Maritime Billeder & Data

CROWN IRIS – IMO: 8814744

Hoveddata

Billede:
Thomson Majesty d. 16. januar 2017. Foto: Anita Jepsen
Thomson Majesty d. 16. januar 2017. Foto: Anita Jepsen
IMO:
8814744
MMSI:
370610000
ENI:
Kaldesignal:
3EGC6
Hjemhavn:
Panama
Pennant:
Typebetegnelse:
Egenskab:
Klasse:
Byggeår:
1992
Byggepris:
$230 millioner
Stenfisker-nummer:
Kontrol-nummer:
Skibsregister-nummer:
Havnekending Nr.:
Kendings-bogstaver:
EU-identifikation:
Sejl nr.:
Ophugget:
Forlist:
Udgået:
Levetid:
0
Levetid:
Levetid:
Nyt IMO:
Tidligere IMO:
Note Hoveddata:

Dimensioner

Længde:
185,8meter
Længde imellem perpendikulær:
0
LOA:
207,14meter
Længde incl. klapper:
0
Længde SOLAS:
0
Længde bovspryd:
0
LOA incl. bovspryd:
0
Bredde:
27meter
Bredde Ext.:
27,6meter
Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
0
Bredde hvert skrog:
0
Højde (Airdraft):
0
Skrog højde:
0
Dybgang:
6,2meter
Dybgang design:
0
Dybgang Ro-Ro:
0
Dybgang Ro-Pax:
0
Dybgang med ride control:
0
Dybgang uden ride control:
0
Dybgang med stabilisator:
0
Dybgang uden stabilisator:
0
Dybgang is klasse:
0
Dybgang for min:
0
Dybgang for max:
0
Dybgang midtskibs min.:
0
Dybgang midtskibs max.:
0
Dybgang agter min:
0
Dybgang agter max:
0
Dybde:
14meter
Dybde til hoveddæk:
0
Dybde til øvredæk:
0
Dybde til vejrdæk:
0
Dybde nedre dæk:
0
Dybde shelter dæk:
0
Dybde båddæk:
0
Dybde til togdæk:
0
Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
0
Dybde til top dæk:
0
Dybde til passager landgang:
0
Dybde salon dæk:
0
Dybde til promenadedæk:
17,08meter
Dybde skot dæk:
0
Load line længde:
186,865meter
Load line Bredde:
27,6meter
Længde bro til stævn:
0
Længde bro til hæk:
0
Bredde Brovinger:
0
Fribord:
0
Køl til mast:
0
Køl til skorsten:
0
Mastetop over havoverfladen:
0
Højde på skorsten:
0
Broens øjehøjde:
0
Højde til båddæk:
0
Højde til vejrdæk:
0
Højde til hoveddæk:
0
Højde øvredæk:
0
Højde til dæk 3:
0
Stævn udhæng:
0
Agter udhæng:
0
Rise of Floor:
0
Bulb Længde:
0
Frihøjde Vogndæk:
0
Længde på vogndæk:
0
Deplacement:
0
Rækkevidde:
0
Længde promenade dæk:
0
Bredde promenade dæk:
0
Højde promenade dæk:
0
Skrog seperation:
0
Dimensionstal:
0
Testdybde:
Note Dimensioner:

Dybde Majesty dæk: 25,42 meter.
Længde overalt: 173,5 m, Længde: 152,2 m, Bredde: 27,6 m, Dybgang: 6,2 m (1992)

Skrog

Værft:
Kvaerner Masa-Yards Oy, Åbo, Finland
Skrog nr.:
1312
Værft Skroget:
Skrog nr. / Skrogværft:
Skrogform:
Skrog konstruktion:
Skot:
Skot olie:
Gennemgående Dæk:
9
Dæk delvise:
Dæk Total:
Skrog beskrivelse:
Design:

Knud E Hansen

Outfitter:

Gehr

Towing tank:
Model test:
Aluminium:
Manøvreringstest:
Lugetype:
Vindues vasker:
Koøjer:
Vinduer:
Bro:
Vinduer:
Døre:
Kahytter:
Ippokampos (1999) Kvaerner Piikkiö (1992)
Magrodome:
Luger:
Luger:
Rør:
Maling:
Kabler:
Fortøjningsspil:
Fast ballast:
0
Isbrydende Kapacitet:
0

Maskine

Beskrivelse:

4 stk. Wärtsilä 6R42 diesel, 5280 kW
4 stk. Wärtsilä 6R32E diesel hjælpemaskine, 2460 kW, 750 rpm

Effekt :
21.120KW
BHP:
28.715BHP
IHK:
0
rpm:
500
Boring:
0
Slaglængde:
0
Middel effektivt tryk:
0
Stempel hastighed:
0
Hjælpe-maskineri:
Batterier:
Design Max Hastighed:
20,8knob
Trial Speed:
0
Servicefart:
19knob
Note servicefart:
Økonomifart:
0
Hastighed for sejl:
0
Fart uddykket:
0
Fart neddykket:
0
Maskine bygge sted:
Maskine Bygge dato:
Drivmiddel:
Olie
Brændstof-kvalitet:
7200 sec
Brændstof-forbrug:
115tons i døgnet
Havneforbrug:
0
Brændstof optimering:
Brændstof-forbrug Note:
Propeller:
2
Propeller Type:
KaMeWa propel med justerbare skrueblade
Propel Diameter:
4,5meter
Propel RPM:
145
Propelaksel længde:
0
Aksel diameter:
Padlehjul:
Padlehjul effekt:
0
Padlehjul diameter:
Sidehjul:
Bovpropeller:
2
Bovpropel Producent:
KaMeWa
Bovproller Effekt:
1000KW pr. stk.
Bovproller Effekt:
0
Bovpropel Effekt:
0
Bovpropel diameter:
0
Hækpropeller:
Hækpropel Producent:
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropeller effekt:
0
Hækpropel Effekt:
0
Hækpropel diameter:
0
Ror:
Stabilisator:
2 stk. Sperry Gyrofin finne-stabilisator (en i hver side)
Ride control:
Generatorer:
Strøm-spænding:
0
Belysnings-spænding:
0
Frekvens:
0
Nødgenerator:
Aksel-generatorer:
Kedler:
Kedler Type:

Aquamaster

Starter type:
Udstødnings-gaskedel:
Gear reduktion:
Akselsystem:
Fremdriftkontrol:
Integreret fremdrift:
Styremaskine:
Trykluft receivers:
Anti vibration:
Vibrations beregning:
Automatisering af maskinrum:
Motorovervågning:
Heeling-system:
Stabilitetsberegning:
Dæks maskineri:
Landstrøm:
Scrubber:
Elinstalationer:
ABB Strömberg
Separatorer:
Kompressorer:
Renseanlæg:
Forbrændingsanlæg:
Master:
Mastehøjde:
0
Sejl:
Sejl Areal:
0
Max. Sejl Areal:
0
Rotorsejl:
Note: Rotorsejl:
Tovværk:
Tovender:
Noter maskinen:

Management

Ejer:

Universe Cruises Ltd., Haifa, Israel

Ejer IMO:
6053825
Rederi:

Mano Cruise (Mano Maritime Ltd.), Haifa, Israel

Rederi IMO:
1823982
ISM Manager:

Mano Cruise (Mano Maritime Ltd.), Haifa, Israel

ISM IMO:
1823982
Klassen leveret:
4. marts 2019
Klassen suspenderet:
Skibsregister-nummer:
DNV GL id:
Lloys's:
BV Reg:
RI:
98079
ABS:
CRS:
RS:
CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
Korean ship register:
Polish Register of Shipping (IACS):
Biro Klasifikasi Indonesia:
Dromon Bureau of Shipping:
TL Register number:
Note: classification:
DNV +1A1, Ice 1A*, Passenger Ship A, Unrestricted Service, E0, T.MON., PMS, IMO
Station:
Mægler:
Rute:
Krydstogter
Sejltid:

Tonnage

Bruttotonnage:
41.662tons
Nettotonnage:
21.602tons
Bruttoregister-ton:
0
Nettoregister-ton:
0
Dødvægt:
2.700tons
Dødvægt design:
0
Dødvægt Ro-Pax:
0
Dødvægt Ro-Ro:
0
Displacement:
0
Displacement uddykket:
0
Displacement neddykket:
0
Bruttotonnage Suez:
0
Bruttotonnage Panama:
0
Nettoregisterton Suez:
0
Nettoregisterton Panama:
0
Sikkerheds-tonnage:
0
Note Tonnage:

BT: 32396, NT: 16600, DW: 2600 (1992)

Kapacitet

Lastrum:
Dæksplads:
0
Gods kapacitet:
Lastrum Note::
Containere:
Containere:
Container 14mt:
Kølecontainere / Reefer plugs:
Note containere:
Udholdenhed:
Pæletræk:
0
Biler:
Lastbiler:
Note: Lastbiler:
Trailere:
Kassetter:
Note Trailere:
Busser:
Lanemeter:
Camper stik:
Note: RoRo / Bildæk:
Jernbanespor:
Jernbanespor længde:
0
Note: Spor:
Cykler:
Lighters:
Note: Kapacitet:

1992:
2 x Royal Suites = 4 PAX
14 x suites = 28 PAX
253 x de luxe = 506 PAX
45 x superior = 90 PAX
210 x standard = 420 PAX
4 x handikap = 8 PAX

Person Kapacitet

Person kapacitet:
Besætning:
600
Besætning fordeling:
Passagerer:
1970PAX
Passagerer sommer:
Passagerer vinter:
Passagerer oceangående:
Passagerer kystfart:
Passagerer havnefart:
Note Passagerer:
Crew / Pax-forhold:
1:3,28
Elever:
Dæk:
9
Passagerdæk:
Fragtdæk:
Kahytter:
731
Dæk med kahytter:
9
Køjer:
Underkøjer:
Hængekøjer:
Sæder:
Dækspladser:
Kahytter med balkon:
Andel af udvendige kahytter:
Kahytter Typer:

20 x suiter: 40 PAX
4 x handicap: 8 PAX
457 x udvendig kahyt: 914 PAX
250 x indvendig kahyt: 500 PAX

Kahyts størrelse:
Kahytter Besætning:
282
Køjer besætning:
Beskrivelse:

282 x besætningskahytter: 632 PAX

Note Person Kapacitet:

Passager faciliteter

Passager faciliteter:

Palace Theatre: 602 PAX
Seven Seas Dining room: 636 PAX
Four Seasons Dining room: 266 PAX
Le Bistro: 56 PAX
The Royal Observatory: 134 PAX
Cafe Royal: 112 PAX
Piazza San Marco: 60 PAX
Coffee Bar: 40 PAX
Frame 32 disco: 118 PAX
Polo Club Piano Bar: 63 PAX
Royal Fireworks: 85 PAX
House of Lords Lounge: 82 PAX

Restauranter:
Barer:
Barer:
Catering område:
Note Spisesteder:
Swimmingpool:
Swimming pool:
Spabad:
Jacuzzi:
Vand-rutchebaner:
Solarium:
Butikker:
Underholdning & højttaleranlæg:
Audiovisuelt udstyr:
Passager info system:
Teater udstyr:
Underholdningssystem:
Pool udstyr:
Minniger
Tidligere Passager Faciliteter:

1992:
Observation Lounge: 134 PAX
Night Club: 217 PAX
Bar/conference: 157 PAX
Epicurian Restaurant: 485 PAX
Palace Show lounge: 602 PAX
Piano Bar: 68 PAX
Disco: 118 PAX
Café/Buffet: 116 PAX
Boutique:
Casino:
Gym:
Aerobics:
Children Playroom:
Outdoor café:

Note forbrug:

Indretning

Indretnings-arkitekt:

A&M Katzourakis

Interiør:
Kahyts lås:
TrioVing
Pengeskabe i kahyt:
HMS
Tæpper:
Navan Carpets / Brintons
Lofter:
Gulve:
Møbel & gardin-stof:
0
Stof:
Læder:
Møbler:
Posthaus / Sangiorgio
Stole:
Flysæder:
Dæk:
Teak dæk:
Dækbelægning:
Bolidt / Bergo
Fliser:
Marmor:
Laminat:
Skiltning:
Mahrahrens
Porcelæn:
Minibar:
Flysæder:
Lamper i passager-områder:
Lys:
Strømforsyning:
Telefon system:
Glas dekorationer:
Væg dekorationer:
Væg panel:
Sammenfoldelige vægge:
Galleri udstyr:

Tanke

Lasttankens kapacitet:
Slop-tank kapacitet:
Balasttanke:
0
Balasttanke:
1.553tons
Brændstof-tanke:
0
Brændstof-tanke:
1.650tons
HFO:
0
HFO:
0
LNG:
0
Gasolie:
0
Gasolie:
0
Dieselolie:
0
Dieselolie:
341tons
Lavsvovl Diesel:
0
Smøreolie:
0
Smøreolie:
70tons
Frisk Vand:
0
Frisk Vand:
0
Drikkevand:
0
Spildevand:
0
Spildevand:
0
Kloak Grå:
0
Kloak Sort:
0
Urin:
0
Behandlet Vand:
0
Slam:
0
Vaskevand:
0
Teknisk vand:
0
Kedelfødevand:
0
Krængnings-tanke:
0
Krængnings-tanke:
0
Trim tanke:
0
LBC:
0
Ferskvands-produktion:
Tank Kapacitet:
Spildevands-behandling:
Ballast Kontrol System:
Krængningstanke:
LNG tanke:
Frisk Vand Anlæg:
Osmotec
Brændstof / smøreolie separator:
Skralde Kapacitet:
0
Note: tanke:

Sikkerhed

Rednings-udstyr:
Redningsbåde:
Redningsbåde type:

Fassmer / Waterman

Redningsflåder:
0
Note: Redningsflåde:

Viking

Buoyant apparatus:
Note Buoyant apparatus:
Redningsveste:
0
Redningskrandse:
Design software:
Mob-boat:
CO2 anlæg:
Davits:
Schat Harding
Marine evacuation system:
MES kapacitet:
MES System:
Brand detektor system:
Salvico
Alarm & overvågning:
Brand alarm system:
Salvico
Brandslukning:
Brandslukningsmaskine:
Ildslukker:
Branddøre:
Armbrecht & Partner
Sprinkler:
Rudolf Otto Meyer / Wormald
Nødbelysning:
Vandtætte døre:
Tebul
Survey TV:
Nød belysning:
GMDSS:
Sikkerheds glas:
Marine escape system:
Evakuerings-system:
Nødautomatisering:
Note: sikkerhed:

Udstyr

Ramper:
Ramper:
Adgangsveje:
Linkspan design:
Køretøjs-elevator:
Udstyr:
Elevator:
4
Elevatorer:

Lutz

Rulletrapper:
Tender:
Ankerkæde længde:
0
Ankerkæde diameter:
0
Karakter af ankerkæder:
Anker total vægt:
0
Ankre:
Kraner:
Laste computer:
TV:
Air Condition:
Noske K / Fläkt / Hi-Press / Sabroe
AC-kølere:
Ventilation:
Fordampere:
Pool sliding dome:
Selvbetjeningstællere:
Dispenser:
Hotel & Management System:
Kabys:
Metos
Pentry:
Navalmar
Kassesystem:
Proviant håndtering:
Drikkevarer dispenser:
Affald behandling:
Affaldsskakt:
Kompostkværne:
Zodiacs:
Zodiac beskrivelse:
Køling:
Sabroe
Omvendt osmoseanlæg:
Skinner:
Aluminiums Paneler:
Paneler:
Toiletter:
EVAC
Toiletter:
0
Vacum toiletter:
Badeværelses-enheder:
Elektriske installationer:
Elektronik:
Pooldæk cover:
Lufttørringsanlæg:
Vaskeri:
Bildæk:
Surringsudstyr:
Pumper:
Manifold:
Septic Plant:
Behandling af sort vand:
Tank sounding:
Wet units:
Profiler:
Platformkontrol:
Helipad:
Aluminiumslegering:
Koblinger:
Ben:
Ben Længde:
0
Hoved Slæbewire:
Note Udstyr:

Historik

Historiske navne:
SkibsnavnPeriode
Søsat som: Birka Queen(1990)
Royal Majesty(2. juli 1992 - november 1997)
Norwegian Majesty(november 1997 - 26. november 2009)
Louis Majesty(26. november 2009 - 19. april 2012)
Thomson Majesty(19. april 2012 - 6. december 2017)
Majesty(6. december 2017 - 25. juli 2018)
Princess Iris(25. juli 2018 - november 2018)
Crown Iris(november 2018 - )
Historiske ejere:
EjerPeriode
Bestilt af: Birka Line AB, Sverige(1990)
Majesty Cruise Line(2. juli 1992 - november 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA(november 1997 - 23. april 2008)
Louis Cruise Lines, Limassol, Cypern(23. april 2008 - august 2012)
Majesty Trading Opco LLC, Piræus, Grækenland(august 2012 - 30. juli 2018)
Universe Cruises Ltd., Haifa, Israel(30. juli 2018 - )
Historiske Rederier:
RederiPeriode
Majesty Cruise Line(2. juli 1992 - november 1997)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA(november 1997 - november 2008)
Louis Cruise Lines, Limassol, Cypern(23. april 2008 - maj 2012)
Thomson Cruises. Ltd., England(maj 2012 - oktober 2017)
Marella Cruises, England (oktober 2017 - 6. december 2017)
Majesty Trading Opco LLC, Piræus, Grækenland(6. december 2017 - 30. juli 2018)
Mano Cruise (Mano Maritime Ltd.), Haifa, Israel(30. juli 2018 - )
Historiske ISM:
ISMPeriode
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA(14. marts 2003 - 11. maj 2004)
NCL Bahamas Ltd., Miami, Florida, USA(11. maj 2004 - 3. maj 2008)
Norwegian Cruise Line (NCL), Miami, Florida, USA(3. maj 2008 - 9. november 2009)
Core Marine Ltd.(9. november 2009 - 22. november 2014)
Optimum Shipmanagement Service(22. november 2014 - 30. juli 2018)
Ukendt(30. juli 2018 - 15. februar 2019)
Mano Cruise (Mano Maritime Ltd.), Haifa, Israel(15. februar 2019 - )
Historiske Ruter:
RutePeriode
Krydstogter(7. juli 1992 - )
Historiske Flag:
FlagstatPeriode
Panama(2. juli 1992 - maj 1997)
Bahamas(maj 1997 - 26. november 2009)
Malta
(26. november 2009 - 25. juli 2018)
Panama
(25. juli 2018 - )
Historiske Hjemsteder:
HjemstedPeriode
Panama(2. juli 1992 - maj 1997)
Nassau(maj 1997 - 26. november 2009)
Valletta
(26. november 2009 - 25. juli 2018)
Panama
(25. juli 2018 - )
Historiske Kaldesignal:
KaldesignalPeriode
C6OY4(maj 1997 - 26. november 2009)
9HA2188(26. november 2009 - 25. juli 2018)
3EGC6(25. juli 2018 - )
Historiske MMSI:
MMSI nummerPeriode
309902000(maj 1997 - 26. november 2009)
248124000(26. november 2009 - 25. juli 2018)
370610000(25. juli 2018 - )
Historik Pennant::
Historiske Havnekendings Nr.:
Historiske Kontrol-numre:
Historiske P&I forsikrings-selskab:
Historisk type:
Historiske klasseselskaber:
Kaptajn:
Søsterskibe:
Projekteret:
Projekteret:
Bestilt:
15. september 1988
Bestilt:
Første Stål Skåret:
Kølstrakt:
23. januar 1990
Kølstrakt:
Søsat:
Søsat:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Prøvetur:
Prøvetur slut:
Bilbrev:
Færdig:
Leveret:
1. juli 1992
Leveret:
Døbt:
Døbt Sted:
Gudmor:
Liza Minnelli
Jomfrurejse:
Jomfrurejse rute:
Udgået:
Solgt til Skrotning:
Solgt til Skrotning:
Skrottet :
Skrottet:
Forlist:
Renoveret:
Januar - april 1999 - Renoveret og forlænget med 27 meter på Lloyd Werft, pris $53,3 millioner. 2018
Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / PeriodeBegivenhed / Hændelse
januar - april 1999Forlænget ved Lloyd Werft Bremerhaven GmbH.
Horn:
Noter:
Søskende:

Billeder

Billeder:
Thomson Majesty d. 16. januar 2017. Foto: Anita Jepsen
Thomson Majesty d. 16. januar 2017. Foto: Anita Jepsen

Statistik

Statistik:
Oprettet:
25. januar 2021 14:03
Sidst opdateret:
5. april 2023 09:52
Hvor er CROWN IRIS?:

Nicolaj Jepsen

Indehaver af siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tryk på ESC for at lukke

Du kan ikke kopiere indhold fra denne side.
Har du brug for billeder, kan du kontakte mig via Kontakt formularen, som findes øverst til højre.