SJÆLLAND – IMO:

Hoveddata

Billede
IMO
MMSI
ENI
Kaldesignal
OXLS
Signalflag (kaldesignal)
[]
Hjemhavn
Korsør
Pennant
Typebetegnelse
Egenskab
Klasse
Byggeår
1933
Byggepris
2.655.578,18 dkr
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Skibsregister-nummer
Havnekending Nr.
Kendings-bogstaver
EU-identifikation
Sejl nr.
Ophugget
1979
Forlist
Udgået
Levetid
46år
Levetid
Levetid
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata
Søsterskib
0Ingen Poster

    Dimensioner

    Længde
    99,98meter
    Længde imellem perpendikulær
    0
    LOA
    102,74meter
    Længde incl. klapper
    0
    Længde SOLAS
    0
    Længde bovspryd
    0
    LOA incl. bovspryd
    0
    Bredde
    17,21meter
    Bredde Ext.
    17,7meter
    Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
    0
    Bredde hvert skrog
    0
    Højde (Airdraft)
    0
    Skrog højde
    0
    Dybgang
    4,05meter
    Dybgang design
    0
    Dybgang Ro-Ro
    0
    Dybgang Ro-Pax
    0
    Dybgang med ride control
    0
    Dybgang uden ride control
    0
    Dybgang med stabilisator
    0
    Dybgang uden stabilisator
    0
    Dybgang is klasse
    0
    Dybgang for min
    0
    Dybgang for max
    0
    Dybgang midtskibs min.
    0
    Dybgang midtskibs max.
    0
    Dybgang agter min
    0
    Dybgang agter max
    0
    Dybde
    0
    Dybde til hoveddæk
    0
    Dybde til øvredæk
    0
    Dybde til vejrdæk
    0
    Dybde nedre dæk
    0
    Dybde shelter dæk
    0
    Dybde båddæk
    0
    Dybde til togdæk
    0
    Dybde til bildæk / RO-RO dæk
    0
    Dybde til top dæk
    0
    Dybde til passager landgang
    0
    Dybde salon dæk
    0
    Dybde til promenadedæk
    0
    Dybde skot dæk
    0
    Load line længde
    0
    Load line Bredde
    0
    Længde bro til stævn
    0
    Længde bro til hæk
    0
    Bredde Brovinger
    0
    Fribord
    0
    Køl til mast
    0
    Køl til skorsten
    0
    Mastetop over havoverfladen
    0
    Højde på skorsten
    0
    Broens øjehøjde
    0
    Højde til båddæk
    0
    Højde til vejrdæk
    0
    Højde til hoveddæk
    0
    Højde øvredæk
    0
    Højde til dæk 3
    0
    Stævn udhæng
    0
    Agter udhæng
    0
    Rise of Floor
    0
    Bulb Længde
    0
    Frihøjde Vogndæk
    5meter
    Længde på vogndæk
    0
    Deplacement
    0
    Rækkevidde
    0
    Længde promenade dæk
    0
    Bredde promenade dæk
    0
    Højde promenade dæk
    0
    Skrog seperation
    0
    Dimensionstal
    0
    Testdybde
    Note Dimensioner

    Skrog

    Værft
    Helsingør Jernskibs- og maskinbyggeri, Helsingør, Danmark
    Skrog nr.
    207
    Værft Skroget
    Skrog nr. / Skrogværft
    Skrogform
    Skrog konstruktion
    Skot
    Skot olie
    Gennemgående Dæk
    Dæk delvise
    Dæk Total
    Skrog beskrivelse
    Design
    Outfitter
    Towing tank
    Model test
    Aluminium
    Manøvreringstest
    Lugetype
    Vindues vasker
    Koøjer
    Vinduer
    Bro
    Vinduer
    Døre
    Kahytter
    Magrodome
    Luger
    Luger
    Rør
    Maling
    Kabler
    Fortøjningsspil
    Fast ballast
    0
    Isbrydende Kapacitet
    0

    Maskine

    Beskrivelse

    2 stk. B&W diesel

    Effekt
    2.502KW
    BHP
    3.400BHP
    IHK
    0
    rpm
    0
    Boring
    0
    Slaglængde
    0
    Middel effektivt tryk
    0
    Stempel hastighed
    0
    Hjælpe-maskineri
    Batterier
    Design Max Hastighed
    0
    Trial Speed
    0
    Servicefart
    15knob
    Note servicefart
    Økonomifart
    0
    Hastighed for sejl
    0
    Fart uddykket
    0
    Fart neddykket
    0
    Maskine bygge sted
    Maskine Bygge dato
    Drivmiddel
    Olie
    Brændstof-kvalitet
    Brændstof-forbrug
    0
    Havneforbrug
    0
    Brændstof optimering
    Brændstof-forbrug Note
    Propeller
    2
    Propeller Type
    fastbladet propel
    Propel Diameter
    0
    Propel RPM
    Propelaksel længde
    0
    Aksel diameter
    Padlehjul
    Padlehjul effekt
    0
    Padlehjul diameter
    Sidehjul
    Bovpropeller
    Bovpropel Producent
    Bovproller Effekt
    Bovproller Effekt
    0
    Bovpropel Effekt
    0
    Bovpropel diameter
    0
    Hækpropeller
    Hækpropel Producent
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropel Effekt
    0
    Hækpropel diameter
    0
    Ror
    1 for, 1 agter
    Stabilisator
    Ride control
    Generatorer
    Strøm-spænding
    0
    Belysnings-spænding
    0
    Frekvens
    0
    Nødgenerator
    Aksel-generatorer
    Kedler
    Kedler Type
    Starter type
    Udstødnings-gaskedel
    Gear reduktion
    Akselsystem
    Fremdriftkontrol
    Integreret fremdrift
    Styremaskine
    Trykluft receivers
    Anti vibration
    Vibrations beregning
    Automatisering af maskinrum
    Motorovervågning
    Heeling-system
    Stabilitetsberegning
    Dæks maskineri
    Landstrøm
    Scrubber
    Elinstalationer
    Separatorer
    Kompressorer
    Renseanlæg
    Forbrændingsanlæg
    Master
    Mastehøjde
    0
    Sejl
    Sejl Areal
    0
    Max. Sejl Areal
    0
    Rotorsejl
    Note: Rotorsejl
    Tovværk
    Tovender
    Noter maskinen

    Management

    Rederi

    Brdr Sørensen A/S Stathelle i Norge

    Rederi IMO
    Ejer

    Brdr Sørensen A/S Stathelle i Norge

    Ejer IMO
    ISM Manager
    ISM IMO
    Klassen leveret
    Klassen suspenderet
    Skibsregister-nummer
    DNV GL id
    Lloys's
    BV Reg
    RI
    ABS
    CRS
    RS
    CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
    Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
    Korean ship register
    Polish Register of Shipping (IACS)
    Biro Klasifikasi Indonesia
    Dromon Bureau of Shipping
    TL Register number
    Note: classification
    Station
    Mægler
    Rute
    Sejltid

    Tonnage

    Bruttotonnage
    0
    Nettotonnage
    0
    Bruttoregister-ton
    2.592,57tons
    Nettoregister-ton
    1.318,73tons
    Dødvægt
    0
    Dødvægt design
    0
    Dødvægt Ro-Pax
    0
    Dødvægt Ro-Ro
    0
    Displacement
    0
    Displacement uddykket
    0
    Displacement neddykket
    0
    Bruttotonnage Suez
    0
    Bruttotonnage Panama
    0
    Nettoregisterton Suez
    0
    Nettoregisterton Panama
    0
    Sikkerheds-tonnage
    0
    Note Tonnage

    Kapacitet

    Lastrum
    Dæksplads
    0
    Gods kapacitet
    Lastrum Note:
    Containere
    Containere
    Container 14mt
    Kølecontainere / Reefer plugs
    Note containere
    Udholdenhed
    Pæletræk
    0
    Biler
    70
    Lastbiler
    Note: Lastbiler
    Trailere
    Kassetter
    Note Trailere
    Busser
    Lanemeter
    Camper stik
    Note: RoRo / Bildæk
    Jernbanespor
    3
    Jernbanespor længde
    248meter
    Note: Spor

    Midtersporet var 97,20 meter.
    Sidesporerne var 94,95 meter.

    Cykler
    Lighters
    Note: Kapacitet

    Person Kapacitet

    Person kapacitet
    Besætning
    Besætning fordeling
    Passagerer
    1500PAX
    Passagerer sommer
    Passagerer vinter
    Passagerer oceangående
    Passagerer kystfart
    Passagerer havnefart
    Note Passagerer
    Crew / Pax-forhold
    Elever
    Dæk
    Passagerdæk
    Fragtdæk
    Kahytter
    Dæk med kahytter
    Køjer
    Underkøjer
    Hængekøjer
    Sæder
    Dækspladser
    Kahytter med balkon
    Andel af udvendige kahytter
    Kahytter Typer
    Kahyts størrelse
    Kahytter Besætning
    Køjer besætning
    Beskrivelse
    Note Person Kapacitet

    Passager faciliteter

    Passager faciliteter
    Restauranter
    Barer
    Barer
    Catering område
    Note Spisesteder
    Swimmingpool
    Swimming pool
    Spabad
    Jacuzzi
    Vand-rutchebaner
    Solarium
    Butikker
    Underholdning & højttaleranlæg
    Audiovisuelt udstyr
    Passager info system
    Teater udstyr
    Underholdningssystem
    Pool udstyr
    Tidligere Passager Faciliteter
    Note forbrug

    Indretning

    Indretnings-arkitekt
    Interiør
    Kahyts lås
    Pengeskabe i kahyt
    Tæpper
    Lofter
    Gulve
    Møbel & gardin-stof
    0
    Stof
    Læder
    Møbler
    Stole
    Flysæder
    Dæk
    Teak dæk
    Dækbelægning
    Fliser
    Marmor
    Laminat
    Skiltning
    Porcelæn
    Minibar
    Flysæder
    Lamper i passager-områder
    Lys
    Strømforsyning
    Telefon system
    Glas dekorationer
    Væg dekorationer
    Væg panel
    Sammenfoldelige vægge
    Galleri udstyr

    Tanke

    Lasttankens kapacitet
    Slop-tank kapacitet
    Balasttanke
    0
    Balasttanke
    0
    Brændstof-tanke
    0
    Brændstof-tanke
    0
    HFO
    0
    HFO
    0
    LNG
    0
    Gasolie
    0
    Gasolie
    0
    Dieselolie
    0
    Dieselolie
    0
    Lavsvovl Diesel
    0
    Smøreolie
    0
    Smøreolie
    0
    Frisk Vand
    0
    Frisk Vand
    0
    Drikkevand
    0
    Spildevand
    0
    Spildevand
    0
    Kloak Grå
    0
    Kloak Sort
    0
    Urin
    0
    Behandlet Vand
    0
    Slam
    0
    Vaskevand
    0
    Teknisk vand
    0
    Kedelfødevand
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Trim tanke
    0
    LBC
    0
    Ferskvands-produktion
    Tank Kapacitet
    Spildevands-behandling
    Ballast Kontrol System
    Krængningstanke
    LNG tanke
    Frisk Vand Anlæg
    Brændstof / smøreolie separator
    Skralde Kapacitet
    0
    Note: tanke

    Sikkerhed

    Rednings-udstyr
    Redningsbåde
    14
    Redningsbåde type
    Redningsflåder
    0
    Note: Redningsflåde
    Buoyant apparatus
    Note Buoyant apparatus
    Redningsveste
    1.100stk.
    Redningskrandse
    20stk.
    Design software
    Mob-boat
    CO2 anlæg
    Davits
    Marine evacuation system
    MES kapacitet
    MES System
    Brand detektor system
    Alarm & overvågning
    Brand alarm system
    Brandslukning
    Brandslukningsmaskine
    Ildslukker
    Branddøre
    Sprinkler
    Nødbelysning
    Vandtætte døre
    Survey TV
    Nød belysning
    GMDSS
    Sikkerheds glas
    Marine escape system
    Evakuerings-system
    Nødautomatisering
    Note: sikkerhed

    Udstyr

    Ramper
    Ramper
    Adgangsveje
    Linkspan design
    Køretøjs-elevator
    Udstyr
    Elevator
    Elevatorer
    Rulletrapper
    Tender
    Ankerkæde længde
    0
    Ankerkæde diameter
    0
    Karakter af ankerkæder
    Anker total vægt
    0
    Ankre
    Kraner
    Laste computer
    TV
    Air Condition
    AC-kølere
    Ventilation
    Fordampere
    Pool sliding dome
    Selvbetjeningstællere
    Dispenser
    Hotel & Management System
    Kabys
    Pentry
    Kassesystem
    Proviant håndtering
    Drikkevarer dispenser
    Affald behandling
    Affaldsskakt
    Kompostkværne
    Zodiacs
    Zodiac beskrivelse
    Køling
    Omvendt osmoseanlæg
    Skinner
    Aluminiums Paneler
    Paneler
    Toiletter
    Toiletter
    0
    Vacum toiletter
    Badeværelses-enheder
    Elektriske installationer
    Elektronik
    Pooldæk cover
    Lufttørringsanlæg
    Vaskeri
    Bildæk
    Surringsudstyr
    Pumper
    Manifold
    Septic Plant
    Behandling af sort vand
    Tank sounding
    Wet units
    Profiler
    Platformkontrol
    Helipad
    Aluminiumslegering
    Koblinger
    Ben
    Ben Længde
    0
    Hoved Slæbewire
    Note Udstyr

    Historik

    Historiske navne

    Sjælland (10. maj 1933 - 31. januar 1978)

    Historiske ejere

    De Danske Statsbaner, Danmark (10. marts 1933 - 12. juni 1948)
    Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 31. januar 1978)
    Brdr. Sørensen A/S, Stathelle, Norge (31. januar 1978 - 12. november 1979)

    Historiske Rederier

    De Danske Statsbaner, Danmark (10. marts 1933 - 12. juni 1948)
    Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 31. januar 1978)
    Brdr. Sørensen A/S, Stathelle, Norge (31. januar 1978 - 12. november 1979)

    Historiske ISM
    Historiske Ruter

    Korsør - Nyborg (15. maj 1933 - 3. november 1943)
    Korsør - Nyborg (13. oktober 1945 - 9. maj 1974)
    Korsør - Nyborg (godsfærge) (9. maj 1974 - 1. november 1974)

    Historiske Flag

    Danmark (10. maj 1933 - 31. januar 1978)
    Norge (31. januar 1978 - 12. november 1979)

    Historiske Hjemsteder

    Korsør (10. maj 1933 - 31. januar 1978)

    Historiske Kaldesignal

    OXLS (10. maj 1933 - 31. januar 1978)

    Historiske MMSI
    Historik Pennant:
    Historiske Havnekendings Nr.
    Historiske Kontrol-numre
    Historiske P&I forsikrings-selskab
    Historisk type
    Historiske klasseselskaber
    Kaptajn
    Søsterskibe

    Nyborg (5259400)

    Projekteret
    Projekteret
    Bestilt
    20. februar 1932
    Bestilt
    Første Stål Skåret
    Kølstrakt
    9. april 1932
    Kølstrakt
    Søsat
    7. januar 1933
    Søsat
    Prøvetur
    6. maj 1933
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    9. maj 1933
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Bilbrev
    Færdig
    Leveret
    10. maj 1933
    Leveret
    Døbt
    7. januar 1933
    Døbt Sted
    Helsingør værft
    Gudmor
    Navngivet Sjælland af trafikminister Friis-Skottes unge datter og søsat kl. 12.15.
    Jomfrurejse
    15. maj 1933
    Jomfrurejse rute
    Udgået
    1. november 1974
    Solgt til Skrotning
    Solgt til Skrotning
    Skrottet
    Skrottet
    Forlist
    Renoveret
    Hændelser og særlige begivenheder

    3. november 1943 - På rejse fra Nyborg til Korsør. Havareret ved eksplosion og brændt i Storebælt; 3 omkomne.
    Søforklaring og Søforhør i Korsør den 05.november, 1943. Kl. 14.47, da Sjælland med østlig Kurs befandt sig ca. 3 sømil fra Korsør, indtraf en voldsom eksplosion i den ubenyttede, aflåsede III klasses salon under vogndækket. En kraftig brand udbrød i denne salon, ligesom stikflammer fra eksplosionen tændte ild i nogle redningsveste på promenadedækket, hvor 7-8 af de rejsende blev såret. To læger blandt passagererne ydede de sårede en førstehjælp. Besætningen på Sjælland gik straks i gang med at bekæmpe ilden med færgens eget ildslukningsmateriel. Da det ved eftersyn af skibsskroget viste sig, at det ikke havde taget skade ved eksplosionen, fortsattes rejsen mod Korsør, medens man gennem radioanlægget rekvirerede læger, ambulancer, brandvæsen og Falcks Redningskorps. Ved ankomsten til Korsør leje 1 kl. ca. 15.10 blev de sårede straks kørt på hospitalet, og færgen blev rømmet for rejsende og jernbanevogne. Falcks Redningskorps, brandvæsenet, dampfærgen Odin, et tysk skib og færgens egen besætning bekæmpede nu Ilden, ligesom et lokomotiv blev kørt op på kajen for at hjælpe til at slukke med damp. Kl. ca. 16.15 var Ilden under kontrol. Kl. ca. 16.30 skete en ny eksplosion i forskibet om bagbord, antagelig i kosteskabet under trappen, der fører op til vingedækket. Ved denne eksplosion dræbtes 3 af redningsmandskabet, og 10-12 mand såredes. Da man frygtede flere eksplosioner, blev færgen nu rømmet, og kl. ca. 17.00 slæbt ud af havnen af to tyske krigsskibe og med hjælp fra den tyske havnekaptajn og den tyske marine, og sat på grund på Badstuerevet udfor Korsør havn, efter anvisning af færgens fører og 1. styrmand, og hvor øverste del af færgen nærmest udbrændte. Sjælland, der ved branden blev stærkt beskadiget, er senere taget af grunden.
    Anm. 1. De omkomne er: Stationsleder de Neergaard af Skelskør, redder Johannes Nielsen af Slagelse og brandassistent Regnar Nielsen af Korsør.
    Anm. 2. Ministeriet må antage, at eksplosionerne skyldes sabotage udført med tidsindstillede sprængladninger.

    5. november 1943 - Slæbes ind til Fæstningen i Korsør, ankom om aftenen kl. ca. 19.30.

    7. - 12. november 1943 - Oprydning af færgen efter branden.

    27. november 1943 - Besluttet at færgen skal istandsættes og moderniseres.

    17. februar 1944 - Der skrives kontrakt med Nakskov værft om genopbygningen.

    18. - 20. februar 1944 - Færgen slæbes fra Korsør kl. 04.00 til Nakskov, ankom værft 20. februar kl. 13.30.

    20. februar - 4. maj 1944 - Genopbygning af færgen på Nakskov værft frem til 8. oktober, 1945. Færgen er ved genopbygningen og moderniseringen blevet forsynet med bevægelig bovport, med fuldstændig nyt ventilations- og opvarmningsanlæg og fuldt moderne restaurationsanlæg, ligesom skorstenenes placering er ændret, så de nu er anbragt i langskibs plan; Hoved- og hjælpemotorer er blevet forsynet med ferskvandskøling. For slukning af eventuel brand i de på hoveddækket holdende vogne er der under promenadedækket anbragt et sprinkleranlæg, inddelt i sektioner.

    9. oktober 1945 - Prøvetur i Langelandsbælt, afsejlede kl. 07.15 fra Nakskov værft. Anløb af Korsør leje 3 kl. ca. 15 og afprøvning af alle 3 spor med et lyntog. Forsejlet til København ved 17-tiden med kompasretning undervejs.

    15. oktober 1945 - I fart Korsør - Nyborg.

    28. januar 1948 - Kollision i Storebælt med Fyn kl. 09.34, i fart samme aften
    På rejse fra Nyborg til Korsør med godsvogne og passagerer.
    Søforklaring og søforhør i Korsør den 05. februar, 1948, forundersøgelse i Korsør den 2. oktober, 1948 og 21. oktober, 1948. Kl. 09.11 afsejlede Fyn under en svag SydØstlig brise med let nordgående strøm fra Korsør. Da det var tæt tåge, sattes skibets radaranlæg i funktion, og der afgaves forskriftsmæssigt tågesignal. Farten var 11 knob. Efter svajning uden for Korsør havn styredes SydVest til Vest 1/2 Vest. Da et punkt, der antoges for at være bøje 3 i rute 28 b. sås på katodoskopets skærm tæt om styrbord, ændredes kursen til SydVest til Vest 3/4 Vest, hvorefter punktet havdes om bagbord. Ca. 3 minutter efter svajningen sås på skærmen om bagbord et modgående skib, der antoges for at være en færge i en afstand, der ansloges til ca. 4000 m, tæt Syd for bøje 8. Da pejlingen ikke forandrede sig, ændredes kursen kl. ca. 09.26 til Vest til Nord, og kort efter hørtes tågesignal fra det andet skib ca. 3 streger om bagbord. Noget senere, da afstanden til det modgående skib, der hurtigt nærmede sig, antoges at være ca. 1000 meter, blev motorerne stoppet og ca. 1 minut efter, da det andet skib, der viste sig at være motorfærgen Sjælland, kom til syne forude om bagbord i en afstand af ca. 100 m styrende en kurs, der skar Fyns kurs under en vinkel på ca. 45°, blev motorerne beordret forceret fuld kraft bak samtidig med, at der blev afgivet 3 korte toner med sirenen. Umiddelbart efter, kl. 09.32, ramte Fyn med stævnen Sjællands styrbords side, hvorved bovporten krølledes sammen, og der opstod et hul i stævnen på ca. 1 meters højde. Da en undersøgelse viste, at Fyn var tæt, fortsattes rejsen. Af den af Sjællands besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette skib kl. 09.17 under en svag SydØstlig brise med let nordgående strøm i tæt tåge under afgivelse af forskriftsmæssigt tågesignal passerede Syd om bøje 4 i rute 28 b, ændredes kursen til NordØst til Øst 3/4Øst. Skibets radaranlæg var i funktion, og farten var 10 knob. Kort efter at Sjælland havde passeret bøje 4, sås på katodoskopets skærm et skib, der antoges at være en modgående færge, ca. 3/4 streg om styrbord styrende en kurs, der var parallel med Sjællands kurs. Lidt om bagbord sås bøje 3 i rute 28 b. Afstanden til det modgående skib måltes på skærmen til 5—6 sømil. Kl. 09.28, da afstanden til det andet skib måltes til ca. 1 sømil, sås dette ændre kurs til styrbord, hvorefter der blev slået klar på maskintelegrafen. Kl. 09.30, kort efter at Sjælland havde passeret tæt Syd om bøje 3, hørtes 1 lang tone ca. 4 streger om styrbord, og straks efter sås motorfærgen Fyn, der styrede en VestNordVestlig kurs, i en afstand af ca. 50 m. Motorerne blev straks beordret »fuld kraft bak« og roret lagt styrbord; men umiddelbart efter, kl. 09.32, skete kollisionen som ovenfor anført. Ved kollisionen led Sjælland en del ovenbords skade. Kl. 09.34 fortsattes rejsen til Korsør.
    Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at begge færger gik med for stor fart og undlod at stoppe motoren, da der hørtes tågesignal.
    Ved dom i Korsør byret den 27. januar, 1949 blev begge skibsførere frikendt for at have sejlet med for stor fart og det viste sig også at der ikke var givet tilstrækkelig instruktion i brugen af radaranlægget hvorfor dette tiltalepunkt også blev frafaldet, hvorved sagen afsluttedes med en bøde til begge skibsførere på 100,- kr., hvilken dom blev stadfæstet ved landsrettens dom af 12. april 1949, dog blev bøden sat til 200,- kr.

    14. - 27. oktober 1950 - Fik repareret kollisionsskaderne på B&W værft i København. Ved færgens forsejling fra værftet til Korsør kolliderede den med m/f Malmöhus og måtte gå tilbage til værftet for udbedring af den skade, der var sket på konsollen.

    18. april 1952 - På rejse fra Korsør til Nyborg med passagerer, jernbanevogne og automobiler. Kollideret den 02.20 i Storebælt.
    Søforklaring og søforhør i Korsør den 19.04.1952. Kl. 01.55 afsejlede Sjælland fra Korsør. Da Sjælland efter at have svajet ved Korsør båke vinkelfyr styrede devierende Vest til Syd 1/2 Syd, sås forude om bagbord toplys og det grønne sidelys fra et modgående skib, der senere viste at være M/S »Annie Tramm« af Hamburg. Fra Sjælland afgaves opmærksomhedssignal. Da skibene var tæt ved hinanden, stoppedes. Sjællands motorer og beordredes umiddelbart efter forceret fuld kraft bak, samtidig med at der afgaves 3 korte toner med fløjten. Fra Annie Tramm hørtes nu 2 korte toner. Sjællands ror lagdes hårdt styrbord, hvilket tilkendegaves ved 1 kort tone, men umiddelbart efter tørnede Sjælland med boven mod Annie Tramm midtskibs. Kort tid efter sank Annie Tramm. Ved kollisionen led Sjælland mindre ovenbords skade.
    Anm. Søforklaring fra Annie Tramm foreligger ikke.

    23. november 1954 - Motorfærgen Peter Wessel af Larvik på rejse fra Nyborg til Korsør med passagerer og automobiler. Grundstødt den i Nyborg Fjord efter passage af Sjælland.
    Søforklaring og søforhør i Nyborg den 26. november, 1954. Kl. 02.05 afsejlede Peter Wessel under en hård sydøstlig kuling fra Nyborg havn. Da færgen var tværs af Dynen, beordredes maskinerne fuld kraft frem, og der styredes efter lystønden Lindholm Grund W. Forude om bagbord i en afstand af 400—600 m sås en udgående færge, der senere viste sig at være motorfærgen Sjælland af Korsør. Kursen ændredes 8—10° til styrbord for at passere vest om Sjælland. Kort efter, da Sjælland havdes omtrent tværs om bagbord, drejede færgen styrbord over, hvorefter Peter Wessels ror lagdes hårdt styrbord samtidig med, at maskinerne stoppedes. Da afstanden til Sjælland var ca. 40 meter, var Peter Wessel klar af Sjælland og styrbords maskine beordredes fuld kraft frem, samtidig med at roret lagdes bagbord. Lidt senere beordredes bagbords maskine fuld kraft frem, men umiddelbart efter, kl. 02.20, tog Peter Wessel grunden på Slotsgrund og blev stående. Kl. 06.20 kom Peter Wessel flot ved hjælp af bjergningsdamper. En senere undersøgelse viste, at begge skruer var blevet beskadiget.
    Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes, at Peter Wessel under forsøg på at passere Sjælland på færgens styrbords side, kom for langt over i farvandets vestlige side.

    6. februar 1959 - På rejse fra Nyborg til Korsør med godsvogne. Kollideret den i Storebælt.
    Søforklaring og søforhør i Nyborg den 7. februar. Kl. 08.09 afsejlede Korsør under en svag sydsydøstlig luftning med svag nordgående strøm og meget tæt tåge fra Korsør. Der afgaves reglementeret tågesignal, og motoren gjorde noget under 130 omdrejninger i minuttet. Umiddelbart før færgen, der da styrede devierende 260 grader, nåede lys- og fløjtetønden ved punkt 5 i rute 28 b (55° 16’4nord, 10°50’9 øst), sås på radarskærmen et objekt for udgående på Nyborg Fjord. Det antoges, at der var tale om et mindre skib, der sejlede langs kysten. Kl. 09.12 passeredes bøje 5 om bagbord i ca. 0,1 sømils afstand, hvorefter der drejedes styrbord over, for først at komme på kurs 290 grader og derefter 306 grader. Under drejningen hørtes tågesignal foran for tværs, og motorerne beordredes stoppet. Samtidig sås på radarskærmen et objekt ca. 20 grader om styrbord. Kl. 09.13 sås et andet skib, der senere viste sig at være motorfærgen Sjælland af Korsør, ca. 25 grader om styrbord i ca. 100 m afstand. Motorerne beordredes straks forceret fuld kraft bak, men ca. 1/2 minut efter tørnede Sjælland med stævnen mod Korsørs styrbord side under dækket ud for styrbord rygesalon, hvorved der fremkom en ca. 10 meter lang og 3 meter høj lækage i vandlinien. De vandtætte døre blev straks lukket, og Korsør trimmedes således, at lækken kom over vandet, hvorefter færgen for langsom fart sejlede til Nyborg. Af den af Sjællands besætning afgivne forklaring fremgår, at denne færge i tæt tåge afsejlede fra Nyborg kl. 08.53. Der afgaves reglementeret tågesignal. Da færgen, hvis motor gjorde 135 omdrejninger i minuttet, havde passeret lystønden „Lindholm Grund W.“ styredes devierende 140°, og samtidig sås på radarskærmen et objekt, der antoges for at være et skib, øst for bøjen ved punkt 5 i rute 28 b. Umiddelbart efter at Sjælland havde passeret Slipshavn, sås det andet skib på radarskærmen 24 grader om bagbord. Omtrent samtidig kl. 09.13, hørtes tågesignal fra denne retning og motorerne blev straks beordret stoppet. Ca. 1 minut senere var det andet skib ifølge radarobservation 12 grader om bagbord, afstand 0,5 sømil. Kursen ændredes da til 150 grader. Ca. 1/2 minut efter kursændringen sås et skib, der senere viste sig at være motorfærgen Korsør af Korsør, forude om bagbord i ca. 150 meters afstand. Korsør syntes at styre en vestlig kurs. Samtidig hørtes 3 korte toner fra Korsør, og Sjællands motorer beordredes forceret fuld kraft bak, idet der afgaves 3 korte toner med fløjten, og roret lagdes hårdt bagbord. Kl. 09.15, inden færgen var kommet i drej, indtraf kollisionen som ovenfor anført, idet kollisionsvinklen var ca. 70 grader. Sjælland led skader på bovport og stævn og på pladerne på bagbord side af stævnen over vandlinien.
    Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes tåge.

    13. maj 1973 - Rangeruheld under lastning i Korsør leje 3, hvorved trosserne sprængtes, og godsvognene afsporedes og en godsvogn styrtede i klapgraven.

    9. maj 1974 - Sidste tur med passagerer var færge 85 denne aften med ankomst til Nyborg kl. 23.50.

    26. maj 1974 - Nedklasset til godsfærge.

    1. november 1974 - Sidste tur med godsvogne.

    28. januar 1976 - Sidste tur for egen kraft.

    31. januar 1978 - Solgt til Brdr Sørensen A/S i Stathelle i Norge gennem Contrade A/S Handelsfirma, Ålsgårde for ca. 625.000 kr.

    4. - 5. februar 1978 - Slæbt fra Korsør Nor til Skien ved Oslo af Svitzers Mjølner.

    24. oktober 1979 - Solgt til firmaet Hughes Bolcow Ltd. Battleship Wharf, Blyth, Northumberland, U.K.

    12. november 1979 - Afleveret i Porsgrunn i Norge.

    30. november 1979 - Ankommet til England kl. 09.00 for ophugning.

    Horn
    Noter

    Billeder

    Billeder

    Statistik

    Statistik
    Oprettet
    27. februar 2021 16:44
    Sidst opdateret
    8. januar 2023 11:45
    Hvor er SJÆLLAND

    Skriv en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *