Hoveddata
- Billede:
- Navn:
- STENA SCANDICA
- IMO:
- 9329849
- MMSI:
- 219029263
- ENI:
- Kaldesignal:
- OZNO2
- Flag:
- Danmark
- Hjemhavn:
- Hellerup
- Pennant:
- Type:
- Færge RO-PAX
- Typebetegnelse:
- Kategori:
- Egenskab:
- Anvendelses-type:
- Klasse:
- Service Status:
- Aktiv / Idrift
- Byggeår:
- 2005
- Byggepris:
- Stenfisker-nummer:
- Kontrol-nummer:
- Skibsregister-nummer:
- Havnekending Nr.:
- Kendings-bogstaver:
- EU-identifikation:
- Sejl nr.:
- Register:
- DIS - Dansk Internationalt Skibsregister
- AIS klasse:
- A
- Ophugget:
- Forlist:
- Udgået:
- Levetid:
- 0
- Levetid:
- Levetid:
- Nyt IMO:
- Tidligere IMO:
- Note Hoveddata:
Dimensioner
- Længde:
- 213,91meter
- Længde imellem perpendikulær:
- 213,84meter
- LOA:
- 222,08meter
- Længde incl. klapper:
- 0
- Længde SOLAS:
- 0
- Længde bovspryd:
- 0
- LOA incl. bovspryd:
- 0
- Bredde:
- 25,6meter
- Bredde Ext.:
- 0
- Bredde Ext. (incl. redningsbåd):
- 0
- Bredde over hjulkasserne:
- 0
- Bredde hvert skrog:
- 0
- Højde (Airdraft):
- 0
- Skrog højde:
- 0
- Dybgang:
- 6,6meter
- Dybgang design:
- 0
- Dybgang Ro-Ro:
- 0
- Dybgang Ro-Pax:
- 0
- Dybgang med ride control:
- 0
- Dybgang uden ride control:
- 0
- Dybgang med stabilisator:
- 0
- Dybgang uden stabilisator:
- 0
- Dybgang is klasse:
- 0
- Dybgang for min:
- 0
- Dybgang for max:
- 0
- Dybgang midtskibs min.:
- 0
- Dybgang midtskibs max.:
- 0
- Dybgang agter min:
- 0
- Dybgang agter max:
- 0
- Dybde:
- 9,15meter
- Dybde til hoveddæk:
- 0
- Dybde til øvredæk:
- 0
- Dybde til vejrdæk:
- 0
- Dybde nedre dæk:
- 0
- Dybde shelter dæk:
- 0
- Dybde båddæk:
- 0
- Dybde til togdæk:
- 0
- Dybde til bildæk / RO-RO dæk:
- 0
- Dybde til top dæk:
- 0
- Dybde til passager landgang:
- 0
- Dybde salon dæk:
- 0
- Dybde til promenadedæk:
- 0
- Dybde skot dæk:
- 0
- Dybde fra dæksbjælke til top af køl:
- 0
- Load line længde:
- 213,91meter
- Load line Bredde:
- 25,6meter
- Længde bro til stævn:
- 0
- Længde bro til hæk:
- 0
- Bredde Brovinger:
- 0
- Fribord:
- 0
- Køl til mast:
- 0
- Køl til skorsten:
- 0
- Mastetop over havoverfladen:
- 0
- Mastetop over dæk:
- 0
- Højde på skorsten:
- 0
- Broens øjehøjde:
- 0
- Højde til båddæk:
- 0
- Højde til vejrdæk:
- 0
- Højde til hoveddæk:
- 0
- Højde øvredæk:
- 0
- Højde til dæk 3:
- 0
- Stævn udhæng:
- 0
- Agter udhæng:
- 0
- Rise of Floor:
- 0
- Bulb Længde:
- 0
- Kølhøjde:
- Frihøjde Vogndæk:
- 0
- Længde på vogndæk:
- 0
- Længde mellem stopbomme:
- 0
- Længde mellem forreste stoppebom og frispormærke:
- 0
- Længde mellem frispormærke og bagerste stoppebom:
- 0
- Deplacement:
- 0
- Rækkevidde:
- 0
- Længde promenade dæk:
- 0
- Bredde promenade dæk:
- 0
- Højde promenade dæk:
- 0
- Skrog seperation:
- 0
- Dimensionstal:
- 0
- Testdybde:
- Note Dimensioner:
Længde overalt: 186,5 m, Bredde: 25,6 m, Dybgang: 6,6 m (2005 - 2021)
Skrog
- Værft:
- Cantiere Navale "Visentini" di Visentini Francesco & C., Donada, Italien
- Skrog nr.:
- 212
- Værft Skroget:
- Skrog nr. / Skrogværft:
- Skrog Materiale:
- Stål
- Skrogform:
- Strukturel designtype:
- Enkeltskrog
- Skrog konstruktion:
- Skot:
- Skot olie:
- Gennemgående Dæk:
- 2
- Dæk delvise:
- 1
- Dæk Total:
- Skrog beskrivelse:
- Design:
NAOS Ship and Boat Design S.r.L
- Outfitter:
- Towing tank:
- Model test:
- Aluminium:
- Manøvreringstest:
- Lugetype:
- Vindues vasker:
- Vinduer:
- Koøjer:
- Vinduer:
- Isolering:
- Bro:
- Døre:
- Pneumatiske døre:
- Kahytter:
- Magrodome:
- Luger:
- Luger:
- Rør:
- Maling:
- Kabler:
- Fortøjningsspil:
- Fast ballast:
- 0
- Isklasse:
- Polar code:
- Isbrydende Kapacitet:
- 0
- Bulbstævn:
- Ja
Maskine
- Beskrivelse:
2 stk. MAN B%W 9L48/60B diesel, 10800 kW
- Effekt :
- 21.600KW
- BHP:
- 0
- IHK:
- 0
- rpm:
- 0
- Boring:
- 0
- Slaglængde:
- 0
- Middel effektivt tryk:
- 0
- Stempel hastighed:
- 0
- Hjælpe-maskineri:
3 stk. Caterpillar diesel hjælpemaskine, 1800 kW, total 5400 kW
- Batterier:
- Design Max Hastighed:
- 0
- Trial Speed:
- 0
- Servicefart:
- 24knob
- Note servicefart:
- Økonomifart:
- 0
- Hastighed for sejl:
- 0
- Hastighed på batteri:
- 0
- Fart uddykket:
- 0
- Fart neddykket:
- 0
- Maskine bygge sted:
- Maskine Bygge dato:
- Drivmiddel:
- Olie
- Brændstof-kvalitet:
- Brændstof-forbrug:
- 0
- Havneforbrug:
- 0
- Brændstof optimering:
- Brændstof-forbrug Note:
- Propeller:
- 2
- Propeller Type:
- propel med justerbare skrueblade
- Propel Diameter:
- 0
- Propel RPM:
- Propelaksel længde:
- 0
- Aksel diameter:
- Padlehjul:
- Padlehjul effekt:
- 0
- Padlehjul diameter:
- Sidehjul:
- Bovpropeller:
- 3
- Bovpropel Producent:
- Bovproller Effekt:
- Bovproller Effekt:
- 0
- Bovpropel Effekt:
- 0
- Bovpropel diameter:
- 0
- Hækpropeller:
- Hækpropel Producent:
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropeller effekt:
- 0
- Hækpropel Effekt:
- 0
- Hækpropel diameter:
- 0
- Ror:
- Stabilisator:
- Ride control:
- Trim Control:
- Generatorer:
- Strøm-spænding:
- 0
- Belysnings-spænding:
- 0
- Frekvens:
- 0
- Nødgenerator:
- Aksel-generatorer:
- Kedler:
- Kedler Type:
- Starter type:
- Udstødnings-gaskedel:
- Gear reduktion:
- Akselsystem:
- Fremdriftkontrol:
- Integreret fremdrift:
- Styremaskine:
- Trykluft receivers:
- Anti vibration:
- Vibrations beregning:
- Automatisering af maskinrum:
- Motorovervågning:
- Heeling-system:
- Stabilitetsberegning:
- Dæks maskineri:
- Landstrøm:
- Scrubber:
- Elinstalationer:
- Separatorer:
- Kompressorer:
- Renseanlæg:
- Forbrændingsanlæg:
- Bovspryd:
- Master:
- Mastehøjde:
- 0
- Sejl:
- Sejl Areal:
- 0
- Max. Sejl Areal:
- 0
- Rotorsejl:
- Note: Rotorsejl:
- Tovværk:
- Tovender:
- Noter maskinen:
2 stk. tværpropel i bov (2005 - 2021)
3 stk. tværpropel i bov (2021 - )
Management
- Rederi Brand:
- Stena Line
- Ejer IMO:
- 6237285
- Rederi IMO:
- 1249369
- ISM Manager:
- ISM IMO:
- 5995361
- Klassifikations-selskab:
- Registro Italiano Navale (IACS)
- Klassen leveret:
- 31. marts 2020
- Klassen suspenderet:
- Skibsregister-nummer:
- DNV GL id:
- Lloys's:
- BV Reg:
- RI:
- 81650
- ABS:
- CRS:
- RS:
- CHINA CLASSIFICATION SOCIETY:
- Nippon Kaiji Kyokai (IACS):
- Korean ship register:
- Polish Register of Shipping (IACS):
- Biro Klasifikasi Indonesia:
- Dromon Bureau of Shipping:
- TL Register number:
- Note: classification:
- P&I Forsikrings selskab:
- Assuranceforeningen Gard - Norway
- US Coast Guard no.:
- Station:
- Mægler:
- Rute:
- Ventspils - Nynäshamn
- Sejltid:
Navigationsudstyr
- Autonomt:
- Magnetisk Kompas:
- Magnetisk Kompas:
- Gyro Kompas:
- Gyro Kompas:
- Radar:
- Radar 9GHz:
- 2nd Radar 9GHz:
- Radar 2nd Radar 3GHz:
- Radare:
- ARPA:
- ATA:
- AIS:
- Ja
- AIS:
- VDR:
- Speed Log:
- Speed Log:
- Speed Log Over the Ground:
- Ekkolod:
- Ekkolod:
- Rate-of-Turn Indicator:
- Heading Control System:
- GPS Modtager:
- GPS:
- Track Control System:
- ECDIS:
- Long Range Identification and Tracking:
- Sound Reception System:
- VHF:
- Ja
- VHF:
- VHF/DSC:
- Security Alert System:
- BNWAS:
- GMDSS:
- Radio Område:
- INMARSAT:
- STGTEL:
- DSL:
- Søkortplotter:
- Autopilot:
- Autopilot:
- Sideskanner:
- MF/DSC:
- Rorindikator:
- Rorindikator:
- PA Anlæg:
- PA Anlæg:
- Integreret automatik:
- Navigation system:
- Satellit navigation:
- Radio station:
- Kortplotter:
- Voyage Data:
- Kommunikation ombord :
- Telekomunikation:
- Fiberoptisks system:
- Integrated bridge:
- Navtex:
- Satelit:
- Computer:
- Telefon:
- Satcom:
- Styrhus udstyr:
- Skibs Management:
- Crew finder:
- Fløjte:
- Søgelys:
- Navigationslys:
- Note: Navigation:
Tonnage
- Bruttotonnage:
- 35.456tons
- Nettotonnage:
- 13.543tons
- Bruttoregister-ton:
- 0
- Nettoregister-ton:
- 0
- Dødvægt:
- 9.670tons
- Dødvægt design:
- -1tons
- Dødvægt Ro-Pax:
- 0
- Dødvægt Ro-Ro:
- 0
- Displacement:
- 0
- Displacement uddykket:
- 0
- Displacement neddykket:
- 0
- Bruttotonnage Suez:
- 0
- Bruttotonnage Panama:
- 0
- Nettoregisterton Suez:
- 0
- Nettoregisterton Panama:
- 0
- Sikkerheds-tonnage:
- 0
- Note Tonnage:
BT: 26500, DW: 7000 (2005 - 2021)
BT: 35456, NT: 13543 (2021 -)
Kapacitet
- Lastrum:
- Dæksplads:
- 0
- Gods kapacitet:
- Lastrum Note::
- Containere:
- Containere:
- Container 14mt:
- Kølecontainere / Reefer plugs:
- Note containere:
- Udholdenhed:
- Pæletræk:
- 0
- Biler:
- 277
- Lanemeter Biler:
- 0
- Lastbiler:
- Note: Lastbiler:
- Trailere:
- 170Trailere
- Kassetter:
- Note Trailere:
- Busser:
- Lanemeter:
- 2878meter
- Bane bredde:
- 0
- Camper stik:
- Note: RoRo / Bildæk:
- Jernbanespor:
- Jernbanespor længde:
- 0
- Note: Spor:
- Cykler:
- Lighters:
- Note: Kapacitet:
Person Kapacitet
- Person kapacitet:
- Besætning:
- Besætning fordeling:
- Passagerer:
- 970PAX
- Passagerer sommer:
- Passagerer vinter:
- Passagerer oceangående:
- Passagerer kystfart:
- Passagerer havnefart:
- Pladsforhold:
- 36,553
- PAX / Crew forhold:
- 0
- Note Passagerer:
- Elever:
- Dæk:
- 8
- Passagerdæk:
- Fragtdæk:
- Kahytter:
- 202
- Dæk med kahytter:
- 2
- Køjer:
- 780
- Underkøjer:
- Hængekøjer:
- Flysæder:
- Dækspladser:
- Liggestole:
- Kahytter med balkon:
- Andel af udvendige kahytter:
- Kahytter Typer:
- Kahyts størrelse:
- Kahytter Besætning:
- Køjer besætning:
- Beskrivelse:
- Note Person Kapacitet:
480 passagerer, 480 køjepladser (2005 - 2021)
970 passagerer, 780 køjepladser (2021 -)
Passager faciliteter
- Passager faciliteter:
- Restauranter:
- Barer:
- Barer:
- Catering område:
- Note Spisesteder:
- Swimmingpool:
- Swimming pool:
- Spabad:
- Jacuzzi:
- Vand-rutchebaner:
- Solarium:
- Butikker:
- Underholdning & højttaleranlæg:
- Audiovisuelt udstyr:
- Passager info system:
- Teater udstyr:
- Underholdningssystem:
- Pool udstyr:
- Tidligere Passager Faciliteter:
- Note forbrug:
Indretning
- Indretnings-arkitekt:
Studio Ancora (2005)
Figura (2011)
- Interiør:
- Kahyts lås:
- Pengeskabe i kahyt:
- Tæpper:
- Lofter:
- Gulve:
- Møbel & gardin-stof:
- 0
- Stof:
- Læder:
- Møbler:
- Stole:
- Flysæder:
- Dæk:
- Teak dæk:
- Dækbelægning:
- Fliser:
- Marmor:
- Laminat:
- Skiltning:
- Porcelæn:
- Minibar:
- Flysæder:
- Lamper i passager-områder:
- Lys:
- Strømforsyning:
- Telefon system:
- Glas dekorationer:
- Væg dekorationer:
- Væg panel:
- Sammenfoldelige vægge:
- Galleri udstyr:
Tanke
- Lasttankens kapacitet:
- Slop-tank kapacitet:
- Balasttanke:
- 0
- Balasttanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Brændstof-tanke:
- 0
- Kulbeholdning:
- 0
- HFO:
- 0
- HFO:
- 0
- LNG:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Gasolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Dieselolie:
- 0
- Lavsvovl Diesel:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Smøreolie:
- 0
- Hydraulikolie:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Frisk Vand:
- 0
- Drikkevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Spildevand:
- 0
- Kloak Grå:
- 0
- Kloak Sort:
- 0
- Urin:
- 0
- Behandlet Vand:
- 0
- Slam:
- 0
- Vaskevand:
- 0
- Teknisk vand:
- 0
- Kedelfødevand:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Krængnings-tanke:
- 0
- Trim tanke:
- 0
- LBC:
- 0
- Ferskvands-produktion:
- Tank Kapacitet:
- Spildevands-behandling:
- Ballast Kontrol System:
- Krængningstanke:
- LNG tanke:
- Frisk Vand Anlæg:
- Brændstof / smøreolie separator:
- Skralde Kapacitet:
- 0
- Note: tanke:
Sikkerhed
- Rednings-udstyr:
- Redningsbåde:
- Redningsbåde type:
- Redningsflåder:
- 0
- Note: Redningsflåde:
- Buoyant apparatus:
- Note Buoyant apparatus:
- Redningsveste:
- 0
- Redningskrandse:
- Redningsbælter:
- Design software:
- Mob-boat:
- CO2 anlæg:
- Davits:
- Marine evacuation system:
- MES kapacitet:
- MES System:
- Brand detektor system:
- Alarm & overvågning:
- Brand alarm system:
- Brandslukning:
- Brandslukningsmaskine:
- Ildslukker:
- Branddøre:
- Sprinkler:
- Nødbelysning:
- Vandtætte døre:
- EPIRB:
- Radar transponder SART:
- Survey TV:
- Nød belysning:
- GMDSS:
- Sikkerheds glas:
- Marine escape system:
- Evakuerings-system:
- Nødautomatisering:
- Note: sikkerhed:
Udstyr
- Ramper:
- Ramper:
- Adgangsveje:
- Linkspan design:
- Køretøjs-elevator:
- Udstyr:
- Elevator:
- Elevatorer:
- Rulletrapper:
- Tender:
- Ankerkæde længde:
- 0
- Ankerkæde diameter:
- 0
- Karakter af ankerkæder:
- Anker total vægt:
- 0
- Ankre:
- Kraner:
- Laste computer:
- TV:
- Air Condition:
- AC-kølere:
- Ventilation:
- Fordampere:
- Pool sliding dome:
- Selvbetjeningstællere:
- Dispenser:
- Hotel & Management System:
- Kabys:
- Pentry:
- Kassesystem:
- Proviant håndtering:
- Drikkevarer dispenser:
- Affald behandling:
- Affaldsskakt:
- Kompostkværne:
- Zodiacs:
- Zodiac beskrivelse:
- Køling:
- Omvendt osmoseanlæg:
- Skinner:
- Aluminiums Paneler:
- Paneler:
- Toiletter:
- Toiletter:
- 0
- Vacum toiletter:
- Badeværelses-enheder:
- Elektriske installationer:
- Elektronik:
- Pooldæk cover:
- Lufttørringsanlæg:
- Vaskeri:
- Bildæk:
- Surringsudstyr:
- Pumper:
- Manifold:
- Septic Plant:
- Behandling af sort vand:
- Tank sounding:
- Wet units:
- Profiler:
- Platformkontrol:
- Helipad:
- Aluminiumslegering:
- Koblinger:
- Ben:
- Ben Længde:
- 0
- Hoved Slæbewire:
- Jernbanespor:
- Stopbomme:
- Note Udstyr:
- Tenderbåde:
Historik
- Historiske navne:
Skibsnavn Periode Lagan Viking (2. juli 2005 - 12. august 2010) Lagan Seaways (12. august 2010 - 1. august 2011) Stena Lagan (1. august 2011 - 19. april 2021) Stena Scandica (19. april 2021 - )
- Historiske ejere:
Ejer Periode Levantina Trasporti Srl, Bari, Italien (2. juli 2005 - 2009) Lagan Viking Ltd., Hong Kong (2009 - 1. maj 2012) Stena Ropax Ltd., Holyhead, Storbritannien (1. maj 2012 - 1. juli 2021) Kollsholmen Shipping AB, Limassol, Cypern (1. juli 2021 - )
- Historiske Rederier:
Rederi Periode Levantina Trasporti Srl, Bari, Italien (2. juli 2005 - 2. juli 2005) Maersk Ship Management B.V., Rotterdam, Nederlandene (2. juli 2005 - 2009) Stena Line Irish Sea Ferries, London, England (2009 - februar 2014) Stena Line Ltd., Holyhead, Storbritannien (februar 2014 - 1. marts 2021) Stena Line Scandinavia AB, Gøteborg, Sverige (1. marts 2021 - ) Charter Periode Norse Merchant Ferries Ltd., Nordirland (19. juli 2005 - 12. juli 2010) DFDS Seaways A/S, København, Danmark (12. juli 2010 - 14. december 2010) Stena RoRo AB, Göteborg, Sverige (14. december 2010 - 29. april 2012)
- Historiske ISM:
ISM Periode Levantina Trasporti Srl, Bari, Italien (1. juli 2005 - 31. januar 2006) Ukendt (31. januar 2006 - 22. maj 2006) Levantina Trasporti Srl, Bari, Italien (22. maj 2006 - 4. januar 2008) So Ge Vi Srl, Porto Tolle RO, Italien (4. januar 2008 - 28. januar 2009) Ukendt (28. januar 2009 - 7. april 2020) Stena Marine Management ApS, Hellerup, Danmark (7. april 2020 - 7. oktober 2020) Ukendt (7. oktober 2020 - 17. juni 2021) Stena Marine Management ApS, Hellerup, Danmark (17. juni 2021 - 6. juli 2021) Stena Rederi A/S, Hellerup, Danmark (6. juli 2021 - )
- Historiske Ruter:
Rute Periode Belfast - Birkenhead (19. juli 2005 - 3. marts 2020) Ventspils - Nynäshamn (28. juli 2021 - )
- Historiske Flag:
Flagstat Periode Italien (2. juli 2005 - juli 2008) Storbritannien
(juli 2008 - 31. marts 2020) Bahamas
(31. marts 2020 - 1. juli 2021) Cypern
(1. juli 2021 - 1. juli 2021) Danmark
(1. juli 2021 - )
- Historiske Hjemsteder:
Hjemsted Periode Bari (2. juli 2005 - juli 2008) Belfast (juli 2008 - 31. marts 2020) Nassau (31. marts 2020 - 1. juli 2021) Limassol (1. juli 2021 - 1. juli 2021) Hellerup (1. juli 2021 - )
- Historiske Kaldesignal:
Kaldesignal Periode IBUX (2. juli 2005 - juli 2008) 2BGR6 (juli 2008 - 31. marts 2020) C6EO6 (31. marts 2020 - 1. juli 2021) 5BVG5 (1. juli 2021 - 1. juli 2021) OZNO2 (1. juli 2021 - )
- Historiske MMSI:
MMSI nummer Periode 235065969 (juli 2008 - 31. marts 2020) 311000955 (31. marts 2020 - 1. juli 2021) 219029263 (1. juli 2021 - )
- Historik Pennant::
- Historiske Havnekendings Nr.:
- Historiske Kontrol-numre:
- Historiske P&I forsikrings-selskab:
- Historisk type:
- Historiske klasseselskaber:
- Kaptajn:
- Søsterskibe:
Søsterskib IMO Sorrento (ex. Eurostar Valencia) 9264312 Catania (ex. Eurostar Salerno) 9261554 Florencia (ex. Golfo Aranci) 9287584 Albayzin (ex. Golfo Degli Angeli) 9304631 Stena Baltica 9329851 Stena Livia 9420423 Stena Horizon (ex. Cartour Beta) 9332559 Corfu' (ex. Cartour Gamma) 9349758 Connemara (ex. Borja) 9349760 Dimonios (ex. Borja Dos) 9349772 Stena Flavia (ex. Watling Street) 9417919 Scottish Viking 9435454 Norman Atlantic (ex. Akeman Street) 9435466 Visemar One 9498743 Cartour Delta 9539042 Epsilon (ex. Cartour Epsilon) 9539054 Hypatia de Alejandria 9498755 Marie Curie 9498767
- Projekteret:
- Projekteret:
- Bestilt:
- 30. marts 2004
- Bestilt:
- Første Stål Skåret:
- Kølstrakt:
- 25. maj 2004
- Kølstrakt:
- Søsat:
- 5. februar 2005
- Søsat:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Prøvetur:
- Prøvetur slut:
- Bilbrev:
- Færdig:
- Leveret:
- 2. juli 2005
- Leveret:
- Navn afsløret :
- Døbt:
- Døbt Sted:
- Gudmor:
- Jomfrurejse:
- Jomfrurejse rute:
- Udgået:
- Solgt til Skrotning:
- Solgt til Skrotning:
- Skrottet :
- Skrottet:
- Forlist:
- Renoveret:
- Hændelser og særlige begivenheder:
Tid / Periode Begivenhed / Hændelse august 2020 - juni 2021 Ombygget og forlænget hos Sedef i Tuzla. Fik blandt andet scrubber, yderligere passagerfaciliteter og ny stævn. 29. august 2022 kl. 12:29 udbrød der brand i en køletrailer på færgens vogndæk. 29. august 2022 kl. 12:38 udsendes der mayday på VHF-kanal 16, og der slås storalarm. Med de 241 passagerer iført redningsveste forsamlet på færgens øverste vejrdæk lykkedes det imidlertid færgens besætning af få branden under kontrol. Samtidigt var flere skibe ankommet til positionen, bl.a. Gotlandsbolagets ro/pax-færge ’Visby’ samt Kustbevakningens skib ’KBV 502’. Søredningshelikoptere kom ligeledes frem til stedet.
30. august 2022 Stena Scandica ankom i dag kl. 11:00 under egen kraft til havnen i Nynäshamn, eskorteret af bl.a. en slæbebåd. Passagerne blev mødt af et særligt kriseteam fra Stena Line, mens de relevante maritime myndigheder kom om bord for at starte en havariundersøgelse op.
- Horn:
- Noter:
Billeder
- Billeder:
- Hvor er STENA SCANDICA?:
Skriv et svar