Tryk på ESC for at lukke

Maritime Billeder & Data

LARISA – IMO: 7358731

Hoveddata

Billede:
IMO:
7358731
MMSI:
209755000
ENI:
Kaldesignal:
V4EW2
Hjemhavn:
Basseterre
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1975
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
7. april 2011
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
35 år
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
0
Længde imellem perpendikulær:
162,52meter
LOA:
176,55meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
22,99meter
Bredde Ext.:
23,02meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde over hjulkasserne:
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
7,09meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
12,02meter
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Dybde fra dæksbjælke til top af køl:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Kølhøjde:
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Længde mellem stopbomme:
0
Længde mellem forreste stoppebom og frispormærke:
0
Længde mellem frispormærke og bagerste stoppebom:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Længde overalt: 144,56 m, Længde: 130,99 m, Bredde: 22,9 m, Bredde Ext.: 24,40 m, Dybgang: 7,09 m, Dybde: 12,60 m (1975)
Længde overalt: 176,55 m, Længde: 162,52 m, Bredde: 22,99 m, Bredde Ext.: 23,02 m, Dybgang: 7,09 m, Dybde: 12,02 m (1985)

Skrog

Værft:
Helsingør Værft A/S
Skrog nr.:
407
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Vinduer:
Koøjer:
Vinduer:
Isolering:
Bro:
Døre:
Pneumatiske døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

2 stk. B&W 18U50LU (18-cylindre) diesel, 10095 kW

Effekt :
20.190KW
BHP:
27.540BHP
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
500mm.
Slaglængde:
540mm.
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
0
Trial Speed:
0
Servicefart:
22,5knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Hastighed på batteri:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
Brændstof-forbrug:
0
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
1
Bovpropel Producent:
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control:
Trim Control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

ARGO SYSTEMS FZE, Dubai, De Forenede Arabiske Emirater.

Ejer IMO:
5033555
Rederi:

ELEKTRANS SHIPPING PVT LTD, Mumbai, Indien

Rederi IMO:
5269359
ISM Manager:
ISM IMO:
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
11. januar 2006
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
US Coast Guard no.:
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
20.326tons
Nettotonnage:
6.092tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
9.000tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

BRT: 5991, NRT: 1977, DW: 6900 (1975)
BT: 20326, NT: 6092, DW: 9000 (1985)

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
562TEU
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
700
Lanemeter Biler:
0
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
2300meter
Bane bredde:
0
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

TEU: 402 (1975)
TEU: 562 (1985)

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
Besætning fordeling:
Passagerer:
130PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Pladsforhold:
PAX / Crew forhold:
Note Passagerer:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
130
Underkøjer:
Hængekøjer:
Flysæder:
Dækspladser:
Liggestole:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

12 passagerer, 12 køjepladser (1975)
130 passagerer, 130 køjepladser (1989)

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Kulbeholdning:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Hydraulikolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Redningsbælter:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
EPIRB:
Radar transponder SART:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Jernbanespor:
Stopbomme:
Note Udstyr:
Tenderbåde:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Dana Futura(18. december 1975 - 3. april 1976)
Damman Express(3. april 1976 - 15. april 1977)
Drosselfelds(15. april 1977 - 31. december 1977)
Dana Futura(31. december 1977 - 1. december 1988)
Skåne Link(1. december 1988 - 11. december 1991)
Polaris(11. december 1991 - 2. marts 2011)
Larisa(2. marts 2011 - )
Historiske ejere:
EjerPeriode
DFDS A/S, Danmark(18. december 1975 - 19. december 1983)
K/S Difko XXXIII, Danmark(19. december 1983 - 1988)
DFDS A/S, Danmark(1988 - 1. december 1988)
Rederi AB Nordö-Link, Malmö, Sverige(1. december 1988 - december 1991)
Thatsea Shipping Co. Ltd. (Ventouris Ferries), Cypern(december 1991 - marts 1999)
Enfold Shipping Co. Ltd. (Wavelord Navigation Co. Ltd.), Limassol, Cypern(marts 1999 - 2. marts 2011)
ARGO SYSTEMS FZE(2. marts 2011 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
DFDS A/S, Danmark(18. december 1975 - 19. december 1983)
K/S Difko XXXIII, Danmark(19. december 1983 - 1988)
DFDS A/S, Danmark(1988 - 1. december 1988)
Rederi AB Nordö-Link, Malmö, Sverige(1. december 1988 - december 1991)
Thatsea Shipping Co. Ltd. (Ventouris Ferries), Cypern(december 1991 - marts 1999)
Enfold Shipping Co. Ltd. (Wavelord Navigation Co. Ltd.), Limassol, Cypern(marts 1999 - 2001)
Ventouris Ferries, Grækenland(2001 - 2. marts 2011)
ELEKTRANS SHIPPING PVT LTD(2. marts 2011 - )
CharterPeriode
Atlanta Shipping Corporation, USA(3. april 1976 - 2. april 1977)
Deutsche Dampfschifffahrts-Gesellschaft Hansa (DDG-Hansa), Tyskland(15. april 1977 - 31. december 1977)
Wallhamn AB, Sverige(26. november 1978 - 23. december 1978)
VEB Deutsche Seereederei, Rostock, Østtyskland(26. december 1978 - 1979)
British Army, England(1. september 1979 - 13. oktober 1979)
Tor Line AB, Göteborg, Sverige(4. januar 1980 - 21. februar 1980)
Ford Motor Company(22. februar 1980 - 24. februar 1980)
North Sea Ferries B.V., Rozenburg, Holland(15. december 1980 - 24. december 1980)
Grimaldi-Siosa Lines S.A. (Sicula Oceanica S.A.), Italien(1981 - august 1981)
DFDS A/S, Danmark(19. december 1983 - 1988)
North Sea Ferries B.V., Rozenburg, Holland(17. juli 1985 - 21. august 1985)
Rederi AB Nordö-Link, Malmö, Sverige(15. september 1998 - 29. februar 2000)
Compagnie Tunisienne de Navigation (Cotunav, CTN), Tunesien(marts 2000 - 2001)
Historiske ISM:
ISMPeriode
WAVELORD NAVIGATION CO LTD(10. marts 2008 - 15. marts 2011)
Ukendt(15. marts 2011 - )
Historiske Ruter:
RutePeriode
Esbjerg - Harwich og Esbjerg - Felixstowe(3. januar 1976 - april 1976)
Rostock - Tartous(10. marts 1976 - juni 1976)
USA / Canada - Den Persiske Golf(15. juni 1976 - april 1977)
USA / Canada - Mellemøsten(15. april 1977 - 31. december 1977)
Esbjerg - Harwich og Esbjerg - Felixstowe(3. januar 1978 - 23. oktober 1978)
Rostock - Angola - Mozambique - Etiopien(26. december 1978 - 1980)
Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam(4. januar 1980 - 21. februar 1980)
Esbjerg - Harwich og Esbjerg - Felixstowe(2. april 1980 - marts 1981)
Ipswich - Europoort(15. december 1980 - 24. december 1980)
Genova - Nigeria(1981 - august 1981)
Esbjerg - Harwich - North Shields - Hamburg - Harwich(18. august 1981 - 28. marts 1985)
Rotterdam - Hull(17. juli 1985 - 22. august 1985)
Göteborg - Felixstowe(23. august 1985 - 15. september 1989)
Göteborg - Harwich(23. august 1985 - 15. september 1989)
København - Helsingborg - Immingham - Felixstowe(15. september 1985 - 20. oktober 1985)
København - Helsingborg - Immingham - Felixstowe(12. december 1985 - 1988)
Helsingborg - Travemünde(10. januar 1989 - september 1990)
Bari - Korfu - Igoumenitsa - Patras(september 1992 - 1998)
Malmö - Travemünde(22. september 1998 - 21. januar 2000)
Tunis - Genova / Marseille(marts 2000 - 2000)
Bari - Igoumenitsa(2001 - )
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Danmark
(18. december 1975 - 1. december 1988)
Sverige
(1. december 1988 - 11. december 1991)
Cypern
(11. december 1991 - 2. marts 2011)
Saint Kitts og Nevis
(2. marts 2011 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Esbjerg
(18. december 1975 - 1. december 1988)
Malmö
(1. december 1988 - 11. december 1991)
Limassol
(11. december 1991 - 2. marts 2011)
Basseterre(2. marts 2011 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
[OXTT](18. december 1975 - 1. september 1988)
[OXTT2](1. september 1988 - 1. december 1988)
[P3NJ4](11. december 1991 - 2. marts 2011)
[V4EW2](2. marts 2011 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
209755000(15. maj 2009 - 2. marts 2011)
341563000(2. marts 2011 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
SkibstypePeriode
Ro-Ro fragtskib(1975 - 1989)
Færge Ro-Pax(1989 - 2011)
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
SøsterskibPeriode
Dana Gloria7358743
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
10. november 1973
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
24. juli 1974
Kølstrakt:
Søsat:
11. juli 1975
Søsat:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
18. december 1975
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
7. april 2011
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
28. oktober 1985 - 2. december 1985
Forlænget ved Frederikshavns værft A/S. Den nye midtersektion blev bygget ved Götaverken, Arendal, Sverige.
25. november 1988 - januar 1989
Var oprindeligt et fragtskib med plads til 12 passagerer. Blev ombygget med faciliteter til 130 passagerer ved Cityvarvet Öresund, Landskrona, Sverige.
1996
I trafikken mellem Italien og Grækenland blev "Camp on Board" populært. Campingvogne og lignende blev placeret på en del af det øverste dæk, og passagerer kunne under overfarten sove meget billigere end i kahyt. Polaris tog del i denne trafik.
7. april 2011
Sat på stranden Alang, Indien.
Horn:
Noter:

Billeder

Billeder:

Statistik

Statistik:
Oprettet:
13. marts 2022 08:48
Sidst opdateret:
22. november 2023 00:17

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.