Hoveddata
- Billede:
- Navn:
- MOBY OTTA
- IMO:
- 7361324
- MMSI:
- 247185400
- ENI:
- Kaldesignal:
- ICBG
- Flag:
- Italien
- Hjemhavn:
- Napoli
- Pennant:
- Type:
- Færge RO-PAX
- Typebetegnelse:
- Kategori:
- Egenskab:
- Anvendelses-type:
- Klasse:
- Service Status:
- Aktiv / Idrift
- Byggeår:
- 1976
- Byggepris:
- Stenfisker-nummer:
- Kontrol-nummer:
- Skibsregister-nummer:
- Havnekending Nr.:
- Kendings-bogstaver:
- EU-identifikation:
- Sejl nr.:
- Register:
- ITA - Italien
- AIS klasse:
- A
- Ophugget:
- Forlist:
- Udgået:
- Levetid:
- 0
- Levetid:
- Levetid:
- Nyt IMO:
- Tidligere IMO:
- Note Hoveddata:
Dimensioner
- Længde:
- 166,94meter
- Længde imellem perpendikulær:
- 163,18meter
- LOA:
- 184,55meter
- Længde incl. klapper:
- 0
- Længde SOLAS:
- 0
- Længde bovspryd:
- 0
- LOA incl. bovspryd:
- 0
- Bredde:
- 26,4meter
- Bredde Ext.:
- 0
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
- 0
- Bredde hvert skrog:
- 0
- Højde (Airdraft):
- 0
- Skrog højde:
- 0
- Dybgang:
- 6,303meter
- Dybgang design:
- 0
- Dybgang Ro-Ro:
- 0
- Dybgang Ro-Pax:
- 0
- Dybgang med ride control:
- 0
- Dybgang uden ride control:
- 0
- Dybgang med stabilisator:
- 0
- Dybgang uden stabilisator:
- 0
- Dybgang is klasse:
- 0
- Dybgang for min:
- 0
- Dybgang for max:
- 0
- Dybgang midtskibs min.:
- 0
- Dybgang midtskibs max.:
- 0
- Dybgang agter min:
- 0
- Dybgang agter max:
- 0
- Dybde:
- 16,06meter
- Dybde til hoveddæk:
- 0
- Dybde til øvredæk:
- 0
- Dybde til vejrdæk:
- 0
- Dybde nedre dæk:
- 0
- Dybde shelter dæk:
- 0
- Dybde båddæk:
- 0
- Dybde til togdæk:
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
- 0
- Dybde til top dæk:
- 0
- Dybde til passager landgang:
- 0
- Dybde salon dæk:
- 0
- Dybde til promenadedæk:
- 0
- Dybde skot dæk:
- 0
- Load line længde:
- 0
- Load line Bredde:
- 0
- Længde bro til stævn:
- 0
- Længde bro til hæk:
- 0
- Bredde Brovinger:
- 0
- Fribord:
- 0
- Køl til mast:
- 0
- Køl til skorsten:
- 0
- Mastetop over havoverfladen:
- 0
- Højde på skorsten:
- 0
- Broens øjehøjde:
- 0
- Højde til båddæk:
- 0
- Højde til vejrdæk:
- 0
- Højde til hoveddæk:
- 0
- Højde øvredæk:
- 0
- Højde til dæk 3:
- 0
- Stævn udhæng:
- 0
- Agter udhæng:
- 0
- Rise of Floor:
- 0
- Bulb Længde:
- 0
- Frihøjde Vogndæk:
- 0
- Længde på vogndæk:
- 0
- Deplacement:
- 0
- Rækkevidde:
- 0
- Længde promenade dæk:
- 0
- Bredde promenade dæk:
- 0
- Højde promenade dæk:
- 0
- Skrog seperation:
- 0
- Dimensionstal:
- 0
- Testdybde:
- Note Dimensioner:
Længde overalt: 182,26 m, Bredde: 23,6 m, Dybgang: 6,2 m (1976)
Længde: 166,94 m, Længde overalt: 184,55 m, Bredde: 26,4 m, Dybgang: 6,303 m (1998)
Skrog
- Værft:
- Lübecker Flender-Werke AG, Lübeck, Tyskland
- Skrog nr.:
- 608
- Værft Skroget:
- Skrog nr. / Skrogværft:
- Skrog Materiale:
- Stål
- Skrogform:
- Strukturel designtype:
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion:
- Skot:
- Skot olie:
- Gennemgående Dæk:
- Dæk delvise:
- Dæk Total:
- Skrog beskrivelse:
- Design:
- Outfitter:
- Towing tank:
- Model test:
- Aluminium:
- Manøvreringstest:
- Lugetype:
- Vindues vasker:
- Koøjer:
- Vinduer:
- Bro:
- Vinduer:
- Døre:
- Kahytter:
- Magrodome:
- Luger:
- Luger:
- Rør:
- Maling:
- Kabler:
- Fortøjningsspil:
- Fast ballast:
- 0
- Isklasse:
- Polar code:
- Isbrydende Kapacitet:
- 0
- Bulbstævn:
- Ja
Maskine
- Beskrivelse:
4 stk. SEMT-Pielstick 12-PC3V-480/520 diesel, 8501 kW
- Effekt :
- 34.004KW
- BHP:
- 45.600BHP
- IHK:
- 0
- rpm:
- 0
- Boring:
- 480mm.
- Slaglængde:
- 520mm.
- Middel effektivt tryk:
- 0
- Stempel hastighed:
- 0
- Hjælpe-maskineri:
- Batterier:
- Design Max Hastighed:
- 0
- Trial Speed:
- 27,2knob
- Servicefart:
- 24,5knob
- Note servicefart:
- Økonomifart:
- 0
- Hastighed for sejl:
- 0
- Fart uddykket:
- 0
- Fart neddykket:
- 0
- Maskine bygge sted:
- Maskine Bygge dato:
- Drivmiddel:
- Olie
- Brændstof-kvalitet:
- Brændstof-forbrug:
- 0
- Havneforbrug:
- 0
- Brændstof optimering:
- Brændstof-forbrug Note:
- Propeller:
- 2
- Propeller Type:
- propel med justerbare skrueblade
- Propel Diameter:
- 0
- Propel RPM:
- Propelaksel længde:
- 0
- Aksel diameter:
- Padlehjul:
- Padlehjul effekt:
- 0
- Padlehjul diameter:
- Sidehjul:
- Bovpropeller:
- 2
- Bovpropel Producent:
- Bovproller Effekt:
- Bovproller Effekt:
- 0
- Bovpropel Effekt:
- 0
- Bovpropel diameter:
- 0
- Hækpropeller:
- Hækpropel Producent:
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropel Effekt:
- 0
- Hækpropel diameter:
- 0
- Ror:
- Stabilisator:
- 2 stk. finne-stabilisator (en i hver side)
- Ride control:
- Generatorer:
- Strøm-spænding:
- 0
- Belysnings-spænding:
- 0
- Frekvens:
- 0
- Nødgenerator:
- Aksel-generatorer:
- Kedler:
- Kedler Type:
- Starter type:
- Udstødnings-gaskedel:
- Gear reduktion:
- Akselsystem:
- Fremdriftkontrol:
- Integreret fremdrift:
- Styremaskine:
- Trykluft receivers:
- Anti vibration:
- Vibrations beregning:
- Automatisering af maskinrum:
- Motorovervågning:
- Heeling-system:
- Stabilitetsberegning:
- Dæks maskineri:
- Landstrøm:
- Scrubber:
- Elinstalationer:
- Separatorer:
- Kompressorer:
- Renseanlæg:
- Forbrændingsanlæg:
- Bovspryd:
- Master:
- Mastehøjde:
- 0
- Sejl:
- Sejl Areal:
- 0
- Max. Sejl Areal:
- 0
- Rotorsejl:
- Note: Rotorsejl:
- Tovværk:
- Tovender:
- Noter maskinen:
Management
- Ejer:
- Ejer IMO:
- 0254141
- Rederi:
- Rederi IMO:
- 0254141
- ISM Manager:
- ISM IMO:
- 0254141
- Klassifikations-selskab:
- Registro Italiano Navale (IACS)
- Klassen leveret:
- 18. maj 2017
- Klassen suspenderet:
- Skibsregister-nummer:
- DNV GL id:
- Lloys's:
- BV Reg:
- RI:
- 84364
- ABS:
- CRS:
- RS:
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
- Korean ship register:
- Polish Register of Shipping (IACS):
- Biro Klasifikasi Indonesia:
- Dromon Bureau of Shipping:
- TL Register number:
- Note: classification:
- P&I Forsikrings selskab:
- Station:
- Mægler:
- Rute:
- Genova - Olbia
- Sejltid:
- 10 timer
Navigationsudstyr
- Autonomt:
- Magnetisk Kompas:
- Gyro Kompas:
- Radar:
- Radar 9GHz:
- 2nd Radar 9GHz:
- Radar 2nd Radar 3GHz:
- Radare:
- ARPA:
- ATA:
- AIS:
- Ja
- AIS:
- VDR:
- Speed Log:
- Speed Log Over the Ground:
- Ekkolod:
- Ekkolod:
- Rate-of-Turn Indicator:
- Heading Control System:
- GPS Modtager:
- Track Control System:
- ECDIS:
- Long Range Identification and Tracking:
- Sound Reception System:
- VHF:
- Ja
- VHF:
- VHF/DSC:
- Security Alert System:
- BNWAS:
- GMDSS:
- Radio Område:
- INMARSAT:
- STGTEL:
- DSL:
- Søkortplotter:
- Autopilot:
- Sideskanner:
- MF/DSC:
- Integreret automatik:
- Navigation system:
- Satellit navigation:
- Radio station:
- Kortplotter:
- Voyage Data:
- Kommunikation ombord :
- Telekomunikation:
- Fiberoptisks system:
- Integrated bridge:
- Autopilot:
- Navtex:
- Satelit:
- Computer:
- Telefon:
- Satcom:
- Styrhus udstyr:
- Skibs Management:
- Crew finder:
- Note: Navigation:
Tonnage
- Bruttotonnage:
- 22.528tons
- Nettotonnage:
- 12.567tons
- Bruttoregister-ton:
- 0
- Nettoregister-ton:
- 0
- Dødvægt:
- 3.335tons
- Dødvægt design:
- 0
- Dødvægt Ro-Pax:
- 0
- Dødvægt Ro-Ro:
- 0
- Displacement:
- 0
- Displacement uddykket:
- 0
- Displacement neddykket:
- 0
- Bruttotonnage Suez:
- 0
- Bruttotonnage Panama:
- 0
- Nettoregisterton Suez:
- 0
- Nettoregisterton Panama:
- 0
- Sikkerheds-tonnage:
- 0
- Note Tonnage:
BRT: 14893,53, NRT: 7964 (november 1982)
BRT: 15729,93, NRT: 8119,06 (januar 1991)
BT: 21545, NT: 12099 (april 1994)
BT: 22528, NT: 12567 (februar 1998)
Kapacitet
- Lastrum:
- Dæksplads:
- 0
- Gods kapacitet:
- Lastrum Note::
- Containere:
- Containere:
- Container 14mt:
- Kølecontainere / Reefer plugs:
- Note containere:
- Udholdenhed:
- Pæletræk:
- 0
- Biler:
- 420
- Lastbiler:
- Note: Lastbiler:
- Trailere:
- Kassetter:
- Note Trailere:
- Busser:
- Lanemeter:
- 910meter
- Camper stik:
- Note: RoRo / Bildæk:
- Jernbanespor:
- Jernbanespor længde:
- 0
- Note: Spor:
- Cykler:
- Lighters:
- Note: Kapacitet:
Person Kapacitet
- Person kapacitet:
- Besætning:
- Besætning fordeling:
- Passagerer:
- 1507PAX
- Passagerer sommer:
- Passagerer vinter:
- Passagerer oceangående:
- Passagerer kystfart:
- Passagerer havnefart:
- Note Passagerer:
- Crew / Pax-forhold:
- Elever:
- Dæk:
- Passagerdæk:
- Fragtdæk:
- Kahytter:
- Dæk med kahytter:
- Køjer:
- 1416
- Underkøjer:
- Hængekøjer:
- Sæder:
- Dækspladser:
- Kahytter med balkon:
- Andel af udvendige kahytter:
- Kahytter Typer:
- Kahyts størrelse:
- Kahytter Besætning:
- Køjer besætning:
- Beskrivelse:
- Note Person Kapacitet:
Passager faciliteter
- Passager faciliteter:
- Restauranter:
- Barer:
- Barer:
- Catering område:
- Note Spisesteder:
- Swimmingpool:
- Swimming pool:
- Spabad:
- Jacuzzi:
- Vand-rutchebaner:
- Solarium:
- Butikker:
- Underholdning & højttaleranlæg:
- Audiovisuelt udstyr:
- Passager info system:
- Teater udstyr:
- Underholdningssystem:
- Pool udstyr:
- Tidligere Passager Faciliteter:
- Note forbrug:
Indretning
- Indretnings-arkitekt:
- Interiør:
- Kahyts lås:
- Pengeskabe i kahyt:
- Tæpper:
- Lofter:
- Gulve:
- Møbel & gardin-stof:
- 0
- Stof:
- Læder:
- Møbler:
- Stole:
- Flysæder:
- Dæk:
- Teak dæk:
- Dækbelægning:
- Fliser:
- Marmor:
- Laminat:
- Skiltning:
- Porcelæn:
- Minibar:
- Flysæder:
- Lamper i passager-områder:
- Lys:
- Strømforsyning:
- Telefon system:
- Glas dekorationer:
- Væg dekorationer:
- Væg panel:
- Sammenfoldelige vægge:
- Galleri udstyr:
Tanke
- Lasttankens kapacitet:
- Slop-tank kapacitet:
- Balasttanke:
- 0
- Balasttanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- HFO:
- 0
- HFO:
- 0
- LNG:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Lavsvovl Diesel:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Drikkevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Kloak Grå:
- 0
- Kloak Sort:
- 0
- Urin:
- 0
- Behandlet Vand:
- 0
- Slam:
- 0
- Vaskevand:
- 0
- Teknisk vand:
- 0
- Kedelfødevand:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Trim tanke:
- 0
- LBC:
- 0
- Ferskvands-produktion:
- Tank Kapacitet:
- Spildevands-behandling:
- Ballast Kontrol System:
- Krængningstanke:
- LNG tanke:
- Frisk Vand Anlæg:
- Brændstof / smøreolie separator:
- Skralde Kapacitet:
- 0
- Note: tanke:
Sikkerhed
- Rednings-udstyr:
- Redningsbåde:
- Redningsbåde type:
- Redningsflåder:
- 0
- Note: Redningsflåde:
- Buoyant apparatus:
- Note Buoyant apparatus:
- Redningsveste:
- 0
- Redningskrandse:
- Design software:
- Mob-boat:
- CO2 anlæg:
- Davits:
- Marine evacuation system:
- MES kapacitet:
- MES System:
- Brand detektor system:
- Alarm & overvågning:
- Brand alarm system:
- Brandslukning:
- Brandslukningsmaskine:
- Ildslukker:
- Branddøre:
- Sprinkler:
- Nødbelysning:
- Vandtætte døre:
- Survey TV:
- Nød belysning:
- GMDSS:
- Sikkerheds glas:
- Marine escape system:
- Evakuerings-system:
- Nødautomatisering:
- Note: sikkerhed:
Udstyr
- Ramper:
- Ramper:
- Adgangsveje:
- Linkspan design:
- Køretøjs-elevator:
- Udstyr:
- Elevator:
- Elevatorer:
- Rulletrapper:
- Tender:
- Ankerkæde længde:
- 0
- Ankerkæde diameter:
- 0
- Karakter af ankerkæder:
- Anker total vægt:
- 0
- Ankre:
- Kraner:
- Laste computer:
- TV:
- Air Condition:
- AC-kølere:
- Ventilation:
- Fordampere:
- Pool sliding dome:
- Selvbetjeningstællere:
- Dispenser:
- Hotel & Management System:
- Kabys:
- Pentry:
- Kassesystem:
- Proviant håndtering:
- Drikkevarer dispenser:
- Affald behandling:
- Affaldsskakt:
- Kompostkværne:
- Zodiacs:
- Zodiac beskrivelse:
- Køling:
- Omvendt osmoseanlæg:
- Skinner:
- Aluminiums Paneler:
- Paneler:
- Toiletter:
- Toiletter:
- 0
- Vacum toiletter:
- Badeværelses-enheder:
- Elektriske installationer:
- Elektronik:
- Pooldæk cover:
- Lufttørringsanlæg:
- Vaskeri:
- Bildæk:
- Surringsudstyr:
- Pumper:
- Manifold:
- Septic Plant:
- Behandling af sort vand:
- Tank sounding:
- Wet units:
- Profiler:
- Platformkontrol:
- Helipad:
- Aluminiumslegering:
- Koblinger:
- Ben:
- Ben Længde:
- 0
- Hoved Slæbewire:
- Note Udstyr:
Historik
- Historiske navne:
Skibsnavn Periode Tor Scandinavia (15. april 1976 - 25. oktober 1982) World Wide Expo (25. oktober 1982 - 25. februar 1983) Tor Scandinavia (25. februar 1983 - 22. februar 1991) Princess of Scandinavia (22. februar 1991 - 2. november 2006) Moby Otta (2. november 2006 - )
- Historiske ejere:
Ejer Periode Rederi AB Salénia, Saléinvest AB & Rederi AB Tranatlantic, Göteborg, Sverige (12. april 1976 - 23. november 1981) Salénia AB & Saléinvest AB, Göteborg, Sverige (23. november 1981 - december 1981) DFDS A/S, Danmark (1. december 1981 - 19. december 1983) K/S Difko XXXIII, Danmark (19. december 1983 - 14. januar 1991) DFDS A/S, Danmark (14. januar 1991 - 31. juli 2000) DFDS Seaways A/S, København, Danmark (31. juli 2000 - 27. november 2003) DFDS A/S, Danmark (27. november 2003 - 2. november 2006) Moby S. p. A., Italien (2. november 2006 - )
- Historiske Rederier:
Rederi Periode Tor Line AB, Göteborg, Sverige (12. august 1976 - 1. december 1981) DFDS A/S, Danmark (1. december 1981 - 31. juli 2000) DFDS Seaways A/S, København, Danmark (31. juli 2000 - 27. november 2003) DFDS A/S, Danmark (27. november 2003 - 2. november 2006) Moby S. p. A., Italien (2. november 2006 - )
- Historiske ISM:
ISM Periode Moby S. p. A., Italien (17. maj 2007 - )
- Historiske Ruter:
Rute Periode Göteborg - Immingham, Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (15. april 1976 - oktober 1977) Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (oktober 1977 - januar 1979) Udstillingsskib, Holland Expo i Den Persiske Bugt (januar 1979 - februar 1979) Udstillingsskib, Expo Scan Arab i mellemøsten (17. januar 1980 - 6. marts 1981) Göteborg - Felixstowe (10. december 1981 - 1. oktober 1982) Udstillingsskib, World Wide Expo (25. oktober 1982 - 25. februar 1983) Göteborg - Felixstowe og Göteborg - Amsterdam (3. marts 1983 - 31. marts 1983) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (1. april 1983 - 24. september 1983) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (25. september 1983 - 2. juni 1984) Göteborg - Harwich (2. juni 1984 - 11. december 1984) Esbjerg - Harwich (15. januar 1985 - 18. januar 1985) Göteborg - Harwich (18. januar 1985 - 7. juni 1985) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (7. juni 1985 - 4. december 1985) Göteborg - Harwich (4. december 1985 - 5. februar 1986) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (5. februar 1986 - 29. november 1986) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (5. december 1986 - 29. november 1986) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (12. januar 1987 - 1. november 1987) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (25. januar 1988 - 7. november 1988) Esbjerg - Harwich (25. november 1988 - 22. februar 1989) Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (23. februar 1989 - 25. september 1989) Göteborg - Harwich (4. december 1989 - 26. marts 1990) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (26. marts 1990 - 4. april 1990) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (5. april 1990 - 16. juni 1990) Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (16. juni 1990 - 27. august 1990) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (27. august 1990 - 1. november 1990) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (1. november 1990 - 12. december 1990) Göteborg - Harwich (13. december 1990 - 7. januar 1991) Esbjerg - Harwich og Göteborg - Harwich (7. januar 1991 - 14. januar 1991) Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (17. marts 1991 - 3. november 1991) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (5. november 1991 - 11. december 1991) Göteborg - Harwich (12. december 1991 - 11. februar 1992) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (11. februar 1992 - 25. marts 1992) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (25. marts 1992 - 13. juni 1992) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (24. april 1992 - 29. oktober 1992) Göteborg - Harwich, Göteborg - Amsterdam og Göteborg - Newcastle (13. juni 1992 - 24. august 1992) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (24. august 1992 - 29. oktober 1992) Göteborg - Harwich (29. oktober 1992 - 2. november 1992) København - Göteborg (2. november 1992 - 1. januar 1993) Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (1. april 1993 - 30. september 1993) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (17. februar 1994 - 8. juni 1994) Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (9. juni 1994 - 29. juni 1994) Esbjerg - Harwich, Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (16. juli 1994 - 21. juli 1994) Esbjerg - Harwich, Esbjerg - Newcastle, Göteborg - Harwich, og Göteborg - Newcastle (21. juli 1994 - 8. september 1994) Göteborg - Ijmuiden (8. september 1994 - 2. oktober 1994) Göteborg - Harwich og Göteborg - Amsterdam (9. februar 1995 - 24. maj 1995) Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (24. maj 1995 - 18. september 1995) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (19. september 1995 - 20. december 1995) Göteborg - Harwich (21. december 1995 - 8. januar 1996) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (25. januar 1996 - 5. juni 1996) Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (6. juni 1996 - 26. august 1996) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (27. august 1996 - 4. juni 1997) Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (5. juni 1997 - 25. august 1997) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (26. august 1997 - 14. januar 1998) Göteborg - Harwich (15. januar 1998 - 19. januar 1998) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (17. marts 1998 - 21. april 1998) Göteborg - Kristiansand - Newcastle (23. april 1998 - 11. maj 1998) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (12. maj 1998 - 3. juni 1998) Göteborg - Harwich og Göteborg - Newcastle (4. juni 1998 - 24. august 1998) Göteborg - Harwich og Göteborg - København (25. august 1998 - 6. januar 1999) Göteborg - Kristiansand - Newcastle (2. april 1999 - 24. september 1999) Göteborg - Kristiansand - Newcastle (6. april 2000 - 17. maj 2002) Göteborg - Kristiansand - Newcastle (16. juni 2002 - 11. januar 2005) Göteborg - Kristiansand - Newcastle (2. februar 2005 - 7. januar 2006) Ijmuiden - Newcastle (10. februar 2006 - 8. marts 2006) Göteborg - Kristiansand - Newcastle (9. marts 2006 - 31. oktober 2006) Genova - Porto Torres (maj 2007 - 2010) Livorno - Olbia (2010 - 2011) Genova - Olbia (2011 - )
- Historiske Flag:
Flagstat Periode Sverige (12. april 1976 - 1. december 1981) Danmark (1. december 1981 - 2. november 2006) Italien (2. november 2006 - )
- Historiske Hjemsteder:
Hjemsted Periode Göteborg (12. april 1976 - 1. december 1981) Esbjerg (1. december 1981 - 2. november 2006) Napoli (2. november 2006 - )
- Historiske Kaldesignal:
Kaldesignal Periode [OWEN] (1. december 1981 - 1. september 1988) [OWEN2] (1. september 1998 - 2. november 2006) [ICBG] (2. november 2006 - )
- Historiske MMSI:
MMSI nummer Periode 247185400 (15. maj 2009 - )
- Historik Pennant::
- Historiske Havnekendings Nr.:
- Historiske Kontrol-numre:
- Historiske P&I forsikrings-selskab:
P&I Periode Standard P&I Club per Charles Taylor & Co
(21. marts 2022 - )
- Historisk type:
- Historiske klasseselskaber:
Klasseselskab Periode Registro Italiano Navale (IACS) (18. maj 2017 - )
- Kaptajn:
- Søsterskibe:
Søsterskib IMO Tor Britannia 7361312
- Projekteret:
- Projekteret:
- Bestilt:
- Bestilt:
- Første Stål Skåret:
- Kølstrakt:
- 2. april 1975
- Kølstrakt:
- Søsat:
- 4. november 1975
- Søsat:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Bilbrev:
- Færdig:
- Leveret:
- 12. april 1976
- Leveret:
- Navn afsløret :
- Døbt:
- Døbt Sted:
- Gudmor:
- Jomfrurejse:
- 15. april 1976
- Jomfrurejse rute:
- Udgået:
- Solgt til Skrotning:
- Solgt til Skrotning:
- Skrottet :
- Skrottet:
- Forlist:
- Renoveret:
- Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / Periode Begivenhed / Hændelse 23. december 1979 På vej fra Göteborg til Felixstowe grundstødte Tor Scandinavia ud for Galterö. Færgen blev trukket fri af to slæbebåde og midlertidige reparationer blev foretaget på Cityvarvet, Göteborg. 28. december 1979 På vej fra Göteborg til Amsterdam grundstødte Tor Scandinavica ved Svinholmsgrundet. Det lykkedes at komme fri af grunden for egen maskinkraft. Tor Scandinavica vendte tilbage til Göteborg. Færgen blev repareret for over 3,7 millioner SEK ved Cityvarvet AB, Göteborg efter de to grundstødninger. 25. september 1989 Brand ombord. En påsat brand i en vogn med vasketøj resulterede i omfattende skader. To passagerer døde af røgforgiftning. Tor Scandinavia, der var på vej fra Göteborg til Harwich kunne for egen maskine gå til Esbjerg. 2. oktober 1989 - 27. oktober 1989 Repareret på HDW-Nobiskrug GmbH, Rendsburg, Tyskland. 17. januar 1991 - 11. marts 1991 Omfattende ombygninger og moderniseringer blev foretaget ved Blom + Voss AG, Hamburg, Tyskland for 33.000.000 DM. 1. oktober 1993 Undervejs fra Göteborg til Amsterdam udbrød der brand i maskinrummet. Branden skyldtes et utæt brændstofrør ved én af hovedmaskinerne. Ilden blev slukket af sprinkleranlægget, oh Princess of Scandinavia kunne med to af hovedmaskinerne sejle til Esbjerg for reparation. 18. juni 1994 På en rejse fra Newcastle (North Shields) til Göteburg gik bagbords gear i stykker. Tre tandhjul blev beskadiget. Da reservedele skulle specialfremstilles, og først ville kunne skaffes sidst på året, blev det besluttet at sejle med kun to hovedmaskiner. Derfor skulle bagbords propel midlertidigt fjernes for at øge hastigheden. 29. juni 1994 - 16. juli 1994 Under dokning ved Skipsdokk Sør A/S, Kristiansand, Norge, hældede skibet pludselig 11 ° til styrbods. Derved gik der hul på skroget, og en større mængde vand trængte ind i maskinrummet og én af hovedmaskinerne. 5. oktober 1994 - 3. februar 1995 Det beskadigede gear blev repareret ved Cityvarvet AB, Göteborg, Sverige. 3. februar 1995 - 4. februar 1995 Prøvesejlads.21. januar 1998 - 11. marts 1998 Fik monteret sidetanke på Remontowa S.A., Gdansk, Polen for at opfylde nye stabilitets- og sikkerhedskrav. Bulbstævn og ducktail blev ved samme lejlighed ændret.24. september 1999 - 4. april 2000 Alle fire hovedmaskiner blev udtaget hos MAN B&W diesel, Frederikshavn og sendt til hovedreparation hos SEMT Pielstick, St. Nazaire, Frankrig. Der var revner i motorblokkene, og reparation kunne ikke foretages lokalt.30. marts 2000 - 31. marts 2000Prøvesejlads og aflevering til DFDS.17. maj 2002 - 18. maj 2002Mens Princess of Scandinavia var på vej fra Newcastle til Kristiansand, udbrød der brand i maskinrummet kl. 22:34. Branden skyldtes et utæt hydraulikrør, olie dryppede ned på varme motordele og antændtes. En maskinmester fik røgforgiftning og to passagerer måtte behandles for chok. Besætningen fik slukket branden efter et par timer. Det lykkedes at starte én af de fire hovedmotorer, og skibet kunne for egen kraft fortsætte mod Kristiansand. Senere kunne endnu to motorer startes. Princess of Scandinavia ankom til Kristiansand kl. 16.30.20. maj 2002 - 13. juni 2002Repareret ved Fredericia Skibsværft A/S, Fredericia.
- Horn:
- Noter:
- Søskende:
Billeder
- Billeder:
Statistik
- Statistik:
- Oprettet:
- 22. marts 2022 21:01
- Sidst opdateret:
- 25. marts 2022 11:00
- Hvor er MOBY OTTA?:
Skriv et svar