HEIMDAL – IMO: 5145582

Hoveddata

Billede
Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
IMO
5145582
MMSI
ENI
Kaldesignal
OXHS
Signalflag (kaldesignal)
[]
Hjemhavn
Korsør
Pennant
Typebetegnelse
Egenskab
Klasse
Byggeår
1930
Byggepris
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Skibsregister-nummer
Havnekending Nr.
Kendings-bogstaver
EU-identifikation
Sejl nr.
Ophugget
1975
Forlist
Udgået
Levetid
45år
Levetid
Levetid
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata
Søsterskib
0Ingen Poster

    Dimensioner

    Længde
    0
    Længde imellem perpendikulær
    0
    LOA
    75,67meter
    Længde incl. klapper
    0
    Længde SOLAS
    0
    Længde bovspryd
    0
    LOA incl. bovspryd
    0
    Bredde
    11,8meter
    Bredde Ext.
    0
    Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
    0
    Bredde hvert skrog
    0
    Højde (Airdraft)
    0
    Skrog højde
    0
    Dybgang
    3,3meter
    Dybgang design
    0
    Dybgang Ro-Ro
    0
    Dybgang Ro-Pax
    0
    Dybgang med ride control
    0
    Dybgang uden ride control
    0
    Dybgang med stabilisator
    0
    Dybgang uden stabilisator
    0
    Dybgang is klasse
    0
    Dybgang for min
    0
    Dybgang for max
    0
    Dybgang midtskibs min.
    0
    Dybgang midtskibs max.
    0
    Dybgang agter min
    0
    Dybgang agter max
    0
    Dybde
    0
    Dybde til hoveddæk
    0
    Dybde til øvredæk
    0
    Dybde til vejrdæk
    0
    Dybde nedre dæk
    0
    Dybde shelter dæk
    0
    Dybde båddæk
    0
    Dybde til togdæk
    0
    Dybde til bildæk / RO-RO dæk
    0
    Dybde til top dæk
    0
    Dybde til passager landgang
    0
    Dybde salon dæk
    0
    Dybde til promenadedæk
    0
    Dybde skot dæk
    0
    Load line længde
    0
    Load line Bredde
    0
    Længde bro til stævn
    0
    Længde bro til hæk
    0
    Bredde Brovinger
    0
    Fribord
    0
    Køl til mast
    0
    Køl til skorsten
    0
    Mastetop over havoverfladen
    0
    Højde på skorsten
    0
    Broens øjehøjde
    0
    Højde til båddæk
    0
    Højde til vejrdæk
    0
    Højde til hoveddæk
    0
    Højde øvredæk
    0
    Højde til dæk 3
    0
    Stævn udhæng
    0
    Agter udhæng
    0
    Rise of Floor
    0
    Bulb Længde
    0
    Frihøjde Vogndæk
    0
    Længde på vogndæk
    0
    Deplacement
    0
    Rækkevidde
    0
    Længde promenade dæk
    0
    Bredde promenade dæk
    0
    Højde promenade dæk
    0
    Skrog seperation
    0
    Dimensionstal
    0
    Testdybde
    Note Dimensioner

    Skrog

    Værft
    Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark
    Skrog nr.
    42
    Værft Skroget
    Skrog nr. / Skrogværft
    Skrogform
    Skrog konstruktion
    Skot
    Skot olie
    Gennemgående Dæk
    Dæk delvise
    Dæk Total
    Skrog beskrivelse
    Design
    Outfitter
    Towing tank
    Model test
    Aluminium
    Manøvreringstest
    Lugetype
    Vindues vasker
    Koøjer
    Vinduer
    Bro
    Vinduer
    Døre
    Kahytter
    Magrodome
    Luger
    Luger
    Rør
    Maling
    Kabler
    Fortøjningsspil
    Fast ballast
    0
    Isbrydende Kapacitet
    0

    Maskine

    Beskrivelse

    2 stk. Frichs diesel

    Effekt
    1.310KW
    BHP
    1.780BHP
    IHK
    0
    rpm
    0
    Boring
    0
    Slaglængde
    0
    Middel effektivt tryk
    0
    Stempel hastighed
    0
    Hjælpe-maskineri
    Batterier
    Design Max Hastighed
    0
    Trial Speed
    0
    Servicefart
    13knob
    Note servicefart
    Økonomifart
    0
    Hastighed for sejl
    0
    Fart uddykket
    0
    Fart neddykket
    0
    Maskine bygge sted
    Maskine Bygge dato
    Drivmiddel
    Olie
    Brændstof-kvalitet
    Brændstof-forbrug
    0
    Havneforbrug
    0
    Brændstof optimering
    Brændstof-forbrug Note
    Propeller
    2
    Propeller Type
    fastbladet propel
    Propel Diameter
    0
    Propel RPM
    Propelaksel længde
    0
    Aksel diameter
    Padlehjul
    Padlehjul effekt
    0
    Padlehjul diameter
    Sidehjul
    Bovpropeller
    Bovpropel Producent
    Bovproller Effekt
    Bovproller Effekt
    0
    Bovpropel Effekt
    0
    Bovpropel diameter
    0
    Hækpropeller
    Hækpropel Producent
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropel Effekt
    0
    Hækpropel diameter
    0
    Ror
    1 for, 1 agter
    Stabilisator
    Ride control
    Generatorer
    Strøm-spænding
    0
    Belysnings-spænding
    0
    Frekvens
    0
    Nødgenerator
    Aksel-generatorer
    Kedler
    Kedler Type
    Starter type
    Udstødnings-gaskedel
    Gear reduktion
    Akselsystem
    Fremdriftkontrol
    Integreret fremdrift
    Styremaskine
    Trykluft receivers
    Anti vibration
    Vibrations beregning
    Automatisering af maskinrum
    Motorovervågning
    Heeling-system
    Stabilitetsberegning
    Dæks maskineri
    Landstrøm
    Scrubber
    Elinstalationer
    Separatorer
    Kompressorer
    Renseanlæg
    Forbrændingsanlæg
    Master
    Mastehøjde
    0
    Sejl
    Sejl Areal
    0
    Max. Sejl Areal
    0
    Rotorsejl
    Note: Rotorsejl
    Tovværk
    Tovender
    Noter maskinen

    Management

    Rederi

    H I Hansen, Odense

    Rederi IMO
    Ejer

    H I Hansen, Odense

    Ejer IMO
    ISM Manager
    ISM IMO
    Klassen leveret
    Klassen suspenderet
    Skibsregister-nummer
    DNV GL id
    Lloys's
    BV Reg
    RI
    ABS
    CRS
    RS
    CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
    Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
    Korean ship register
    Polish Register of Shipping (IACS)
    Biro Klasifikasi Indonesia
    Dromon Bureau of Shipping
    TL Register number
    Note: classification
    Station
    Mægler
    Rute
    Sejltid

    Tonnage

    Bruttotonnage
    0
    Nettotonnage
    0
    Bruttoregister-ton
    1.083tons
    Nettoregister-ton
    373tons
    Dødvægt
    138tons
    Dødvægt design
    0
    Dødvægt Ro-Pax
    0
    Dødvægt Ro-Ro
    0
    Displacement
    0
    Displacement uddykket
    0
    Displacement neddykket
    0
    Bruttotonnage Suez
    0
    Bruttotonnage Panama
    0
    Nettoregisterton Suez
    0
    Nettoregisterton Panama
    0
    Sikkerheds-tonnage
    0
    Note Tonnage

    Kapacitet

    Lastrum
    Dæksplads
    0
    Gods kapacitet
    Lastrum Note:
    Containere
    Containere
    Container 14mt
    Kølecontainere / Reefer plugs
    Note containere
    Udholdenhed
    Pæletræk
    0
    Biler
    55
    Lastbiler
    Note: Lastbiler
    Trailere
    Kassetter
    Note Trailere
    Busser
    Lanemeter
    Camper stik
    Note: RoRo / Bildæk
    Jernbanespor
    Jernbanespor længde
    0
    Note: Spor
    Cykler
    Lighters
    Note: Kapacitet

    Person Kapacitet

    Person kapacitet
    Besætning
    Besætning fordeling
    Passagerer
    600PAX
    Passagerer sommer
    Passagerer vinter
    Passagerer oceangående
    Passagerer kystfart
    Passagerer havnefart
    Note Passagerer
    Crew / Pax-forhold
    Elever
    Dæk
    Passagerdæk
    Fragtdæk
    Kahytter
    Dæk med kahytter
    Køjer
    Underkøjer
    Hængekøjer
    Sæder
    Dækspladser
    Kahytter med balkon
    Andel af udvendige kahytter
    Kahytter Typer
    Kahyts størrelse
    Kahytter Besætning
    Køjer besætning
    Beskrivelse
    Note Person Kapacitet

    Passager faciliteter

    Passager faciliteter
    Restauranter
    Barer
    Barer
    Catering område
    Note Spisesteder
    Swimmingpool
    Swimming pool
    Spabad
    Jacuzzi
    Vand-rutchebaner
    Solarium
    Butikker
    Underholdning & højttaleranlæg
    Audiovisuelt udstyr
    Passager info system
    Teater udstyr
    Underholdningssystem
    Pool udstyr
    Tidligere Passager Faciliteter
    Note forbrug

    Indretning

    Indretnings-arkitekt
    Interiør
    Kahyts lås
    Pengeskabe i kahyt
    Tæpper
    Lofter
    Gulve
    Møbel & gardin-stof
    0
    Stof
    Læder
    Møbler
    Stole
    Flysæder
    Dæk
    Teak dæk
    Dækbelægning
    Fliser
    Marmor
    Laminat
    Skiltning
    Porcelæn
    Minibar
    Flysæder
    Lamper i passager-områder
    Lys
    Strømforsyning
    Telefon system
    Glas dekorationer
    Væg dekorationer
    Væg panel
    Sammenfoldelige vægge
    Galleri udstyr

    Tanke

    Lasttankens kapacitet
    Slop-tank kapacitet
    Balasttanke
    0
    Balasttanke
    0
    Brændstof-tanke
    0
    Brændstof-tanke
    0
    HFO
    0
    HFO
    0
    LNG
    0
    Gasolie
    0
    Gasolie
    0
    Dieselolie
    0
    Dieselolie
    0
    Lavsvovl Diesel
    0
    Smøreolie
    0
    Smøreolie
    0
    Frisk Vand
    0
    Frisk Vand
    0
    Drikkevand
    0
    Spildevand
    0
    Spildevand
    0
    Kloak Grå
    0
    Kloak Sort
    0
    Urin
    0
    Behandlet Vand
    0
    Slam
    0
    Vaskevand
    0
    Teknisk vand
    0
    Kedelfødevand
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Trim tanke
    0
    LBC
    0
    Ferskvands-produktion
    Tank Kapacitet
    Spildevands-behandling
    Ballast Kontrol System
    Krængningstanke
    LNG tanke
    Frisk Vand Anlæg
    Brændstof / smøreolie separator
    Skralde Kapacitet
    0
    Note: tanke

    Sikkerhed

    Rednings-udstyr
    Redningsbåde
    4
    Redningsbåde type
    Redningsflåder
    0
    Note: Redningsflåde
    Buoyant apparatus
    Note Buoyant apparatus
    Redningsveste
    600stk.
    Redningskrandse
    2stk.
    Design software
    Mob-boat
    CO2 anlæg
    Davits
    Marine evacuation system
    MES kapacitet
    MES System
    Brand detektor system
    Alarm & overvågning
    Brand alarm system
    Brandslukning
    Brandslukningsmaskine
    Ildslukker
    Branddøre
    Sprinkler
    Nødbelysning
    Vandtætte døre
    Survey TV
    Nød belysning
    GMDSS
    Sikkerheds glas
    Marine escape system
    Evakuerings-system
    Nødautomatisering
    Note: sikkerhed

    Udstyr

    Ramper
    Ramper
    Adgangsveje
    Linkspan design
    Køretøjs-elevator
    Udstyr
    Elevator
    Elevatorer
    Rulletrapper
    Tender
    Ankerkæde længde
    0
    Ankerkæde diameter
    0
    Karakter af ankerkæder
    Anker total vægt
    0
    Ankre
    Kraner
    Laste computer
    TV
    Air Condition
    AC-kølere
    Ventilation
    Fordampere
    Pool sliding dome
    Selvbetjeningstællere
    Dispenser
    Hotel & Management System
    Kabys
    Pentry
    Kassesystem
    Proviant håndtering
    Drikkevarer dispenser
    Affald behandling
    Affaldsskakt
    Kompostkværne
    Zodiacs
    Zodiac beskrivelse
    Køling
    Omvendt osmoseanlæg
    Skinner
    Aluminiums Paneler
    Paneler
    Toiletter
    Toiletter
    0
    Vacum toiletter
    Badeværelses-enheder
    Elektriske installationer
    Elektronik
    Pooldæk cover
    Lufttørringsanlæg
    Vaskeri
    Bildæk
    Surringsudstyr
    Pumper
    Manifold
    Septic Plant
    Behandling af sort vand
    Tank sounding
    Wet units
    Profiler
    Platformkontrol
    Helipad
    Aluminiumslegering
    Koblinger
    Ben
    Ben Længde
    0
    Hoved Slæbewire
    Note Udstyr

    Historik

    Historiske navne

    Heimdal (31. oktober 1930 - 1. oktober 1975)

    Historiske ejere

    De Danske Statsbaner, Danmark (31. oktober 1930 - 12. juni 1948)
    Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 16. juni 1975)
    H I Hansen, Odense Danmark (16. juli 1975 - 1. april 1976)

    Historiske Rederier

    De Danske Statsbaner, Danmark (31. oktober 1930 - 12. juni 1948)
    Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 16. juni 1975)
    H I Hansen, Odense Danmark (16. juli 1975 - 1. april 1976)

    Historiske ISM
    Historiske Ruter

    Korsør - Nyborg (1. november 1930 - 5. september 1939)
    Troppetransport (ca. november 1944 - 8. marts 1945)
    Korsør - Nyborg (13. juli 1947 - 8. juni 1965)
    Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (10. juni 1965 - 24. juni 1965)
    Korsør - Nyborg (25. juni 1965 - 8. juni 1966)
    Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (14. juni 1966 - 30. juni 1966)
    Korsør - Nyborg (1. juli 1966 - 4. juni 1967)
    Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (13. juni 1967 - 29. juni 1967)
    Korsør - Nyborg (30. juni 1967 - 23. september 1967)
    Kolby Kås - Kalundborg (196? - 20. juni 1968)
    Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (21. juni 1968 - ca. 25. august 1968)
    Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (13. september 1968 - 6. oktober 1968)
    Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (11. oktober 1968 - 20. oktober 1968)
    Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (25. oktober 1968 - 15. december 1968)
    Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december 1968 - 30. december 1968)
    Bøjden - Fynshav (9. marts 1969 - 28. september 1969)
    Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (3. oktober 1969 - 16. oktober 1969)
    Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (17. oktober 1969 - 28. oktober 1969)
    Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (31. oktober 1969 - 12. december 1969)
    Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december 1969 - 2. januar 1970)
    Halsskov - Knudshoved (11. januar 1970 - 2. februar 1970)
    Halsskov - Knudshoved (15. marts 1970 - 20. marts 1970)
    Bøjden - Fynshav (25. marts 1970 - 26. april 1970)
    Bøjden - Fynshav (spidsbelastnings- og afløserfærge) (7. maj 1970 - 24. juni 1975)

    Historiske Flag

    Danmark (1930 - 1975)

    Historiske Hjemsteder

    Korsør (1930 - 1975)

    Historiske Kaldesignal

    NJCK (1930 - 1933)
    OXHS (1934 - 1975)

    Historiske MMSI
    Historik Pennant:
    Historiske Havnekendings Nr.
    Historiske Kontrol-numre
    Historiske P&I forsikrings-selskab
    Historisk type
    Historiske klasseselskaber
    Kaptajn
    Søsterskibe
    Projekteret
    Projekteret
    Bestilt
    11. december 1929
    Bestilt
    Første Stål Skåret
    Kølstrakt
    11. marts 1930
    Kølstrakt
    Søsat
    29. august 1930
    Søsat
    Prøvetur
    28. oktober 1930
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Bilbrev
    Færdig
    Leveret
    29. august 1930
    Leveret
    Døbt
    29. august 1930
    Døbt Sted
    Alborg værft
    Gudmor
    Fru sagfører Cortes
    Jomfrurejse
    1. november 1930
    Jomfrurejse rute
    Udgået
    24. juni 1975
    Solgt til Skrotning
    Solgt til Skrotning
    Skrottet
    Skrottet
    Forlist
    Renoveret
    Hændelser og særlige begivenheder

    5. marts 1933 - Kollision med Korsør i Nyborg fjord i tæt tåge på vej fra Nyborg til Korsør. Kun minimale skader på Heimdal ved kollisionen. Auditøren: Fastslået, at begge føreres omhu og forsigtighed ved denne lejlighed havde været mangelfuld.

    16. - 18. november 1933 - Svendborg værft for dokning/bundbehandling. Færgen fik udskæringer 2 steder i bagbord side og 2 steder i styrbord side for anbringelse af landgangsbroer til passagerer.

    18. marts 1935 - Prøvesejlads Kalundborg-Aarhus-Kalundborg, der tog 4 timer og 32 minutter, hvorefter man konkluderede at færgen var for langsom.

    27. juli 1937 - Sejlede fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 FDF-drenge fra lejr i Aarhus. Tilbage i Korsør samme aften.

    18. januar - 13. april 1940 - Orlogsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn II, og samtidig er der, for at skaffe plads på bildækket, foretaget en ombygning af færgen med fjernelse af begge vingehuse. I stedet er der bygget et midterhus og foretaget de deraf følgende forandringer af trapper m.v. Dragerne under promenadedækket er ændret for at give større højde. Spisesalon og mandskabskamre under dæk er forandret, nyt stirrids indrettet, og adgangen til promenadedæk og fordæk er ændret. Ikke-rygesalonen er flyttet agterefter, rygesalonen er udvidet på for- og agterkant. Opvarmningen er ændret til Aerovent- og termoagregater. Af hensyn til ombygningen er der foretaget ændring af udstødsrør, skorsten og varmeledning, og de elektriske ledninger og lampesteder på hoved- og vingedæk er nedtaget og ændret. Ny kabys er indrettet på brodæk med fornyelse af komfur, elevator m.m. Privatkahyt indrettet i gammelt radiorum.

    14. november - 4. december 1941 - På Svendborg værft efter at være blevet påsejlet af tysk minestryger. Færgen har været underkastet en stor reparation efter havarier, forårsaget ved påsejlinger af fremmed skib, mens færgen lå i havn. Der blev installeret højttaleranlæg i færgen. Minekablet blev flyttet fra at være udenbords til at være indenbords.

    12. - 17. oktober 1942 - I dok på Svendborg værft for bundbehandling. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

    18. oktober 1944 - Skibet tvangsovertaget af den tyske besættelsesmagt i Strib (evt. 17. oktober).

    8. marts 1945 - Lå opankret ved Vindnespollen i Norge på 61 grader 42,5 nord 5 grader 10 øst Blev kl. 16.20 angrebet af 8 engelske Beaufighter-bombefly fra eskadrille 455. Brød i brand ved angrebet og blev stærkt beskadiget over vandlinien.

    9. - 10. marts 1945 - Natten efter 9. marts taget på slæb af bugserbåden Hjeltefjord.

    11. marts 1945 - Ankom til Bergen kl. 12.15 på slæb som delvist vrag.

    11. marts - 9. juni - 1945 - Lå i Bergen hvor den blev genfundet i juni 1945.

    9. juni 1945 - DSB's blad Vingehjulet skriver at færgen ligger i Bergen havn med brandskade.

    30. juni 1945 - Overgivet til de danske myndigheder.

    15. - 20. juli 1945 - Slæbt fra Bergen af norsk slæbebåd Thorholm (tysk besætning på færgen).

    20. juli 1945 - Ankom til mellembassinet i Københavns frihavn.

    21. juli 1945 - Kl 10.00 overdraget til DSB i Københavns frihavn af en engelsk officer.

    20. januar 1946 - 26. juni 1947 - Genopbygget og moderniseret på Svendborg værft. Herunder er hele maskineriet gennemgribende repareret, alle aksler har været udtaget og akselledningerne oprettet, drivskruerne fornyet med materiale af rustfrit stål, en ny hjælpemotor med dynamo installeret, den elektriske installation i hele skibet fornyet, nyt sanitær-, varme- og ventilationsanlæg samt en ny varmekedel installeret. Endvidere er sprinkleranlæg og trykluftledninger for levering af luft til automobilers luftringe installeret på vogndækket. Endelig er skorstenen fornyet med en større. Fra vandlinien og opefter har skibssider, promenadedæk og mellemdæk været aftaget og er fornyet fra agterstævn til midtskibs. Nye stålhuse er opbygget på promenadedæk og nyt aluminiumshus på kommandobro. På bro og promenadedæk er alt trædæk og på vogndæk trædækket delvis fornyet. Al aptering undtagen kamre på mellemdæk for er fornyet. Der er indrettet ny stor spisesalon med stirrids og opvaskerum på mellemdæk, og ny stor rygesalon og ikke-ryge­salon, privatkahyt og førerkammer er indrettet på promenadedæk. Endvidere er skibet forsynet med aluminiumsbovport, der kan bevæges ved trykluft.

    13. juli 1947 - I fart på Korsør-Nyborg overfarten.

    13. juni 1948 - Påsejlede mole i Nyborg, skaderne udbedret af maskindepotet, så færgen kunne fortsætte sejladsen.

    9. januar - 15. marts 1949 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev udbedret skader, opstået i agterskibet ved besejling af Nyborg havn. Samtidig ændredes dæksbjælkerne på webspanterne, så at den fri dækshøjde nu strækker sig en meter længere ud i borde. Radaranlæg Raython er installeret. Maskineriet har været underkastet hovedsyn, og hjælpemotor nr. 3 er genopstillet efter reparation og delvis fornyelse.

    25. juli 1951 - På rejse fra Nyborg til Korsør med biler og passagerer. Tørnet færgeleje den 25.07.1951 i Korsør havn.
    Søforklaring og søforhør i Korsør den 28.07.1951. Kl. 14.45 afsejlede Heimdal fra Nyborg. Da Korsør Båke vinkelfyr (Koen) passeredes, bemærkedes det, at strømmen var indgående, og da den røde spidstønde med 2 opadvendte koste ved Ærteø passeredes, blev der slået klar på begge maskintelegrafer, hvilken ordre straks blev besvaret fra maskinrummet. Kl. 16.00, umiddelbart før havnemolerne passeredes, beordredes begge motorer langsomt frem, og derefter, kort før Heimdal havde den lange mole mellem 2. og 3. færgeleje tværs, stop. Da Heimdals stævn var ud for A/S „Tranekjær“s kaj, beordredes styrbords motor langsomt bak og straks efter halv kraft bak og derefter fuld kraft bak; men da Heimdals fart ikke syntes at aftage, beordredes bagbords motor halv kraft bak og umiddelbart efter fuld kraft bak, hvorefter begge motorer beordredes forceret fuld kraft bak. Da færgens fart syntes at øges, og da det antoges, at den ene eller begge motorer havde forkert omdrejningsretning, beordredes begge motorer stop og straks efter påny forceret fuld kraft bak; men umiddelbart efter, kl. 16.04, tørnede Heimdal med voldsom kraft med bagbords side af stævnen mod bolværket og derefter med styrbords bov imod anstødspælene ved færgeklappen. Ved kollisionen kom nogle passagerer til skade, og en del biler beskadigedes. Endvidere beskadigedes færgelejet, og Heimdal led en del ovenbords skade.
    Anm. 1. Ministeriet må antage, at påsejlingen af færgelejet skyldes, at de fra broen afgivne bakordrer ikke er kommet til udførelse.
    Anm. 2. Ved Korsør sørets dom af 31.05.1952 er skibsmaskinmesteren, maskinmesteren og ekstramaskinmesteren blevet frifundet for tiltale efter sømandslovens § 84. Sagen er af anklagemyndigheden indbragt for Østre Landsret. Ved Østre Landsret dom af 13.06.1953 er skibsmaskinmesteren idømt en bøde på 400 kr., og ekstramaskinmesteren idømt en bøde på 300 kr., begge for overtrædelse af sømandslovens § 84. Vagthavende maskinmester frifundet for tiltale efter sømandslovens § 84.

    16. februar - 12. marts 1953 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev trædækket på hoveddækket for og agter fornyet. Endvidere blev færgen under hensyn til de internationale konventions­bestemmelser forsynet med et skumslukningsanlæg, der dækker såvel hoveddæk som maskinrum, samt et nøddieselaggregat og et nødbelysningsanlæg overalt i færgen.

    6. december - 17. december 1955 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er installeret en elektrisk maskinrumsventilator samt et dybfrysningsanlæg for restaurationen

    6. - 18. januar 1957 - Aarhus værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Færgen har fået fornyet 2 stk. udvendige og 2 stk. indvendige stævn­rørsforinger; i samme færge er endvidere fornyet kabel til 37 lampesteder i henholdsvis spisesalon og aptering for og agter.

    17. august 1958 - Sejlede udflugtssejlads denne dag, Korsør afgang 10.00, Bandholm af 18.30, Korsør ankomst ca. kl. 22.00 (deltagere fra Korsør betalte 18,- for at deltage).

    18. - 27. februar 1959 - Svendborg værft, årligt eftersyn Enten her eller i februar 1958 fik færgen installation af radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge).

    29. maj 1959 - Påsejlet mens den lå i bilfærgelejet i Korsør af flådens depotskib Ægir, kun mindre materiel skade på Heimdal.

    25. juni 1962 - Udlånt til Sydfyenske Dampskibsselskab på grund af skade på Mjølner. Afgået fra Korsør kl. 10.30 til Rudkøbing med passagerer. På rejse fra Rudkøbing til Korsør med passagerer. Grundstødt den 25. juni ved Langelands vestlige kyst.
    Søforklaring og søforhør i Korsør den 27. juni. Kl. 18.00, da Heimdal, der havde lods om bord, under en hård vestlig kuling med stærk sydgående strøm skulle afgå fra kaj i Rudkøbing havn, blev maskinen beordret fuld kraft frem. Da agterenden ved hjælp af et spring var fri af kajen, blev maskinen beordret forceret fuld kraft bak. Kort efter blev færgen af strømmen passet over mod løbets vestlige side, maskinen blev beordret fuld kraft frem, men umiddelbart efter tog Heimdal grunden og blev stående. Kl. ca. 03.55 kom Heimdal flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj, efter at de fleste passagerer var blevet landsat.
    Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes vejr- og strømforholdene..

    26. juni 1962 - Slæbt af grunden kl. 03.55 af Em.Z.Svitzers Skuld. Forsejlet til Korsør for besigtigelse af skader på bund og skrue.

    26. - 27. juni 1962 - Styrbords skrue godt beskadiget.

    28. marts 1963 - Man forsøgte at bruge færgen til at rense færgelejerne i Nyborg for is, det var ingen succes, da man i stedet fik ødelagt færgens skruer.

    4. - 8. april 1963 - Svendborg værft, årligt eftersyn, bundbehandling, skrueskift.

    14. april 1963 - Der opstod en mindre lækage i yderklædningen foran om bagbord, løst ved påsvejsning af plade.

    20. marts 1970 - Sidste sejlads på Storebæltsoverfarterne Sidste ture: Halsskov afgang 18.21 - Knudshoved ankomst 19.25, Knudshoved afgang 19.39, Halsskov ankomst 20.38, Halsskov afgang 20.52 - Knudshoved ankomst kl. 22.01.

    24. juni 1975 - Sidste dag i fart. Kl 10.25 om formiddagen passeret den ombyggede Fynshav for udadgående. Sidste ture: Bøjden afgang kl. 21.08 - Fynshav ankomst kl. 21.56, Fynshav afgang kl. 22.00 - Bøjden ankomst kl. 22.52, kl. 23.10 påbegyndt forhaling fra leje, ankomst oplæggerpladsen kl. 23.25.

    16. juni 1975 - Solgt til H I Hansen i Odense for ophugning.

    17. juli 1975 - Slæbt fra Bøjden mod Odense af Em. Z. Svitzers Valkyrien.

    18. juli 1975 - Ankommet til H I Hansen i Odense for ophugning.

    Horn
    Noter

    Billeder

    Billeder
    Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.

    Statistik

    Statistik
    Oprettet
    1. marts 2021 14:07
    Sidst opdateret
    26. oktober 2021 20:32
    Hvor er HEIMDAL

    Skriv en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *