Hoveddata

Billede
Billede
M/S MORSØBillede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
IMO
MMSI
ENI
Kaldesignal
OYFS
Hjemhavn
Nykøbing Mors
Pennant
Egenskab
Klasse
Byggeår
1933
Byggepris
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
Havnekending Nr.
EU-identifikation
Ophugget
1983
Forlist
Udgået
Levetid
50år
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata

Dimensioner

Længde
0
Længde imellem perpendikulær
0
LOA
40,18meter
Længde bovspryd
0
LOA incl. bovspryd
0
Bredde
8,89meter
Bredde Ext.
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
0
Bredde hvert skrog
0
Højde (Airdraft)
0
Dybgang
2,5meter
Dybgang design
0
Dybgang Ro-Ro
0
Dybgang Ro-Pax
0
Dybgang med ride control
0
Dybgang uden ride control
0
Dybgang med stabilisator
0
Dybgang uden stabilisator
0
Dybde
0
Dybde til hoveddæk
0
Dybde til øvredæk
0
Dybde til vejrdæk
0
Dybde nedre dæk
0
Dybde shelter dæk
0
Dybde båddæk
0
Dybde til togdæk
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk
0
Dybde til passager landgang
0
Dybde salon dæk
0
Dybde til promenadedæk
0
Dybde skot dæk
0
Loadline længde
0
Loadline Bredde
0
Længde bro til stævn
0
Længde bro til hæk
0
Bredde Brovinger
0
Fribord
Køl til mast
0
Køl til skorsten
0
Mastetop over havoverfladen
0
Højde på skorsten
0
Broens øjehøjde
0
Højde til båddæk
0
Højde til vejrdæk
0
Højde til hoveddæk
0
Højde øvredæk
0
Højde til dæk 3
0
Stævn udhæng
0
Agter udhæng
0
Bulb Længde
0
Frihøjde Vogndæk
0
Deplacement
0
Rækkevidde
0
Længde promenade dæk
0
Bredde promenade dæk
0
Højde promenade dæk
0
Testdybde
Note Dimensioner

Skrog

Værft
Nakskov Skibsværft A/S, Danmark
Skrog nr.
57
Værft Skroget
Skrog nr. / Skrogværft
Skrogform
Dobbeltender
Skrog konstruktion
Skot
Skot olie
Gennemgående Dæk
Dæk delvise
Dæk Total
Design
Outfitter
Towing tank
Model test
Aluminium
Manøvreringstest
Vindues vasker
Koøjer
Vinduer
Vinduer
Døre
Kahytter
Luger
Rør
Maling
Fortøjningsspil
Isbrydende Kapacitet
0

Maskine

Beskrivelse
1 stk. 6-cylindret, 4-takts Frichs diesel
Effekt
367KW
HK
498HK
rpm
0
Boring
0
Slaglængde
0
Hjælpemaskineri
Design Max Hastighed
0
Trial Speed
0
Servicefart
10knob
Note servicefart
Økonomifart
0
Hastighed for sejl
0
Fart uddykket
0
Fart neddykket
0
Maskine bygge sted
Maskine Bygge dato
Drivmiddel
Olie
Brændstof-kvalitet
Brændstof-forbrug
0
Havneforbrug
0
Brændstof optimering
Brændstof-forbrug Note
Propeller
2
Propeller Type
fastbladet propel (1 for, 1 agter)
Propel Diameter
0
Propel RPM
Propelaksel længde
0
Aksel diameter
Padlehjul
Padlehjul effekt
0
Padlehjul diameter
Bovpropeller
Bovpropel Producent
Bovproller Effekt
Bovproller Effekt
0
Bovpropel diameter
0
Hækpropeller
Hækpropel Producent
Hækpropeller effekt
0
Hækpropeller effekt
0
Hækpropel diameter
0
Ror
Stabilisator
Ride control
Generatorer
Strømspænding
0
Belysnings-spænding
0
Frekvens
0
Nødgenerator
Akselgeneratorer
Kedler
Kedler Type
Udstødnings-gaskedel
Gear reduktion
Akselsystem
Fremdriftkontrol
Styremaskine
Trykluft receivers
Anti vibration
Vibrations beregning
Automatisering af maskinrum
Heeling-system
Stabilitetsberegning
Landstrøm
Scrubber
Elinstalationer
Separatorer
Kompressorer
Renseanlæg
Master
Mastehøjde
0
Sejl
Sejl Areal
0
Rotorsejl
Note: Rotorsejl
Tovværk
Tovender
Noter maskinen

Management

Rederi

John Schmidts produktforretning

Rederi IMO
Ejer

John Schmidts produktforretning

Ejer IMO
ISM Manager
ISM IMO
Klassen leveret
Klassen suspenderet
DNV GL id
Lloys's
BV Reg
RI
ABS
CRS
RS
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
Korean ship register
Polish Register of Shipping (IACS)
Biro Klasifikasi Indonesia
Dromon Bureau of Shipping
Note: classification
P&I Forsikrings selskab
Station
Mægler
Rute
Sejltid

Tonnage

Dødvægt
85tons
Dødvægt design
0
Dødvægt Ro-Ro
0
Dødvægt Ro-Pax
0
Bruttotonnage
0
Nettotonnage
0
Bruttoregisterton
283,75tons
Nettoregisterton
111,64tons
Displacement
0
Displacement uddykket
0
Displacement neddykket
0
Bruttotonnage Suez
0
Bruttotonnage Panama
0
Nettoregisterton Suez
0
Nettoregisterton Panama
0
Note Tonnage

Kapacitet

Lastrum
Dæksplads
0
Gods kapacitet
Lastrum Note:
Containere TEU
Container 14mt
Kølecontainere / Reefer plugs
Udholdenhed
Pæletræk
0
Person kapacitet
Besætning
Besætning fordeling
Passagerer
250PAX
Note Passagerer
Crew / Pax-forhold
Elever
Dæk
Passagerdæk
Kahytter
Dæk med kahytter
Køjer
Underkøjer
Hængekøjer
Sæder
Dækspladser
Kahytter med balkon
Andel af udvendige kahytter
Kahytter Typer
Kahyts størrelse
Kahytter Besætning
Beskrivelse
Biler
10
Lastbiler
Note: Lastbiler
Trailere
Note Trailere
Busser
Lanemeter
Camper stik
Note: RoRo / Bildæk
Jernbanespor
1
Jernbanespor længde
0
Note: Spor
Cykler
Lighters
Note: Kapacitet

Passager faciliteter

Passager faciliteter
Restauranter
Barer
Barer
Catering område
Note Spisesteder
Swimmingpool
Swimming pool
Spabad
Solarium
Butikker
Underholdning & højttaleranlæg
Audiovisuelt udstyr
Passager info system
Teater udstyr
Underholdningssystem
Pool udstyr
Note forbrug
Tidligere Passager Faciliteter

Indretning

Indretnings-arkitekt
Interiør
Kahyts lås
Pengeskabe i kahyt
Tæpper
Lofter
Gulve
Møbel & gardin-stof
0
Stof
Læder
Møbler
Flysæder
Dæk
Teak dæk
Dækbelægning
Fliser
Marmor
Skiltning
Porcelæn
Minibar
Flysæder
Lamper i passager-områder
Lys
Telefon system
Glas dekorationer
Væg dekorationer
Sammenfoldelige vægge
Galleri udstyr

Tanke

Lasttankens kapacitet
Slop-tank kapacitet
Balasttanke
0
Balasttanke
0
Brændstof-tanke
0
Brændstof-tanke
0
HFO
0
HFO
0
LNG
0
Gasolie
0
Dieselolie
0
Dieselolie
0
Lavsvovl Diesel
0
Smøreolie
0
Smøreolie
0
Frisk Vand
0
Frisk Vand
0
Spildevand
0
Spildevand
0
Kloak Grå
0
Kloak Sort
0
Urin
0
Behandlet Vand
0
Slam
0
Vaskevand
0
Kedelfødevand
0
Krængnings-tanke
0
Krængnings-tanke
0
Trim tanke
0
LBC
0
Tank Kapacitet
Spildevandsbehandling
Ballast Kontrol System
LNG tanke
Frisk Vand Anlæg
Brændstof / smøreolie separator
Note: tanke

Sikkerhed

Redningsbåde
Redningsbåde type
Redningsflåder
0
Note: Redningsflåde
Buoyant apparatus
Note Buoyant apparatus
Redningsveste
0
Redningskrandse
Design software
Mob-boat
CO2 anlæg
Davits
Marine evacuation system
MES kapacitet
MES System
Brand detektor system
Alarm & overvågning
Brand alarm system
Brandslukning
Brandslukningsmaskine
Ildslukker
Branddøre
Sprinkler
Nødbelysning
Vandtætte døre
Survey TV
Nød belysning
GMDSS
Sikkerheds glas
Marine escape system
Evakueringssystem
Nødautomatisering
Note: sikkerhed

Udstyr

Ramper
Ramper
Adgangsveje
Køretøjs-elevator
Udstyr
Strømforsyning
Elevator
Elevatorer
Rulletrapper
Tender
Ankerkæde længde
0
Ankerkæde diameter
0
Karakter af ankerkæder
Anker total vægt
0
Ankre
Kraner
TV
Air Condition
AC-kølere
Ventilation
Fordampere
Pool sliding dome
Selvbetjeningstællere
Dispenser
Kabys
Pentry
Kassesystem
Proviant håndtering
Drikkevarer dispenser
Affald behandling
Affaldsskakt
Kompostkværne
Køling
Omvendt osmoseanlæg
Skinner
Aluminiums Paneler
Paneler
Toiletter
Vacum toiletter
Badeværelses-enheder
Elektriske installationer
Elektronik
Pooldæk cover
Lufttørringsanlæg
Vaskeri
Bildæk
Surringsudstyr
Pumper
Manifold
Septic Plant
Behandling af sort vand
Tank sounding
Wet units
Profiler
Platformkontrol
Helipad
Aluminiumslegering
Koblinger
Ben
Ben Længde
0
Hoved Slæbewire
Note Udstyr

Historik

Historiske navne
Morsø (2. september 1933 - 1983)
Historiske ejere
De Danske Statsbaner, Danmark (4. september 1933 - 12. januar 1948) Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 1978) Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april 1978 - 18. maj 1982) Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj 1982 - november 1982) John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november 1982 - 1983)
Historiske Rederier
De Danske Statsbaner, Danmark (4. september 1933 - 12. januar 1948) Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 1978) Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april 1978 - 18. maj 1982) Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj 1982 - november 1982) John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november 1982 - 1983)
Historiske ISM
Historiske Ruter
Glyngøre - Nykøbing Mors (8. september 1933 - 22. maj 1971) Glyngøre - Nykøbing Mors (godsfærge) (23. maj 1971 - 30. september 1977)
Historiske Hjemsteder
Nykøbing Mors (2. september 1933 - 1983)
Historiske Flag
Danmark (2. september 1933 - 1983)
Historiske Kaldesignal
OYFS (2. september 1933 - 1983)
Historiske MMSI
Historik Pennant:
Historiske Havnekendings Nr.
Historiske Kontrol-numre
Historiske P&I forsikringsselskab
Historisk type
Historiske klasseselskaber
Kaptajn
Søsterskibe
Projekteret
Bestilt
15/02/1933
Første Stål Skåret
Kølstrakt
07/05/1933
Søsat
15/07/1933
Prøvetur
02/09/1933
Prøvetur slut
Prøvetur
04/09/1933
Prøvetur slut
Bilbrev
03/08/1933
Færdig
Leveret
04/09/1933
Døbt
15/07/1933
Døbt Sted
Nakskov værft
Gudmor
Generaldirektør Knutzen's datter frk. Else Marie Knutzen
Jomfrurejse
08/09/1933
Jomfrurejse rute
Udgået
Renoveret
Hændelser og særlige begivenheder

26. november - 16. december 1936 - Orlogsværftet i København, årligt eftersyn. Der blev i for- og agterpeak indbygget tanke for fersk kølevand til hoved- og hjælpemotor.

22. april 1938 - Brud på krumtapakslen kl. ca. 10.20 denne dag, færgen taget ud af fart efter turene H-1775.

23. april - 5. juli 1938 - Oplagt i Nykøbing Mors for reparation af krumtapakslen. Efter indtruffet brud af krumtapakslen er der foretaget fornyelse af denne med de deraf følgende omfattende adskillelser samt afdrejning af hovedmotorens svinghjul.

9. juni - 28. juni 1941 - Eftersyn hos Søren Larsen og sønners værft i Nykøbing Mors. Minesikringskabel installeret.

22. juli 1941 - Prøve af minesikringsanlægget ud for Ørodde fra 08.30 til 12.00.

18. januar 1944 - Kl. 09.15 grundstødt på rejse fra Glyngøre til Nykøbing Mors.

18. januar 1944 - Lodsbåden og senere 4 østersskrabere forsøgte at slæbe færgen af grunden.

19. januar 1944 - Kl. 09.00 trukket fri af grunden af dampfærgen Helsingborg.

16. januar 1945 - Dykkerundersøgt, det viste sig at et af skruebladene var lettere bøjet, mens skibsbunden blev konstateret ubeskadiget.

19. marts 1945 - kl. 06.40 grundstødt, kom flot ved egen hjælp kl. 07.50.

23. januar 1951 - Påsejlet farvandsafmærkningen, færgen tog ikke skade.

18. maj 1977 - Skrivelse om at trafikministeren godkender at overfarten indstilles den 1. oktober 1977 før Sallingsundbroen åbner (dennes åbning blev forsinket til juni 1978).

7. september 1977 - En ide om at overdrage færgen til Jernbanemuseet, der så kunne udleje den til Morsø kommune, undersøges, men afvises af DSB-instanser som urealistisk.

10. april 1978 - Solgt til "Foreningen til bevarelse af færgen Morsø" ved vognmand Aage P. Kibsgaard, Erslev, Mors for en symbolsk pris på 5.000,- med en del klausuler.

10. april 1978 - Vognmand Aage Povlsen Kibsgaard, Solbjerg pr. Erslev vælges til korresponderende reder.

27. maj - 4. juni 1978 - Planlagt til at sejle med passagerer hver dag i forbindelse med indvielsen af Sallingsundbroen.

9. september 1981 - Generalforsamling om salg af skibet.

26. marts 1982 - Slæbt fra Nykøbing Mors til Aalborg af Goliath 1.

18. maj 1982 - Solgt til produkthandler Elmar Eigaard Andersen i Nørresundby.

22. juli 1982 - Meldes denne dag solgt til en amerikaner til sejlads i Caribien.

November 1982 - Registreret solgt til John Brejnbjerg Staaling i Viborg for ophugning.

15. maj 1983 - Slæbt fra Aalborg kl. 10.00 af Svendborg Bugsers Danasund.

16. juni 1983 - Ankommet til Vejle kl. 11.15.

Noter
Horn
Billeder
Billeder