Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen

PEARL SEAWAYS – IMO: 8701674

Hoveddata

Billede
Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen
Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen
IMO
8701674
MMSI
219945000
ENI
Kaldesignal
OWFU2
Signalflag (kaldesignal)
Hjemhavn
KØBENHAVN
Pennant
Typebetegnelse
Egenskab
Klasse
Byggeår
1989
Byggepris
$100 millioner
Stenfisker-nummer
Kontrol-nummer
A 499
Skibsregister-nummer
Havnekending Nr.
Kendings-bogstaver
EU-identifikation
Sejl nr.
Ophugget
Forlist
Udgået
Levetid
0
Levetid
Levetid
Nyt IMO
Tidligere IMO
Note Hoveddata
Søsterskib
0Ingen Poster

    Dimensioner

    Længde
    158,59meter
    Længde imellem perpendikulær
    0
    LOA
    178,4meter
    Længde incl. klapper
    0
    Længde SOLAS
    0
    Længde bovspryd
    0
    LOA incl. bovspryd
    0
    Bredde
    29,61meter
    Bredde Ext.
    34meter
    Bredde Ext. (incl. redningsbåd)
    0
    Bredde hvert skrog
    0
    Højde (Airdraft)
    48meter
    Skrog højde
    0
    Dybgang
    6,215meter
    Dybgang design
    0
    Dybgang Ro-Ro
    0
    Dybgang Ro-Pax
    0
    Dybgang med ride control
    0
    Dybgang uden ride control
    0
    Dybgang med stabilisator
    0
    Dybgang uden stabilisator
    0
    Dybgang is klasse
    0
    Dybgang for min
    0
    Dybgang for max
    0
    Dybgang midtskibs min.
    0
    Dybgang midtskibs max.
    0
    Dybgang agter min
    0
    Dybgang agter max
    0
    Dybde
    16,95meter
    Dybde til hoveddæk
    0
    Dybde til øvredæk
    0
    Dybde til vejrdæk
    0
    Dybde nedre dæk
    0
    Dybde shelter dæk
    0
    Dybde båddæk
    0
    Dybde til togdæk
    0
    Dybde til bildæk / RO-RO dæk
    0
    Dybde til top dæk
    0
    Dybde til passager landgang
    0
    Dybde salon dæk
    0
    Dybde til promenadedæk
    0
    Dybde skot dæk
    0
    Load line længde
    158,592meter
    Load line Bredde
    0
    Længde bro til stævn
    0
    Længde bro til hæk
    0
    Bredde Brovinger
    0
    Fribord
    0
    Køl til mast
    0
    Køl til skorsten
    0
    Mastetop over havoverfladen
    0
    Højde på skorsten
    0
    Broens øjehøjde
    0
    Højde til båddæk
    0
    Højde til vejrdæk
    0
    Højde til hoveddæk
    0
    Højde øvredæk
    0
    Højde til dæk 3
    0
    Stævn udhæng
    0
    Agter udhæng
    0
    Rise of Floor
    0
    Bulb Længde
    0
    Frihøjde Vogndæk
    4,6meter
    Længde på vogndæk
    0
    Deplacement
    0
    Rækkevidde
    0
    Længde promenade dæk
    0
    Bredde promenade dæk
    0
    Højde promenade dæk
    0
    Skrog seperation
    0
    Dimensionstal
    0
    Testdybde
    Note Dimensioner

    Skrog

    Værft
    Wärtsilä Marine, Åbo, Finland
    Skrog nr.
    1297
    Værft Skroget
    Skrog nr. / Skrogværft
    Skrogform
    Skrog konstruktion
    Skot
    13
    Skot olie
    Gennemgående Dæk
    Dæk delvise
    Dæk Total
    Skrog beskrivelse
    Design
    Outfitter
    Towing tank
    Model test
    Aluminium
    Manøvreringstest
    Lugetype
    Vindues vasker
    Koøjer
    Vinduer
    Bro
    Vinduer
    Døre
    Kahytter
    Magrodome
    Luger
    Luger
    Rør
    Maling
    Kabler
    Fortøjningsspil
    Fast ballast
    0
    Isbrydende Kapacitet
    0

    Maskine

    Beskrivelse

    4 stk. 9ZA 40S Wärtsilä-Sulzer diesel
    4 stk. 6R32D Wärtsilä diesel hjælpemaskine

    Effekt
    25.760KW
    BHP
    35.000BHP
    IHK
    0
    rpm
    0
    Boring
    0
    Slaglængde
    0
    Middel effektivt tryk
    0
    Stempel hastighed
    0
    Hjælpe-maskineri
    Batterier
    Design Max Hastighed
    21,3knob
    Trial Speed
    0
    Servicefart
    21knob
    Note servicefart
    Økonomifart
    0
    Hastighed for sejl
    0
    Fart uddykket
    0
    Fart neddykket
    0
    Maskine bygge sted
    Maskine Bygge dato
    Drivmiddel
    Olie
    Brændstof-kvalitet
    380 HFO
    Brændstof-forbrug
    80tons i døgnet
    Havneforbrug
    0
    Brændstof optimering
    Brændstof-forbrug Note
    Propeller
    2
    Propeller Type
    KaMeWa propel med justerbare skrueblade
    Propel Diameter
    4,9meter
    Propel RPM
    138
    Propelaksel længde
    0
    Aksel diameter
    Padlehjul
    Padlehjul effekt
    0
    Padlehjul diameter
    Sidehjul
    Bovpropeller
    2
    Bovpropel Producent
    KaMeWa
    Bovproller Effekt
    1320KW pr. stk.
    Bovproller Effekt
    0
    Bovpropel Effekt
    0
    Bovpropel diameter
    0
    Hækpropeller
    Hækpropel Producent
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropeller effekt
    0
    Hækpropel Effekt
    0
    Hækpropel diameter
    0
    Ror
    Stabilisator
    2 stk. Sperry fins finne-stabilisator (en i hver side)
    Ride control
    Generatorer
    Strøm-spænding
    0
    Belysnings-spænding
    0
    Frekvens
    0
    Nødgenerator
    Aksel-generatorer
    Kedler
    Kedler Type
    Starter type
    Udstødnings-gaskedel
    Gear reduktion
    Akselsystem
    Fremdriftkontrol
    Integreret fremdrift
    Styremaskine
    Trykluft receivers
    Anti vibration
    Vibrations beregning
    Automatisering af maskinrum
    Motorovervågning
    Heeling-system
    Stabilitetsberegning
    Dæks maskineri
    Landstrøm
    Ja
    Scrubber
    Elinstalationer
    Separatorer
    Kompressorer
    Renseanlæg
    Forbrændingsanlæg
    Master
    Mastehøjde
    0
    Sejl
    Sejl Areal
    0
    Max. Sejl Areal
    0
    Rotorsejl
    Note: Rotorsejl
    Tovværk
    Tovender
    Noter maskinen

    Management

    Rederi

    DFDS A/S

    Rederi IMO
    310102
    Ejer

    DFDS A/S

    Ejer IMO
    310102
    ISM Manager
    ISM IMO
    Klassen leveret
    Klassen suspenderet
    Skibsregister-nummer
    DNV GL id
    15475
    Lloys's
    BV Reg
    RI
    ABS
    CRS
    RS
    CHINA CLASSIFICATION SOCIETY
    Nippon Kaiji Kyokai (IACS)
    Korean ship register
    Polish Register of Shipping (IACS)
    Biro Klasifikasi Indonesia
    Dromon Bureau of Shipping
    TL Register number
    Note: classification
    Station
    Mægler
    Rute
    København - Frederikshavn - Oslo
    Sejltid

    Tonnage

    Bruttotonnage
    40.231tons
    Nettotonnage
    21.687tons
    Bruttoregister-ton
    0
    Nettoregister-ton
    0
    Dødvægt
    2.800tons
    Dødvægt design
    0
    Dødvægt Ro-Pax
    0
    Dødvægt Ro-Ro
    0
    Displacement
    0
    Displacement uddykket
    0
    Displacement neddykket
    0
    Bruttotonnage Suez
    0
    Bruttotonnage Panama
    0
    Nettoregisterton Suez
    0
    Nettoregisterton Panama
    0
    Sikkerheds-tonnage
    0
    Note Tonnage

    Kapacitet

    Lastrum
    Dæksplads
    0
    Gods kapacitet
    Lastrum Note:
    Containere
    Containere
    Container 14mt
    Kølecontainere / Reefer plugs
    Note containere
    Udholdenhed
    Pæletræk
    0
    Biler
    365
    Lastbiler
    Note: Lastbiler
    Trailere
    Kassetter
    Note Trailere
    Busser
    Lanemeter
    1008meter
    Camper stik
    Note: RoRo / Bildæk
    Jernbanespor
    Jernbanespor længde
    0
    Note: Spor
    Cykler
    Lighters
    Note: Kapacitet

    Person Kapacitet

    Person kapacitet
    Besætning
    197
    Besætning fordeling
    Passagerer
    2200PAX
    Passagerer sommer
    Passagerer vinter
    Passagerer oceangående
    Passagerer kystfart
    Passagerer havnefart
    Note Passagerer
    Crew / Pax-forhold
    Elever
    Dæk
    Passagerdæk
    Fragtdæk
    Kahytter
    703
    Dæk med kahytter
    Køjer
    2266
    Underkøjer
    Hængekøjer
    Sæder
    Dækspladser
    Kahytter med balkon
    Andel af udvendige kahytter
    Kahytter Typer
    Kahyts størrelse
    Kahytter Besætning
    Køjer besætning
    Beskrivelse
    Note Person Kapacitet

    Passager faciliteter

    Passager faciliteter
    Restauranter
    Barer
    Barer
    Catering område
    Note Spisesteder
    Swimmingpool
    Swimming pool
    Spabad
    Jacuzzi
    Vand-rutchebaner
    Solarium
    Butikker
    Underholdning & højttaleranlæg
    Audiovisuelt udstyr
    Passager info system
    Teater udstyr
    Underholdningssystem
    Pool udstyr
    Tidligere Passager Faciliteter
    Note forbrug

    Indretning

    Indretnings-arkitekt
    Interiør
    Kahyts lås
    Pengeskabe i kahyt
    Tæpper
    Lofter
    Gulve
    Møbel & gardin-stof
    0
    Stof
    Læder
    Møbler
    Stole
    Flysæder
    Dæk
    Teak dæk
    Dækbelægning
    Fliser
    Marmor
    Laminat
    Skiltning
    Porcelæn
    Minibar
    Flysæder
    Lamper i passager-områder
    Lys
    Strømforsyning
    220V
    Telefon system
    Glas dekorationer
    Væg dekorationer
    Væg panel
    Sammenfoldelige vægge
    Galleri udstyr

    Tanke

    Lasttankens kapacitet
    Slop-tank kapacitet
    Balasttanke
    1.149m3
    Balasttanke
    0
    Brændstof-tanke
    851m3
    Brændstof-tanke
    0
    HFO
    0
    HFO
    0
    LNG
    0
    Gasolie
    0
    Gasolie
    0
    Dieselolie
    0
    Dieselolie
    0
    Lavsvovl Diesel
    0
    Smøreolie
    0
    Smøreolie
    158tons
    Frisk Vand
    819m3
    Frisk Vand
    0
    Drikkevand
    0
    Spildevand
    0
    Spildevand
    0
    Kloak Grå
    58m3
    Kloak Sort
    0
    Urin
    0
    Behandlet Vand
    0
    Slam
    0
    Vaskevand
    0
    Teknisk vand
    0
    Kedelfødevand
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Krængnings-tanke
    0
    Trim tanke
    0
    LBC
    0
    Ferskvands-produktion
    Tank Kapacitet
    Spildevands-behandling
    Ballast Kontrol System
    Krængningstanke
    LNG tanke
    Frisk Vand Anlæg
    Brændstof / smøreolie separator
    Skralde Kapacitet
    0
    Note: tanke

    Sikkerhed

    Rednings-udstyr
    Redningsbåde
    Redningsbåde type
    Redningsflåder
    0
    Note: Redningsflåde
    Buoyant apparatus
    Note Buoyant apparatus
    Redningsveste
    0
    Redningskrandse
    Design software
    Mob-boat
    CO2 anlæg
    Davits
    Marine evacuation system
    MES kapacitet
    MES System
    Brand detektor system
    Alarm & overvågning
    Brand alarm system
    Brandslukning
    Brandslukningsmaskine
    Ildslukker
    Branddøre
    Sprinkler
    Nødbelysning
    Vandtætte døre
    Survey TV
    Nød belysning
    GMDSS
    Sikkerheds glas
    Marine escape system
    Evakuerings-system
    Nødautomatisering
    Note: sikkerhed

    Udstyr

    Ramper
    Ramper

    Bov: 4,6 x 6,0 meter
    Agter bagbord: 4,9 x 10,1 meter
    Agter styrbord: 4,9 x 7,1 meter

    Adgangsveje
    Linkspan design
    Køretøjs-elevator
    Udstyr
    Elevator
    Elevatorer
    Rulletrapper
    Tender
    Ankerkæde længde
    0
    Ankerkæde diameter
    0
    Karakter af ankerkæder
    M-r-sh
    Anker total vægt
    0
    Ankre
    Kraner
    Laste computer
    TV
    Air Condition
    AC-kølere
    Ventilation
    Fordampere
    Pool sliding dome
    Selvbetjeningstællere
    Dispenser
    Hotel & Management System
    Kabys
    Pentry
    Kassesystem
    Proviant håndtering
    Drikkevarer dispenser
    Affald behandling
    Affaldsskakt
    Kompostkværne
    Zodiacs
    Zodiac beskrivelse
    Køling
    Omvendt osmoseanlæg
    Skinner
    Aluminiums Paneler
    Paneler
    Toiletter
    Toiletter
    0
    Vacum toiletter
    Badeværelses-enheder
    Elektriske installationer
    Elektronik
    Pooldæk cover
    Lufttørringsanlæg
    Vaskeri
    Bildæk
    Surringsudstyr
    Pumper
    Manifold
    Septic Plant
    Behandling af sort vand
    Tank sounding
    Wet units
    Profiler
    Platformkontrol
    Helipad
    Aluminiumslegering
    Koblinger
    Ben
    Ben Længde
    0
    Hoved Slæbewire
    Note Udstyr

    Historik

    Historiske navne
    SkibsnavnPeriode
    Athena(19. april 1989 - 24. september 1993)
    Star Aquarius(24. september 1993 - 12. december 1993)
    Langkapuri Star Aquarius(12. december 1993 - 26. februar 2001)
    Aquarius(26. februar 2001 - 7. maj 2001)
    Pearl of Scandinavia(7. maj 2001 - 19. januar 2011)
    Pearl Seaways(19. januar 2011 - )
    Historiske ejere
    EjerPeriode
    Partrederi (Rederi AB Slite (Gustaf Myrsten), Rederi AB Volo (Gustaf Myrsten)), Slite, Sverige(18. april 1989 - 23. september 1993)
    North Lake Ltd. (Star Cruises), Douglas, Isle of Man(23. september 1993 - 11. januar 2001)
    DFDS Seaways A/S, København, Danmark(21. februar 2000 - 27. november 2003)
    DFDS A/S, Danmark(27. november 2003 - )
    Historiske Rederier
    RederiPeriode
    Viking Line, Mariehamn, Finland(24. april 1989 - august 1993)
    Star Cruises, Kuala Lumpur, Malaysia(1994 - februar 2001)
    DFDS Seaways A/S, København, Danmark(21. februar 2000 - 27. november 2003)
    DFDS A/S, Danmark(27. november 2003 - )
    Historiske ISM
    ISMPeriode
    DFDS A/S, Danmark(5. januar 2006 - )
    Historiske Ruter
    RutePeriode
    Mariehamn - Stockholm(24. april 1989 - 16. august 1993)
    Casino og restaurationsskib(1994 - 2001)
    København - Helsingborg - Oslo(26. juni 2001 - 1. april 2002)
    København - Helsingborg - Oslo(1. november 2002 - 15. oktober 2006)
    København - Oslo(15. oktober 2006 - 17. marts 2020)
    København - Frederikshavn - Oslo(26. juni 2020 - )
    Historiske Flag
    FlagstatPeriode
    Sverige
    (18. april 1989 - september 1993)
    Panama
    (september 1993 - 7. maj 2001)
    Danmark(7. maj 2001 - )
    Historiske Hjemsteder
    HjemstedPeriode
    Slite(18. april 1989 - september 1993)
    Nassau(september 1993 - 7. maj 2001)
    Danmark(7. maj 2001 - )
    Historiske Kaldesignal
    KaldesignalPeriode
    [OWFU2](7. maj 2001 - )
    Historiske MMSI
    MMSI nummerPeriode
    219945000(7. maj 2001 - )
    Historik Pennant:
    Historiske Havnekendings Nr.
    Historiske Kontrol-numre
    Historiske P&I forsikrings-selskab
    Historisk type
    Historiske klasseselskaber
    Kaptajn
    Søsterskibe
    SøsterskibPeriode
    Star Pisces (ex. Kalypso)8710857
    Projekteret
    Projekteret
    Bestilt
    24. februar 1987
    Bestilt
    Første Stål Skåret
    Kølstrakt
    27. maj 1988
    Kølstrakt
    Søsat
    22. oktober 1988
    Søsat
    Prøvetur
    17. april 1989
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    19. april 1989
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Prøvetur
    Prøvetur slut
    Bilbrev
    Færdig
    Leveret
    17. april 1989
    Leveret
    Døbt
    Døbt Sted
    Gudmor
    Jomfrurejse
    Jomfrurejse rute
    Udgået
    Solgt til Skrotning
    Solgt til Skrotning
    Skrottet
    Skrottet
    Forlist
    Renoveret
    2016
    Hændelser og særlige begivenheder
    Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
    15. april 1989 - kl. 4:42Der udbrød der brand ombord, som lokaliseredes til en kahyt på dæk 9. Hver gang branden var bekæmpet, blussede den op igen. Det viste sig, at der i skottet gik et rør med brændevin. Spritten var til stadighed under tryk, så varmen fra den forrige brand blev ved med at antænde spritten. Det lykkedes dog slutteligt at få lukket for spritten, og derved få bekæmpet branden. Sejlede derefter nogle uger med visse kahytsafsnit lukkede, indtil alt var repareret.
    April 1993Rederi Ab Slite går konkurs. Farten fortsætter under konkursforvalterens kontrol. KK-Banken vile dog at skibet blev taget ud af trafik, således at en evt. salgsværdi ikke blev forringet. Rederen Carl Bertil Myrsten underretter besætningen om konkursen.
    25. april 1993Påsat brand ombord. Branden opstod i en papirkurv i besætningsafdelingen.
    16. august 1993Ankommer til Stockholm for sidste gang. Herefter lagt op i Stockholms frihavn. Herefter begyndte spekulationerne om hvem der ville købe skibet. Danske DFDS og britiske P&O var interesserede, men det endte dog med, at det malaysiske rederi Star Cruises afgav det det bedste tilbud.
    September 1993Solgt på aktion for 85 mill. USD til North Lake Ltd., Malaysia.
    1994Omdøbt til ”Lankapuri Star Aquarius”. Skibet har fået swimmingpool på agterdækket, og hele interiøret er blevet udskiftet. Indvendig bliver store dele af skibet indrettet til spille kasino. En restaurant ombord, bliver til minde om skibets fortid, døbt ”Athena”
    11. januar 2001Solgt til DFDS, København. Overtaget i Bangkok 26. februar, omdøbt til ”Aquarius”. Ombygget dels langs kaj i Aalborg og på værft i Hamburg.. Fik bla. påbygget agter sponson tanke, hvilket gav skibet følgende nye mål. Længde 177,8 m. Bredde 29,6 m. Skibets bildæk blev også reetableret.
    17. november 2010Undervejs fra Oslo til København udbrød der brand ombord på Pearl of Scandinavia nær Kullen. Branden opstod i forbindelse med en elbil, der stod til opladning. Elbilen og en anden personbil udbrændte. Ingen kom til skade og færgen kunne for egen kraft fortsætte til København. Pearl of Scandinavia var ude af drift nogle dage for reparation og rengøring.
    25. november 2010Pearl of Scandinavia genoptog sejladsen, dog kun med passagerer. Vogndækket ventes klar til brug 9. december.
    11. august 2019På vej fra København til Oslo blev en passager syg, og færgen måtte vende om, da den var ud for Kullens spids omkring kl. 19.15. Ved Helsingør blev den syge passager hentet af en redningsbåd og sejlet i havn til en ventende ambulance. Færgen kunne da atter vende og fortsætte mod Oslo med godt 3 timers forsinkelse. En stor del af forsinkelsen blev indhentet undervejs.
    17. marts 2020Oplagt i København pga. Covid-19.
    26. juni 2020Sejladsen genoptages, nu via. Frederikshavn, da Stena Line har lukket deres rute imellem Oslo og Frederikshavn.
    3. januar 2021Oplagt i København pga. Covid-19 igen.
    2. juli 2021Genoptager sejladsen igen.
    Horn
    Noter

    Billeder

    Billeder
    Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen
    Pearl Seaways i Københavns havn d. 6. juni 2017. Foto: Nicolaj D. Jepsen

    Statistik

    Statistik
    Oprettet
    5. februar 2021 16:45
    Sidst opdateret
    11. maj 2022 09:28
    Hvor er PEARL SEAWAYS

    Skriv en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *