Maritime Billeder & Data

MORSØ – IMO:

Hoveddata

Billede:
IMO:
MMSI:
ENI:
Kaldesignal:
OYFS
Hjemhavn:
Nykøbing Mors
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1933
Byggepris:
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
1983
Forlist:
Udgået:
Levetid:
50år
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
0
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
40,18meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
8,89meter
Bredde Ext.:
0
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
2,5meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
0
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
0
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
0
Load line Bredde:
0
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Skrog

Værft:
Nakskov Skibsværft A/S, Danmark
Skrog nr.:
57
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Dobbeltender
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:
Outfitter:
Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

1 stk. 6-cylindret, 4-takts Frichs diesel

Effekt :
367KW
BHP:
498BHP
IHK:
0
rpm:
0
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
0
Trial Speed:
0
Servicefart:
10knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
Brændstof-forbrug:
0
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
fastbladet propel (1 for, 1 agter)
Propel Diameter:
0
Propel RPM:
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
Bovpropel Producent:
Bovproller Effekt:
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
Ride control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:
Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

John Schmidts produktforretning

Ejer IMO:
Rederi:

John Schmidts produktforretning

Rederi IMO:
ISM Manager:
ISM IMO:
Klassen leveret:
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
RI:
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
Station:
Mægler:
Rute:
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
0
Nettotonnage:
0
Bruttoregister-ton:
283,75tons
Nettoregister-ton:
111,64tons
Dødvægt:
85tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
10
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
1
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
Besætning fordeling:
Passagerer:
250PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
Elever:
Dæk:
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
Dæk med kahytter:
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:
Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
Køjer besætning:
Beskrivelse:
Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:
Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Tidligere Passager Faciliteter:
Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:
Interiør:
Kahyts lås:
Pengeskabe i kahyt:
Tæpper:
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
0
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
0
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
0
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
0
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:
Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:
Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Sprinkler:
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
Elevatorer:
Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Pentry:
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:

Historik

Historiske navne:

Morsø (2. september 1933 - 1983)

Historiske ejere:

De Danske Statsbaner, Danmark (4. september 1933 - 12. januar 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 1978)
Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april 1978 - 18. maj 1982)
Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj 1982 - november 1982)
John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november 1982 - 1983)

Historiske Rederier:

De Danske Statsbaner, Danmark (4. september 1933 - 12. januar 1948)
Danske Statsbaner, Danmark (12. juni 1948 - 1978)
Foreningen til bevarelse af færgen Morsø, Nykøbing Mors, Danmark (10. april 1978 - 18. maj 1982)
Elmer Elgaard Andersen, Nykøbing Mors, Danmark (18. maj 1982 - november 1982)
John Brejnbjerg Staaling, Viborg, Danmark (november 1982 - 1983)

Historiske ISM:
Historiske Ruter:

Glyngøre - Nykøbing Mors (8. september 1933 - 22. maj 1971)
Glyngøre - Nykøbing Mors (godsfærge) (23. maj 1971 - 30. september 1977)

Historiske Flag:

Danmark (2. september 1933 - 1983)

Historiske Hjemsteder:

Nykøbing Mors (2. september 1933 - 1983)

Historiske Kaldesignal:

OYFS (2. september 1933 - 1983)

Historiske MMSI:
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
15. februar 1933
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
7. maj 1933
Kølstrakt:
Søsat:
15. juli 1933
Søsat:
Prøvetur:
2. september 1933
Prøvetur slut:
Prøvetur:
4. september 1933
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
3. august 1933
Færdig:
Leveret:
4. september 1933
Leveret:
Døbt:
15. juli 1933
Døbt Sted:
Nakskov værft
Gudmor:
Generaldirektør Knutzen's datter frk. Else Marie Knutzen
Jomfrurejse:
8. september 1933
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Hændelser og særlige begivenheder:

26. november - 16. december 1936 - Orlogsværftet i København, årligt eftersyn. Der blev i for- og agterpeak indbygget tanke for fersk kølevand til hoved- og hjælpemotor.

22. april 1938 - Brud på krumtapakslen kl. ca. 10.20 denne dag, færgen taget ud af fart efter turene H-1775.

23. april - 5. juli 1938 - Oplagt i Nykøbing Mors for reparation af krumtapakslen. Efter indtruffet brud af krumtapakslen er der foretaget fornyelse af denne med de deraf følgende omfattende adskillelser samt afdrejning af hovedmotorens svinghjul.

9. juni - 28. juni 1941 - Eftersyn hos Søren Larsen og sønners værft i Nykøbing Mors. Minesikringskabel installeret.

22. juli 1941 - Prøve af minesikringsanlægget ud for Ørodde fra 08.30 til 12.00.

18. januar 1944 - Kl. 09.15 grundstødt på rejse fra Glyngøre til Nykøbing Mors.

18. januar 1944 - Lodsbåden og senere 4 østersskrabere forsøgte at slæbe færgen af grunden.

19. januar 1944 - Kl. 09.00 trukket fri af grunden af dampfærgen Helsingborg.

16. januar 1945 - Dykkerundersøgt, det viste sig at et af skruebladene var lettere bøjet, mens skibsbunden blev konstateret ubeskadiget.

19. marts 1945 - kl. 06.40 grundstødt, kom flot ved egen hjælp kl. 07.50.

23. januar 1951 - Påsejlet farvandsafmærkningen, færgen tog ikke skade.

18. maj 1977 - Skrivelse om at trafikministeren godkender at overfarten indstilles den 1. oktober 1977 før Sallingsundbroen åbner (dennes åbning blev forsinket til juni 1978).

7. september 1977 - En ide om at overdrage færgen til Jernbanemuseet, der så kunne udleje den til Morsø kommune, undersøges, men afvises af DSB-instanser som urealistisk.

10. april 1978 - Solgt til "Foreningen til bevarelse af færgen Morsø" ved vognmand Aage P. Kibsgaard, Erslev, Mors for en symbolsk pris på 5.000,- med en del klausuler.

10. april 1978 - Vognmand Aage Povlsen Kibsgaard, Solbjerg pr. Erslev vælges til korresponderende reder.

27. maj - 4. juni 1978 - Planlagt til at sejle med passagerer hver dag i forbindelse med indvielsen af Sallingsundbroen.

9. september 1981 - Generalforsamling om salg af skibet.

26. marts 1982 - Slæbt fra Nykøbing Mors til Aalborg af Goliath 1.

18. maj 1982 - Solgt til produkthandler Elmar Eigaard Andersen i Nørresundby.

22. juli 1982 - Meldes denne dag solgt til en amerikaner til sejlads i Caribien.

November 1982 - Registreret solgt til John Brejnbjerg Staaling i Viborg for ophugning.

15. maj 1983 - Slæbt fra Aalborg kl. 10.00 af Svendborg Bugsers Danasund.

16. juni 1983 - Ankommet til Vejle kl. 11.15.

Horn:
Noter:
Søskende:

Billeder

Billeder:

Statistik

Statistik:
Oprettet:
1. marts 2021 11:17
Sidst opdateret:
8. januar 2023 11:45
Hvor er MORSØ?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tryk på ESC for at lukke

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.