Hoveddata
- Billede:
- Navn:
- MOBY DADA
- IMO:
- 7911533
- MMSI:
- 247374100
- ENI:
- Kaldesignal:
- IBRI
- Flag:
- Italien
- Hjemhavn:
- Napoli
- Pennant:
- Type:
- Cruisefærge
- Typebetegnelse:
- Kategori:
- Egenskab:
- Anvendelses-type:
- Klasse:
- Service Status:
- Aktiv / Idrift
- Byggeår:
- 1981
- Byggepris:
- FIM 235 millioner
- Stenfisker-nummer:
- Kontrol-nummer:
- Skibsregister-nummer:
- Havnekending Nr.:
- Kendings-bogstaver:
- EU-identifikation:
- Sejl nr.:
- Register:
- ITA - Italien
- AIS klasse:
- A
- Ophugget:
- Forlist:
- Udgået:
- Levetid:
- 0
- Levetid:
- Levetid:
- Nyt IMO:
- Tidligere IMO:
- Note Hoveddata:
Dimensioner
- Længde:
- 0
- Længde imellem perpendikulær:
- 154,7meter
- LOA:
- 168,055meter
- Længde incl. klapper:
- 0
- Længde SOLAS:
- 0
- Længde bovspryd:
- 0
- LOA incl. bovspryd:
- 0
- Bredde:
- 28,4meter
- Bredde Ext.:
- 31,26meter
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
- 0
- Bredde over hjulkasserne:
- 0
- Bredde hvert skrog:
- 0
- Højde (Airdraft):
- 0
- Skrog højde:
- 0
- Dybgang:
- 6,72meter
- Dybgang design:
- 0
- Dybgang Ro-Ro:
- 0
- Dybgang Ro-Pax:
- 0
- Dybgang med ride control:
- 0
- Dybgang uden ride control:
- 0
- Dybgang med stabilisator:
- 0
- Dybgang uden stabilisator:
- 0
- Dybgang is klasse:
- 0
- Dybgang for min:
- 0
- Dybgang for max:
- 0
- Dybgang midtskibs min.:
- 0
- Dybgang midtskibs max.:
- 0
- Dybgang agter min:
- 0
- Dybgang agter max:
- 0
- Dybde:
- 14,65meter
- Dybde til hoveddæk:
- 9,1meter
- Dybde til øvredæk:
- 0
- Dybde til vejrdæk:
- 0
- Dybde nedre dæk:
- 0
- Dybde shelter dæk:
- 0
- Dybde båddæk:
- 0
- Dybde til togdæk:
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
- 0
- Dybde til top dæk:
- 0
- Dybde til passager landgang:
- 0
- Dybde salon dæk:
- 0
- Dybde til promenadedæk:
- 0
- Dybde skot dæk:
- 0
- Dybde fra dæksbjælke til top af køl:
- 0
- Load line længde:
- 0
- Load line Bredde:
- 0
- Længde bro til stævn:
- 0
- Længde bro til hæk:
- 0
- Bredde Brovinger:
- 0
- Fribord:
- 0
- Køl til mast:
- 0
- Køl til skorsten:
- 0
- Mastetop over havoverfladen:
- 0
- Mastetop over dæk:
- 0
- Højde på skorsten:
- 0
- Broens øjehøjde:
- 0
- Højde til båddæk:
- 0
- Højde til vejrdæk:
- 0
- Højde til hoveddæk:
- 0
- Højde øvredæk:
- 0
- Højde til dæk 3:
- 0
- Stævn udhæng:
- 0
- Agter udhæng:
- 0
- Rise of Floor:
- 0
- Bulb Længde:
- 0
- Kølhøjde:
- Frihøjde Vogndæk:
- 0
- Længde på vogndæk:
- 0
- Længde mellem stopbomme:
- 0
- Længde mellem forreste stoppebom og frispormærke:
- 0
- Længde mellem frispormærke og bagerste stoppebom:
- 0
- Deplacement:
- 0
- Rækkevidde:
- 0
- Længde promenade dæk:
- 0
- Bredde promenade dæk:
- 0
- Højde promenade dæk:
- 0
- Skrog seperation:
- 0
- Dimensionstal:
- 0
- Testdybde:
- Note Dimensioner:
Skrog
- Værft:
- Wärtsilä Marine, Åbo, Finland
- Skrog nr.:
- 1251
- Værft Skroget:
- Wärtsilä Oy Perno, Finland
- Skrog nr. / Skrogværft:
- Skrog Materiale:
- Stål
- Skrogform:
- Strukturel designtype:
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion:
- Skot:
- Skot olie:
- Gennemgående Dæk:
- 1
- Dæk delvise:
- Dæk Total:
- Skrog beskrivelse:
- Design:
- Outfitter:
- Towing tank:
- Model test:
- Aluminium:
- Manøvreringstest:
- Lugetype:
- Vindues vasker:
- Vinduer:
- Koøjer:
- Vinduer:
- Isolering:
- Bro:
- Døre:
- Pneumatiske døre:
- Kahytter:
- Magrodome:
- Luger:
- Luger:
- Rør:
- Maling:
- Kabler:
- Fortøjningsspil:
- Fast ballast:
- 0
- Isklasse:
- 1A Super
- Polar code:
- Isbrydende Kapacitet:
- 0
- Bulbstævn:
- Ja
Maskine
- Beskrivelse:
4 stk. Pielstick 12PC2-5V (12-cylindrer) diesel, 5737 kW
- Effekt :
- 22.948KW
- BHP:
- 31.200BHP
- IHK:
- 0
- rpm:
- 0
- Boring:
- 400mm.
- Slaglængde:
- 460mm.
- Middel effektivt tryk:
- 0
- Stempel hastighed:
- 0
- Hjælpe-maskineri:
2 stk. diesel hjælpemaskine, 1300 kW
- Batterier:
- Design Max Hastighed:
- 0
- Trial Speed:
- 0
- Servicefart:
- 22knob
- Note servicefart:
- Økonomifart:
- 0
- Hastighed for sejl:
- 0
- Hastighed på batteri:
- 0
- Fart uddykket:
- 0
- Fart neddykket:
- 0
- Maskine bygge sted:
- Maskine Bygge dato:
- Drivmiddel:
- Olie
- Brændstof-kvalitet:
- Brændstof-forbrug:
- 0
- Havneforbrug:
- 0
- Brændstof optimering:
- Brændstof-forbrug Note:
- Propeller:
- 2
- Propeller Type:
- propel med justerbare skrueblade
- Propel Diameter:
- 0
- Propel RPM:
- Propelaksel længde:
- 0
- Aksel diameter:
- Padlehjul:
- Padlehjul effekt:
- 0
- Padlehjul diameter:
- Sidehjul:
- Bovpropeller:
- 2
- Bovpropel Producent:
- Bovproller Effekt:
- Bovproller Effekt:
- 0
- Bovpropel Effekt:
- 0
- Bovpropel diameter:
- 0
- Hækpropeller:
- Hækpropel Producent:
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropel Effekt:
- 0
- Hækpropel diameter:
- 0
- Ror:
- Stabilisator:
- 2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
- Ride control:
- Trim Control:
- Generatorer:
- Strøm-spænding:
- 0
- Belysnings-spænding:
- 0
- Frekvens:
- 0
- Nødgenerator:
- Aksel-generatorer:
- Kedler:
- Kedler Type:
- Starter type:
- Udstødnings-gaskedel:
- Gear reduktion:
- Akselsystem:
- Fremdriftkontrol:
- Integreret fremdrift:
- Styremaskine:
- Trykluft receivers:
- Anti vibration:
- Vibrations beregning:
- Automatisering af maskinrum:
- Motorovervågning:
- Heeling-system:
- Stabilitetsberegning:
- Dæks maskineri:
- Landstrøm:
- Scrubber:
- Elinstalationer:
- Separatorer:
- Kompressorer:
- Renseanlæg:
- Forbrændingsanlæg:
- Bovspryd:
- Master:
- Mastehøjde:
- 0
- Sejl:
- Sejl Areal:
- 0
- Max. Sejl Areal:
- 0
- Rotorsejl:
- Note: Rotorsejl:
- Tovværk:
- Tovender:
- Noter maskinen:
Management
- Rederi Brand:
- Ejer IMO:
- 0254141
- Rederi:
- Rederi IMO:
- 0254141
- ISM Manager:
- ISM IMO:
- 0254141
- Klassifikations-selskab:
- Registro Italiano Navale (IACS)
- Klassen leveret:
- 16. november 2016
- Klassen suspenderet:
- Skibsregister-nummer:
- DNV GL id:
- Lloys's:
- BV Reg:
- RI:
- 95738
- ABS:
- CRS:
- RS:
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
- Korean ship register:
- Polish Register of Shipping (IACS):
- Biro Klasifikasi Indonesia:
- Dromon Bureau of Shipping:
- TL Register number:
- Note: classification:
- P&I Forsikrings selskab:
- Standard P&I Club per Charles Taylor & Co
- US Coast Guard no.:
- Station:
- Mægler:
- Rute:
- Sejltid:
Navigationsudstyr
- Autonomt:
- Magnetisk Kompas:
- Magnetisk Kompas:
- Gyro Kompas:
- Gyro Kompas:
- Radar:
- Radar 9GHz:
- 2nd Radar 9GHz:
- Radar 2nd Radar 3GHz:
- Radare:
- ARPA:
- ATA:
- AIS:
- Ja
- AIS:
- VDR:
- Speed Log:
- Speed Log:
- Speed Log Over the Ground:
- Ekkolod:
- Ekkolod:
- Rate-of-Turn Indicator:
- Heading Control System:
- GPS Modtager:
- GPS:
- Track Control System:
- ECDIS:
- Long Range Identification and Tracking:
- Sound Reception System:
- VHF:
- Ja
- VHF:
- VHF/DSC:
- Security Alert System:
- BNWAS:
- GMDSS:
- Radio Område:
- INMARSAT:
- STGTEL:
- DSL:
- Søkortplotter:
- Autopilot:
- Autopilot:
- Sideskanner:
- MF/DSC:
- Rorindikator:
- Rorindikator:
- PA Anlæg:
- PA Anlæg:
- Integreret automatik:
- Navigation system:
- Satellit navigation:
- Radio station:
- Kortplotter:
- Voyage Data:
- Kommunikation ombord :
- Telekomunikation:
- Fiberoptisks system:
- Integrated bridge:
- Navtex:
- Satelit:
- Computer:
- Telefon:
- Satcom:
- Styrhus udstyr:
- Skibs Management:
- Crew finder:
- Fløjte:
- Søgelys:
- Navigationslys:
- Note: Navigation:
Tonnage
- Bruttotonnage:
- 34.093tons
- Nettotonnage:
- 17.471tons
- Bruttoregister-ton:
- 0
- Nettoregister-ton:
- 0
- Dødvægt:
- 3.898tons
- Dødvægt design:
- 0
- Dødvægt Ro-Pax:
- 0
- Dødvægt Ro-Ro:
- 0
- Displacement:
- 0
- Displacement uddykket:
- 0
- Displacement neddykket:
- 0
- Bruttotonnage Suez:
- 0
- Bruttotonnage Panama:
- 0
- Nettoregisterton Suez:
- 0
- Nettoregisterton Panama:
- 0
- Sikkerheds-tonnage:
- 0
- Note Tonnage:
BRT: 25.680, NRT: 14.070, DW: 3.898 (marts 1981)
BRT: 25.678, NRT: 14.072, DW: 3.898 (1983)
BRT: 25.905, NRT: 14.015, DW: 3.898 (1984)
BRT: 26.671 DW: 3.898 (1987)
BT: 33.575, NT: 17.227, DW: 3.898 (juni 1990)
BT: 33.575, NRT: 17.227 (1994)
Kapacitet
- Lastrum:
- Dæksplads:
- 0
- Gods kapacitet:
- Lastrum Note::
- Containere:
- Containere:
- Container 14mt:
- Kølecontainere / Reefer plugs:
- Note containere:
- Udholdenhed:
- Pæletræk:
- 0
- Biler:
- 360
- Lanemeter Biler:
- 0
- Lastbiler:
- Note: Lastbiler:
- Trailere:
- 54Trailere
- Kassetter:
- Note Trailere:
Trailere 13,6 meter
- Busser:
- Lanemeter:
- 1022meter
- Bane bredde:
- 0
- Camper stik:
- Note: RoRo / Bildæk:
- Jernbanespor:
- Jernbanespor længde:
- 0
- Note: Spor:
- Cykler:
- Lighters:
- Note: Kapacitet:
480 personbiler (marts 1981)
360 personbiler (juni 1990)
Person Kapacitet
- Person kapacitet:
- Besætning:
- Besætning fordeling:
- Passagerer:
- 2000PAX
- Passagerer sommer:
- Passagerer vinter:
- Passagerer oceangående:
- Passagerer kystfart:
- Passagerer havnefart:
- Pladsforhold:
- 17,047
- PAX / Crew forhold:
- 0
- Note Passagerer:
- Elever:
- Dæk:
- Passagerdæk:
- Fragtdæk:
- Kahytter:
- 605
- Dæk med kahytter:
- Køjer:
- 1756
- Underkøjer:
- Hængekøjer:
- Flysæder:
- Dækspladser:
- Liggestole:
- Kahytter med balkon:
- Andel af udvendige kahytter:
- Kahytter Typer:
- Kahyts størrelse:
- Kahytter Besætning:
- Køjer besætning:
- Beskrivelse:
- Note Person Kapacitet:
1676 passagerer, 647 kahytter, 1650 køjepladser (marts 1981)
2000 passagerer, 605 kahytter, 1756 køjepladser (juni 1990)
Passager faciliteter
- Passager faciliteter:
- Restauranter:
- Barer:
- Barer:
- Catering område:
- Note Spisesteder:
- Swimmingpool:
- Swimming pool:
- Spabad:
- Jacuzzi:
- Vand-rutchebaner:
- Solarium:
- Butikker:
- Underholdning & højttaleranlæg:
- Audiovisuelt udstyr:
- Passager info system:
- Teater udstyr:
- Underholdningssystem:
- Pool udstyr:
- Tidligere Passager Faciliteter:
- Note forbrug:
Indretning
- Indretnings-arkitekt:
- Interiør:
- Kahyts lås:
- Pengeskabe i kahyt:
- Tæpper:
- Lofter:
- Gulve:
- Møbel & gardin-stof:
- 0
- Stof:
- Læder:
- Møbler:
- Stole:
- Flysæder:
- Dæk:
- Teak dæk:
- Dækbelægning:
- Fliser:
- Marmor:
- Laminat:
- Skiltning:
- Porcelæn:
- Minibar:
- Flysæder:
- Lamper i passager-områder:
- Lys:
- Strømforsyning:
- Telefon system:
- Glas dekorationer:
- Væg dekorationer:
- Væg panel:
- Sammenfoldelige vægge:
- Galleri udstyr:
Tanke
- Lasttankens kapacitet:
- Slop-tank kapacitet:
- Balasttanke:
- 0
- Balasttanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Kulbeholdning:
- 0
- HFO:
- 0
- HFO:
- 0
- LNG:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Lavsvovl Diesel:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Hydraulikolie:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Drikkevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Kloak Grå:
- 0
- Kloak Sort:
- 0
- Urin:
- 0
- Behandlet Vand:
- 0
- Slam:
- 0
- Vaskevand:
- 0
- Teknisk vand:
- 0
- Kedelfødevand:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Trim tanke:
- 0
- LBC:
- 0
- Ferskvands-produktion:
- Tank Kapacitet:
- Spildevands-behandling:
- Ballast Kontrol System:
- Krængningstanke:
- LNG tanke:
- Frisk Vand Anlæg:
- Brændstof / smøreolie separator:
- Skralde Kapacitet:
- 0
- Note: tanke:
Sikkerhed
- Rednings-udstyr:
- Redningsbåde:
- Redningsbåde type:
- Redningsflåder:
- 0
- Note: Redningsflåde:
- Buoyant apparatus:
- Note Buoyant apparatus:
- Redningsveste:
- 0
- Redningskrandse:
- Redningsbælter:
- Design software:
- Mob-boat:
- CO2 anlæg:
- Davits:
- Marine evacuation system:
- MES kapacitet:
- MES System:
- Brand detektor system:
- Alarm & overvågning:
- Brand alarm system:
- Brandslukning:
- Brandslukningsmaskine:
- Ildslukker:
- Branddøre:
- Sprinkler:
- Nødbelysning:
- Vandtætte døre:
- EPIRB:
- Radar transponder SART:
- Survey TV:
- Nød belysning:
- GMDSS:
- Sikkerheds glas:
- Marine escape system:
- Evakuerings-system:
- Nødautomatisering:
- Note: sikkerhed:
Udstyr
- Ramper:
- Ramper:
- Adgangsveje:
- Linkspan design:
- Køretøjs-elevator:
- Udstyr:
- Elevator:
- Elevatorer:
- Rulletrapper:
- Tender:
- Ankerkæde længde:
- 0
- Ankerkæde diameter:
- 0
- Karakter af ankerkæder:
- Anker total vægt:
- 0
- Ankre:
- Kraner:
- Laste computer:
- TV:
- Air Condition:
- AC-kølere:
- Ventilation:
- Fordampere:
- Pool sliding dome:
- Selvbetjeningstællere:
- Dispenser:
- Hotel & Management System:
- Kabys:
- Pentry:
- Kassesystem:
- Proviant håndtering:
- Drikkevarer dispenser:
- Affald behandling:
- Affaldsskakt:
- Kompostkværne:
- Zodiacs:
- Zodiac beskrivelse:
- Køling:
- Omvendt osmoseanlæg:
- Skinner:
- Aluminiums Paneler:
- Paneler:
- Toiletter:
- Toiletter:
- 0
- Vacum toiletter:
- Badeværelses-enheder:
- Elektriske installationer:
- Elektronik:
- Pooldæk cover:
- Lufttørringsanlæg:
- Vaskeri:
- Bildæk:
- Surringsudstyr:
- Pumper:
- Manifold:
- Septic Plant:
- Behandling af sort vand:
- Tank sounding:
- Wet units:
- Profiler:
- Platformkontrol:
- Helipad:
- Aluminiumslegering:
- Koblinger:
- Ben:
- Ben Længde:
- 0
- Hoved Slæbewire:
- Jernbanespor:
- Stopbomme:
- Note Udstyr:
- Tenderbåde:
Historik
- Historiske navne:
Skibsnavn Periode Skandia (planlagt navn) (12. december 1979 - 30. marts 1981) Finlandia (30. marts 1981 - 11. maj 1990) Queen of Scandinavia (11. maj 1990 - 9. april 2010) Princess Maria (9. april 2010 - 10. november 2016) Moby Dada (10. november 2016 - )
- Historiske ejere:
Ejer Periode Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Ångfartygs AB), Finland (30. marts 1981 - 22. september 1988) Suomen Yrtysrahoitus Oy, Finland (22. september 1988 - 11. maj 1990) DFDS A/S, København, Danmark (11. maj 1990 - 7. november 2013) Princess Maria Ltd., Valletta, Malta (7. november 2013 - 10. november 2016) Moby S. p. A., Livorno, Italien (10. november 2016 - )
- Historiske Rederier:
Rederi Periode Suomen Höyrylaiva O.Y. (Finska Ångfartygs AB), Finland (30. marts 1981 - 22. september 1988) Suomen Yrtysrahoitus Oy, Finland (22. september 1988 - 11. maj 1990) DFDS A/S, København, Danmark (11. maj 1990 - 15. april 2010) St. Peter Line (Inflot Cruise and Ferry Ltd.), Sankt Petersborg, Rusland (15. april 2010 - 10. november 2016) Moby S. p. A., Livorno, Italien (10. november 2016 - )
- Historiske ISM:
ISM Periode DFDS A/S, København, Danmark (5. januar 2006 - 9. april 2010) DFDS Seaways AB-Lithuania (9. april 2010 - 15. november 2016) Moby S. p. A., Livorno, Italien (15. november 2016 - 25. maj 2018) Compagnia Italiana Di Navigazione, Napoli, Italien (25. maj 2018 - 28. december 2021) Moby S. p. A., Livorno, Italien (28. december 2021 - )
- Historiske Ruter:
Rute Periode Stockholm - Helsinki (Helsingfors) (13. april 1981 - 5. maj 1990) København - Helsingborg - Oslo (1. juni 1990 - 26. juni 2001) Ijmuiden - Newcastle (28. juni 2001 - maj 2007) Bergen - Haugesund - Stavanger - Newcastle (29. maj 2007 - 1. september 2008) Helsinki (Helsingfors) - Sankt Petersborg (22. april 2010 - 9. november 2016)
- Historiske Flag:
Flagstat Periode Finland
(30. marts 1981 - 15. maj 1990) Danmark
(15. maj 1990 - 9. april 2010) Malta
(9. april 2010 - 10. november 2016) Italien
(10. november 2016 - )
- Historiske Hjemsteder:
Hjemhavn Periode Helsinki (30. marts 1981 - 15. maj 1990) København (15. maj 1990 - 9. april 2010) Valletta (9. april 2010 - 10. november 2016) Napoli (10. november 2016 - )
- Historiske Kaldesignal:
Kaldesignal Periode OINN (30. marts 1981 - 15. maj 1990) OUSE6 (15. maj 1990 - 15. april 2010) 9HA2374 (15. april 2010 - 9. november 2016) IBRI
(9. november 2016 - )
- Historiske MMSI:
MMSI nummer Periode 219013000 (16. juni 2009 - 15. april 2010) 248463000 (15. april 2010 - 9. november 2016) 247374100 (9. november 2016 - )
- Historik Pennant::
- Historiske Havnekendings Nr.:
- Historiske Kontrol-numre:
- Historiske P&I forsikrings-selskab:
P&I Periode Standard P&I Club per Charles Taylor & Co (21. marts 2022 - )
- Historisk type:
- Historiske klasseselskaber:
Klasseselskab Periode Lloyd's Register (IACS) (? - 9. november 2016) Registro Italiano Navale (IACS) (16. november 2016 - )
- Kaptajn:
- Søsterskibe:
Søsterskib IMO Saga 7911545
- Projekteret:
- Projekteret:
- Bestilt:
- 22. maj 1979
- Bestilt:
- Første Stål Skåret:
- Kølstrakt:
- 18. februar 1980
- Kølstrakt:
- Søsat:
- 25. juli 1980
- Søsat:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Bilbrev:
- Færdig:
- Leveret:
- 30. marts 1981
- Leveret:
- Navn afsløret :
- Døbt:
- 30. marts 1981
- Døbt Sted:
- Åbo
- Gudmor:
- Statsminister (senere præsident) Mauno Koivistos hustru Tellervo Koivisto
- Jomfrurejse:
- 1. april 1981
- Jomfrurejse rute:
- Stockholm - Helsingfors
- Udgået:
- Solgt til Skrotning:
- Solgt til Skrotning:
- Skrottet :
- Skrottet:
- Forlist:
- Renoveret:
- Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / Periode Begivenhed / Hændelse 30. marts 1981 Afgik fra Åbo mod Stockholm. 1. april 1981 Ankom til Stockholm for første gang, og indsættes samme dag på ruten Stockholm - Helsingfors. 2. april 1981 Ankom for første gang til Helsingfors. 11. april 1981 Åbent skib i Stockholm. 12. april 1981 Åbent skib i Helsingfors. 10. januar 1982 Ankommer til Wärtsilä Værft, Åbo, hvor bovpartiet skulle ombygges. Havde fået store skader under efterårsstormene, og havde været meget urolig i høj sø. Årsagen lå i designet, man ville have så stort et bildæk som muligt, hvilket viste sig ikke at være muligt. Ombygningen kostede 5 millioner FIM. 10. marts 1982 Atter i fart efter ombygningen. 1. november 1982 Kolliderer 11/1 i tæt tåge med trawleren ”Julanta” ud for Gråhara. Trawleren beskadiges, men det lykkedes at bjærge den ind til Helsingfors. 19. maj 1984 Special krydstogt med Wärtsilä´s personale i anledning af værftets 150 års dag. 23. maj 1984 Special krydstogt med Wärtsilä´s indbudte gæster, b. la. præsident parret Koivisto. 12. november 1987 Salgsaftale med DFDS, København underskrevet. DFDS skulle overtage skibet, når EFFOA fik leveret en ny færge fra Oy Wärtsilä. 22. september 1988 Solgt til Soumen Yritysrahoitus Oy-Finska Företagsfinans Ab, Helsinki med bareboatcharter tilbage til EFFOA. Navn og fart uændret. 5. maj 1990 Sidste dag i trafik imellem Stockholm - Helsingfors. 6. maj 1990 Ankom til Cityvarvet, Göteborg. 11. maj 1990 Overtaget af DFDS A/S, København. Omdøbt til Queen Of Scandinavia. 27. maj 1990 Afgik fra Göteborg mod Helsingborg, for test af rampe. 1. juni 1990 Indsat imellem København - Helsingborg- Oslo. 13. - 23. april 1997 På værft i Aalborg. 4. - 21. januar 1998 På Fredericia Skibsværft A/S, Fredericia. 3. januar - 18. februar 2000 Ombygning af forskib samt agtersponsoner. 19. februar 2000 Atter i trafik på København - Helsingborg - Oslo. 26. juni 2001 Ankommer for sidste gang til København, fra Oslo. Afgår samme dag til Ijmuiden. 28. juni 2001 Indsat på ruten Ijmuiden - Newcastle. 30. juni 2001 Fremvisningstur Ijmuiden - Amsterdam. 1. november 2001 Jubilæumscruise fra Ijmuiden - Amsterdam, i anledning af Nordsøkanalens 125 års jubilæum. Chartered af den hollandske minister for transport og offentligt arbejde. I Amsterdam anløb hun for første gang den nye krydstogtterminal. 15. maj 2004 Fremvisningstur Ijmuiden - Amsterdam. Kun en vej. 29. maj 2007 Indsat på ruten Newcastle - Stavanger - Haugesund - Bergen. 26. november 2007 Sprang sin fortøjning og drev med stævnen ind i forsyningsskibet HU SVEDRUP II. Og en slæbebåd måtte hjælpe QUEEN OF SCANDINAVIA tilbage til sin kajplads. 29. december 2007 - 1. januar 2008 Nytårskrydstogt Bergen - København. 31. januar - 3. februar 2008 Pga. dårligt vejr, sejlede man Bergen - København - Stavanger - Bergen i stedet for til Newcastle. 16. - 17. maj 2008 Dokkede i Newcastle for reparation af styrbords stabilisator. 27. maj 2008 DFDS beslutter at nedlægge ruten Newcastle - Stavanger - Haugesund - Bergen, fra d. 1. september. 1. september 2008 Ankom til Bergen for sidste gang fra Newcastle. 3. september 2008 - 10. februar 2009 Oplagt i Korsør. 11. februar 2008 Afgik fra Korsør mod Oskarshamn. 15. februar - 17. juni 2009 Hotelskib i Oskarshamn. 16. april 2009 Mens Queen of Scandinavia lå som hotelskib i Oskarshamn, udbrød der brand i hjælpemaskinrummet. Branden skyldtes et utæt brændstofrør, der lækkede olie på varme maskindele. Ingen kom til skade, men der var omfattende materiel skade i hjælpemaskinrummet. 5. - 19. december 2009 Hotelskib under FN Klimakomferencen i København. 8. februar 2010 Chartret til Inflot Cruise & Ferry Ltd (St. Peter Line), St. Petersburg, Rusland (management, DFDS Lisco). 10. april 2010 Registreret til Princess Maria Ltd, Valletta, Malta (AB DFDS LISCO) Omdøbt til PRINCESS MARIA. 18. april 2010 Afgik fra Fredericia mod St. Petersborg. 23. april 2010 Indsat imellem St. Petersborg - Helsingfors. august 2010 To rejser mellem St. Petersborg - Helsingfors - Stockholm - Tallin - St. Petersborg. februar 2015 - 25. februar 2014 Chartret til Russian State Co, Rosmorport, Rusland som hotelfartøj til vinter OL i Sochi. 9. november 2016 Ankom til St. Petersbord for sidste gang for St Peter Line. 17. november 2016 Afgik St. Petersborg mod Napoli. juni 2017 Indsat imellem Nice - Bastia. september 2017 Chartret til de spanske myndigheder. 20. september 2017 Ankom til Barcelona for at blive brugt som hotelskib. 17. november 2017 Afgik fra Barcelona mod Genova. 15. april - 7. maj 2024 Tilbageholdt i Barcelona pga. alvorlige fejl og mangler ombord.
- Horn:
- Noter:
Billeder
- Billeder:
-
- Hvor er MOBY DADA?:
Skriv et svar