Tryk på ESC for at lukke

Maritime Billeder & Data

HEIMDAL – IMO: 5145582

Hoveddata

Billede:
IMO:
5145582
MMSI:
ENI:
Kaldesignal:
OXHS
Hjemhavn:
Korsør
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1930
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
1975
Forlist:
Udgået:
Levetid:
45år
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
0
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
75,67meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
11,8meter
Bredde Ext.:
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde over hjulkasserne:
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
3,3meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
0
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Dybde fra dæksbjælke til top af køl:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Kølhøjde:
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Længde mellem stopbomme:
0
Længde mellem forreste stoppebom og frispormærke:
0
Længde mellem frispormærke og bagerste stoppebom:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
Aalborg Maskin- og Skibsbyggeri A/S, Aalborg, Danmark
Skrog nr.:
42
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Vinduer:
Koøjer:
Vinduer:
Isolering:
Bro:
Døre:
Pneumatiske døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

2 stk. Frichs diesel

Effekt :
1.310KW
BHP:
1.780BHP
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
0
Trial Speed:
0
Servicefart:
13knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Hastighed på batteri:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
Brændstof-forbrug:
0
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
fastbladet propel
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
Bovpropel Producent:
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
1 for, 1 agter
Stabilisator:
Ride control:
Trim Control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

H I Hansen, Odense

Ejer IMO:
Rederi:

H I Hansen, Odense

Rederi IMO:
ISM Manager:
ISM IMO:
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
US Coast Guard no.:
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
0
Nettotonnage:
0
Bruttoregister-ton:
1.083tons
Nettoregister-ton:
373tons
Dødvægt:
138tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
55
Lanemeter Biler:
0
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Bane bredde:
0
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
Besætning fordeling:
Passagerer:
600PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Pladsforhold:
PAX / Crew forhold:
Note Passagerer:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Flysæder:
Dækspladser:
Liggestole:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Kulbeholdning:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Hydraulikolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
4
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
600stk.
Redningskrandse:
2stk.
Redningsbælter:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
EPIRB:
Radar transponder SART:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Jernbanespor:
Stopbomme:
Note Udstyr:
Tenderbåde:

Historik

Historiske navne:

Heimdal (31. oktober 1930 - 1. oktober 1975)

Historiske ejere:

De Danske Statsbaner, Danmark (31. oktober 1930 - 12. juni 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 16. juni 1975)
H I Hansen, Odense Danmark (16. juli 1975 - 1. april 1976)

Historiske Rederier:

De Danske Statsbaner, Danmark (31. oktober 1930 - 12. juni 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 16. juni 1975)
H I Hansen, Odense Danmark (16. juli 1975 - 1. april 1976)

Historiske ISM:
Historiske Ruter:

Korsør - Nyborg (1. november 1930 - 5. september 1939)
Troppetransport (ca. november 1944 - 8. marts 1945)
Korsør - Nyborg (13. juli 1947 - 8. juni 1965)
Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (10. juni 1965 - 24. juni 1965)
Korsør - Nyborg (25. juni 1965 - 8. juni 1966)
Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (14. juni 1966 - 30. juni 1966)
Korsør - Nyborg (1. juli 1966 - 4. juni 1967)
Kolby Kås - Kalundborg (sejlads med kartofler) (13. juni 1967 - 29. juni 1967)
Korsør - Nyborg (30. juni 1967 - 23. september 1967)
Kolby Kås - Kalundborg (196? - 20. juni 1968)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (21. juni 1968 - ca. 25. august 1968)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (13. september 1968 - 6. oktober 1968)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (11. oktober 1968 - 20. oktober 1968)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (25. oktober 1968 - 15. december 1968)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december 1968 - 30. december 1968)
Bøjden - Fynshav (9. marts 1969 - 28. september 1969)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (3. oktober 1969 - 16. oktober 1969)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (17. oktober 1969 - 28. oktober 1969)
Halsskov - Knudshoved (spidsbelastningsfærge) (31. oktober 1969 - 12. december 1969)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastningsfærge) (23. december 1969 - 2. januar 1970)
Halsskov - Knudshoved (11. januar 1970 - 2. februar 1970)
Halsskov - Knudshoved (15. marts 1970 - 20. marts 1970)
Bøjden - Fynshav (25. marts 1970 - 26. april 1970)
Bøjden - Fynshav (spidsbelastnings- og afløserfærge) (7. maj 1970 - 24. juni 1975)

Historiske Flag:

Danmark (1930 - 1975)

Historiske Hjemsteder:

Korsør (1930 - 1975)

Historiske Kaldesignal:

NJCK (1930 - 1933)
OXHS (1934 - 1975)

Historiske MMSI:
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
11. december 1929
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
11. marts 1930
Kølstrakt:
Søsat:
29. august 1930
Søsat:
Prøvetur:
28. oktober 1930
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
29. august 1930
Leveret:
Døbt:
29. august 1930
Døbt Sted:
Alborg værft
Gudmor:
Fru sagfører Cortes
Jomfrurejse:
1. november 1930
Jomfrurejse rute:
Udgået:
24. juni 1975
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:

5. marts 1933 - Kollision med Korsør i Nyborg fjord i tæt tåge på vej fra Nyborg til Korsør. Kun minimale skader på Heimdal ved kollisionen. Auditøren: Fastslået, at begge føreres omhu og forsigtighed ved denne lejlighed havde været mangelfuld.

16. - 18. november 1933 - Svendborg værft for dokning/bundbehandling. Færgen fik udskæringer 2 steder i bagbord side og 2 steder i styrbord side for anbringelse af landgangsbroer til passagerer.

18. marts 1935 - Prøvesejlads Kalundborg-Aarhus-Kalundborg, der tog 4 timer og 32 minutter, hvorefter man konkluderede at færgen var for langsom.

27. juli 1937 - Sejlede fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 FDF-drenge fra lejr i Aarhus. Tilbage i Korsør samme aften.

18. januar - 13. april 1940 - Orlogsværftet i København. Færgen har været underkastet hovedsyn II, og samtidig er der, for at skaffe plads på bildækket, foretaget en ombygning af færgen med fjernelse af begge vingehuse. I stedet er der bygget et midterhus og foretaget de deraf følgende forandringer af trapper m.v. Dragerne under promenadedækket er ændret for at give større højde. Spisesalon og mandskabskamre under dæk er forandret, nyt stirrids indrettet, og adgangen til promenadedæk og fordæk er ændret. Ikke-rygesalonen er flyttet agterefter, rygesalonen er udvidet på for- og agterkant. Opvarmningen er ændret til Aerovent- og termoagregater. Af hensyn til ombygningen er der foretaget ændring af udstødsrør, skorsten og varmeledning, og de elektriske ledninger og lampesteder på hoved- og vingedæk er nedtaget og ændret. Ny kabys er indrettet på brodæk med fornyelse af komfur, elevator m.m. Privatkahyt indrettet i gammelt radiorum.

14. november - 4. december 1941 - På Svendborg værft efter at være blevet påsejlet af tysk minestryger. Færgen har været underkastet en stor reparation efter havarier, forårsaget ved påsejlinger af fremmed skib, mens færgen lå i havn. Der blev installeret højttaleranlæg i færgen. Minekablet blev flyttet fra at være udenbords til at være indenbords.

12. - 17. oktober 1942 - I dok på Svendborg værft for bundbehandling. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

18. oktober 1944 - Skibet tvangsovertaget af den tyske besættelsesmagt i Strib (evt. 17. oktober).

8. marts 1945 - Lå opankret ved Vindnespollen i Norge på 61 grader 42,5 nord 5 grader 10 øst Blev kl. 16.20 angrebet af 8 engelske Beaufighter-bombefly fra eskadrille 455. Brød i brand ved angrebet og blev stærkt beskadiget over vandlinien.

9. - 10. marts 1945 - Natten efter 9. marts taget på slæb af bugserbåden Hjeltefjord.

11. marts 1945 - Ankom til Bergen kl. 12.15 på slæb som delvist vrag.

11. marts - 9. juni - 1945 - Lå i Bergen hvor den blev genfundet i juni 1945.

9. juni 1945 - DSB's blad Vingehjulet skriver at færgen ligger i Bergen havn med brandskade.

30. juni 1945 - Overgivet til de danske myndigheder.

15. - 20. juli 1945 - Slæbt fra Bergen af norsk slæbebåd Thorholm (tysk besætning på færgen).

20. juli 1945 - Ankom til mellembassinet i Københavns frihavn.

21. juli 1945 - Kl 10.00 overdraget til DSB i Københavns frihavn af en engelsk officer.

20. januar 1946 - 26. juni 1947 - Genopbygget og moderniseret på Svendborg værft. Herunder er hele maskineriet gennemgribende repareret, alle aksler har været udtaget og akselledningerne oprettet, drivskruerne fornyet med materiale af rustfrit stål, en ny hjælpemotor med dynamo installeret, den elektriske installation i hele skibet fornyet, nyt sanitær-, varme- og ventilationsanlæg samt en ny varmekedel installeret. Endvidere er sprinkleranlæg og trykluftledninger for levering af luft til automobilers luftringe installeret på vogndækket. Endelig er skorstenen fornyet med en større. Fra vandlinien og opefter har skibssider, promenadedæk og mellemdæk været aftaget og er fornyet fra agterstævn til midtskibs. Nye stålhuse er opbygget på promenadedæk og nyt aluminiumshus på kommandobro. På bro og promenadedæk er alt trædæk og på vogndæk trædækket delvis fornyet. Al aptering undtagen kamre på mellemdæk for er fornyet. Der er indrettet ny stor spisesalon med stirrids og opvaskerum på mellemdæk, og ny stor rygesalon og ikke-ryge­salon, privatkahyt og førerkammer er indrettet på promenadedæk. Endvidere er skibet forsynet med aluminiumsbovport, der kan bevæges ved trykluft.

13. juli 1947 - I fart på Korsør-Nyborg overfarten.

13. juni 1948 - Påsejlede mole i Nyborg, skaderne udbedret af maskindepotet, så færgen kunne fortsætte sejladsen.

9. januar - 15. marts 1949 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev udbedret skader, opstået i agterskibet ved besejling af Nyborg havn. Samtidig ændredes dæksbjælkerne på webspanterne, så at den fri dækshøjde nu strækker sig en meter længere ud i borde. Radaranlæg Raython er installeret. Maskineriet har været underkastet hovedsyn, og hjælpemotor nr. 3 er genopstillet efter reparation og delvis fornyelse.

25. juli 1951 - På rejse fra Nyborg til Korsør med biler og passagerer. Tørnet færgeleje den 25.07.1951 i Korsør havn.
Søforklaring og søforhør i Korsør den 28.07.1951. Kl. 14.45 afsejlede Heimdal fra Nyborg. Da Korsør Båke vinkelfyr (Koen) passeredes, bemærkedes det, at strømmen var indgående, og da den røde spidstønde med 2 opadvendte koste ved Ærteø passeredes, blev der slået klar på begge maskintelegrafer, hvilken ordre straks blev besvaret fra maskinrummet. Kl. 16.00, umiddelbart før havnemolerne passeredes, beordredes begge motorer langsomt frem, og derefter, kort før Heimdal havde den lange mole mellem 2. og 3. færgeleje tværs, stop. Da Heimdals stævn var ud for A/S „Tranekjær“s kaj, beordredes styrbords motor langsomt bak og straks efter halv kraft bak og derefter fuld kraft bak; men da Heimdals fart ikke syntes at aftage, beordredes bagbords motor halv kraft bak og umiddelbart efter fuld kraft bak, hvorefter begge motorer beordredes forceret fuld kraft bak. Da færgens fart syntes at øges, og da det antoges, at den ene eller begge motorer havde forkert omdrejningsretning, beordredes begge motorer stop og straks efter påny forceret fuld kraft bak; men umiddelbart efter, kl. 16.04, tørnede Heimdal med voldsom kraft med bagbords side af stævnen mod bolværket og derefter med styrbords bov imod anstødspælene ved færgeklappen. Ved kollisionen kom nogle passagerer til skade, og en del biler beskadigedes. Endvidere beskadigedes færgelejet, og Heimdal led en del ovenbords skade.
Anm. 1. Ministeriet må antage, at påsejlingen af færgelejet skyldes, at de fra broen afgivne bakordrer ikke er kommet til udførelse.
Anm. 2. Ved Korsør sørets dom af 31.05.1952 er skibsmaskinmesteren, maskinmesteren og ekstramaskinmesteren blevet frifundet for tiltale efter sømandslovens § 84. Sagen er af anklagemyndigheden indbragt for Østre Landsret. Ved Østre Landsret dom af 13.06.1953 er skibsmaskinmesteren idømt en bøde på 400 kr., og ekstramaskinmesteren idømt en bøde på 300 kr., begge for overtrædelse af sømandslovens § 84. Vagthavende maskinmester frifundet for tiltale efter sømandslovens § 84.

16. februar - 12. marts 1953 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder blev trædækket på hoveddækket for og agter fornyet. Endvidere blev færgen under hensyn til de internationale konventions­bestemmelser forsynet med et skumslukningsanlæg, der dækker såvel hoveddæk som maskinrum, samt et nøddieselaggregat og et nødbelysningsanlæg overalt i færgen.

6. december - 17. december 1955 - Svendborg værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Herunder er installeret en elektrisk maskinrumsventilator samt et dybfrysningsanlæg for restaurationen

6. - 18. januar 1957 - Aarhus værft. Færgen har været underkastet hovedsyn. Færgen har fået fornyet 2 stk. udvendige og 2 stk. indvendige stævn­rørsforinger; i samme færge er endvidere fornyet kabel til 37 lampesteder i henholdsvis spisesalon og aptering for og agter.

17. august 1958 - Sejlede udflugtssejlads denne dag, Korsør afgang 10.00, Bandholm af 18.30, Korsør ankomst ca. kl. 22.00 (deltagere fra Korsør betalte 18,- for at deltage).

18. - 27. februar 1959 - Svendborg værft, årligt eftersyn Enten her eller i februar 1958 fik færgen installation af radiokommando-anlæg (Maritime VHF-radioanlæg) specielt beregnet for indbyrdes kontakt mellem skibene under vanskelige navigationsforhold (usigtbart vejr og tåge).

29. maj 1959 - Påsejlet mens den lå i bilfærgelejet i Korsør af flådens depotskib Ægir, kun mindre materiel skade på Heimdal.

25. juni 1962 - Udlånt til Sydfyenske Dampskibsselskab på grund af skade på Mjølner. Afgået fra Korsør kl. 10.30 til Rudkøbing med passagerer. På rejse fra Rudkøbing til Korsør med passagerer. Grundstødt den 25. juni ved Langelands vestlige kyst.
Søforklaring og søforhør i Korsør den 27. juni. Kl. 18.00, da Heimdal, der havde lods om bord, under en hård vestlig kuling med stærk sydgående strøm skulle afgå fra kaj i Rudkøbing havn, blev maskinen beordret fuld kraft frem. Da agterenden ved hjælp af et spring var fri af kajen, blev maskinen beordret forceret fuld kraft bak. Kort efter blev færgen af strømmen passet over mod løbets vestlige side, maskinen blev beordret fuld kraft frem, men umiddelbart efter tog Heimdal grunden og blev stående. Kl. ca. 03.55 kom Heimdal flot ved hjælp af et bjærgningsfartøj, efter at de fleste passagerer var blevet landsat.
Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes vejr- og strømforholdene..

26. juni 1962 - Slæbt af grunden kl. 03.55 af Em.Z.Svitzers Skuld. Forsejlet til Korsør for besigtigelse af skader på bund og skrue.

26. - 27. juni 1962 - Styrbords skrue godt beskadiget.

28. marts 1963 - Man forsøgte at bruge færgen til at rense færgelejerne i Nyborg for is, det var ingen succes, da man i stedet fik ødelagt færgens skruer.

4. - 8. april 1963 - Svendborg værft, årligt eftersyn, bundbehandling, skrueskift.

14. april 1963 - Der opstod en mindre lækage i yderklædningen foran om bagbord, løst ved påsvejsning af plade.

20. marts 1970 - Sidste sejlads på Storebæltsoverfarterne Sidste ture: Halsskov afgang 18.21 - Knudshoved ankomst 19.25, Knudshoved afgang 19.39, Halsskov ankomst 20.38, Halsskov afgang 20.52 - Knudshoved ankomst kl. 22.01.

24. juni 1975 - Sidste dag i fart. Kl 10.25 om formiddagen passeret den ombyggede Fynshav for udadgående. Sidste ture: Bøjden afgang kl. 21.08 - Fynshav ankomst kl. 21.56, Fynshav afgang kl. 22.00 - Bøjden ankomst kl. 22.52, kl. 23.10 påbegyndt forhaling fra leje, ankomst oplæggerpladsen kl. 23.25.

16. juni 1975 - Solgt til H I Hansen i Odense for ophugning.

17. juli 1975 - Slæbt fra Bøjden mod Odense af Em. Z. Svitzers Valkyrien.

18. juli 1975 - Ankommet til H I Hansen i Odense for ophugning.

Horn:
Noter:

Billeder

Billeder:

Statistik

Statistik:
Oprettet:
1. marts 2021 14:07
Sidst opdateret:
21. november 2023 20:18

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.