Maskineriet og det meste af skroget under vogndækket tog ikke den store skade, så man fjernede alt fra vogndækket og op, og anvendte resten til bygning af det nye Sally Albatross.
26. juli 1991Den nye Sally Albatross søsættes.
23. marts 1992Den nye Sally Albatross leveres.
27. juni 2015Celestyal Crystal kolliderede med tankskibet Sti Pimlico - IMO 9686871 i Dardanellerne (et snævert stræde i Tyrkiet). Ombord var der 852 passagerer og 382 besætningsmedlemmer. En passager og to besætningsmedlemmer kom lettere til skade. Der var ingen tilskadekommende ombord på Sti Pimlico, som kun fik matriel skade. Celestyal Crystal fik skader i stævnen, der ramte ind i tankskibets bagbords side.

 

Horn:
Noter:

Oprindeligt bygget som bilfærge. Men blev konverteret til krydstogtskib efter branden i 1990.
1980 - LOA: 145,19 m. Bredde: 25,51 m. Dybgang: 5,52 m.
1988 - LOA: 149,96 m. Bredde: 25,49 m. Dybgang: 5,52 m.

Søskende:

Billeder

Billeder:
Celestyal Crystal d. 18. april 2015. Foto: Anita Jepsen
Celestyal Crystal d. 18. april 2015. Foto: Anita Jepsen

Statistik

Statistik:
Oprettet:
16. januar 2021 21:47
Sidst opdateret:
10. marts 2023 15:44
Hvor er CELESTYAL CRYSTAL?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tryk på ESC for at lukke

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.