Hoveddata
- Billede
Billede fra MS Museet for Søfarts samling (mfs.dk). Dette billede er licenseret under CC BY-NC-SA 2.0.
- Navn
- MORSØ
- IMO
- MMSI
- ENI
- Kaldesignal
- OYFS
- Signalflag (kaldesignal)
- []
- Flag
- Danmark
- Hjemhavn
- Nykøbing Mors
- Pennant
- Type
- Færge RO-PAX
- Kategori
- Egenskab
- Anvendelses-type
- Klasse
- Service Status
- Skrottet / Ophugget
- Byggeår
- 1933
- Byggepris
- Stenfisker-nummer
- Kontrol-nummer
- Skibsregister-nummer
- Havnekending Nr.
- Kendings-bogstaver
- EU-identifikation
- Sejl nr.
- Register
- DAS - Dansk Skibsregister
- AIS klasse
- Ophugget
- 1983
- Forlist
- Udgået
- Levetid
- 50år
- Levetid
- Levetid
- Nyt IMO
- Tidligere IMO
- Note Hoveddata
- Søsterskib
- 0Ingen Poster
Dimensioner
- Længde
- 0
- Længde imellem perpendikulær
- 0
- LOA
- 40,18meter
- Længde incl. klapper
- 0
- Længde SOLAS
- 0
- Længde bovspryd
- 0
- LOA incl. bovspryd
- 0
- Bredde
- 8,89meter
- Bredde Ext.
- 0
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
- 0
- Bredde hvert skrog
- 0
- Højde (Airdraft)
- 0
- Skrog højde
- 0
- Dybgang
- 2,5meter
- Dybgang design
- 0
- Dybgang Ro-Ro
- 0
- Dybgang Ro-Pax
- 0
- Dybgang med ride control
- 0
- Dybgang uden ride control
- 0
- Dybgang med stabilisator
- 0
- Dybgang uden stabilisator
- 0
- Dybgang is klasse
- 0
- Dybgang for min
- 0
- Dybgang for max
- 0
- Dybgang midtskibs min.
- 0
- Dybgang midtskibs max.
- 0
- Dybgang agter min
- 0
- Dybgang agter max
- 0
- Dybde
- 0
- Dybde til hoveddæk
- 0
- Dybde til øvredæk
- 0
- Dybde til vejrdæk
- 0
- Dybde nedre dæk
- 0
- Dybde shelter dæk
- 0
- Dybde båddæk
- 0
- Dybde til togdæk
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk
- 0
- Dybde til top dæk
- 0
- Dybde til passager landgang
- 0
- Dybde salon dæk
- 0
- Dybde til promenadedæk
- 0
- Dybde skot dæk
- 0
- Load line længde
- 0
- Load line Bredde
- 0
- Længde bro til stævn
- 0
- Længde bro til hæk
- 0
- Bredde Brovinger
- 0
- Fribord
- 0
- Køl til mast
- 0
- Køl til skorsten
- 0
- Mastetop over havoverfladen
- 0
- Højde på skorsten
- 0
- Broens øjehøjde
- 0
- Højde til båddæk
- 0
- Højde til vejrdæk
- 0
- Højde til hoveddæk
- 0
- Højde øvredæk
- 0
- Højde til dæk 3
- 0
- Stævn udhæng
- 0
- Agter udhæng
- 0
- Rise of Floor
- 0
- Bulb Længde
- 0
- Frihøjde Vogndæk
- 0
- Længde på vogndæk
- 0
- Deplacement
- 0
- Rækkevidde
- 0
- Længde promenade dæk
- 0
- Bredde promenade dæk
- 0
- Højde promenade dæk
- 0
- Skrog seperation
- 0
- Dimensionstal
- 0
- Testdybde
- Note Dimensioner
Skrog
- Værft
- Nakskov Skibsværft A/S, Danmark
- Skrog nr.
- 57
- Værft Skroget
- Skrog nr. / Skrogværft
- Skrog Materiale
- Stål
- Skrogform
- Dobbeltender
- Strukturel designtype
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion
- Skot
- Skot olie
- Gennemgående Dæk
- Dæk delvise
- Dæk Total
- Skrog beskrivelse
- Design
- Outfitter
- Towing tank
- Model test
- Aluminium
- Manøvreringstest
- Lugetype
- Vindues vasker
- Koøjer
- Vinduer
- Bro
- Vinduer
- Døre
- Kahytter
- Magrodome
- Luger
- Rør
- Maling
- Kabler
- Fortøjningsspil
- Fast ballast
- 0
- Isklasse
- Polar code
- Isbrydende Kapacitet
- 0
- Bulbstævn
- Nej
Maskine
- Beskrivelse
1 stk. 6-cylindret, 4-takts Frichs diesel
- Effekt
- 367KW
- BHP
- 498BHP
- rpm
- 0
- Boring
- 0
- Slaglængde
- 0
- Middel effektivt tryk
- 0
- Stempel hastighed
- 0
- Hjælpe-maskineri
- Batterier
- Design Max Hastighed
- 0
- Trial Speed
- 0
- Servicefart
- 10knob
- Note servicefart
- Økonomifart
- 0
- Hastighed for sejl
- 0
- Fart uddykket
- 0
- Fart neddykket
- 0
- Maskine bygge sted
- Maskine Bygge dato
- Drivmiddel
- Olie
- Brændstof-kvalitet
- Brændstof-forbrug
- 0
- Havneforbrug
- 0
- Brændstof optimering
- Brændstof-forbrug Note
- Propeller
- 2
- Propeller Type
- fastbladet propel (1 for, 1 agter)
- Propel Diameter
- 0
- Propel RPM
- Propelaksel længde
- 0
- Aksel diameter
- Padlehjul
- Padlehjul effekt
- 0
- Padlehjul diameter
- Sidehjul
- Bovpropeller
- Bovpropel Producent
- Bovproller Effekt
- Bovproller Effekt
- 0
- Bovpropel Effekt
- 0
- Bovpropel diameter
- 0
- Hækpropeller
- Hækpropel Producent
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropeller effekt
- 0
- Hækpropel Effekt
- 0
- Hækpropel diameter
- 0
- Ror
- Stabilisator
- Ride control
- Generatorer
- Strøm-spænding
- 0
- Belysnings-spænding
- 0
- Frekvens
- 0
- Nødgenerator
- Akselgeneratorer
- Kedler
- Kedler Type
- Starter type
- Udstødnings-gaskedel
- Gear reduktion
- Akselsystem
- Fremdriftkontrol
- Integreret fremdrift
- Styremaskine
- Trykluft receivers
- Anti vibration
- Vibrations beregning
- Automatisering af maskinrum
- Motorovervågning
- Heeling-system
- Stabilitetsberegning
- Dæks maskineri
- Landstrøm
- Scrubber
- Elinstalationer
- Separatorer
- Kompressorer
- Renseanlæg
- Forbrændingsanlæg
- Bovspryd
- Master
- Mastehøjde
- 0
- Sejl
- Sejl Areal
- 0
- Max. Sejl Areal
- 0
- Rotorsejl
- Note: Rotorsejl
- Tovværk
- Tovender
- Noter maskinen
Management
- Rederi
John Schmidts produktforretning
- Rederi IMO
- Ejer
John Schmidts produktforretning
- Ejer IMO
- ISM Manager
- ISM IMO
- Klassifikations-selskab
- Klassen leveret
- Klassen suspenderet
- Skibsregister-nummer
- DNV GL id
- Lloys's
- BV Reg
- RI
- ABS
- CRS
- RS
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
- Korean ship register
- Polish Register of Shipping (IACS)
- Biro Klasifikasi Indonesia
- Dromon Bureau of Shipping
- TL Register number
- Note: classification
- P&I Forsikrings selskab
- Station
- Mægler
- Rute
- Sejltid
Navigationsudstyr
- Magnetisk Kompas
- Gyro Kompas
- Radar
- Radar 9GHz
- 2nd Radar 9GHz
- Radar 2nd Radar 3GHz
- Radare
- ARPA
- ATA
- AIS
- AIS
- VDR
- Speed Log
- Speed Log Over the Ground
- Ekkolod
- Ekkolod
- Rate-of-Turn Indicator
- Heading Control System
- GPS Modtager
- Track Control System
- ECDIS
- Long Range Identification and Tracking
- Sound Reception System
- VHF
- VHF
- VHF/DSC
- Security Alert System
- BNWAS
- GMDSS
- Radio Område
- INMARSAT
- STGTEL
- DSL
- Søkortplotter
- Autopilot
- Sideskanner
- MF/DSC
- Integreret automatik
- Navigation system
- Satellit navigation
- Radio station
- Kortplotter
- Voyage Data
- Kommunikation ombord
- Telekomunikation
- Fiberoptisks system
- Integrated bridge
- Autopilot
- Navtex
- Satelit
- Computer
- Telefon
- Satcom
- Styrhus udstyr
- Skibs Management
- Crew finder
- Note: Navigation
Tonnage
- Bruttotonnage
- 0
- Nettotonnage
- 0
- Bruttoregister-ton
- 283,75tons
- Nettoregister-ton
- 111,64tons
- Dødvægt
- 85tons
- Dødvægt design
- 0
- Dødvægt Ro-Pax
- 0
- Dødvægt Ro-Ro
- 0
- Displacement
- 0
- Displacement uddykket
- 0
- Displacement neddykket
- 0
- Bruttotonnage Suez
- 0
- Bruttotonnage Panama
- 0
- Nettoregisterton Suez
- 0
- Nettoregisterton Panama
- 0
- Note Tonnage
Kapacitet
- Lastrum
- Dæksplads
- 0
- Gods kapacitet
- Lastrum Note:
- Containere
- Container 14mt
- Kølecontainere / Reefer plugs
- Note containere
- Udholdenhed
- Pæletræk
- 0
- Biler
- 10
- Lastbiler
- Note: Lastbiler
- Trailere
- Kassetter
- Note Trailere
- Busser
- Lanemeter
- Camper stik
- Note: RoRo / Bildæk
- Jernbanespor
- 1
- Jernbanespor længde
- 0
- Note: Spor
- Cykler
- Lighters
- Note: Kapacitet
Person Kapacitet
- Person kapacitet
- Besætning
- Besætning fordeling
- Passagerer
- 250PAX
- Passagerer sommer
- Passagerer vinter
- Passagerer oceangående
- Passagerer kystfart
- Passagerer havnefart
- Note Passagerer
- Crew / Pax-forhold
- Elever
- Dæk
- Passagerdæk
- Fragtdæk
- Kahytter
- Dæk med kahytter
- Køjer
- Underkøjer
- Hængekøjer
- Sæder
- Dækspladser
- Kahytter med balkon
- Andel af udvendige kahytter
- Kahytter Typer
- Kahyts størrelse
- Kahytter Besætning
- Køjer besætning
- Beskrivelse
- Note Person Kapacitet
Passager faciliteter
- Passager faciliteter
- Restauranter
- Barer
- Barer
- Catering område
- Note Spisesteder
- Swimmingpool
- Swimming pool
- Spabad
- Jacuzzi
- Solarium
- Butikker
- Underholdning & højttaleranlæg
- Audiovisuelt udstyr
- Passager info system
- Teater udstyr
- Underholdningssystem
- Pool udstyr
- Tidligere Passager Faciliteter
- Note forbrug
Indretning
- Indretnings-arkitekt
- Interiør
- Kahyts lås
- Pengeskabe i kahyt
- Tæpper
- Lofter
- Gulve
- Møbel & gardin-stof
- 0
- Stof
- Læder
- Møbler
- Stole
- Flysæder
- Dæk
- Teak dæk
- Dækbelægning
- Fliser
- Marmor
- Laminat
- Skiltning
- Porcelæn
- Minibar
- Flysæder
- Lamper i passager-områder
- Lys
- Strømforsyning
- Telefon system
- Glas dekorationer
- Væg dekorationer
- Væg panel
- Sammenfoldelige vægge
- Galleri udstyr
Tanke
- Lasttankens kapacitet
- Slop-tank kapacitet
- Balasttanke
- 0
- Balasttanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 0
- Brændstof-tanke
- 0
- HFO
- 0
- HFO
- 0
- LNG
- 0
- Gasolie
- 0
- Gasolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Dieselolie
- 0
- Lavsvovl Diesel
- 0
- Smøreolie
- 0
- Smøreolie
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Frisk Vand
- 0
- Drikkevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Spildevand
- 0
- Kloak Grå
- 0
- Kloak Sort
- 0
- Urin
- 0
- Behandlet Vand
- 0
- Slam
- 0
- Vaskevand
- 0
- Teknisk vand
- 0
- Kedelfødevand
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Krængnings-tanke
- 0
- Trim tanke
- 0
- LBC
- 0
- Ferskvands-produktion
- Tank Kapacitet
- Spildevands-behandling
- Ballast Kontrol System
- Krængningstanke
- LNG tanke
- Frisk Vand Anlæg
- Brændstof / smøreolie separator
- Skralde Kapacitet
- 0
- Note: tanke
Sikkerhed
- Rednings-udstyr
- Redningsbåde
- Redningsbåde type
- Redningsflåder
- 0
- Note: Redningsflåde
- Buoyant apparatus
- Note Buoyant apparatus
- Redningsveste
- 0
- Redningskrandse
- Design software
- Mob-boat
- CO2 anlæg
- Davits
- Marine evacuation system
- MES kapacitet
- MES System
- Brand detektor system
- Alarm & overvågning
- Brand alarm system
- Brandslukning
- Brandslukningsmaskine
- Ildslukker
- Branddøre
- Sprinkler
- Nødbelysning
- Vandtætte døre
- Survey TV
- Nød belysning
- GMDSS
- Sikkerheds glas
- Marine escape system
- Evakuerings-system
- Nødautomatisering
- Note: sikkerhed
Udstyr
- Ramper
- Ramper
- Adgangsveje
- Linkspan design
- Køretøjs-elevator
- Udstyr
- Elevator
- Elevatorer
- Rulletrapper
- Tender
- Ankerkæde længde
- 0
- Ankerkæde diameter
- 0
- Karakter af ankerkæder
- Anker total vægt
- 0
- Ankre
- Kraner
- Laste computer
- TV
- Air Condition
- AC-kølere
- Ventilation
- Fordampere
- Pool sliding dome
- Selvbetjeningstællere
- Dispenser
- Hotel & Management System
- Kabys
- Pentry
- Kassesystem
- Proviant håndtering
- Drikkevarer dispenser
- Affald behandling
- Affaldsskakt
- Kompostkværne
- Zodiacs
- Zodiac beskrivelse
- Køling
- Omvendt osmoseanlæg
- Skinner
- Aluminiums Paneler
- Paneler
- Toiletter
- Toiletter
- 0
- Vacum toiletter
- Badeværelses-enheder
- Elektriske installationer
- Elektronik
- Pooldæk cover
- Lufttørringsanlæg
- Vaskeri
- Bildæk
- Surringsudstyr
- Pumper
- Manifold
- Septic Plant
- Behandling af sort vand
- Tank sounding
- Wet units
- Profiler
- Platformkontrol
- Helipad
- Aluminiumslegering
- Koblinger
- Ben
- Ben Længde
- 0
- Hoved Slæbewire
- Note Udstyr
Historik
- Historiske navne
Morsø (2. september 1933 - 1983)
- Historiske ejere
De Danske Statsbaner, Danmark (4. september 1933 - 12. januar 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 1978)
Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april 1978 - 18. maj 1982)
Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj 1982 - november 1982)
John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november 1982 - 1983)
- Historiske Rederier
De Danske Statsbaner, Danmark (4. september 1933 - 12. januar 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 1978)
Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april 1978 - 18. maj 1982)
Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj 1982 - november 1982)
John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november 1982 - 1983)
- Historiske ISM
- Historiske Ruter
Glyngøre - Nykøbing Mors (8. september 1933 - 22. maj 1971)
Glyngøre - Nykøbing Mors (godsfærge) (23. maj 1971 - 30. september 1977)
- Historiske Flag
Danmark (2. september 1933 - 1983)
- Historiske Hjemsteder
Nykøbing Mors (2. september 1933 - 1983)
- Historiske Kaldesignal
OYFS (2. september 1933 - 1983)
- Historiske MMSI
- Historik Pennant:
- Historiske Havnekendings Nr.
- Historiske Kontrol-numre
- Historiske P&I forsikrings-selskab
- Historisk type
- Historiske klasseselskaber
- Kaptajn
- Søsterskibe
- Projekteret
- Projekteret
- Bestilt
- 15. februar 1933
- Bestilt
- Første Stål Skåret
- Kølstrakt
- 7. maj 1933
- Kølstrakt
- Søsat
- 15. juli 1933
- Søsat
- Prøvetur
- 2. september 1933
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- 4. september 1933
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Prøvetur
- Prøvetur slut
- Bilbrev
- 3. august 1933
- Færdig
- Leveret
- 4. september 1933
- Leveret
- Navn afsløret
- Døbt
- 15. juli 1933
- Døbt Sted
- Nakskov værft
- Gudmor
- Generaldirektør Knutzen's datter frk. Else Marie Knutzen
- Jomfrurejse
- 8. september 1933
- Jomfrurejse rute
- Udgået
- Solgt til Skrotning
- Solgt til Skrotning
- Skrottet
- Forlist
- Renoveret
- Hændelser og særlige begivenheder
26. november - 16. december 1936 - Orlogsværftet i København, årligt eftersyn. Der blev i for- og agterpeak indbygget tanke for fersk kølevand til hoved- og hjælpemotor.
22. april 1938 - Brud på krumtapakslen kl. ca. 10.20 denne dag, færgen taget ud af fart efter turene H-1775.
23. april - 5. juli 1938 - Oplagt i Nykøbing Mors for reparation af krumtapakslen. Efter indtruffet brud af krumtapakslen er der foretaget fornyelse af denne med de deraf følgende omfattende adskillelser samt afdrejning af hovedmotorens svinghjul.
9. juni - 28. juni 1941 - Eftersyn hos Søren Larsen og sønners værft i Nykøbing Mors. Minesikringskabel installeret.
22. juli 1941 - Prøve af minesikringsanlægget ud for Ørodde fra 08.30 til 12.00.
18. januar 1944 - Kl. 09.15 grundstødt på rejse fra Glyngøre til Nykøbing Mors.
18. januar 1944 - Lodsbåden og senere 4 østersskrabere forsøgte at slæbe færgen af grunden.
19. januar 1944 - Kl. 09.00 trukket fri af grunden af dampfærgen Helsingborg.
16. januar 1945 - Dykkerundersøgt, det viste sig at et af skruebladene var lettere bøjet, mens skibsbunden blev konstateret ubeskadiget.
19. marts 1945 - kl. 06.40 grundstødt, kom flot ved egen hjælp kl. 07.50.
23. januar 1951 - Påsejlet farvandsafmærkningen, færgen tog ikke skade.
18. maj 1977 - Skrivelse om at trafikministeren godkender at overfarten indstilles den 1. oktober 1977 før Sallingsundbroen åbner (dennes åbning blev forsinket til juni 1978).
7. september 1977 - En ide om at overdrage færgen til Jernbanemuseet, der så kunne udleje den til Morsø kommune, undersøges, men afvises af DSB-instanser som urealistisk.
10. april 1978 - Solgt til "Foreningen til bevarelse af færgen Morsø" ved vognmand Aage P. Kibsgaard, Erslev, Mors for en symbolsk pris på 5.000,- med en del klausuler.
10. april 1978 - Vognmand Aage Povlsen Kibsgaard, Solbjerg pr. Erslev vælges til korresponderende reder.
27. maj - 4. juni 1978 - Planlagt til at sejle med passagerer hver dag i forbindelse med indvielsen af Sallingsundbroen.
9. september 1981 - Generalforsamling om salg af skibet.
26. marts 1982 - Slæbt fra Nykøbing Mors til Aalborg af Goliath 1.
18. maj 1982 - Solgt til produkthandler Elmar Eigaard Andersen i Nørresundby.
22. juli 1982 - Meldes denne dag solgt til en amerikaner til sejlads i Caribien.
November 1982 - Registreret solgt til John Brejnbjerg Staaling i Viborg for ophugning.
15. maj 1983 - Slæbt fra Aalborg kl. 10.00 af Svendborg Bugsers Danasund.
16. juni 1983 - Ankommet til Vejle kl. 11.15.
- Horn
- Noter
Billeder
- Billeder
Statistik
- Statistik
- Oprettet
- 1. marts 2021 11:17
- Sidst opdateret
- 26. oktober 2021 20:34
- Hvor er MORSØ